1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma “Roņi”, Vecsaules pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4092 001 0393) (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4092 001 0393) (turpmāk – Zemes vienība) daļu 0.5441 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā trases Rail Baltica robeža skar Nekustamā īpašuma daļu 0.5441 ha platībā:
- Zemes vienības daļu 0.1338 ha platībā valsts nozīmes autoceļa būvdarbiem (valsts ceļa nodalījuma josla);
- Zemes vienības daļu 0.4103 ha platībā valstij piederoša pašvaldības nozīmes autoceļa būvdarbiem (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa atsavināma publiskās lietošanas transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma “Par autoceļiem” 4.panta regulējumu.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes.
Nekustamā īpašuma daļa 5.5 ha platībā saskaņā ar 2019. gada 1. janvārī noslēgto zemes nomas līgumu ir iznomāta Vecsaules pagasta zemnieku saimniecībai “Mežmārtiņi” (reģistrācijas Nr. 53601014081) līdz 2025.gada 1.oktobrim (turpmāk – Zemes nomas līgums). Zemes nomas līgums zemesgrāmatā nav reģistrēts. Ievērojot Civillikuma 2174.pantu un Likuma 16.panta pirmo daļu, pērkot Nekustamā īpašuma daļu, valsts nomas saistības nepārņem, jo šo saistību pārņemšana nav samērojama ar attiecīgo sabiedrības vajadzību nodrošināšanu.
Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmju veidā (attiecīgi apgrūtinājumi reģistrēti arī Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - Kadastra sistēma)):
• Dienvidu elektrotīkli - 0,4 kV elektrisko tīklu gaisvadu līnijas 20 m aizsargjosla 0,4 km – 0.8 ha;
• Dienvidu elektrotīkli - 0,4 kV elektrisko tīklu gaisvadu līnijas 20 m aizsargjosla 0,2 km – 0.4 ha;
• tālsakaru līniju uzņēmums – apakšzemes kabeļu sakaru līnija – 0.15 km;
• autoceļa Bauska-Aizkraukle 60, aizsargjosla 0,15km – 0.25 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Zemes vienības lietošanas mērķis ir “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101), platības sadalījums par lietošanas veidiem:
• Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 5.7000 ha;
• Krūmāju platība 0.1000 ha;
• Zemes zem ēkām platība 0.3000 ha;
• Zemes zem ceļiem platība 0.1000 ha;
• Pārējās zemes platība 0.1000 ha.
Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 16. augusta atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1447/N, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma sastāvā esošo Zemes vienības daļu, veidojas atlikusī Zemes vienības daļa 5.7559 ha platībā, kas ievērojot Likuma 6.panta pirmo daļu, nav atsavināma, jo ir veidojama kā patstāvīgs īpašums un Īpašniece to var izmantot atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu institūcijai nav jāierosina atsavināt visa Nekustamā īpašuma atsavināšanu, ja sabiedrības vajadzībām ir nepieciešama tikai Nekustamā īpašuma daļa, bet atlikusī (neatsavināmā) Nekustamā īpašuma daļa ir izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Atsavināšanas procesā Īpašniece nav pieteikusi zaudējumus, bet izteica lūgumus:
1) nodrošināt trokšņus slāpējošas aizsargbarjeras izbūvi, lai mazinātu trokšņa ietekmi uz Īpašniecei piederošo dzīvojamo apbūvi;
2) pēc būvdarbiem sakārtot iebraucamā ceļa daļu;
3) uz Nekustamā īpašuma daļas esošos kokus nocirst institūcijas izvēlētam būvuzņēmējam un nocirstos kokus novietot Īpašnieces ierādītajā vietā;
4) izskatīt iespēju par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu izmantot citu kompensācijas veidu - piedāvāt līdzvērtīgu nekustamo īpašumu - Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu “Šimkevici” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4092 001 0395) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4092 001 0595) 0,4856 ha platībā (platība var tikt precizēta kadastrālās uzmērīšanas procesā) - Vecsaules pagastā, Bauskas novadā.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr.204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi) 36.1.apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023.gada 29.marta lēmumu Nr.03.1-14/865 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma „Roņi”, Vecsaules pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4092 001 0393), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4092 001 0393) daļas 0.5441 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) atsavināšanu atbilstoši Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībai kopējā summā 4407,21 EUR (četri tūkstoši četri simti septiņi eiro, divdesmit viens cents) jeb 0,81 EUR (astoņdesmit viens cents) par vienu zemes kvadrātmetru. Atlīdzības apmērs precizējams, ja zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā precizēta platība.
Par Īpašnieces izteiktajiem prasījumiem:
- prasījums par atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā esošo koku nociršanu apmierināts, attiecīgo noteikumu iekļaujot pirkuma līgumā par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu, vienlaikus paredzot, ka koki tiks cirsti Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pirms būvdarbu uzsākšanas, izvesti un novietoti attālumā ne tālāk kā 1 km no Nekustamā īpašuma Īpašnieces vai tās pilnvarotas personas norādītā vietā (koku vērtība nav ņemta vērā, nosakot Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību). Īpašniece saglabā tiesības pati veikt koku ciršanu līdz Rail Baltica projekta būvdarbu uzsākšanai. Tādā gadījumā par koku ciršanas atļaujām atbildīga ir Īpašniece;
- atbilstoši par projektēšanas aktivitāti atbildīgās personas AS "RB Rail" sniegtajai informācijai Īpašniecei piederošajam Nekustamajam īpašumam pieguļošajā trases posmā paredzēts izbūvēt trokšņus slāpējošu sienu, lai mazinātu trokšņa piesārņojuma ietekmi uz dzīvojamo apbūvi;
- atbilstoši par projektēšanas aktivitāti atbildīgās personas AS "RB Rail" sniegtajai informācijai Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros paredzēts izbūvēt piekļuvi Nekustamā īpašuma paliekošajai (neatsavināmajai) daļai no projektēta pašvaldības nozīmes autoceļa. Būvdarbu ietvaros ietekmētā piebraucamā ceļa daļa sakārtojama būvdarbu laikā;
- Īpašnieces prasījums atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļu veikt, izmantojot citu atlīdzības kompensācijas veidu - Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu “Šimkevici”, Vecsaules pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr.4092 001 0395, kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4092 001 0595) 0,4856 ha platībā (turpmāk – Pašvaldības īpašums) - apmierināms, ņemot vērā, ka:
- Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38.panta trešajā daļā noteikto Pašvaldības īpašums atzīstams par līdzvērtīgu ar Nekustamā īpašuma daļu (Pašvaldības īpašuma tirgus vērtība EUR 4321,84 jeb EUR 0,89 par vienu zemes kvadrātmetru; Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība EUR 4407,21 jeb EUR 0,81);
- Bauskas novada pašvaldība 2023.gada 23.februārī pieņēma lēmumu Nr. 87 (prot. Nr.3, 37.p.) “Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Šimkevici”, Vecsaules pagastā nodošanu bez atlīdzības valstij”, saskaņā ar kuru nolēma nodot bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Pašvaldības īpašumu, lai tas tiktu izmantots kā atlīdzības kompensācijas veids par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, vienlaikus pilnvaroja Satiksmes ministriju parakstīt nostiprinājuma lūgumu par Pašvaldības īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, nosakot, ka visus izdevumus, kas saistīti ar Pašvaldības īpašuma novērtējumu un nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Latvijas valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, sedz Latvijas valsts;
- No Īpašnieces saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Attiecīgi Pašvaldības īpašums tiek pārņemts valsts īpašumā, lai pēc tā ierakstīšanas zemesgrāmatā un valsts īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā, vienlaikus nostiprinot pašvaldības īpašuma tiesības, to saskaņā ar Likuma 26.panta pirmo daļu atsavinātu kā daļēju kompensāciju par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu. Atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu izmaksājama daļa naudā EUR 85,37 un daļa, kompensējot ar Pašvaldības īpašumu tā tirgus vērtības apmērā EUR 4321,84 jeb EUR 0,89 par vienu zemes kvadrātmetru. Naudā izmaksājamās atlīdzības apmērs precizējams, ja zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā precizēta Nekustamā īpašuma daļas un Pašvaldības īpašuma platība.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Pašvaldības īpašuma pārņemšanas Satiksmes ministrijas valdījumā, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Bauskas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Pašvaldības īpašums tiek pārņemts valsts īpašumā, lai tas tiktu izmantots kā cits atlīdzības kompensācijas veids par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu, kā arī Pašvaldības īpašuma pārņemšanu valsts īpašumā un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
- Satiksmes ministrija