Anotācija (ex-ante)

24-TA-1154: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ropažu novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Ropažu pagastā, Ropažu novadā, pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1, 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa un Ropažu novada pašvaldības 2023. gada 6. septembra lēmums Nr. 2686 (prot. Nr. 75/2023, 25. §.) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0039 daļu atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ropažu novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstams Ropažu novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8084 003 0067) (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 003 0062) 0,5152 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 003 0063) 0,0573 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8084 003 0064) 0,6245 ha platībā Ropažu pagastā, Ropažu novadā (turpmāk arī – Zemes vienības).
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, kā arī atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ropažu novada pašvaldības 2023. gada 6. septembra lēmumu Nr. 2686 (prot. Nr. 75/2023, 25.§) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0039 daļu atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Ropažu pagastā, Ropažu novadā, kadastra Nr. 8084 003 0067, izveidots, pamatojoties uz Ropažu novada pašvaldības 2023. gada 6. septembra lēmumu Nr. 2686 (prot. Nr. 75/2023, 25.§) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0039 daļu atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai", sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0039, un nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8084 003 0062, 8084 003 0063, 8084 003 0064). Bijusī zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0039 piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Ropažu novada domes sēdes 2011. gada 23. februāra protokolu Nr. 3 "Par pašvaldības ceļu piekritību Ropažu novada pašvaldībai” (10. §). Uz bijušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0039 atrodas inženierbūve – "Ceļš Līlavas Bāliņi", kas atbilstoši Ropažu novada domes sēdes 2011. gada 23. februāra protokolam Nr. 3 "Par pašvaldības ceļu piekritību Ropažu novada pašvaldībai" (10. §), saskaņā ar Ropažu novada pašvaldības rīcībā esošiem datiem, ir pašvaldībai piekritīgs objekts. Rail Baltica projekta ietvaros inženierbūves daļu paredzēts pārbūvēt, izbūvējot publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru un pārbūvējot valstij piederošu pašvaldības nozīmes ceļa posmu. Ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, tā ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Sadalot bijušo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0039:
- izveidota zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0062 0,5152 ha platībā, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0063 0,0573 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0064 0,6245 ha platībā, kas pārņemamas bez atlīdzības valsts īpašumā. Zemes vienības iekļautas Nekustamā īpašuma sastāvā. 
- izveidota pašvaldības valdījumā paliekoša zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0060 0,539 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0061 1,2147 ha platībā, kura iekļauta nekustamā īpašuma "Ceļš Līlavas-Bāliņi" Ropažu pagastā, Ropažu novadā, kadastra Nr. 8084 003 0039, sastāvā.
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0063 0,0573 ha platībā ir nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0062 0,5152 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0064 0,6245 ha platībā ir nepieciešama pašvaldības nozīmes autoceļu izbūvei un to turpmākajai ekspluatācijai.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamajai zemes vienībai:
ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0062 ar platību 0,5152 ha ir reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,5152 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,5152 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,5152 ha;
ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0063 ar platību 0,0573 ha ir reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0573 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,0573 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,0573 ha;
ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0064 ar platību 0,6245 ha ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi – 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,6245 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu 330 kilovolti – 0,0906 ha; 3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju – 0,0115 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,6245 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,6245 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tostarp arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Zemes vienības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir kadastrāli uzmērītas un Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Ropažu novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ropažu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai. Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8084 003 0062 un 8084 003 0064 un uz tām izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem. Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamo īpašumu vai tā daļu izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Ropažu novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām. 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Ropažu novada pašvaldībai piekrītošo Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamo īpašumu valsts īpašumā bez atlīdzības.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība valsts funkciju īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098304, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
  • Ropažu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi