25-TA-2425: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Liepas–2" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas atsavināšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa, 26. panta pirmā daļa un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta pirmā daļa, 42. panta 2.6 daļa un 43. pants, Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 8. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināt n. ī. "Liepas-2" Daugmales pag., Ķekavas nov. (kad. Nr. 80560010237) daļu – zemes vienības ar kad. apz. 80560010756 0,62 ha platībā, kad. apz. 80560010757 2,03 ha platībā, kad. apz. 80560010758 0,3438 ha platībā, kad. apz. 80560010759 0,0347 ha platībā. Zemkopības ministrijai nodot Satiksmes ministrijas valdījumā n. ī. "Riekstu mežs" Ķekavas pag., Ķekavas nov. (kad. Nr. 80700120226) daļu – zemes vienību ar kad. apz. 80700120228 2,16 ha platībā, un atļaut Satiksmes ministrijai to atsavināt, izmantojot kā atlīdzības kompensāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma “Liepas-2” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0237) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) 0,62 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757) 2,03 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758) 0,3438 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759) 0,0347 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 3,0285 ha kopplatībā, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757) 2,03 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758) 0,3438 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
3) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759) 0,0347 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
4) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8052 001 0756) 0,62 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 3,0285 ha kopplatībā, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757) 2,03 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758) 0,3438 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
3) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759) 0,0347 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
4) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8052 001 0756) 0,62 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0237) 1,45 ha platībā;
2) pēc sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0260) sadales no četrām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) 0,62 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757) 2,03 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758) 0,3438 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759) 0,0347 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000209503, īpašumtiesības nostiprinātas fizikai personai (turpmāk – Īpašnieks). Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes. Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā - uz zemes gabala atrodas Īpašniekam un fiziskai personai piederošs pagrabs katram 1/2 domājamās daļas apmērā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) nav reģistrēti apgrūtinājumi;
2) noteikti šādi lietošanas mērķi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756): “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība” (kods 0201);
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 8056 001 0757, 8056 001 0758, 8056 001 0759): “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101);
3) noteikts platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756): mežu platība 0,59 ha, ūdens objektu zeme 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757): mežu platība 2,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758): mežu platība 0,3438 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759): mežu platība 0,0347 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļa nav apbūvēta. Būve – pagrabs (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0238 002) atrodas uz neatsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0237).
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8056 001 0757, 8056 001 0758, 8056 001 0759), atlikumā veidojas jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) 0,62 ha platībā. Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 21. jūnija vēstulē Nr. 1-7.1/24/1844 sniegtajai informācijai tā neatbilst prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (mazāka par 2 ha) un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam.
Ievērojot Īpašnieka piekrišanu atsavināt visas četras jaunizveidotās zemes vienības, atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks zaudējumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis citu informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, izņemot prasījumu atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļu veikt, izmantojot citu īpašumu kā atlīdzības kompensācijas veidu – prasījums apmierināts (sabiedrības ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” 2025. gada 7. maija vēstule Nr. 2.3.N/2025-1397). Īpašnieks ir piekritis atlīdzības kompensācijai izmantot valstij Zemkopības ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma "Riekstu mežs" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 012 0226) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0228) 2,16 ha platībā.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 29. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3324:
1. apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Liepas-2” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0237), daļu 3,0285 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 10 902,60 EUR (desmit tūkstoši deviņi simti divi euro un 60 centi), ko veido:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757) 2,03 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 7 308,00 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758) 0,3438 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 1 237,68 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759) 0,0347 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 124,92 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) 0,62 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu, tirgus vērtība 2 232,00 EUR.
2. atbalstīja Īpašnieka prasījumu atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu kompensēt, izmantojot citu atlīdzības kompensācijas veidu - nekustamā īpašuma "Riekstu mežs" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 012 0226) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0228) 2,16 ha platībā (turpmāk – Valsts īpašums), ņemot vērā, ka saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38. panta trešo daļā noteikto Valsts īpašums atzīstams par līdzvērtīgu ar Nekustamā īpašuma daļu (Valsts īpašuma tirgus vērtība 12 871,00 EUR; Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība 10 902,60 EUR) un īpašumu tirgus vērtību starpību Īpašnieks segs valstij naudā.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai, atlīdzības apmēram un kompensācijas veidam.
Attiecīgi Valsts īpašums no Zemkopības ministrijas tiks pārņemts Satiksmes ministrijas valdījumā, lai pēc reģistrēšanas zemesgrāmatā uz Latvijas valsts vārda Satiksmes ministrijas personā to saskaņā ar Likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktu atsavinātu kā kompensāciju par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu. Atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu kompensējama ar Valsts īpašumu tā tirgus vērtības apmērā 12 871,00 EUR, savukārt maināmo īpašumu tirgus vērtību starpību 1 968,40 EUR Īpašnieks atlīdzina valstij bezskaidras naudas norēķina veidā.
Ja Valsts īpašums netiks izmantots kā atlīdzības kompensācija, atlīdzība tiks izmaksāta bezskaidras naudas norēķinu veidā un Valsts īpašums nodots atpakaļ Zemkopības ministrijas valdījumā.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošanas un iesniegšanas izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0237) 1,45 ha platībā;
2) pēc sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0260) sadales no četrām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) 0,62 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757) 2,03 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758) 0,3438 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759) 0,0347 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000209503, īpašumtiesības nostiprinātas fizikai personai (turpmāk – Īpašnieks). Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes. Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā - uz zemes gabala atrodas Īpašniekam un fiziskai personai piederošs pagrabs katram 1/2 domājamās daļas apmērā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) nav reģistrēti apgrūtinājumi;
2) noteikti šādi lietošanas mērķi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756): “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība” (kods 0201);
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 8056 001 0757, 8056 001 0758, 8056 001 0759): “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101);
3) noteikts platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756): mežu platība 0,59 ha, ūdens objektu zeme 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757): mežu platība 2,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758): mežu platība 0,3438 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759): mežu platība 0,0347 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļa nav apbūvēta. Būve – pagrabs (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0238 002) atrodas uz neatsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0237).
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8056 001 0757, 8056 001 0758, 8056 001 0759), atlikumā veidojas jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) 0,62 ha platībā. Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 21. jūnija vēstulē Nr. 1-7.1/24/1844 sniegtajai informācijai tā neatbilst prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (mazāka par 2 ha) un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam.
Ievērojot Īpašnieka piekrišanu atsavināt visas četras jaunizveidotās zemes vienības, atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks zaudējumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis citu informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, izņemot prasījumu atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļu veikt, izmantojot citu īpašumu kā atlīdzības kompensācijas veidu – prasījums apmierināts (sabiedrības ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” 2025. gada 7. maija vēstule Nr. 2.3.N/2025-1397). Īpašnieks ir piekritis atlīdzības kompensācijai izmantot valstij Zemkopības ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma "Riekstu mežs" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 012 0226) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0228) 2,16 ha platībā.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 29. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3324:
1. apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Liepas-2” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0237), daļu 3,0285 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 10 902,60 EUR (desmit tūkstoši deviņi simti divi euro un 60 centi), ko veido:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757) 2,03 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 7 308,00 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758) 0,3438 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 1 237,68 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759) 0,0347 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 124,92 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) 0,62 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu, tirgus vērtība 2 232,00 EUR.
2. atbalstīja Īpašnieka prasījumu atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu kompensēt, izmantojot citu atlīdzības kompensācijas veidu - nekustamā īpašuma "Riekstu mežs" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 012 0226) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0228) 2,16 ha platībā (turpmāk – Valsts īpašums), ņemot vērā, ka saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38. panta trešo daļā noteikto Valsts īpašums atzīstams par līdzvērtīgu ar Nekustamā īpašuma daļu (Valsts īpašuma tirgus vērtība 12 871,00 EUR; Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība 10 902,60 EUR) un īpašumu tirgus vērtību starpību Īpašnieks segs valstij naudā.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai, atlīdzības apmēram un kompensācijas veidam.
Attiecīgi Valsts īpašums no Zemkopības ministrijas tiks pārņemts Satiksmes ministrijas valdījumā, lai pēc reģistrēšanas zemesgrāmatā uz Latvijas valsts vārda Satiksmes ministrijas personā to saskaņā ar Likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktu atsavinātu kā kompensāciju par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu. Atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu kompensējama ar Valsts īpašumu tā tirgus vērtības apmērā 12 871,00 EUR, savukārt maināmo īpašumu tirgus vērtību starpību 1 968,40 EUR Īpašnieks atlīdzina valstij bezskaidras naudas norēķina veidā.
Ja Valsts īpašums netiks izmantots kā atlīdzības kompensācija, atlīdzība tiks izmaksāta bezskaidras naudas norēķinu veidā un Valsts īpašums nodots atpakaļ Zemkopības ministrijas valdījumā.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošanas un iesniegšanas izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Liepas-2” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0237) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0756) 0,62 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0757) 2,03 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0758) 0,3438 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0759) 0,0347 ha platībā, un Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot Satiksmes ministrijas valdījumā zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā ierakstītā nekustamā īpašuma "Riekstu mežs" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 012 0226) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0228) 2,16 ha platībā, lai pēc pārņemšanas Satiksmes ministrijas valdījumā, tā tiktu izmantota kā kompensācija par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Savukārt, ja tā netiks izmantota minētajam mērķim, Satiksmes ministrija to bez atlīdzības nodos atpakaļ Zemkopības ministrijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Valsts īpašums tiek pārņemts Satiksmes ministrijas valdījumā, lai tas tiktu izmantots kā cits atlīdzības kompensācijas veids par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Valsts īpašums tiek pārņemts Satiksmes ministrijas valdījumā, lai tas tiktu izmantots kā cits atlīdzības kompensācijas veids par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu daļu pārņemšanu, atsavināšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Ja Valsts īpašums netiks izmantots kā kompensācija par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, atlīdzība tiks izmaksāta bezskaidras naudas norēķinu veidā un Valsts īpašums tiks nodots bez atlīdzības Zemkopības ministrijas valdījumā.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu daļu pārņemšanu, atsavināšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Ja Valsts īpašums netiks izmantots kā kompensācija par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, atlīdzība tiks izmaksāta bezskaidras naudas norēķinu veidā un Valsts īpašums tiks nodots bez atlīdzības Zemkopības ministrijas valdījumā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija, Zemkopības ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija, Zemkopības ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
- Zemkopības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
