Anotācija (ex-ante)

24-TA-1431: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Baibas Vītoliņas pārcelšanu " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 25.panta otro daļu un Valsts civildienesta likuma 37. panta pirmā, 2.1 un trešā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Baibas Vītoliņas pārcelšanu" mērķis ir nodrošināt Būvniecības valsts kontroles biroja darbības nepārtrauktību un funkciju efektīvu izpildi, direktora amatā pārceļot Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktori Baibu Vītoliņu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar 2024.gada 1.jūniju Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk - Birojs) direktora amata vieta ir vakanta. Šobrīd Biroju vada Biroja direktora vietniece. Saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 30.septembra noteikumu Nr.576 "Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums" (turpmāk - Noteikumi) 1.punktu Birojs ir tiešā pārvaldes iestāde, kura darbojas ekonomikas ministra pārraudzībā, ko īsteno ar Ekonomikas ministrijas starpniecību. Noteikumu 7.punkts nosaka, ka Biroja direktoru ieceļ amatā ekonomikas ministrs. Savukārt Valsts civildienesta likuma 37. panta 2.1 daļa, nosaka, ka lēmumu par ierēdņa pārcelšanu pārraudzībā esošas iestādes vadītāja amatā ministrs pieņem pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai īstenotu Biroja turpmāko attīstību gan būvniecības, gan enerģētikas jomās un līdz ar to nodrošinātu efektīvu iestādes uzdevumu izpildi, svarīgi pēc iespējas ātrāk nodrošināt un darbam Biroja direktora amatā piesaistīt profesionāli ar iepriekšēju pieredzi gan iestādes vadībā, gan zināšanām iestādes darbības jomā. Izvērtējot Biroja direktora amata prasības kopsakarā ar ministrijas resorā esošajiem cilvēkresursiem, ir uzklausīts Patērētāju tiesību aizsardzības centra  (turpmāk - Centrs) direktores B. Vītoliņas, kurai ir ilgstoša pieredze iestādes vadīšanā, komandas kopējās vīzijas veidošanā, kā arī pieredze tirgus uzraudzības funkciju īstenošanā, viedoklis. Atbilstoši minētajam un izvērtējot Centra direktores Baibas Vītoliņas atbilstību Biroja direktora amata aprakstā noteiktajām prasībām, ir pieņemts lēmums par ierēdņa pārcelšanu resora ietvaros.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams lēmums par ierēdņa pārcelšanu Biroja direktora amatā. Saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 37.panta 2.1 daļu, lēmumu par ierēdņa pārcelšanu pārraudzībā esoša iestādes vadītāja amatā ministrs pieņem pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu. Lai nodrošinātu labu pārvaldību, it sevišķi civildienesta uzdevumu efektīvu izpildi atbilstoši Biroja darbības izvirzītajām prioritātēm, Biroja direktora amatam nepieciešams kandidāts ar zināšanām un pieredzi nozarē un administratīvajā darbā. Baibai Vītoliņai ir pieredze nozares politikas un stratēģijas īstenošanā, kā arī ilggadēja pieredze iestādes vadītāja amatā. B. Vītoliņas līdzšinējā profesionālā pieredze un kvalifikācija nodrošinās efektīvu Biroja uzdevumu un funkciju izpildi. Baiba Vītoliņa ir sniegusi piekrišanu viņas pārcelšanai Biroja direktora amatā. Ņemot vērā, ka šajā ierēdņa pārcelšanas situācijā runa ir par ekonomikas ministra pārraudzības iestādes augstāko amatpersonu, kuru ieceļ ministrs, tad valsts civildienesta likuma 37.panta trešajā daļā minētais par iestādes viedokļa izvērtēšanu neatbilst konkrētai situācijai un nav lietderīgs. 
Rīkojuma projekts ietver atsauci uz Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 25.panta otro daļu, kas nosaka, ka Centra direktoru pēc ekonomikas ministra ieteikuma atbrīvo no amata Ministru kabinets, līdz ar to, apstiprinot B.Vītoliņas kandidatūru pārcelšanai no Centra direktora amata uz Biroja direktora amatu, tiek pieņemta arī B.Vītoliņas atbrīvošana no Centra direktora amata. 
B. Vītoliņa tiks pārcelta Biroja direktora amatā uz noteiktu laiku, ievērojot Valsts civildienesta likuma 11.panta trešā daļā noteikto par ierēdņa iecelšanu iestādes vadītāja amatā uz pieciem gadiem, ne vairāk kā divus termiņus pēc kārtas. Pārcelšana paredzēta ar 2024.gada 1.augustu, kad Centra direktora amatā pārcelšanas kārtībā tiek iecelta Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietniece Zaiga Liepiņa. Ievērojot iepriekš minēto, sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Baibas Vītoliņas pārcelšanu". Rīkojuma projekts paredz apstiprināt Baibas Vītoliņas kandidatūru pārcelšanai Biroja direktora amatā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Baiba Vītoliņa
Ietekmes apraksts
Pārcelta Būvniecības valsts kontroles biroja direktora amatā
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā"  5.punkts nosaka, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. 
Tā kā Rīkojuma projekts nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Tiks nodrošināta Būvniecības valsts kontroles biroja turpmākā attīstība gan būvniecības, gan enerģētikas jomās, un līdz ar to nodrošināta efektīva iestādes uzdevumu izpilde

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk