25-TA-1397: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Jaunsili" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Jaunsili" (kadastra Nr. 8056 001 0245) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā- Daugmales pagastā, Ķekavas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederošā nekustamā īpašuma "Jaunsili" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0245) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija"veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 0,31 ha kopplatībā, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija"veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 0,31 ha kopplatībā, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums pēc sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0245) sastāv no trīs jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748) 3,45 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā;
3) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā;
4) būvēm: dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 001), palīgēkas (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 002).
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000081337, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes. Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā - servitūta ceļš. Saskaņā ar zemes robežu plānu datiem ceļa servitūta teritorija neatrodas Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas robežās.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datiem Nekustamā īpašuma sastāvā ir divas zemesgrāmatā neierakstītas būves: pirts (kadastra apzīmējums 8056 001 0245 003) un saimniecības ēka (kadastra apzīmējums 8025 001 0245 005).
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) nav reģistrēti apgrūtinājumi;
2) noteikts lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101);
3) noteikts platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0749): mežu platība 0,19 ha, zemes zem ceļiem platība 0,01 ha;
- zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0750): mežu platība 0,1 ha, zemes zem ceļiem platība 0,01 ha.
Atbilstoši Kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļas zemes vienības nav apbūvētas. Būves: dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 001), saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 002) un zemesgrāmatā neierakstītas būves: pirts (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 003) un saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 8025 001 0245 005) atrodas uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748).
Nodalot Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748) 3,45 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2024. gada 21. jūnija vēstulē Nr. 1-7.1/24/1844 sniegtajai informācijai atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748) 3,45 ha platībā atbilst prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši Pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus tika sniegta informācija, ka Ķekavas novada būvvaldes arhīvā ir Nekustamā īpašuma būvniecības dokumentācija.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748) piekļuve tiks saglabāta no pašvaldības nozīmes autoceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta Centra virsmežniecības 2025. gada 28. marta vēstulē Nr. VMD11-2/1093 iesniegtiem jaunizveidoto zemes vienību nogabalu raksturojošiem rādītājiem Nekustamā īpašuma daļas meža inventarizācija veikta 2019. gadā un uz:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749): mežu platība 0,21 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750): mežu platība 0,11 ha.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis informāciju par citiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, izņemot 2025. gada 19. martā Nekustamā īpašuma apsekošanas laikā izteikto mutisku lūgumu sniegt informāciju par trokšņu sienas izvietošanas iespējām. Saskaņā ar RB Rail AS (par projektēšanu atbildīgā institūcija) sniegto informāciju trokšņu sienas izbūve pie Nekustamā īpašuma nav paredzēta, jo atbilstoši trokšņa modelēšanas rezultātiem nav konstatējams trokšņa normatīvu pārsniegums (2025. gada 15. aprīļa vēstule Nr. 2.3.N/2025-1251).
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 6. jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/1812 apstiprināja atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Jaunsili", kadastra Nr. 8056 001 0245, daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā, – Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 1 147,00 EUR (viens tūkstotis simts četrdesmit septiņi euro), kas sastāv no: zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā tirgus vērtības 740,00 EUR; zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā tirgus vērtības 407,00 EUR, atlīdzināmie zaudējumi – uz atsavināmajām zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749 un 8056 001 0750) augošās mežaudzes tirgus vērtība 280,22 EUR (divi simti astoņdesmit euro un 22 centi).
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības par Īpašuma daļas atsavināšanu kopējo summu 1 427,22 EUR (viens tūkstotis četri simti divdesmit septiņi euro un 22 centi) apmērā.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd veic darbības pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļu izbūves šāda veida ceļi (autoceļi) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododami pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748) 3,45 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā;
3) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā;
4) būvēm: dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 001), palīgēkas (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 002).
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000081337, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes. Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā - servitūta ceļš. Saskaņā ar zemes robežu plānu datiem ceļa servitūta teritorija neatrodas Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas robežās.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datiem Nekustamā īpašuma sastāvā ir divas zemesgrāmatā neierakstītas būves: pirts (kadastra apzīmējums 8056 001 0245 003) un saimniecības ēka (kadastra apzīmējums 8025 001 0245 005).
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) nav reģistrēti apgrūtinājumi;
2) noteikts lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101);
3) noteikts platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0749): mežu platība 0,19 ha, zemes zem ceļiem platība 0,01 ha;
- zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0750): mežu platība 0,1 ha, zemes zem ceļiem platība 0,01 ha.
Atbilstoši Kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļas zemes vienības nav apbūvētas. Būves: dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 001), saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 002) un zemesgrāmatā neierakstītas būves: pirts (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0245 003) un saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 8025 001 0245 005) atrodas uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748).
Nodalot Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748) 3,45 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2024. gada 21. jūnija vēstulē Nr. 1-7.1/24/1844 sniegtajai informācijai atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748) 3,45 ha platībā atbilst prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši Pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus tika sniegta informācija, ka Ķekavas novada būvvaldes arhīvā ir Nekustamā īpašuma būvniecības dokumentācija.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0748) piekļuve tiks saglabāta no pašvaldības nozīmes autoceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta Centra virsmežniecības 2025. gada 28. marta vēstulē Nr. VMD11-2/1093 iesniegtiem jaunizveidoto zemes vienību nogabalu raksturojošiem rādītājiem Nekustamā īpašuma daļas meža inventarizācija veikta 2019. gadā un uz:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749): mežu platība 0,21 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750): mežu platība 0,11 ha.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis informāciju par citiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, izņemot 2025. gada 19. martā Nekustamā īpašuma apsekošanas laikā izteikto mutisku lūgumu sniegt informāciju par trokšņu sienas izvietošanas iespējām. Saskaņā ar RB Rail AS (par projektēšanu atbildīgā institūcija) sniegto informāciju trokšņu sienas izbūve pie Nekustamā īpašuma nav paredzēta, jo atbilstoši trokšņa modelēšanas rezultātiem nav konstatējams trokšņa normatīvu pārsniegums (2025. gada 15. aprīļa vēstule Nr. 2.3.N/2025-1251).
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 6. jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/1812 apstiprināja atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Jaunsili", kadastra Nr. 8056 001 0245, daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā, – Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 1 147,00 EUR (viens tūkstotis simts četrdesmit septiņi euro), kas sastāv no: zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā tirgus vērtības 740,00 EUR; zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā tirgus vērtības 407,00 EUR, atlīdzināmie zaudējumi – uz atsavināmajām zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749 un 8056 001 0750) augošās mežaudzes tirgus vērtība 280,22 EUR (divi simti astoņdesmit euro un 22 centi).
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības par Īpašuma daļas atsavināšanu kopējo summu 1 427,22 EUR (viens tūkstotis četri simti divdesmit septiņi euro un 22 centi) apmērā.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd veic darbības pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļu izbūves šāda veida ceļi (autoceļi) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododami pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamo īpašumu "Jaunsili" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0245) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0749) 0,2 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0750) 0,11 ha platībā - Daugmales pagastā, Ķekavas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
