Anotācija

25-TA-313: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 29. marta noteikumos Nr. 245 "Noteikumi par speciālo atļauju (licenci) patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 29. marta noteikumos Nr. 245 " Noteikumi par speciālo atļauju (licenci) patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, ar mērķi mazināt birokrātiju un administratīvo slogu kredīta devējiem licences saņemšanas procesā, tiek paredzēts, ka licence turpmāk tiks izsniegta tikai elektroniski, kā arī ir pārskatīts iesniedzamās informācijas apjoms. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai mazinātu administratīvo slogu kredīta devējiem licences saņemšanas procesā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd, licences saņemšanas procesā kapitālsabiedrībām ir jāiesniedz liels informācijas apjoms, turklāt licence pēc noklusējuma tiek izsniegta papīra formā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai saņemtu licenci elektroniskā veidā, kapitālsabiedrībai ir atsevišķi jāizsaka šāds lūgums. Tāpat kapitālsabiedrībām ir pienākums iesniegt Patērētāju tiesību aizsardzības centram tādu informāciju, kas, piemēram, ir iegūstama Uzņēmumu reģistrā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka licence tik izsniegta elektroniskā veidā. Tāpat ir pārskatīts iesniedzamās informācijas apjoms, precizējot 1., 3. un 5. pielikumu. No iesnieguma formas tiek dzēstas tādas neaktuālas ailes, kā, piemēram, "fakss". Kā arī, ņemot vērā, ka informācija par pakalpojuma sniegšanas vietām var bieži mainīties, tiek paredzēts, ka ziņas par klientu apkalpošanas vietu ir jāsniedz tikai kapitālsabiedrībām, kas izsniedz kredītus pret kustamas lietas ķīlu (lombardu kredīts).
Papildus, lai novērstu atsevišķu informācijas pieprasījumu veikšanu, 1.pielikuma 4.1 punkts tiek papildināts ar aili "Personas kods", lai PTAC, veicot uzraudzību atbilstoši Noziedzīgu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumam, nebūtu šī informācija jāpieprasa atsevišķi.
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumi Nr.245 paredz, ka gadījumā, ja kapitālsabiedrība nav samaksājusi ikgadējo valsts nodevu par kreditēšanas pakalpojumu sniedzēja darbības uzraudzību noteikumos noteiktajā termiņā un apmērā, PTAC var pieņemt lēmumu par kapitālsabiedrībai izsniegtās speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanu uz laiku līdz sešiem mēnešiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz tiesības PTAC pēc kapitālsabiedrības lūguma pieņemt lēmumu arī par garāku licences apturēšanas laiku - uz laiku līdz divdesmit četriem mēnešiem. Šādas tiesības PTAC paredzētas, ņemot vērā, ka situācijas var būt dažādas un, iespējams, licenci ir nepieciešams apturēt uz ilgāku laiku nekā 6 mēnešiem, bet šobrīd esošais regulējums paredz, ka šādā gadījumā licence ir jāanulē. 

Papildus tam, noteikumu projekts paredz papildināt 38.8 punktu, paredzot, ka PTAC ir tiesīgs pieņemt lēmumu par kapitālsabiedrībai izsniegtās licences darbības apturēšanu uz laiku līdz sešiem mēnešiem, ja PTAC rīcībā ir informācija par licences darbības laikā kapitālsabiedrības vai kapitālsabiedrības padomes (ja tāda izveidota) vai valdes locekļa, prokūrista vai atbildīgās personas pieļautiem pārkāpumiem nodokļu vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā. Šāds papildinājums nepieciešams, jo šie apstākļi ir būtiski, vērtējot kapitālsabiedrības atbilstību licences saņemšanai, tādēļ tiem būtu jābūt pamatam arī licences apturēšanai. Līdz ar to PTAC būtu jāvērtē visi būtiskie pārkāpumi, tostarp administratīvie un kriminālpārkāpumi nodokļu jomā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Tieslietu ministrija, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Fintech Latvija Asociācija", Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Latvijas Finanšu nozares asociācija, LATVIJAS KREDĪTŅĒMĒJU ASOCIĀCIJA, Latvijas patērētāju interešu azistāvības asociācija
Cits
AS Kredītinformācijas Birojs, AS CREFO birojs

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi