Anotācija (ex-ante)

23-TA-1480: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Pārtikas kvalitātes shēmas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Pārtikas kvalitātes shēmas"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu kopējās lauksaimniecības politika stratēģiskā plāna 2023. – 2027. gadam (turpmāk – KLP SP) intervencē LA18 "Pārtikas kvalitātes shēmas" (turpmāk – atbalsts), lai veicinātu lauksaimniecības produktu ražotāja un pārtikas apritē iesaistīta pārstrādes uzņēmuma iesaistīšanos pārtikas kvalitātes shēmās, tā veicinot kvalitatīvu pārtikas produktu ražošanu, apstrādi un pārstrādi, un nodrošinot to nokļūšanu mazumtirdzniecībā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pārtikas kvalitātes shēmas ir svarīgs sadarbības forma, ar kuru palīdzību tiek nodrošināta augsta pārtikas produktu kvalitāte un drošība, veicināta patērētāju uzticēšanās vietējiem pārtikas produktiem un sekmēta latvijas pārtikas nozare. Latvijā tiek īstenotas četras pārtikas kvalitātes shēmas, kuras darbojas atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 12.augusta noteikumiem Nr.461 "Prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanas, darbības, uzraudzības un kontroles kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr.461) - bioloģiskās lauksaimniecības shēma, nacionālā pārtikas kvalitātes shēma, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu shēma, un garantētu tradicionālo īpatnību shēma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauksaimniecības produktu ražotāji un pārtikas apritē iesaistīti pārstrādes uzņēmumi, kas piedalās pārtikas kvalitātes shēmās, uzņemas papildu saistības, kuru īstenošana rada lielāku viņu produkcijas pievienoto vērtību un veicina ilgtspējīgu un atbildīgu resursu pārvaldību. Latvijā ikgadēji palielinās dalībnieku skaits pārtikas kvalitātes shēmās, tomēr šis skaits vērtējams kā neliels. 
Lai mudinātu lauksaimniecības produktu ražotājus un pārtikas apritē iesaistītus pārstrādes uzņēmumus aktīvi iesaistīties kvalitātes shēmās, ir nepieciešams finansiāls atbalsts, lai segtu papildu izmaksas par dalību kvalitātes shēmā pirmajos dalības gados. Palielinot to lauksaimnieku skaitu, kas piedalās kvalitātes shēmās, tiktu veicināti arī augstas kvalitātes vietējā tirgus produkti un izveidotas īsās piegādes ķēdes.
Atbalsts dalībai bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas kvalitātes shēmā veicinās bioloģiski saražoto un marķēto produktu pārstrādi un pieejamību tirdzniecībā, tā sniedzot ieguldījumu bioloģiskās nozares attīstībā un Zaļā kursa mērķa izpildē.
Risinājuma apraksts

Atbalsts pārtikas kvalitātes shēmām tiek realizēts saskaņā ar KLP SP un regulas 2021/2115 77.pantu "Sadarbība" un šī panta 2.punkts attiecībā uz pārtikas kvalitātes shēmām nosaka, ka dalībvalstij ar atbalsta palīdzību jāveicina jaunus sadarbības veidus -  lauksaimniecības produktu ražotāju un pārtikas apritē iesaistītu pārstrādes uzņēmumu dalību jaunās pārtikas kvalitātes shēmās, tostarp esošās pārtikas kvalitātes shēmās, ja tiek sākta jauna aktivitāte - ieviesti jauni produkti. Atbilstoši šai prasībai noteikumu projekts paredz, ka atbalsta pretendents ir uzsācis dalību kādā no pārtikas kvalitātes shēmām ne agrāk kā 2020.gada 1.janvārī vai turpina jau esošu dalību kādā no pārtikas kvalitātes shēmām ar jaunu produktu, kas sertificēts pēc 2020.gada 1.janvāra. Tā kā noteikumu projektā maksimālais atbalsta saņemšanas termiņš ir noteikts pieci gadi, tad šīs intervences ietvaros atbalstu - nepārsniedzot kopējo piecu gadu ierobežojumu - varēs saņemt par tiem produktiem, kuri ir sertificēti sākot ar 2020.gada 1.janvāri un par kuriem atbalstu līdz 2023.gadam ražotāji saņēma atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 17.decembra noteikumiem Nr.1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai" pasākumā "Atbalsts pārtikas kvalitātes shēmām".
Atbalsta maksājums tiek piešķirts atkarībā no saražoto produktu skaita un atbalsta likmes ir aprēķinātas, lai nosegtu sākotnējās dalības izmaksas kvalitātes sistēmā, gada ieguldījumu dalībai kvalitātes sistēmās un pārbaužu izmaksas, kas vajadzīgas, lai pārbaudītu atbilstību kvalitātes sistēmas prasībām.
Atbalsta summa primāro produktu ražotājiem ir – bioloģiskajā pārtikas kvalitātes, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību  shēmā – no 340 euro līdz 590 euro, nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā – no 250 euro līdz 400 euro.
Atbalsta summa pārtikas apritē iesaistītiem pārstrādes produktu ražotājiem: bioloģiskajā pārtikas kvalitātes, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību shēmā – no 430 euro līdz 7 150 euro, nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā – no 370 euro līdz 5 460 euro.
Atbalstu dotācijas veidā pārtikas apritē iesaistītam pārstrādes uzņēmumam piešķir kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam. Noteikumu projektā ietverta atsevišķa nodaļa, kurā noteiktas de minimis atbalsta prasības atbalsta pretendentam.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
1 829 421
0
1 954 677
2 084 370
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
1 829 421
0
1 954 677
2 084 370
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
2 152 260
0
2 299 620
2 452 200
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
2 152 260
0
2 299 620
2 452 200
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-322 839
0
-344 943
-367 830
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-322 839
0
-344 943
-367 830
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-322 839
-344 943
-367 830
5.1. valsts pamatbudžets
0
-322 839
-344 943
-367 830
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam"" norādīto indikatīvo finansējumu un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei LA18 "Pārtikas kavlitātes shēmas" publiskais finansējums apstiprināts 12 000 000 euro apmērā (no tā ES līdzfinansējums 85 % jeb 10 200 000 euro un valsts finansējums 15 % jeb 1 800 000 euro).  2022. gada 18. janvāra informatīvajā ziņojumā bija norādīts indikatīvs finanšu sadalījums. Ievērojot Eiropas Komisijas iesniegtos apsvērumus par KLP stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam, plānā tika izdarīti grozījumi, tostarp finansējuma sadalē starp atsevišķiem pasākumiem jeb intervencēmun finansējums LA18 intervencei "Pārtikas kvalitātes shēmas" tika palielināts uz 12 301 020 euro. Atbalsta publiskais finansējums sadalīts pa gadiem šādās daļās:
2024. gadā – 2 152 260 euro;
2025. gadā – 2 299 620 euro;
2026. gadā – 2 452 200 euro;
2027. gadā – 2 622 180 euro;
2028. gadā – 2 774 760 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Nepieciešamo finansējumu noteikumu projektā plānoto pasākumu īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
2021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013 ( 2013. gada 18. decembris ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013 ( 2013. gada 18. decembris ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu Nr.1407/2013
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1.punkts
Noteikumu projekta17.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3.panta 2.punkts
Noteikumu projekta17.3. un 17.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5.panta 1.punkts
Noteikumu projekta17.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5.panta 2.punkts
Noteikumu projekta17.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2.punkts
Noteikumu projekta17.4.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
7.panta 4.punkts
Noteikumu projekta17.6.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
8.pants
Noteikumu projekta17.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6.panta 4.punkts
Noteikumu projekta17.7. apakšpunkts un 18.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts dalībai bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas kvalitātes shēmā veicinās bioloģiski saražoto un marķēto produktu pārstrādi un pieejamību tirdzniecībā, tā sniedzot ieguldījumu bioloģiskās nozares attīstībā un Zaļā kursa mērķa izpildē.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi