24-TA-2756: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu finanšu resursu pieejamību lauksaimniecības nozarē, jāizdara grozījumi 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu" (turpmāk – noteikumi Nr. 446), tajos iekļaujot lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmai pārdalīto papildu finansējumu 2 900 000 euro apmērā, kas ir pārdalīts līdz ar Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumu Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā" (turpmāk – noteikumi Nr. 59) grozījumiem.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 4.2. apakšpunktu, atbilstoši 24-UZ-564 uzdevumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt finanšu resursu pieejamību lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmai (turpmāk – aizdevumu programma), kā arī svītrot atsauci uz Lauksaimniecības datu centru, jo tā līdzšinējās funkcijas no 2025. gada 1. janvāra pildīs Lauku atbalsta dienests.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pieņemot Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumus Nr. 772 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu"", ir ievērojami palelinājies pieprasījums pēc aizdevumu programmas aizdevumiem: pašlaik vidēji mēnesī tiek piešķirti ap 840 000 euro. To ievērojot, tiek prognozēta finansējuma nepietiekamība aizdevuma programmas darbības nodrošināšanai. Tā kā kredītprocentu daļējai dzēšanai atbalsta programmā veidojas finansējuma pārpalikums, tas 2 900 000 euro apmērā tiek novirzīts aizdevumu programmas darbības nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējo gadu laikā lauksaimniecības nozarē radušās daudzas problēmas – gan ražošanas resursu izmaksu sadārdzinājums, kas ievērojami pārsniedzis saražotās produkcijas sadārdzinājumu, gan vairāku klimatisko apstākļu kopums, kas būtiski ietekmēja saimniecību ekonomisko stabilitāti un dzīvotspēju. Tādējādi ir palielinājusies nepieciešamība pēc finanšu resursiem lauksaimniecības nozarē, un patlaban tas ir ļoti aktuāli, lai sekmīgi uzsāktu jauno sezonu. Jāņem vērā arī Eiropas Komisijas īstenotā aptauja par finanšu pieejamību Eiropas Savienības dalībvalstīs. Tās rezultāti liecina, ka Latvija ir pirmajā vietā no finanšu nepieejamības viedokļa, tai palielinoties par 11 reizēm.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekšminēto, lai nodrošinātu finanšu resursu pieejamību un turpmāku sekmīgu aizdevumu programmas norisi, noteikumos Nr. 446 jāizdara grozījumi, palielinot aizdevumu programmai pieejamo finansējumu un tai paredzot arī valsts finansējumu 2 900 000 euro apmērā, kurš tiek pārdalīts no kredītprocentu daļējai dzēšanai paredzētās atbalsta programmas finansējuma ar atbilstošiem grozījumiem arī noteikumos Nr. 59.
Problēmas apraksts
Tā kā no 2025. gada 1. janvāra Lauku atbalsta dienests pārņem visas Lauksaimniecības datu centra funkcijas un uzdevumus, tostarp par dokumentu apriti un lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldību, noteikumu projektā ir jāsvītro atsauce uz Lauksaimniecības datu centru.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu no noteikumiem Nr. 466 tiek svītrota atsauce uz Lauksaimniecības datu centru un noteikumu Nr. 446 29. punkts izteikts jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Lauksaimnieciskās produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Juridiskās personas
- Uzņēmumi, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, kā arī lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumi un uzņēmumi, kas nodarbojas ar saimniecisko darbību lauku apvidos
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju. Tiks sekmēta lauksaimniecības nozarē iesaistīto konkurētspēja, nodrošinot finanšu resursiem pieejamību par atbilstošām aizdevumu likmēm. Tādējādi tiks veicināta arī saimniecisko darbības veicēju stabilitāte un efektivitāte uzņēmumos.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Saimnieciskās darbības veicējiem tiek nodrošināta finanšu resursu pieejamība.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās to lauksaimniecības uzņēmumu un uzņēmumu izaugsmi, kuri nodarbojas ar saimniecisko darbību lauku apvidos, un palielinās to konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 65.10.00 Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) atvēlētais finansējums 8 000 000 euro apmērā kredītprocentu daļējai dzēšanai par investīciju aizdevumiem bija paredzēts KLP SP intervencei LA 4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai" atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr. 47 43.§ 2. punktam (prioritārajā pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības ekonomiskās dzīvotspējas stiprināšanai un krīzes radīto seko novēršanai"). No šiem līdzekļiem 2 900 000 euro ir plānots pārdalīt lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmai, izdarot atbilstošus grozījumus noteikumos Nr. 446 un noteikumos Nr. 59.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Zemkopības ministrijas rīcībā esošais finansējums 2 900 000 euro apmērā tiek pārdalīts lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas darbības nodrošināšanai, šo finansējumu ieskaitot akciju sabiedrības "Altum" budžetā kā ilgtermiņa saistības pret Zemkopības ministriju. Minētais finansējums ir no prioritārā pasākuma "Atbalsts lauksaimniecības ekonomiskās dzīvotspējas stiprināšanai un krīzes radīto seko novēršanai" finansējuma, kas piešķirts tikai 2024. gadam saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr. 47 43.§ 2. punktu, un tā izmantošana lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas darbības nodrošināšanai atbilst prioritārā pasākuma "Atbalsts lauksaimniecības ekonomiskās dzīvotspējas stiprināšanai un krīzes radīto seko novēršanai" mērķim, kā arī finansējums 2 900 000 euro apmērā tiks izmantots līdz 2024. gada beigām.
Ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci radīsies atbalsta pasākuma īstenošanas laikā un nepārsniegs atbalsta pasākumiem piešķirto valsts budžeta finansējumu. Precīzs novērtējums par atbalsta pasākumu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci tiks ietverts programmas novērtējumā.
Ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci radīsies atbalsta pasākuma īstenošanas laikā un nepārsniegs atbalsta pasākumiem piešķirto valsts budžeta finansējumu. Precīzs novērtējums par atbalsta pasākumu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci tiks ietverts programmas novērtējumā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Ar grozījumiem Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā" Zemkopības ministrijas rīcībā esošais finansējums 2 900 000 euro apmērā tiek novirzīts lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas darbības nodrošināšanai.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts ir steidzams, netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Pēc būtības atbalsta nosacījumi nav grozīti, ir tikai papildināts fiansējums lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas darbības nodrošināšanai, jo tajā nepietiek finansējuma aizdevumiem jaunās sezonas lauksaimniecības darbu uzsākšanai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
