Anotācija (ex-ante)

23-TA-2924: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.01.00 "Profesionālās izglītības programmu īstenošana" un Kultūras ministrijas budžeta programmu 20.00.00 "Kultūrizglītība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta 3. daļu, 2016. gada 26. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgajiem patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" 32., 32.3, 33. un 33.2 punktos un 2022. gada 21. decembra Ministru kabineta rīkojuma Nr. 966 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” 3. un 5. punktos, un 6.3. pasākumā noteikto.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir sniegt atbalstu valsts dibinātām izglītības iestādēm saistībā ar profesionālās izglītības ieguves nodrošinājumu Ukrainas civiliedzīvotājiem, apgūstot profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības ieguves, laika periodā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. augustam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ukrainai nonākot Krievijas aktīvas agresijas kara apstākļos kopš 2022. gada 24. februāra, Latvija uzņēma Ukrainas civiliedzīvotājus, t.sk. arī patvēruma meklētājus. Latvijas izglītības iestādes, t.sk. valsts dibinātas izglītības iestādes, nodrošināja šiem patvēruma meklētājiem profesionālās izglītības ieguves iespējas, apgūstot profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības ieguves.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 16. jūlija noteikumu Nr. 448 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 448) 32., 32.3, 33. un 33.2 punkti paredz, ka profesionālās vidējās izglītības ieguvei Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš ir reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā profesionālās vidējās izglītības programmā uz 2022. gada 1. septembri, valsts nodrošina atbalstu no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. augustam pedagogu darba samaksai – 50% apmērā (no 257 euro mēnesī).
Ministrija minēto finansējumu pieprasa no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai".
Papildus atbalstu stipendijām un profesionālās izglītības programmas īstenošanai nepiešķir, jo minētās izmaksas tiks nodrošinātas vispārējā kārtībā tāpat kā pārējiem izglītojamiem.

Attiecībā uz izglītojamiem, kas tika uzņemti 2021./2022. mācību gadā profesionālās izglītības iestādē laika posmā no 2022. gada marta līdz 2022. gada 31. augustam un tās turpina arī 2022./2023. mācību gadā no 1. septembra, noteikumi Nr. 488 finansējumu par laika periodu no 2023. gada 1. janvāra  līdz 2023. gada 31. augustam nosaka pedagogu darba samaksai – 50% apmērā (no 257 euro mēnesī) no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai". Savukārt pārējās izmaksas, tai skaitā stipendiju izmaksai tiek segta no valsts budžeta dotācijas profesionālajai izglītībai.

Savukārt, izglītojamam, kurš reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā profesionālās vidējās izglītības ieguvei pēc 2022. gada 1. septembra (attiecināms uz personām, kas  tiks uzņemtas iepriekš uzsāktās profesionālās vidējās izglītības apguves turpināšanai pēc 2022. gada septembra), noteikumi Nr. 488 paredz, ka valsts nodrošina šādu finansējumu:
- finansējums pedagogu atalgojumam individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildei ir 257 euro apmērā mēnesī,
- mācību līdzekļu nodrošināšanai - 50 euro apmērā mācību gadā,
- finansējums ikmēneša stipendijas izmaksai - 15 euro apmērā.
- profesionālās vidējās izglītības programmas īstenošanas izmaksas uz vienu civiliedzīvotāju mēnesī 76,08 euro apmērā, bet izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" 108,32 euro apmērā.
Vasaras mēnešos, kad netiek īstenota profesionālās vidējās izglītības programma, šajā punktā minētais finansējums tiek piešķirts tikai ikmēneša stipendijas izmaksai 15 euro apmērā, ja civiliedzīvotājs nav atskaitīts no attiecīgās programmas.
Minēto finansējumu ministrija pieprasa no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas. Savukārt, atbilstoši 2022. gada 21. decembra Ministru kabineta rīkojuma Nr. 966 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” 3. un 5. punktā, un 6.3. pasākumā noteiktajam, papildu finansējuma avots Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam īstenošanai ir budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotais finansējums. Ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un attiecīgajam ministram iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem.
Risinājuma apraksts
Ievērojot MK noteikumos Nr. 488 noteikto Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija) apkopoja datus no valsts dibinātu izglītības iestāžu (izņemot Kultūras ministrijas padotībā esošās profesionālās izglītības iestādes, par kurām  datus ministrija saņēma no Kultūras ministrijas), kuras Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedza profesionālās izglītības ieguves iespējas, apgūstot profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības ieguves, iesniegtajiem pārskatiem par faktiskiem izdevumiem Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai par laika periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 31. augustam.
Anotācijas pielikumā ir sniegts šo valsts dibināto izglītības iestāžu saraksts un finanšu atbalsta posteņi, kas atbilst attiecīgās iestādes faktiski veiktajiem papildu izdevumiem par Ukrainas civiliedzīvotāju izglītošanu periodā no 2023.gada 1. janvāra līdz 31. augustam.

Rīkojuma projekts nedublē 2022. gada 8. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" noteikto un līdz ar to dubults atbalsta finansējums valsts dibinātām izglītības iestādēm ir izslēgts.

Ministrija aicina atbalstīt aprēķināto atbalsta apmēru 23 674 EUR apmērā, kas attiecīgi aptver gan pedagogu darba samaksas atbalstu, gan mācību līdzekļu iegādi, gan arī stipendiju piešķiršanas un profesionālās vidējās izglītības (t.sk. izglītības tematiskajā jomā "Mākslas") uzturēšana izmaksu nodrošinājumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
23 674
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
23 674
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-23 674
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-23 674
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
23 674
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Aprēķins dots anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Apropriācijas pārdale no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.01.00 “Profesionālās izglītības programmu īstenošana” un Kultūras ministrijas budžeta programmu 20.00.00 “Kultūrizglītība”. Anotācijas pielikumā ir dots detalizēts finansējuma aprēķins. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts skar apropriācijas pārdali un neietekmē sabiedrības mērķgrupas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pārskats par finansējuma pieprasījumu Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai