25-TA-1393: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 442 "Kārtība, kādā izsniedzamas, anulējamas vai uz laiku apturamas atļaujas starptautiskajiem kravas pārvadājumiem ar autotransportu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, ņemot vērā faktu, ka atbilstoši Eiropas Transporta ministru konferences daudzpusējo starptautisko kravas autopārvadājumu atļauju (turpmāk – ETMK atļaujas) sistēmas, kuras viena no 43 dalībvalstīm ir Latvija, ietvaros pieņemtajam lēmumam no 2026. gada 1. janvāra ETMK atļaujas un tās reģistrācijas žurnāls ir tikai elektroniskā dokumenta formā, un šī iemesla dēļ nepieciešams pielāgot ETMK atļauju izsniegšanas, izmantošanas un uzskaites procedūras Ministru kabineta 2005. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 442 "Kārtība, kādā izsniedzamas, anulējamas vai uz laiku apturamas atļaujas starptautiskajiem kravas pārvadājumiem ar autotransportu" (turpmāk – MK not. Nr. 442). Vienlaicīgi, administratīvā sloga mazināšanas nolūkā nepieciešams paredzēt Latvijas starptautisko kravas autopārvadājumu atļauju (turpmāk – atļauju) iespējamību elektroniskā formā, attiecīgi pielāgojot to izsniegšanas un uzskaites procedūras.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt atbilstību Eiropas Transporta ministru konferences daudzpusējo starptautisko kravas autopārvadājumu atļauju izmantošanas prasībām un noteikt kārtību atļauju un ETMK atļauju izsniegšanai un izmantošanai elektroniski.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2025.
Pamatojums
No 2026. gada 1. janvāra ETMK atļaujas un tās reģistrācijas žurnāls tiks noformētas tikai elektroniskā dokumenta formā, un šī iemesla dēļ nepieciešams pielāgot ETMK atļauju izsniegšanas, izmantošanas un uzskaites procedūras. 2026.gada ETMK atļauju izsniegšana sākas jau no 2025. gada 1. decembra.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašlaik atbilstoši deleģējumam valsts SIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk – Autotransporta direkcija) izsniedz Latvijas autopārvadātājiem ārvalstu atļaujas un ETMK atļaujas un tām pievienotos reģistrācijas žurnālus papīra formā, kā arī ārvalstu kompetentajām institūcijām tiek nosūtītas Latvijas starptautisko kravas autopārvadājumu veidlapas papīra formā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik MK not. Nr. 442 nav noteikts, ka ETMK atļauja, kas izmantojama, sākot ar 2026. gadu, un tās reģistrācijas žurnāls ir tikai elektroniskā formā.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK not. Nr. 442 3. punktu, norādot, ka, sākot ar 2026. gadu, ETMK atļaujas un tās reģistrācijas žurnāls ir elektroniskā dokumenta formā.
Problēmas apraksts
Pašlaik nav paredzēta iespēja apmainīties un izmantot atļaujas elektroniskā formā.
Risinājuma apraksts
Paredzēt, ka atļaujas veidus un tās formu (papīra vai elektroniskā) nosaka Latvijai saistošajos nolīgumos vai saskaņā ar tiem izveidoto kopējo komisiju lēmumos, kā arī 6. punkta pirmajā daļā noteikt, ka, lai nodrošinātu nolīgumu izpildi, Satiksmes ministrija apstiprina ārvalstu pārvadātājiem paredzēto Latvijas Republikas atļauju veidlapas un elektroniskās atļaujas gadījumā tās izdevēja, izsniedzēja un kontrolējošās institūcijas rekvizīti var būt elektroniskā formā. Autotransporta direkcijai apakšpunktā 7.4. nepieciešams noteikt uzdevumu nodrošināt Latvijas Republikas atļauju elektroniskā formā uzskaiti.
Problēmas apraksts
Aktualitāti ir zaudējusi starptautisko autopārvadājumu konsultatīvās padomes, kuras mērķis ir risināt jautājumus par piekļuvi starptautisko autopārvadājumu tirgum, izmantojot atļaujas un ETMK atļaujas, izveides nepieciešamība, jo Latvijas pārvadātajiem atļauju skaits ir pietiekamā daudzumā.
Risinājuma apraksts
Svītrot MK not. Nr. 442 5. punktu par to, ka Autotransporta direkcija izveido starptautisko autopārvadājumu konsultatīvo padomi.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā ETMK atļauju elektronizāciju, aktualitāti zaudē uzdevums Autotransporta direkcijai nodrošināt ETMK atļauju reģistrācijas žurnālu izgatavošanu atbilstoši Starptautiskā Transporta foruma prasībām.
Risinājuma apraksts
MK not. Nr. 442 7.4. apakšpunkts svītrojams.
Problēmas apraksts
Esošajos noteikumos nav noteikta kārtība elektronisko ETMK atļauju izsniegšanai.
Risinājuma apraksts
Paredzēt kārtību elektronisko ETMK atļauju izsniegšanai, papildinot MK not. Nr. 442 ar 13.3 punktu, kurā noteikts, ka ETMK atļauju izsniedz Autotransporta direkcija, izdarot ierakstu tās uzturētajā Autopārvadātāju informatīvajā datu bāzē un nosūta par to informāciju Starptautiskā Transporta foruma ETMK digitālo atļauju sistēmai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Latvijas starptautiskie kravu pārvadātāji, kuri veic autopārvadājumus, izmantojot atļaujas un ETMK atļaujas.
Ietekmes apraksts
Latvijas kravu pārvadātājiem, kuri veic starptautiskos autopārvadājumus, izmantojot atļaujas un ETMK atļaujas, mazināsies administratīvais slogs, jo nevajadzēs veltīt laiku atļauju papīra formā saņemšanai, kā arī nevajadzēs sniegt papīra formā informāciju par veiktajiem pārvadājumiem ar ETMK atļaujām, nododot aizpildītās reģistrācijas žurnāla lapas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība" (25-TA-1426).
Pamatojums un apraksts
Grozījumi nepieciešami, jo no 2026.gada 1.janvāra ETMK atļaujas un tās reģistrācijas žurnāls būs elektroniskā dokumenta formā, kā arī plānots elektronizēt Latvijas starptautisko autopārvadājumu atļaujas (turpmāk – atļaujas) ar atsevišķām ārvalstīm, tāpēc nepieciešams precizēt Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādes darbības, kontrolējot atļaujas un ETMK atļaujas elektroniskā formā un pilnveidot autopārvadājumu uzraudzības kārtību, ņemot vērā 2022. gada 2. maija Komisijas Īstenošanas Regulu (ES) Nr. 2022/695, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/22/EK piemērot attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai, kā arī Eiropas autotransporta uzņēmumu reģistra V3 versijas izstrādi un ieviešanu, kas ļauj apmainīties ar informāciju par pārvadātājiem veiktajām pārbaudēm un konstatētajiem pārkāpumiem uz ceļa citās Eiropas Savienības dalībvalstī.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Starptautiskā transporta foruma dokuments "ETMK daudzpusējo atļauju kvotas rokasgrāmata 2026” (ECMT Multilateral Quota User Guide 2026)
https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/user_guide_2026_e.pdf
Apraksts
Starptautiskais transporta forums ir OECD II līmeņa programma, kuras ietvaros darbojas Eiropas Transporta Ministru Konferences (ETMK) daudzpusējo atļauju sistēma. ETMK atļaujas ir daudzpusējas atļaujas, kuras izsniedz Starptautiskajā transporta forums un kuras ir paredzētas starptautiskiem kravas komercpārvadājumiem, ko kvotas sistēmas ietvaros veic ETMK dalībvalstīs reģistrētie transporta uzņēmumi gan starp ETMK dalībvalstīm, gan tranzītā caur vienu vai vairākām ETMK dalībvalstīm. Latvija ir Starptautiskā Transporta foruma dalībvalsts, un ETMK daudzpusējo atļauju kvota ir svarīgs instruments Latvijas kravu autopārvadājumu tirgū.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskā transporta foruma dokuments "ETMK daudzpusējo atļauju kvotas rokasgrāmata 2026” (ECMT Multilateral Quota User Guide 2026)
https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/user_guide_2026_e.pdf
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
2024.gada 24. oktobra "ETMK daudzpusējo atļauju kvotas rokasgrāmata 2026” (ECMT Multilateral Quota User Guide 2026)
Noteikumu projekta 1.1, 1.5., 1.10.apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Finanšu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests
- VSIA "Autotransporta direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tiks mazināts administratīvais slogs starptautisko autopārvadājumu atļauju autopārvadātājiem izsniegšanas un analīzes par veiktajiem pārvadājumiem procesā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Būs iespējams daļu starptautisko autopārvadājumu atļauju izsniegt elektroniskā formā.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
