Anotācija (ex-ante)

22-TA-594: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Rīkojuma projekts "Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2022.gada 15.februāra sēdē (protokols Nr.8 paragrāfs Nr.76) tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par medicīniskā skābekļa pieejamības nodrošināšanu un slimnīcu rezervju, kā arī valsts gultu rezervju veidošanu”, kas tika izstrādāts pēc Veselības ministrijas iniciatīvas, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 23.novembra sēdes protokollēmumā dotajam uzdevumam (protokola Nr.76. 40§ 3.un 13.punkts).

Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 15.februāra sēdes (protokols Nr.8 paragrāfs Nr.76) protokollēmuma 5.punktam Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu par apropriācijas palielināšanu 634 712 euro apmērā Veselības ministrijai skābekļa sistēmas pilnveidošanas darbu veikšanai SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" un VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt ārstniecības iestādes ar skābekļa sistēmas nepārtrauktību skābekļa atkarīgiem pacientiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta (turpmāk – MK) projekts “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” izstrādāts, pamatojoties uz:
- Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma  25.pantu.
- Informatīvo ziņojumu “Par medicīniskā skābekļa pieejamības nodrošināšanu un slimnīcu rezervju, kā arī valsts gultu rezervju veidošanu” (2022.gada 15.februāra protokols Nr.8 76.§).

Informatīvais ziņojums “Par medicīniskā skābekļa pieejamības nodrošināšanu un slimnīcu rezervju, kā arī valsts gultu rezervju veidošanu” ir izstrādāts pēc Veselības ministrijas iniciatīvas, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 23.novembra sēdes protokollēmumā dotajam uzdevumam (protokola Nr.76. 40§ 3.un 13.punkts).

Saslimstība ar Covid-19 2021.gada rudenī bija daudz lielāka un tika stacionēts būtiski lielāks Covid-19 pacientu skaits kā iepriekš tika paredzēts. Vienlaikus atzīmējams, ka 2021.gada rudenī tika stacionēti Covid-19 pacienti ar smagāku veselības stāvokli kā 2020.gada nogalē/2021.gada sākumā, kuriem ilgāks laiks bija jāpavada stacionārā  un kuriem bija būtiski nepieciešams saņemt skābekļa terapiju, tai skaitā ārstējoties intensīvās terapijas nodaļās, līdz ar to pacientu skaits slimnīcās strauji pieauga un bija nepieciešams izvērst papildus gultas, kuras būtu gan aprīkotas ar nepieciešamajām medicīniskajām ierīcēm, gan nodrošinātas ar vajadzīgo personālu. Veselības aprūpes sistēma saskārās ar strauju un lielu stacionētu pacientu skaita pieaugumu, papildus šiem pacientiem bija nepieciešamība nodrošināt epidemioloģiskos nosacījumus, kā arī aptuveni 85 % pacientu bija nepieciešamība nodrošināt skābekļa terapiju un 15 % pacientu ārstēšanās intensīvajā terapijā.

Covid-19 pacientu ārstēšanai, papildus gultas vietu pielāgošanai, ir nepieciešams nodrošināt arī vienlaicīgu augstas plūsmas skābekļa padevi lielam pacientu skaitam,  līdz ar to tika veikti pasākumi, lai nodrošinātu medicīniskā skābekļa pieejamību, kas kritiski svarīgs Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai.
Ņemot vērā pieredzi ar gultu izvēršanu Covid-19 pandēmijas laikā tika secināts, ka savulaik izveidotās skābekļa padeves sistēmas nespēj nodrošināt pietiekošu augsta medicīniskā skābekļa padevi situācijās, ja minētā gāze ārstēšanai ir nepieciešama vienlaicīgi lielam skaitam pacientu, kā arī nepieciešams nodrošināt medicīniskā skābekļa neierobežotu pieejamību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Medicīniskā skābekļa padeves nodrošināšana

Ņemot vērā Covid-19 klīniskās izpausmes (vīrusa pneimonijas izraisītie plaušu bojājumi u.c.) medicīniskais skābeklis (sašķidrināti un gāzveida veidā uzglabātais) ir pamata medikaments Covid - 19 pacientu  terapijai un dzīvības vitālo parametru stabilizētājs un bez skābekļa terapijas Covid -19 pacienta ārstēšana nav iespējama. Līdz ar to ir būtiski nodrošināt slimnīcu sašķidrinātā un / vai gāzveida medicīniskā skābekļa piegādes un medicīniskā skābekļa padeves sistēmu funkcionalitāti skābekļa terapijas nodrošināšanai Covid-19 pacientiem. 
Lai nodrošinātu Covid-19 pacientu ārstēšanu atbilstoši pacienta stāvoklim un slimības gaitai, jāparedz, ka smagākie pacienti sākotnējo ārstēšanu saņem augstāka līmeņa slimnīcās, kur nepieciešama augstākās plūsmas skābekļa pieejamība līdz ar to arī lielāks medicīniskā skābekļa apjoms, bet stabilizēti pacienti ārstēšanu pabeidz zemāka līmeņa slimnīcās. Līdz ar to, atbilstoši slimnīcu līmenim un sniegtajiem pakalpojumiem, ir jānodrošina atbilstoša medicīniskā skābekļa pieejamība.            

Lai slimnīcas, atbilstoši to līmenim varētu nodrošināt Covid-19 pacientu ārstēšanu, tai skaitā skābekļa terapijas sniegšanu, vai ārstēšanas pabeigšanu pēc sākotnējās ārstēšanas saņemšanas augstāka līmeņa slimnīcā, nepieciešams veikt skābekļa sistēmas pievades izbūves un pielāgošanas darbus. Minētā īstenošanai nepieciešami 634 712 euro, tai skaitā atlīdzinot faktiskos izdevumus, kas radušies laika periodā no 2021. gada janvāra līdz 2021. gada decembrim. Norādītais papildu nepieciešamā finansējuma apmērs skābekļa sistēmas pilnveidošanas darbu veikšanai  nepārklājas ar iepriekš Veselības ministrijas sagatavotajiem un Ministru kabinetā izskatītajiem normatīvajiem aktiem un informatīvajiem ziņojumiem.

2022.gadā ir nepieciešams nodrošināt SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 627 470 euro apmērā skābekļa sistēmas pilnveidošanas darbu veikšanai  un VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 7 242 euro apmērā skābekļa sistēmas pilnveidošanas darbu veikšanai.

Medicīniskā skābekļa padeves nodrošināšanai nepieciešamie iepirkumi ir nodrošināti atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojuma Nr.720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 9.8punktā noteiktajam, savukārt attiecībā uz medicīniskā skābekļa padeves nodrošināšanas izbūves darbu iepirkumiem, kas vēl nav veikti un tiek ilgstoši plānoti, netiks attiecināts Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojuma Nr.720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 9.8punktā noteiktais regulējums par sarunu procedūras piemērošanu, bet tiks piemērotas Publisko iepirkumu likumā noteiktas atklātās iepirkumu procedūras vai iepirkumu veikšanas kārtības.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK rīkojuma projekts “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” paredz Finanšu ministrijai atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 25.pantam palielināt dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un apropriāciju Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" finansēšanas kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā" 634 712 euro apmērā. Par minēto summu ar finanšu ieguldījumu paredzēts palielināt pamatkapitālu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca” un sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” skābekļa sistēmas pilnveidošanas darbu veikšanai, tai skaitā:
- sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” finansējumu  627 470 euro apmērā, skatīt anotācijas Pielikumu Nr.1 un Nr.2;
- valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca” finansējumu 7 242 euro apmērā, skatīt anotācijas Pielikumu Nr.1 un Nr.3.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. un 2. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 2.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.

Publisko resursu ieguldījums valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai tiks sniegts ievērojot Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.

Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” indikatīvos aprēķinus par plānotajām iegādēm 2022.gadā (skatīt anotācijas  pielikumā), kur attiecīgi pēc faktiskajiem iepirkumiem un nepieciešamības var būt izdevumu pozīciju izmaiņas. Izmaiņas tiks nodrošinātas 2022.gadā piešķirtā finansējuma ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
papildus nepieciešamā finansējuma aprēķins