Anotācija (ex-ante)

23-TA-2430: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums likumā "Par valsts pensijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
26.09.2023. MK sēdes protokollēmums Nr.47

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Novērst nevienlīdzību starp pensiju saņēmējiem atkarībā no pensijas pieprasīšanas gada, uzlabot pensiju adekvātumu un samazināt pensiju saņēmēju nabadzības risku.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts pensijām"" (turpmāk - likumprojekts) iekļauts likumprojekta “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” pavadošo likumprojektu paketē.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likumu "Par valsts pensijām" pie vecuma un invaliditātes pensijām, kas piešķirtas līdz 2011.gada 31.decembrim, ir piešķirta piemaksa par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim. Piemaksas apmērs par vienu  apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā piešķirot (pārrēķinot) pensiju, no 2023.gada 1.oktobra noteikts 2,28 euro (līdz tam 2,14 euro) apmērā personām, kurām: 
1) vecuma pensija piešķirta līdz 1996.gada 31.decembrim; 
2) invaliditātes pensija piešķirta un vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamais vecums sasniegts līdz 1996.gada 31.decembrim un personas turpina saņemt invaliditātes pensiju vai vecuma pensiju.
Savukārt, personām, kurām vecuma pensija piešķirta laikā no 1997.gada līdz 2011.gada beigām, piemaksas apmērs no 2023.gada 1.oktobra par vienu apdrošināšanas stāža gadu noteikts 1,52 euro (līdz tam 1,43 euro) apmērā. Personām, kurām vecuma pensija piešķirta pēc 2012.gada 1.janvāra, piemaksa pie pensijas netiek piešķirta. Izņēmums ir, ja vecuma pensiju piešķir invaliditātes pensijas vietā un jau iepriekš (līdz 2012.gadam) pie invaliditātes pensijas bija piešķirta piemaksa. Šādā gadījumā piemaksu pie vecuma pensijas izmaksā uz noteikto invaliditātes laiku. 
Sākot ar 2014.gadu, piemaksas izmaksā no valsts pamatbudžeta līdzekļiem. Katru gadu (sākot ar 2019.gadu) reizē ar pensiju indeksāciju piemaksas apmēru pārskata, piemērojot faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algu summas reālā pieauguma procentiem. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Piemaksas pie vecuma un invaliditātes pensijas par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, ir piešķirtas pie tām pensijām, kas piešķirtas līdz 2011.gada 31.decembrim. Savukārt, ja pensija piešķirta no 2012.gada, piemaksa pie pensijas netiek piešķirta, kas rada nevienlīdzīgu situāciju salīdzinājumā ar pensiju saņēmējiem, kuriem pensija piešķirta līdz 2011.gada beigām.    
Piemaksu piešķiršana tiem pensiju saņēmējiem, kuriem pensija piešķirta no 2012.gada, uzlabotu pensiju adekvātumu, samazinātu pensiju saņēmēju nabadzības risku, kā arī novērstu nevienlīdzību ar tiem pensiju saņēmējiem, kuriem pensija piešķirta līdz 2011.gada 31.decembrim un kuriem šāda piemaksa par darbu līdz 1995.gada 31.decembrim pie pensijas ir piešķirta.
Piemaksas šobrīd nesaņem 35,2% no visiem vecuma pensiju saņēmējiem un 45,9% invaliditātes pensiju saņēmēju, kuriem ir apdrošināšanas stāžs līdz 1995.gada beigām – skaits ir gana liels un spiediens uz piemaksu atjaunošanu no iedzīvotājiem ir liels. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz pakāpenisku (pa 3 pensiju piešķiršanas gadiem) piemaksu  piešķiršanas atjaunošanu laikā no 2024. līdz 2029.gadam pie tām vecuma un invaliditātes pensijām, kas piešķirtas laikā no 2012. līdz 2028.gadam un, sākot ar 2029.gadu, visiem vecuma un invaliditātes pensijas saņēmējiem par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, piešķirt piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijas. Piemaksu atjaunošanas grafiks:
Paredzētais piemaksu atjaunošanas gads Pensijas piešķiršanas gads 
2024 2012/ 2013/ 2014
2025 2015/ 2016/ 2017
2026 2018/ 2019/ 2020
2027  2021/ 2022/ 2023
2028 2024/ 2025/ 2026
2029 2027/ 2028/ 2029


Personas, kuras pensijā devās pēc 2012.gada 1.janvāra, jau vairāk kā sešpadsmit gadus (ja pensija piešķirta 2023.gadā, tad pēc 1996.gada jau ir 27 gadi) ir uz sociālās apdrošināšanas iemaksām balstītās pensiju sistēmas dalībnieki, tāpēc viņu pensijas apmēru salīdzinoši mazāk ietekmē līdz 1996.gadam uzkrātais apdrošināšanas stāžs, bet pensijas apmēru būtiski ietekmē pēc 1996.gada veiktās sociālās apdrošināšanas iemaksas. Piemaksu piešķiršana tiem vecuma un invaliditātes pensiju saņēmējiem, kuriem pensija piešķirta no 2012.gada, pakāpeniski, sākot no ilgstošākajiem vecuma un invaliditātes pensiju saņēmējiem, novērsīs nevienlīdzīgo attieksmi salīdzinājumā ar tiem pensiju saņēmējiem, kuriem pensijas piešķirtas līdz 2011.gada beigām. 2029.gadā šī nevienlīdzīgā attieksme tiks pilnībā novērsta.

Pakāpeniska piemaksu piešķiršana noteikta, ņemot vērā valsts pamatbudžeta iespējas un fiskālo telpu. Lai 2024.gadā nodrošinātu visiem vecuma un invaliditātes pensiju saņēmējiem piemaksu piešķiršanu, papildus nepieciešamais valsts pamatbudžeta finansējums 2024.gadā būtu 65 milj.euro. Lai uzsāktu pakāpenisku piemaksas atjaunošanu, izvēlēts tāds risinājums, kas atbilst valsts pamatbudžeta iespējām.

Piemaksas piešķirs Latvijā, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs, Šveicē, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē un Gērnsijā dzīvojošiem vecuma un invaliditātes pensijas saņēmējiem, tātad tajās valstīs, kurās piemēro  Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulu (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu un  Eiropas Savienības un Apvienotās Karalistes Tirdzniecības un sadarbības nolīgumu. Savukārt Gērnsija ir Apvienotās Karalistes Kroņa īpašums, ar kuru Latvijai ir noslēgts līgums sociālās drošības jomā.
Piemaksas apmēru par vienu apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā, piešķirot (pārrēķinot) pensiju, piemaksas piešķiršanas gadā nosaka tādā pašā apmērā, kādu šajā gadā saņem personas, kurām vecuma vai invaliditātes pensija un piemaksa pie tās par katru apdrošināšanas stāža gadu piešķirta 2011.gadā, t.i. no 2023.gada 1.oktobra 1,52 euro par vienu apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim. Piemaksas apmērs tiek ik gadu pārskatīts atbilstoši šā likuma “Par valsts pensijām” pārejas noteikumu 41.5 punktā noteiktajam, t.i. ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algu summas reālā pieauguma procentiem.
Lai nodrošinātu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk - VSAA) informācijas tehnoloģiju sistēmu pielāgošanu tiesību normu izmaiņai, personām, kurām no 2024.gada 1.janvāra būs tiesības uz piemaksu par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, piemaksu piešķirs no 2024.gada 1.janvāra un izmaksās vienlaikus ar 2024.gada aprīļa mēneša pensiju. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Pēc VSAA datiem 2023.gada augustā piemaksu pie pensijas par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995. gada 31. decembrim, saņēma 262 tūkst. vecuma pensijas saņēmēji un 21 tūkst. invaliditātes pensijas saņēmēji. Vidējais piemaksas apmērs pie vecuma pensijas –  50,66 euro, pie invaliditātes pensijas – 14,10 euro. Līdz ar to vecuma un invaliditātes pensijas palielinājums ir būtisks sabiedrības un tautsaimniecības attīstībā, jo piemaksu saņēmēji to varēs izmantot savas dzīves kvalitātes uzlabošanai. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
172 848 332
0
169 054 764
0
165 232 309
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
172 848 332
0
169 054 764
0
165 232 309
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
172 848 332
0
169 054 764
14 517 152
165 232 309
30 072 538
51 453 880
2.1. valsts pamatbudžets
172 848 332
0
169 054 764
14 517 152
165 232 309
30 072 538
51 453 880
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-14 517 152
0
-30 072 538
-51 453 880
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-14 517 152
0
-30 072 538
-51 453 880
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-14 517 152
-30 072 538
-51 453 880
5.1. valsts pamatbudžets
0
-14 517 152
-30 072 538
-51 453 880
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēta likumprojekta ietekme uz valsts budžetu pievienota anotācijas 1.pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Papildu nepieciešamā finansējuma aprēķins tiek balstīts uz pamatojumu, ka piemaksas par 1 stāža gadu provizoriskais apmērs vidēji gadā ir sekojošais: 2024.gadā 1,543 euro, 2025.gadā 1,635 euro un 2026.gadā 1,728 euro.

Apakšprogrammā 04.01.00 "Valsts pensiju speciālais budžets" papildus nepieciešamā finansējuma aprēķins piemaksām pie vecuma pensijas*:
2024.gads: 31 236 personas x 35,22 euro x 12  = 13 200 763 euro (t.sk. izdevumi piemaksu indeksācijai 192 493 euro);
2025.gads: 71 250 personas x 31,98 euro x 12  = 27 343 748 euro (t.sk. izdevumi piemaksu indeksācijai 1 923 260 euro);
2026.gads: 119 067 personas x 32,67 euro x 12  = 46 685 506 euro t.sk. izdevumi piemaksu indeksācijai 5 606 043 euro).

Apakšprogrammā 04.04.00 "Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets" papildus nepieciešamā finansējuma aprēķins piemaksām pie invaliditātes pensijas*: 2024.gads: 6 974 personas x 15,23 euro x 12  = 1 274 644 euro (t.sk. izdevumi piemaksu indeksācijai 18 587 euro);
2025.gads: 15 746 personas x 14,44 euro x 12  =  2 728 790 euro (t.sk. izdevumi piemaksu indeksācijai 191 934 euro);
2026.gads: 25 650 personas x 15,49 euro x 12  = 4 768 374 euro (t.sk. izdevumi piemaksu indeksācijai 572 591 euro).

*aprēķini veikti Excel vidē, euro summas var atšķirties noapaļošanas rezultātā.

Ņemot vērā, ka piemaksas pie vecuma invaliditātes pensijām tiek finansētas no valsts pamatbudžeta, Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 20.03.00 "Piemaksas pie vecuma un invaliditātes pensijām" (valsts budžeta uzturēšanas transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu – konsolidējamā pozīcija) nepieciešams papildu finansējums 2024.gadā 14 475 407 euro, 2025.gadā 30 072 538 euro, 2026.gadā 51 453 880 euro.

Vienlaikus, lai nodrošinātu VSAA informācijas tehnoloģiju sistēmu pielāgošanu tiesību normu izmaiņai, VSAA nepieciešams izmantot IS izstrādes ārpakalpojumu, lai izstrādātu daudzkārt lietojamu masveida procesu, kas no 2024.gada regulāri piešķirs stāža piemaksas par apdrošināšanas stāža periodiem līdz 1996.gadam visiem, kuriem tās kopš 2012.gada netika piešķirtas. IS izmaiņas nepieciešamas, lai piemaksu piešķiršanas funkcionalitātē nošķirtu periodu, kad tās piešķīra līdz 2012.gadam, un jauno periodu, neļaujot piešķirt piemaksas par periodu no 2012. līdz 2023.gadam. Tāpat nepieciešams izstrādāt masveida procesu, kas no 2024.gada piešķirs stāža piemaksas par apdrošināšanas stāža periodiem līdz 1996.gadam visiem, kuriem tās kopš 2012.gada netika piešķirtas.
Jauna masveida uzdevuma izstrādes sistēmanalīzei, programmēšanai un testēšanai provizoriski nepieciešamas 75 cilvēkdienas.
Izstrāžu provizoriskais novērtējums rada papildus finansējuma nepieciešamību 2024.gada budžetā 41 745 euro apmērā (75 cilvēkdienas x 556,60 euro (ar PVN)).
Likumprojekta ieviešanai jāparedz vismaz 4 mēnešu pārejas periods, t.i., piemaksas piešķir no 2024.gada 1.janvāra, bet izmaksā ne vēlāk kā aprīlī.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” kā kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".

Papildus nepieciešamais finansējums kopā 2024.gadā: 14 517 152 euro, 2025.gadā: 30 072 538 euro, 2026.gadā: 51 453 880 euro.

Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz pakāpenisku (pa 3 gadiem) piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijām piešķiršanas atjaunošanu laikā no 2024. līdz 2029.gadam , LM indikatīvi prognozē, ka papildu nepieciešamais finansējums 2027.-2029.gadā varētu sasniegt:
2027.gadā – piemaksām pie vecuma pensijām 71,0 milj. euro, piemaksām pie invaliditātes pensijām 7,8 milj. euro; kopā: 78,8 milj. euro;
2028.gadā – piemaksām pie vecuma pensijām 87,6 milj. euro, piemaksām pie invaliditātes pensijām 10,1 milj. euro; kopā: 97,7 milj. euro;
2029.gadā – piemaksām pie vecuma pensijām 102,0 milj. euro, piemaksām pie invaliditātes pensijām 12,5 milj. euro; kopā: 114,5 milj. euro.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta 2023.gada 26. septembra sēdē tika atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijas saņēmēju loka un apmēra paplašināšana". Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2024.gadā 14 517 152 euro, 2025.gadā 30 072 538 euro un 2026.gadā un turpmāk ik gadu 51 453 880 euro apmērā. 
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts Labklājības ministrijas maksimāli pieļaujamajā valsts pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2024., 2025. un 2026.gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam”. 
Labklājības ministrija likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2025.gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā un sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.3.2. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijām vidējā apmērā un saņēmēju skaitā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atsevišķa sabiedrības līdzdalība un komunikācija par likumprojektu nav paredzēta. Stājoties spēkā likumprojektam, sabiedrība kompleksi tiks informēta par izmaiņām normatīvajā regulējumā un tā ietekmi uz ikdienu, gan izmantojot valsts iestāžu tīmekļa vietnes, gan medijus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
palielinās
Vērtības nozīme:
556,60
ar PVN
75,00
cilv/dienas
1
pielāgojums
1
reizi gadā
41 745,00
Lai nodrošinātu VSAA informācijas tehnoloģiju sistēmu pielāgošanu tiesību normu izmaiņai, VSAA nepieciešams izmantot IS izstrādes ārpakalpojumu, lai izstrādātu daudzkārt lietojamu masveida procesu, kas no 2024.gada regulāri piešķirs stāža piemaksas par apdrošināšanas stāža periodiem līdz 1996.gadam visiem, kuriem tās kopš 2012.gada netika piešķirtas. IS izmaiņas nepieciešamas, lai piemaksu piešķiršanas funkcionalitātē nošķirtu periodu, kad tās piešķīra līdz 2012.gadam un jauno periodu, neļaujot piešķirt piemaksas par periodu no 2012. līdz 2023.gadam. Tāpat nepieciešams izstrādāt masveida procesu, kas no 2024.gada piešķirs stāža piemaksas par apdrošināšanas stāža periodiem līdz 1996.gadam visiem, kuriem tās kopš 2012.gada netika piešķirtas. Jauna masveida uzdevuma izstrādes sistēmanalīzei, programmēšanai un testēšanai provizoriski nepieciešamas 75 cilvēkdienas. Izstrāžu provizoriskais novērtējums rada papildus finansējuma nepieciešamību 2024.gada budžetā 41 745 euro apmērā (75 cilvēkdienas x 556,60 euro (ar PVN)).
Kopā
41 745,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākumam ir tieša ietekme uz iedzīvotāju grupu (seniori, personas ar invaliditāti) dzīves kvalitātes un ienākumu līmeņa paaugstināšanu. Palielināts materiālais atbalsts, mazinās šo grupu pakļautību sociālās atstumtības un nabadzības riskam.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākumam ir tieša ietekme uz iedzīvotāju grupu (seniori, personas ar invaliditāti) dzīves kvalitātes un ienākumu līmeņa paaugstināšanu. Palielināts materiālais atbalsts, mazinās šo grupu pakļautību sociālās atstumtības un nabadzības riskam.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas 1.pielikums