Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2739: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 102 "Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapu paraugiem iepirkumu jomā un veidlapu iesniegšanas un aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 77.pantam, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 83.panta pirmajai daļai, Publiskās un privātās partnerības likuma 121.pantam un Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 71.pantam Ministru kabinets nosaka oficiālās statistikas pārskatu saturu iepirkumu jomā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Samazināt pasūtītāju Publisko iepirkumu likuma izpratnē un Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma izpratnē (turpmāk - pasūtītājs), sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma izpratnē (turpmāk - sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs) un publisko partneru vai to pārstāvju Publiskās un privātās partnerības likuma izpratnē (turpmāk - publiskais partneris vai tā pārstāvis), kuri veikuši iepirkumus, pienākumu apjomu attiecībā uz informācijas sniegšanu, kas jau ir Iepirkumu uzraudzības biroja rīcībā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Statistikas pārskati par iepriekšējā pārskata gadu ir iesniedzami līdz 1.aprīlim un tehniski izveidojami Publikāciju vadības sistēmā ar jaunu kalendārā gada sākumu, t.i., 1.janvāri, līdz ar to arī stāšanās spēkā norādītais datums ir gada sākums - 01.01.2024.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumi Nr.102 "Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapu paraugiem iepirkumu jomā un veidlapu iesniegšanas un aizpildīšanas kārtību" (turpmāk - noteikumi) nosaka statistikas pārskatu saturu un oficiālās statistikas veidlapu paraugus iepirkumu jomā, ko aizpilda pasūtītāji, sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji un publiskie partneri vai to pārstāvji, kā arī šo veidlapu iesniegšanas un aizpildīšanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē ir pieejami paziņojumi, kas publicēti par Aizsardzības un drošības jomas iepirkuma likuma un Publiskās un privātās partnerības likuma veiktajiem iepirkumiem, piemērojot procedūru gan virs Eiropas Savienības līgumcenu sliekšņa, gan zem Eiropas Savienības līgumcenu sliekšņa.
Risinājuma apraksts
Grozījumi noteikumos veikti samazinot administratīvo slogu pasūtītājiem, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un publiskiem partneriem vai to pārstāvjiem, kuriem ir pienākums aizpildīt projektā minētās veidlapas, izņemot no statistikas veidlapām 3-ADJIL, 4-ADJIL/SPSIL un 5-PPPL to norādāmo informāciju, kas jau ir Iepirkumu uzraudzības biroja rīcībā un ir izgūstama no Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē publicētajiem paziņojumiem.
Ar grozījumiem noteikumos statistikas veidlapās 3-ADJIL un 4-ADJIL/SPSIL sniedzama informācija par Aizsardzības un drošības jomas likuma 6.panta devītās daļas noteiktajā kārtība veiktiem iepirkumiem, kuru paziņojumu publicēšanu nodrošina pasūtītājs vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs savā tīmekļvietnē, savukārt veidlapā 5-PPPL sniedzama informācija par Publiskās un privātās partnerības likuma piemērošanas izņēmumiem.
Problēmas apraksts
Ar grozījumiem Publisko iepirkumu likumā (pieņemti 16.03.2023., stājas spēkā 11.04.2023. un pieņemti 05.10.2023., stājas spēkā 25.10.2023.) tiek papildināts Publisko iepirkumu likuma 5.pants, pievienojot tam 20. un 21.punktu un nosakot iepirkuma procedūru piemērošanas izņēmumu:
- ārvalstu ekspertu, publiskās pārvaldes ekspertu, tiesu un prokuratūras ekspertu sniegtiem mācību pakalpojumiem, kuri nodrošina Valsts administrācijas skolas un tādas publiskas personas, kas organizē tiesu un prokuratūras amatpersonu un darbinieku, izmeklētāju vai operatīvo darbinieku mācību nodrošināšanu, noteikto mērķu īstenošanu un kuriem tiek piemērots CPV kods 80500000-9;
- būves ekspertīzes pakalpojumu, kas pasūtīts, lai novērtētu publiskā būvdarbu līguma izpildei veikto būvdarbu atbilstību normatīvo aktu un pasūtītāja prasībām.

Vienlaikus noteikumu 6.punkts paredz, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, kurš iepirkumus ir veicis saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu, par iepriekšējo kalendāra gadu aizpilda šo noteikumu 2.1.apakšpunktā minēto pārskatu (statistikas veidlapa 1-PIL) un iesniedz to Iepirkumu uzraudzības birojā Publisko iepirkumu likuma 83.pantā noteiktajā termiņā.
Publisko iepirkumu likuma 77.pants nosaka, ka pasūtītājs katru gadu līdz 1.aprīlim iesniedz Iepirkumu uzraudzības birojam statistikas pārskatus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 5.panta 20. un 21.punktā noteiktajiem iepirkuma procedūru piemērošanas izņēmumiem, ar grozījumiem noteikumos statistikas veidlapa 1-PIL sadaļā par iepirkuma procedūras piemērošanas izņēmumiem papildināta ar jauniem rindas kodiem (200, 210), paredzot, ka pasūtītājs, sagatavojot pārskatu par iepirkumiem, norāda arī informāciju par minētajiem iepirkuma procedūru piemērošanas izņēmumiem.
Ņemot vērā minēto, statistikas veidlapā nepieciešams arī tehniski precizēt secīgi turpmākās rindu ailes. Attiecīgi tam tehniski precizēts arī noteikumu teksts.

Vienlaikus ar grozījumiem noteikumos tiek tehniski precizēta noteikumu 6.punktā atsauce uz Publisko iepirkumu likuma normu, kas nosaka statistikas pārskatu iesniegšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Pasūtītāji, sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji un publiskie partneri vai to pārstāvji, kuriem ir pienākums aizpildīt projektā minētās veidlapas. Atbilstoši Iepirkumu uzraudzības biroja uzturētajā publikāciju vadības sistēmā esošajai informācijai līdz 2023.gada 1.novembrim Latvijā ir reģistrēti 1507 pasūtītāji un 207 sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji.

Pēc grozījumiem noteikumos minētajām personām iepirkumu statistikas pārskatos nebūs jāsniedz informācija, kas jau ir Iepirkumu uzraudzības biroja rīcībā no publicētajiem iepirkumu paziņojumiem.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
visi uzņēmumi
samazinās
Vērtības nozīme:
12,95 + 10,04
0,25 + 0,5
20
1
Aprēķini veikti, ņemot vērā vidējo pasūtītāju skaitu, kuri iesniedz veidlapu 3-ADJIL, vidējo veidlapas aizpildīšanai nepieciešamo laiku, veidlapu iesniegšanas reižu skaitu gadā, kā arī vidējo stundas tarifa likmi darbiniekiem, kas parasti aizpilda un iesniedz veidlapas. Aprēķiniem par pamatu izmantota vecākā referenta amata vai grāmatvedības speciālista vidējā stundas tarifa likme atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē publicētajai informācijai „Informācija par darba vietām 2023. gada augusts atbilstoši profesiju klasifikatoram” (vecākais referents – 12,95 euro, grāmatvedības speciālists (ceturtā līmeņa) – 10,04 euro). Aprēķini veikti, ņemot vērā vidējo pasūtītāju skaitu, kuri iesniedz veidlapu 3-ADJIL: - vidēji pārskatu skaits 20, - vidēji 1 vecākais referents – 15 minūtes jeb 0,25 stundas, ievada datus, - vidēji 1 grāmatvedis – 30 minūtes jeb 0,5 stundas apkopo datus. 20 x ( 0,25 x 12,95 + 0,5 x 10,04) = 20 x (3,2375 + 5,02) = 20 x 8,2575 = 165,15 EUR. Attiecīgi prognozējamās administratīvās izmaksas pārskatu veidlapu sagatavošanai visiem pasūtītājiem kopā (veidlapas 3-ADJIL un 5-PPPL) ir 165,15 euro gadā un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem (veidlapa 4-ADJIL/SPSIL) – 0,00 euro gadā. Aprēķinos netiek iekļautas veidlapu 4-ADJIL/SPSIL un 5-PPPL izmaksas, jo līdz šim Publikāciju vadības sistēmā ir iesniegta viena 5-PPPL veidlapa un neviena 4-ADJIL/SPSIL veidlapa.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi