24-TA-2223: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 722 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā, akvakultūrā un apstrādē un zināšanu pārnese akvakultūrā""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 722 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā, akvakultūrā un apstrādē un zināšanu pārnese akvakultūrā""" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu. Noteikumu projekts paredz grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 722 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā, akvakultūrā un apstrādē un zināšanu pārnese akvakultūrā"" (turpmāk – noteikumi Nr. 722), lai piekrastes zvejnieku biedrības, kā arī citi noteikumos Nr. 722 minētie atbalsta pretendenti varētu iesniegt pieteikumus par projektiem, kuros paredzētas ar piekrastes zveju saistītas darbības, un pēc apstiprināšanas tos īstenot.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir un uzrauga valsts un ES atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā, akvakultūrā un apstrādē un zināšanu pārnese akvakultūrā", lai veicinātu ar piekrastes zveju saistītu darbību projektu īstenošanu, kas sekmētu inovāciju attīstību arī piekrastes zvejniecībā, tostarp jaunu procesu un metožu izstrādāšanu, piemēram, attiecībā uz zvejas rīku selektivitāti un aizsardzību pret roņu nodarītiem postījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie noteikumi Nr. 722 noteic, ka projektus, kurā paredzētas ar piekrastes zveju saistītas darbības, var īstenot tikai juridiska persona, kura saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, pilda Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla funkciju sadarbībā ar zvejnieku biedrību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ievērojot citos Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumos uzkrāto pieredzi un iegūtās zināšanas, piekrastes zvejniekiem sadarbībā ar zinātnisko institūciju jādod iespēja pašiem īstenot projektus, kuros paredzētas ar piekrastes zveju saistītas darbības. Piekrastes zvejniecībā starp zvejniekiem ir izveidojusies kvalitatīva un produktīva sadarbība, kā arī ir nodibināta piekrastes zvejnieku zvejas produktu ražotāju organizācija.
Tā kā piekrastes zvejnieku biedrībām un juridiskajām personām, kas pilda Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla funkciju, ir ierobežoti pieejamie finanšu resursi inovatīvu projektu īstenošanai, nepieciešams noteikt priekšapmaksas apmēru projektu īstenošanai.
Tā kā piekrastes zvejnieku biedrībām un juridiskajām personām, kas pilda Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla funkciju, ir ierobežoti pieejamie finanšu resursi inovatīvu projektu īstenošanai, nepieciešams noteikt priekšapmaksas apmēru projektu īstenošanai.
Risinājuma apraksts
1. Svītrots nosacījums, ka projektu, kurā paredzētas ar piekrastes zveju saistītas darbības, var īstenot tikai noteikumu Nr. 722 9.5. apakšpunktā minētais pretendents.
Jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 722 19.1 punkts, paredzot piekrastes zvejnieku biedrībai un juridiska personai, kas pilda Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla funkciju, priekšsamaksu projekta īstenošanai ne vairāk kā 90 procentu apmērā no projekta kopējā publiskā finansējuma.
Jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 722 30.5. un 31.2. apakšpunkts, kuros noteikts publiskā atbalsta apmērs un viena projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summa par projektu darbībām, kas ir saistītas ar piekrastes zveju un ko īsteno piekrastes zvejnieku biedrība.
Jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 722 19.1 punkts, paredzot piekrastes zvejnieku biedrībai un juridiska personai, kas pilda Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla funkciju, priekšsamaksu projekta īstenošanai ne vairāk kā 90 procentu apmērā no projekta kopējā publiskā finansējuma.
Jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 722 30.5. un 31.2. apakšpunkts, kuros noteikts publiskā atbalsta apmērs un viena projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summa par projektu darbībām, kas ir saistītas ar piekrastes zveju un ko īsteno piekrastes zvejnieku biedrība.
Problēmas apraksts
2. Ievērojot iepriekšējo projektu iesniegumu pieņemšanas kārtu pieredzi, Zemkopības ministrija sadarbībā ar Lauku atbalsta dienestu un sociālajiem partneriem ir secinājusi, ka nepieciešami grozījumi noteikumos Nr. 722, lai precizētu atbalsta saņemšanas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
2. Precizēts noteikumu Nr. 722 46. punkts, to papildinot ar izmaksu pozīcijām par darbībā, pēc kuru īstenošanas Lauku atbalsta dienests pārskaita atbalstu.
Svītrots noteikumu Nr. 722 57.6. apakšpunkts, no pretendenta apakšpasākumā "Zināšanu pārnese akvakultūrā" vairs neprasot Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniegt nomas līgumu.
Jaunā redakcijā izteikta noteikumu Nr. 722 67. punkta ievaddaļa, nosakot, ka valsts zinātniskajam institūtam turpmāk katra kalendāra gada ceturkšņa pirmo 10 darbdienu laikā nebūs jāiesniedz Lauku atbalsta dienestā maksājuma pieprasījums un informācija par projekta rezultātu, bet pēc projektā plānotās darbības veikšanas.
Svītrots noteikumu Nr. 722 57.6. apakšpunkts, no pretendenta apakšpasākumā "Zināšanu pārnese akvakultūrā" vairs neprasot Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniegt nomas līgumu.
Jaunā redakcijā izteikta noteikumu Nr. 722 67. punkta ievaddaļa, nosakot, ka valsts zinātniskajam institūtam turpmāk katra kalendāra gada ceturkšņa pirmo 10 darbdienu laikā nebūs jāiesniedz Lauku atbalsta dienestā maksājuma pieprasījums un informācija par projekta rezultātu, bet pēc projektā plānotās darbības veikšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1139
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1139 2. panta 2. punkta 14. apakšpunkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 2., 3. un 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
zivsaimniecības nozares nevalstiskās organizācijasCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/db474a32-8ccb-430b-b046-27e681888f04
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekta izstrādes laikā 9. septembrī tika organizēta sanāksme ar biedrību "Mazjūras zvejnieki", un sanāksmē tika izvērtēti priekšlikumi un atbilstoši precizēts noteikumu projekts.
Sabiedriskajā apspriešanā tika saņemti priekšlikumi no SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs". Uz tiem tika sagatavotas atbildes ar pamatojumiem un tās nosūtītas priekšlikumu sniedzējam. Noteikumu projektam arī pievienots viedokļu pārskats.
Sabiedriskajā apspriešanā tika saņemti priekšlikumi no SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs". Uz tiem tika sagatavotas atbildes ar pamatojumiem un tās nosūtītas priekšlikumu sniedzējam. Noteikumu projektam arī pievienots viedokļu pārskats.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
