Anotācija

25-TA-403: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa, 9.panta pirmā daļa, 14.panta nosacījumi.
Ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu" (turpmāk - rīkojuma projekts) minēto nekustamo īpašumu izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi tos saglabāt valsts īpašumā, ar valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt to atsavināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi, lai, ievērojot Atsavināšanas likuma 14.panta nosacījumus, atļautu VNĪ pārdot izsolē valsts nekustamo īpašumu Rudbāržu ielā 10C, Liepājā un valsts nekustamo īpašumu Rudbāržu ielā 10E, Liepājā kopā ar būvēm piesaistāmajām 2617/6998 domājamām daļām no nekustamā īpašuma Rudbāržu ielā 10, Liepājā, kuri nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izstrādātais rīkojuma projekts paredz atļaut VNĪ pārdot izsolē šādus valsts  nekustamos īpašumus:
nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.17005340018) – būvi (būves kadastra apzīmējums 17000340461006) – Rudbāržu ielā 10C, Liepājā,  kopā ar būvei piesaistāmajām 920/6998 domājamām daļām no nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 034 0461) – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) 0,1733 ha kopplatībā – Rudbāržu ielā 10, Liepājā, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
Valsts ieņēmumu dienests ar 01.03.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.2650R/23, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3. apakšpunktā noteikto un Rīgas pilsētas tiesas 16.12.2022. spriedumu civillietā Nr. C30502022, saskaņā ar kuru konstatēts juridiskais fakts, ka būvi ar kadastra apzīmējumiem Nr.1700 034 0461 006, adrese Rudbāržu iela 10, Liepāja, kas atrodas uz zemes gabala ar kadastra apzīmējumu Nr.1700 034 0461, ir bezīpašnieka lietas, kas piekrīt Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā, nodeva minētās būves Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.

Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340018) – būvi (būves kadastra apzīmējums 17000340461006)  - Rudbāržu ielā 10C, Liepājā,  nostiprinātas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000893736 Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 16.08.2024.
Minētajā zemesgrāmatas nodalījumā I daļas 1.iedaļas ierakstā Nr.1.2. ir atzīme - būve saistīta ar zemes gabalu (zemes vienības kadastra apzīmējums 17000340461).
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340018) – būve (būves kadastra apzīmējums 17000340461006) Rudbāržu ielā 10C, Liepājā, sastāv no nedzīvojamās ēkas ar kopējo platību 37 m2, galvenais lietošanas veids:  1242 – garāžu ēkas, būves tips 12420103 – garāžas ar atsevišķām bloķētām telpām.

Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam Rudbāržu ielā 10C, Liepājā, uz 01.01.2025. noteiktas šādas kadastrālās vērtības:
1) fiskālā kadastrālā vērtība 1343 euro apmērā;
2) universālā kadastrālā vērtība 1279 euro apmērā.”
Nekustamais īpašums Rudbāržu ielā 10C, Liepājā, nav iznomāts.
Saskaņā ar pielikumā pie Valsts ieņēmumu dienesta 01.03.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akta Nr. 2650R/23 minēto, nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340018) – būves (būves kadastra apzīmējums 17000340461006)  - Rudbāržu ielā 10C, Liepājā,   faktiskais nolietojums pēc vizuālās apsekošanas dabā ir 54 %.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 4.6.1. apakšpunktu, ja uz valsts zemesgabala ir divi vai vairāki patstāvīgi būvju īpašumi, kas pieder dažādiem īpašniekiem, kuri savas īpašuma tiesības ir nostiprinājuši zemesgrāmatā, atsavināšanas ierosinājumam jāpievieno notariāli apliecinātu vienošanos par to, kādās domājamās daļās katrs īpašnieks iegūst zemesgabalu, vai Valsts zemes dienesta atzinumu par zemes vienības sadali domājamās daļās kopā ar notariāli apliecinātu atteikumu slēgt šādu vienošanos, ja kāds no ēku īpašniekiem atteicies to slēgt.
Pamatojoties uz Valsts zemes dienesta Kurzemes reģionālās nodaļas 10.12.2012. Atzinumu Nr.10-02/192317-3/1 nekustamam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340018) – būvei (būves kadastra apzīmējums 17000340461006) Rudbāržu ielā 10C, Liepājā, ir noteiktas piesaistāmās 920/6998 domājamās daļas no nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 034 0461) – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) 0,1733 ha kopplatībā – Rudbāržu ielā 10, Liepājā.

Nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.17005340020) – būvi (būves kadastra apzīmējums 17000340461002) – Rudbāržu ielā 10E, Liepājā,  kopā ar būvei piesaistāmajām 1697/6998 domājamām daļām no nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 034 0461) – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) 0,1733 ha kopplatībā – Rudbāržu ielā 10, Liepājā, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
Valsts ieņēmumu dienests ar 01.03.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.2650R/23, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3. apakšpunktā noteikto un Rīgas pilsētas tiesas 16.12.2022. spriedumu civillietā Nr. C30502022, saskaņā ar kuru konstatēts juridiskais fakts, ka būvi ar kadastra apzīmējumiem Nr.1700 034 0461 002, adrese Rudbāržu iela 10, Liepāja, kas atrodas uz zemes gabala ar kadastra apzīmējumu Nr.1700 034 0461, ir bezīpašnieka lietas, kas piekrīt Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā, nodeva minētās būves Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.

Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340020) – būvi (būves kadastra apzīmējums 17000340461002)  - Rudbāržu ielā 10E, Liepājā,  nostiprinātas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000909896 Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 20.09.2024.
Minētajā zemesgrāmatas nodalījumā I daļas 1.iedaļas ierakstā Nr.1.2. ir atzīme - būve saistīta ar zemes gabalu (zemes vienības kadastra apzīmējums 17000340461).
Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340020) – būve (būves kadastra apzīmējums 17000340461002) Rudbāržu ielā 10E, Liepājā - garāža, ar kopējo platību 118,1 m2, galvenais lietošanas veids:  1242 – garāžu ēkas, būves tips 12420103 – garāžas ar atsevišķām bloķētām telpām.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam Rudbāržu ielā 10E, Liepājā, uz 01.01.2025. noteiktas šādas kadastrālās vērtības:
1) fiskālā kadastrālā vērtība 4285 euro apmērā;
2) universālā kadastrālā vērtība 4082 euro apmērā.
Nekustamais īpašums Rudbāržu ielā 10E, Liepājā, nav iznomāts.
Saskaņā ar pielikumā pie Valsts ieņēmumu dienesta 01.03.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akta Nr. 2650R/23 minēto, nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340020) – būves (būves kadastra apzīmējums 17000340461002)  - Rudbāržu ielā 10E, Liepājā,   faktiskais nolietojums pēc vizuālās apsekošanas dabā ir 62 %.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 4.6.1. apakšpunktu, ja uz valsts zemesgabala ir divi vai vairāki patstāvīgi būvju īpašumi, kas pieder dažādiem īpašniekiem, kuri savas īpašuma tiesības ir nostiprinājuši zemesgrāmatā, atsavināšanas ierosinājumam jāpievieno notariāli apliecinātu vienošanos par to, kādās domājamās daļās katrs īpašnieks iegūst zemesgabalu, vai Valsts zemes dienesta atzinumu par zemes vienības sadali domājamās daļās kopā ar notariāli apliecinātu atteikumu slēgt šādu vienošanos, ja kāds no ēku īpašniekiem atteicies to slēgt.
Pamatojoties uz Valsts zemes dienesta Kurzemes reģionālās nodaļas 10.12.2012. Atzinumu Nr.10-02/192317-3/1 nekustamam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340020) – būvei (būves kadastra apzīmējums 17000340461002) Rudbāržu ielā 10E, Liepājā, ir noteiktas piesaistāmās 1697/6998 domājamās daļas no nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 034 0461) – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) 0,1733 ha kopplatībā – Rudbāržu ielā 10, Liepājā.

Pamatojoties uz likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 38.panta pirmo un otro daļu ar nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 170003404610 – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums  17000340461) 0,1733 kopplatībā - Rudbāržu ielā 10, Liepājā, saistīto būvju īpašnieki, kuriem īpašumā nav zemes vienības domājamās daļas, maksā likumisko lietošanas maksu par valstij Finanšu ministrijas personā piederošo attiecīgu zemes vienības domājamo daļu lietošanu, kā arī sedz maksāšanas paziņojuma izmaksas 15 euro apmērā.
Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā nostiprinātas īpašuma tiesības uz nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 034 0461) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) 0,1733 ha kopplatībā Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000514517, lēmuma datums: 17.12.2012.     Uz atlikušajām zemes vienības domājamām daļām īpašuma tiesības nostiprinātas sešām fiziskām personām.
Zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) Rudbāržu ielā 10, Liepājā, lietošanas mērķis: “Transporta līdzekļu garāžu apbūve”, platība 0,1733 ha, Zemes lietošanas veids: zeme zem ēkām, platība, platība 0,1733 ha.

Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 034 0461) Rudbāržu ielā 10, Liepājā, uz 01.01.2025. noteiktas šādas kadastrālās vērtības:
1) fiskālā kadastrālā vērtība 16915 euro apmērā;
2) universālā kadastrālā vērtība 18023 euro apmērā.”

Saskaņā ar zemesgrāmatas datiem lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu:
uz zemes gabala atrodas zemes īpašniekam nepiederošas būves.
NĪVKIS zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju, platība 0.0026 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju, platība 0.0062 ha;
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa, platība 0.0197 ha;
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa, platība 0.0136 ha;
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa, platība 0.0044 ha;
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa, platība 0.0024 ha;
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa, platība 0.0247 ha;
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa, platība 0.0092 ha.

Nekustamā īpašuma ieguvējam, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam.

Par valstij piederošo zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) 2871/6998 domājamo daļu lietošanu pastāv likumiskās lietošanas attiecības – fiziskai personai (206/6998 domājamās daļas), fiziskai personai (2078/6998 domājamās daļas), fiziskai personai (204/6998 domājamās daļas), fiziskai personai (183/6998 domājamās daļas) un fiziskai personai (200/6998 domājamās daļas).  
Savukārt valstij piederošās zemes vienības 2617/6998 domājamās daļas ir piesaistītas rīkojuma projektā iekļautajām valstij piederošajām būvēm:
- būvei (būves kadastra apzīmējums 17000340461002), kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340020) Rudbāržu ielā 10E, Liepājā, sastāvā;
- būvei (būves kadastra apzīmējums 17000340461006), kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340018) Rudbāržu ielā 10C, Liepājā, sastāvā.

Saskaņā ar NĪVKIS uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) vēl atrodas:
būve - garāža ar kadastra apzīmējumu 1700 034 0461 001, kas ietilpst ēku (būvju) īpašuma ar kadastra numuru 1700 534 0461 sastāvā. Īpašuma tiesības Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000317091 nostiprinātas domājamās daļās deviņām fiziskām personām;
būve - garāža ar kadastra apzīmējumu 1700 034 0461 003, kas ietilpst ēku (būvju) īpašuma ar kadastra numuru 1700 534 0463 sastāvā. Īpašuma tiesības Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000520954 nostiprinātas fiziskai personai;
būve - garāža ar kadastra apzīmējumu 1700 034 0461 004, kas ietilpst ēku (būvju) īpašuma ar kadastra numuru 1700 534 0015 sastāvā. Īpašuma tiesības Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000611088 nostiprinātas fiziskai personai;
būve - garāža ar kadastra apzīmējumu 1700 034 0461 005, kas ietilpst ēku (būvju) īpašuma ar kadastra numuru 1700 534 0002 sastāvā. Īpašuma tiesības Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000454732 nostiprinātas domājamās daļās fiziskai un juridiskai personai.

Liepājas valstspilsētas pašvaldība 21.10.2024. vēstulē Nr.1855/2.4 informē, ka saskaņā ar spēkā esošo Liepājas pilsētas teritorijas plānojumu zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 17000340461) Rudbāržu ielā 10, Liepājā, atrodas jauktas apbūves teritorijā ar dzīvojamo funkciju (JDz).
Minētajā vēstulē Liepājas valstspilsētas pašvaldība vienlaikus informē, ka zemes vienība:
- neatrodas degradētā teritorijā;
- ir nodrošināta piekļuve koplietošanas ielai.
Papildus Liepājas valstspilsētas pašvaldība informē, ka atbilstoši Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu (turpmāk -Apbūves noteikumi) 7.punktam zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 17000340461) Rudbāržu ielā 10, Liepājā, ir neatbilstošs izmantojuma statuss. Apbūves noteikumu 8.punkts paredz, ka neatbilstoša izmantojuma statusa zemesgabala īpašnieks ir tiesīgs turpināt likumīgi iesākto teritorijas izmantošanu, tostarp atjaunot un pārbūvēt būves, ja netiek būtiski palielināts to būvapjoms. Jauna būvniecība (vai esošo būvju rekonstrukcija) zemesgabalā veicama atbilstoši spēkā esošajam teritorijas plānojumam.

Ņemot vērā, ka valsts būvju īpašumi Rudbāržu ielā 10C, Liepājā un Rudbāržu ielā 10E, Liepājā, kopā ar būvēm piesaistāmajām 2617/6998 domājamām daļām no nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17000340461) – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums  17000340461) 0,1733 kopplatībā - Rudbāržu ielā 10, Liepājā, nav nepieciešamas valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, optimālākais risinājums ir to virzīšana atsavināšanai.
Atsavināšanas likuma 44.panta ceturtajā daļā noteikts, ka publiskai personai piederošu zemesgabalu, uz kura atrodas citai personai (kopīpašniekiem) piederošas ēkas (būves), var pārdot tikai zemesgrāmatā ierakstītas ēkas (būves) īpašniekam (visiem kopīpašniekiem proporcionāli viņu kopīpašuma daļām), proti, normas mērķis ir nodrošināt publiskās personas zemes, uz kuras atrodas ēka, sadalījumu proporcionāli starp visiem attiecīgās ēkas kopīpašniekiem, proti, zemes domājamo daļu sadalījumam ir jāatbilst/jābūt proporcionālam uz tās esošo būvju domājamo daļu sadalījumam.
Likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 41.panta pirmajā daļā paredzēts, ka likumiskās zemes lietošanas tiesības izbeidzas tikai šādos gadījumos: 1) ja būve un zeme tiek apvienota vienā nekustamā īpašumā; 2) ja būve, kas ir patstāvīgs nekustamā īpašuma objekts, tiek nojaukta.
Ņemot vērā minēto, secināms, ka ar dažādu pastāvīgu īpašumu objektu (būves un zemes domājamo daļu) iegādi nav iespējams apvienot tos vienā nekustamā īpašumā, proti, gan būve, gan zemes domājamās daļas atradīsies atsevišķā civiltiesiskā apgrozībā, tādējādi pastāv iespēja, ka pēc atsavināmo nekustamo īpašumu iegādes jaunais ieguvējs būvi un/vai zemes domājamās daļas pārdos atsevišķi, kas sarežģīs dalītajā īpašumā esošo nekustamo īpašumu īpašnieku struktūru un apgrūtinās pilnīgu dalītā īpašuma izbeigšanu nākotnē.
Izvērtējot minēto, kā arī to, ka atbilstoši Atsavināšanas likumā paredzētajam, būvju ieguvējiem jebkurā gadījumā būs tiesības prasīt tiem atsavināt valsts īpašumā esošās zemes vienības domājamās daļas proporcionāli to īpašumā esošo būvju apmēram, valstij piederošo būvju pārdošana kopā ar tām piesaistāmajām valstij piederošajām zemes vienības domājamām daļām varētu samazināt valstij administratīvo resursu patēriņu un nodrošinās būvju ieguvējiem likumā paredzēto iespēju iegādāties attiecīgas zemes vienības domājamās daļas viena vienota būves un tai piesaistāmo domājamo daļu no zemes vienības  atsavināšanas procesa ietvarā.
Līdz ar to, lai mazinātu administratīvo slogu un izmaksas, kā arī nodrošinātu valstij piederošo būvju  nekustamo īpašumu Rudbāržu ielā 10C, Liepājā, un Rudbāržu ielā 10E, Liepājā, ieguvējiem ērtu un vienkāršotu procesu, vienlaikus iegūstot būvēm piesaistāmās zemes vienības domājamās daļas, rīkojuma projekts paredz valstij piederošo nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340018) – būvi (būves kadastra apzīmējums 17000340461006) – Rudbāržu ielā 10C, Liepājā,  atsavināt kopā ar tai piesaistāmajām 920/6998 domājamām daļām no nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 034 0461) – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) 0,1733 ha kopplatībā – Rudbāržu ielā 10, Liepājā un nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 17005340020) – būvi (būves kadastra apzīmējums 17000340461002) – Rudbāržu ielā 10E, Liepājā,  atsavināt kopā ar tai piesaistāmajām 1697/6998 domājamām daļām no nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 034 0461) – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 034 0461) 0,1733 ha kopplatībā – Rudbāržu ielā 10, Liepājā, ievērojot Atsavināšanas likuma 14.panta nosacījumus.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta ceturtās daļas 2.punktu atsevišķos gadījumos publiskas personas nekustamā īpašuma atsavināšanu var ierosināt zemes kopīpašnieks, ja viņš vēlas nopirkt zemesgrāmatā ierakstītu ēku (būvi), kas atrodas uz kopīpašumā esošās zemes.
Ņemot vērā minēto, zemes kopīpašniekiem ir pirmpirkuma tiesības uz atsavināmiem nekustamiem īpašumiem.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 14.panta otrajai daļai šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētās mantas atsavināšana izsludināma šajā likumā noteiktajā kārtībā (11.pants), uzaicinot attiecīgās personas mēneša laikā iesniegt pieteikumu par nekustamā īpašuma pirkšanu. Ja norādītajā termiņā no minētajām personām ir saņemts viens pieteikums, izsoli nerīko un ar šo personu slēdz pirkuma līgumu par nosacīto cenu.
Ņemot vērā minēto, pirmpirkuma tiesīgajām personām tiks nosūtīts paziņojums par publisku izsoli, vienlaicīgi uzaicinot attiecīgās personas mēneša laikā iesniegt pieteikumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu saskaņā ar Atsavināšanas likuma 14.pantu.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 14.panta trešajai daļai, ja pieteikumu par nekustamā īpašuma pirkšanu noteiktajā termiņā iesniegušas vairākas šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētās personas (izņemot šā likuma 44.panta ceturtajā daļā un 45.pantā minētos gadījumus), tiek rīkota izsole starp šīm personām šajā likumā noteiktajā kārtībā.
Savukārt Atsavināšanas likuma 14.panta ceturtā daļa paredz, ja izsludinātajā termiņā (11.pants) šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētās personas nav iesniegušas pieteikumu par nekustamā īpašuma pirkšanu vai iesniegušas atteikumu, rīkojama izsole šajā likumā noteiktajā kārtībā. Šajā gadījumā minētās personas ir tiesīgas iegādāties nekustamo īpašumu izsolē vispārējā kārtībā.
Izsoles noteikumos tiks norādīts atsavināmā nekustamā īpašuma sastāvs, tehniskais stāvoklis.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. 
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā  rīkojuma projektā minētā atsavināmā nekustamā īpašuma tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi to saglabāt valsts īpašumā, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt tā atsavināšanu un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Atsavināšanas likuma 9.panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu organizē VNĪ.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44. panta pirmo un otro daļu publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Ievērojot minēto, Nekustamā īpašuma ieguvējam jāatbilst likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 20. panta nosacījumiem. Šī iemesla dēļ minēto nekustamo īpašumu izsoles noteikumos jāparedz arī šāds nosacījums.

Sagatavotais rīkojuma projekts paredz atļaut VNĪ pārdot izsolē rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus, ievērojot pirmpirkuma tiesīgo personu intereses.

Attiecībā uz pārējām valstij piederošajām domājamām daļām no nekustamā īpašuma Rudbāržu ielā 10, Liepājā,  VNĪ pilda Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā tai deleģēto uzdevumu – organizē valsts mantas atsavināšanas procesu un atsavina apbūvēto valsts zemi personām, kurām saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta ceturto daļu ir tiesības ierosināt to atsavināšanu.

Rīkojuma projekts paredz atsavināmā nekustamā īpašuma valdītājam  – Finanšu ministrijai uzdevumu nodot pircējam valsts nekustamo īpašumu 30 (trīsdesmit) dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu pieņemšanas un nodošanas aktu. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamā īpašuma pircējam noteikts, izvērtējot nekustamā īpašuma pircēja pienākumu veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, samērīgi ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem.
VNĪ nekustamo īpašumu pirkumu līgumos paredz nosacījumu, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu ievietojot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kurām ir pirmpirkuma tiesības uz atsavināmajiem nekustamiem īpašumiem. Ja minētās personas savas pirmpirkuma tiesības neizmanto - jebkurš tiesību subjekts – fiziska un juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties nekustamo īpašumu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 47.pantu atsavināšanas izdevumus sedz no publiskas personas mantas atsavināšanā iegūtajiem līdzekļiem. Atsavināšanas izdevumu apmērs tiks noteikts Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11.pantā noteikto sludinājumi par publiskas personas nekustamā īpašuma izsoli publicējami oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, institūcijas, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu tīmekļvietnē. Vienlaicīgi ar sludinājumu VNĪ tīmekļvietnē ievieto arī pārdodamā valsts nekustamā īpašuma izsoles noteikumus. Rīkojot elektronisku izsoli, sludinājumi par publiskas personas mantas izsoli ievietojami arī elektronisko izsoļu tīmekļvietnē (https://izsoles.ta.gov.lv).

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot Ministru kabineta rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu Atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu, ievērojot pirmpirkuma tiesīgo personu tiesības.
Paskaidrojošie dokumenti, kuri satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic  rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
Nekustamo īpašumu īpašnieku personas dati apstrādāti, tos iegūstot no zemesgrāmatas nodalījuma, kura noraksts nepieciešams rīkojuma projekta izstrādei un virzībai. Zemesgrāmatu likuma 1.pants noteic, ka zemesgrāmatas ir visiem pieejamas un to ierakstiem ir publiska ticamība.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi