Anotācija (ex-ante)

23-TA-2179: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu Balvu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 42.panta pirmā daļa un 43.pants.
Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2., 9., 10. punkts.
Likums “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”.
Balvu novada pašvaldības 2023.gada 26.janvāra lēmums Nr.1., 73.§ "Par nekustamo īpašumu Ezera iela 11, Balvi, Balvu novads, un Ezera iela 17, Balvi, Balvu novads pārņemšanu īpašumā bez atlīdzības Balvu novada pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai sabiedrības vajadzībām”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai atbilstoši Atsavināšanas likuma regulējumam saņemtu Ministru kabineta atļauju Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Balvu novada pašvaldības īpašumā divus valsts nekustamos īpašumus Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2., 9. un 10. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Balvu novada pašvaldība ar  2023.gada 26.janvāra lēmumu Nr.1., 73.§ "Par nekustamo īpašumu Ezera iela 11, Balvi, Balvu novads, un Ezera iela 17, Balvi, Balvu novads pārņemšanu īpašumā bez atlīdzības Balvu novada pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai sabiedrības vajadzībām" lūdza Finanšu ministrijai nodot pašvaldības īpašumā bez atlīdzības nekustamo īpašumu Ezera ielā 11, Balvos, Balvu novadā un nekustamo īpašumu Ezera ielā 17, Balvos, Balvi novadā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2. 9. un 10. punktiem veiktu noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļu jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu.
2023.gada 15. maija vēstulē Nr. BNP/2023/3.5.2/2573/N Balvu novada pašvaldība informējusi, ka minētajos nekustamajos īpašumos pašvaldība plāno izmantot daudzdzīvokļu mājas būvniecībai, ar mērķi risināt mājokļu pieejamības problēmu pašvaldībā, sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu. Vēstulē Balvu novada pašvaldība paskaidrojusi, ka, izvērtējot situāciju pašvaldībā, konstatēts, ka dzīvojamais fonds nolietojas, pēdējos 40 gados nav uzcelta neviena jauna daudzdzīvokļu māja, Balvu pilsētas teritorijā savu darbību uzsāk jauni uzņēmumi, kuriem nepieciešams darbaspēks, līdz ar to pieprasījums pēc pašvaldības dzīvojamā fonda palielinās.
Ar 2023.gada 19.jūlija vēstuli Nr.BNP/2023/3.5.2/3876/N Balvu novada pašvaldība sniegusi papildus informāciju, ka nekustamajos īpašumos Ezera ielā 11, Ezera ielā 17, Balvos, Balvu novadā, pašvaldība plāno īstenot autonomo funkciju - sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā,  uzbūvējot daudzdzīvokļu māju, kurā paredzēts ar dzīvojamo fondu nodrošināt sociāli mazaizsargātas personu grupas, kas noteiktas Ministru kabineta 2005.gada 11.janvāra noteikumos Nr.32 “Noteikumi par sociāli mazaizsargātu personu grupām”. Balvu novada pašvaldība plāno minētos dzīvokļus izīrēt personām pamatojoties uz likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" III1 nodaļas nosacījumus, tātad nekustamā īpašuma piešķiršana Balvu novada pašvaldībai nebūs atbalsts saimnieciskai darbībai un tas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Nekustamo īpašumu raksturojums.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3801 002 0232) Ezera ielā 11, Balvos, Balvu novadā, nostiprinātas Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā, Rēzeknes tiesas Balvu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000441188, lēmuma datums: 2022.gada 21.oktobris.
Saskaņā ar zemesgrāmatas un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamais īpašums Ezera ielā 11, Balvos, Balvu novadā, sastāv no neapbūvētas zemes vienības  0,1783 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 3801 002 0232).
Nekustamais īpašums Ezera ielā 11, Balvos, Balvu novadā, nav iznomāts.
Atbilstoši NĪVKIS datiem nekustamā īpašuma Ezera ielā 11, Balvos, Balvu novadā, kadastrālā vērtība 2023.gada 1.janvārī  ir 2456 euro.
Zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0601 – Individuālo dzīvojamo māju apbūve, 0,1783  ha platībā.
Saskaņā ar zemesgrāmatas un NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.3801 002 0233) Ezera ielā 17, Balvos, Balvu novadā, nostiprinātas Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā, Rēzeknes tiesas Balvu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000441205, lēmuma datums: 2022.gada 28.oktobris.
Saskaņā ar zemesgrāmatas un NĪVKIS datiem nekustamais īpašums Ezera ielā 17, Balvos, Balvu novadā, sastāv no neapbūvētas zemes vienības 0,2129 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 3801 002 0233).
Nekustamais īpašums Ezera ielā 17, Balvos, Balvu novadā, nav iznomāts.
Atbilstoši NĪVKIS datiem nekustamā īpašuma Ezera ielā 17, Balvos, Balvu novadā, kadastrālā vērtība 2023.gada 1.janvārī  ir 2842 euro.
Zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0601 – Individuālo dzīvojamo māju apbūve, 0,2129 ha platībā.
Saskaņā ar zemesgrāmatas un NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Atbilstoši Balvu novada pašvaldības 2022.gada 22.septembra vēstulē Nr. BNP/2022/3.5.2/4802/N sniegtajai informācijai par zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 3801 002 0232, 3801 002 0233):
-  saskaņā ar spēkā esošo teritorijas plānojumu, zemes vienību plānotais iznomāšanas veids noteikts - individuālo dzīvojamo māju apbūves teritorijas;
- zemes vienības neatrodas degradētā teritorijā;
- zemes vienības uzskatāmas par starpgabaliem, saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1.panta 11.punktu, jo nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai;
- zemes vienībām nav nodrošināta piekļūšana no koplietošanas ielas.
Atbilstoši NĪVKIS datiem  zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 3801 002 0232) Ezera ielā 11, Balvos, Balvu novadā, vienā tās daļā robežojas ar zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 3801 002 0233) -  Ezera ielā 17, Balvos, Balvu novadā. Nekustamajiem īpašumiem Balvu ielā 11, Balvu ielā 17, Balvos, Balvu novadā, piekļuve no Balvu novada pašvaldības tiesiskajā valdījumā esošās Līču ielas (zemes vienības kadastra apzīmējums 3801 002 0182), izbūvējot pievadceļu, būtu iespējama caur Balvu novada pašvaldībai tiesiskajā valdījumā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 3801 002 0429) – Ezera ielā 35C, Balvos, Balvu novadā, kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra  Nr. 3801 002 0429) sastāvā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informāciju skatīt  sadaļā “Pašreizējā situācija”.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmajā daļā noteikto valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Nekustamā īpašuma nodošana bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar Atsavināšanas likumā noteikto ir viens no atsavināšanas veidiem.
Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2., 9., 10.punktā noteiktas šādas pašvaldības autonomās funkcijas:
gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu (2.p.);
nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus (9.p.);
sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu (10.p.).
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem.
Ņemot vērā, ka pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valsts nekustamie īpašumi Ezera ielā 11 un Ezera ielā 17, Balvos, Balvi novadā, ir nepieciešami Balvu novada pašvaldībai, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt minēto nekustamo īpašumu atsavināšanu, nododot bez atlīdzības Balvu novada pašvaldības īpašumā pašvaldības lēmumā minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Ievērojot iepriekš minēto, ir sagatavots attiecīgs Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz saskaņā ar  Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu un 43.pantu atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Balvu novada pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3801 002 0232 ) - zemes vienību 0,1783 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 3801 002 0232) – Ezera ielā 11, Balvos , Balvu novadā, un nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3801 002 0233) – zemes vienību 0,2129 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 3801 002 0233) – Ezera ielā 17, Balvos, Balvu novadā,  lai saskaņā ar Pašvaldību likuma  4.panta pirmo daļu to izmantotu pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.
Pēc nekustamo īpašumu pārņemšanas Balvu novada pašvaldība varēs tos izmantot Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2., 9. un 10.punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, tostarp, saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot minētā likuma  III1 nodaļas “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem” nosacījumus, tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu  Balvu novada pašvaldībai.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādu atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem.
Ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij. Saskaņā ar Civillikuma 968.pantu, uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu.
Ievērojot minēto, ja nekustamie īpašumi Ezera ielā 11, un Ezera ielā 17, Balvos, Balvu novadā, vairs netiks izmantoti Balvu novada pašvaldības lēmumā norādīto funkciju īstenošanai, Balvu novada pašvaldībai nekustamie īpašumi jānodod atpakaļ valstij, kopā ar pašvaldības uzbūvēto būvi kā vienots nekustamais īpašums.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 43.panta ietvertajam regulējumam šā likuma 42.pantā minētajos gadījumos lēmumu par valsts mantas nodošanu īpašumā bez atlīdzības pieņem šā likuma 5. pantā minētā institūcija, t.i., Ministru kabinets.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, Rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Balvu novada pašvaldības iedzīvotāji.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Balvu novada pašvaldība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumus, saistībā ar rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu pārņemšanu pašvaldības īpašumā, reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Balvu novada pašvaldības vārda, kā arī izdevumus, kas saistīti ar minēto nekustamo īpašumu uzturēšanu, segs Balvu novada pašvaldība no sava budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Balvu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi