25-TA-177: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2008. gada 3. oktobra domstarpību un vienošanās protokols.
Ministru kabineta 2010. gada 22. novembra rīkojums Nr. 676 “Par Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas likvidācijas nodrošināšanu”.
Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju”.
Ministru kabineta 2010. gada 22. novembra rīkojums Nr. 676 “Par Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas likvidācijas nodrošināšanu”.
Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk - Rīkojuma projekts) paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai 42 670 euro pārskaitīšanai 15 pašvaldībām, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2024. gadā, apglabājot mirušās personas, kuru personība nav noskaidrota.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2008. gada 3. oktobra domstarpību un vienošanās protokolu Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai ir uzdots, sākot ar 2009. gadu, līdz katra gada 20. februārim izvērtēt pašvaldību iesniegtos valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus par iepriekšējo gadu, kas saistīti ar Ministru kabineta 2007. gada 27. marta noteikumu Nr. 215 “Kārtība, kādā veicama smadzeņu un bioloģiskās nāves fakta konstatēšana un miruša cilvēka nodošana apbedīšanai” 19.2. apakšpunktā uzlikto pienākumu izpildi. Par finansēšanas avotu noteikta Finanšu ministrijas pamatbudžeta programma 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 22. novembra rīkojumu Nr. 676 “Par Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas likvidācijas nodrošināšanu” ar 2011. gada 1. janvāri Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija tiek pievienota Vides ministrijai un izveidota jauna iestāde Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Savukārt, saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 3. punktu, ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VARAM 2025. gada 2. janvārī izsūtīja vēstuli (Nr. 1-15/10) visām pašvaldībām ar aicinājumu līdz 2025. gada 17. janvārim iesniegt VARAM pieprasījumus par pašvaldību izdevumiem 2024. gadā, kas saistīti ar mirušo personu, kuru personības nav noskaidrotas, apbedīšanu, pievienojot ar neatpazītu personu apbedīšanu saistīto izdevumu pamatojošus dokumentus.
VARAM pieprasījumus saņēma no Augšdaugavas novada pašvaldības, Daugavpils valstspilsētas pašvaldības, Dienvidkurzemes novada pašvaldības, Jelgavas valstspilsētas pašvaldības, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības, Krāslavas novada pašvaldības, Liepājas valstspilsētas pašvaldības, Līvānu novada pašvaldības, Ogres novada pašvaldības, Rīgas valstspilsētas pašvaldības, Salaspils novada pašvaldības, Saulkrastu novada pašvaldības, Siguldas novada pašvaldības, Ventspils novada pašvaldības, Ventspils valstspilsētas pašvaldības un izvērtēja ar personu apbedīšanu saistīto izdevumu apstiprinošos dokumentus par izmaksām, kas minētajām pašvaldībām radās 2024. gadā, apglabājot tās mirušās personas, kuru personības nav noskaidrotas.
Izmaksas, kas pašvaldībām radās 2024. gadā, apglabājot neatpazītās mirušās personas, ir pašvaldībām neparedzēti izdevumi.
VARAM pieprasījumus saņēma no Augšdaugavas novada pašvaldības, Daugavpils valstspilsētas pašvaldības, Dienvidkurzemes novada pašvaldības, Jelgavas valstspilsētas pašvaldības, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības, Krāslavas novada pašvaldības, Liepājas valstspilsētas pašvaldības, Līvānu novada pašvaldības, Ogres novada pašvaldības, Rīgas valstspilsētas pašvaldības, Salaspils novada pašvaldības, Saulkrastu novada pašvaldības, Siguldas novada pašvaldības, Ventspils novada pašvaldības, Ventspils valstspilsētas pašvaldības un izvērtēja ar personu apbedīšanu saistīto izdevumu apstiprinošos dokumentus par izmaksām, kas minētajām pašvaldībām radās 2024. gadā, apglabājot tās mirušās personas, kuru personības nav noskaidrotas.
Izmaksas, kas pašvaldībām radās 2024. gadā, apglabājot neatpazītās mirušās personas, ir pašvaldībām neparedzēti izdevumi.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, VARAM sagatavoja Rīkojuma projektu, kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM 42 670 euro pārskaitīšanai pašvaldībām, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2024. gadā, apglabājot mirušās personas, kuru personība nav noskaidrota, tai skaitā:
1. Augšdaugavas novada pašvaldībai - 2638 euro,
2. Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai - 1036 euro,
3. Dienvidkurzemes novada pašvaldībai - 489 euro,
4. Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai - 1200 euro,
5. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai - 577 euro,
6. Krāslavas novada pašvaldībai - 4900 euro,
7. Liepājas valstspilsētas pašvaldībai - 1001 euro,
8. Līvānu novada pašvaldībai - 418 euro,
9. Ogres novada pašvaldībai - 500 euro,
10. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai- 26 738 euro,
11. Salaspils novada pašvaldībai - 387 euro,
12. Saulkrastu novada pašvaldībai - 739 euro,
13. Siguldas novada pašvaldībai - 740 euro,
14. Ventspils novada pašvaldībai - 677 euro,
15. Ventspils valstspilsētas pašvaldībai - 630 euro.
1. Augšdaugavas novada pašvaldībai - 2638 euro,
2. Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai - 1036 euro,
3. Dienvidkurzemes novada pašvaldībai - 489 euro,
4. Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai - 1200 euro,
5. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai - 577 euro,
6. Krāslavas novada pašvaldībai - 4900 euro,
7. Liepājas valstspilsētas pašvaldībai - 1001 euro,
8. Līvānu novada pašvaldībai - 418 euro,
9. Ogres novada pašvaldībai - 500 euro,
10. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai- 26 738 euro,
11. Salaspils novada pašvaldībai - 387 euro,
12. Saulkrastu novada pašvaldībai - 739 euro,
13. Siguldas novada pašvaldībai - 740 euro,
14. Ventspils novada pašvaldībai - 677 euro,
15. Ventspils valstspilsētas pašvaldībai - 630 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībai ir pienākums apglabāt neatpazītas personas mirstīgās atliekas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
42 670
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
42 670
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-42 670
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-42 670
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
42 670
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Detalizēta informācija par pieprasīto nepieciešamo finansējuma apmēru pieejama papildu dokumentos.
Detalizēta informācija par pieprasīto nepieciešamo finansējuma apmēru pieejama papildu dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
6.4. Cita informācija
Rīkojuma projekta papildu dokumentam ir ierobežotas pieejamības statuss. Pamats – Fizisko personu datu apstrādes likuma 25. pants. Minētajam Rīkojuma projekta papildu dokumentam ierobežotas pieejamības statuss saglabājams arī pēc izskatīšanas Ministru kabineta sēdē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Katram cilvēkam ir tiesības būt apglabātam. Vispārcilvēciskās vērtības, tostarp cilvēka cieņa, noteic to, ka pēc cilvēka nāves viņš ir jāapbedī.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi