Anotācija

24-TA-2612: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Saeimas 2024. gada 4. decembra sēdē pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par nodokļiem un nodevām” attiecībā uz termiņa pagarināšanu muitas maksājumu ieskaitīšanai vienotajā nodokļu kontā, ir nepieciešams salāgot šo termiņu arī Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 “Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 661). Savukārt ņemot vērā, ka Dabas resursu nodokļa likumā ir noteikti jauni ar dabas resursu nodokli apliekamie objekti - tekstilizstrādājumi, vienreiz lietojami plastmasu saturoši izstrādājumi un plastmasu saturoši zvejas rīki, nepārstrādāts un nepārstrādājams plastmasas iepakojums, ar tiem nepieciešams papildināt noteikumu Nr. 661 pielikumu, kas šobrīd nosaka maksājumu saistību (tai skaitā attiecībā uz ar dabas resursu nodokli apliekamiem objektiem) prioritāšu sarakstu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 “Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai”" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir precizēt (pagarināt) noteiktā regulējuma par muitas maksājumu iemaksu vienotajā nodokļu kontā ieviešanas termiņu, kā arī aktualizēt MK noteikumu Nr. 661 pielikumā esošo maksājumu saistību prioritāšu sarakstu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteiktais regulējums (pagarinājums) attiecībā uz muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā stāsies spēkā 2025.gada 1.janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktam nodokļu maksātājs vienotajā nodokļu kontā iemaksā Valsts ieņēmumu dienesta administrētos Muitas likuma 1. panta 4. punktā minētos muitas maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus (nokavējuma naudas un soda naudas). Šobrīd (līdz stāsies spēkā jaunie grozījumi) saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 208. punktu šo maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā uzsāk no 2025. gada 1. janvāra. Muitas maksājumu ieskaitīšanas vienotajā nodokļu kontā termiņa pagarinājuma norma ir iekļauta likumā "Par nodokļiem un nodevām" un stāsies spēkā 2025. gada 1. janvārī (likums "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" pieņemts Saeimā galīgajā lasījumā 2025. gada 4. decembrī). Minētā norma tika iesniegta priekšlikuma veidā uz likumprojekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (Nr. 755/Lp14) otro lasījumu (tādējādi izvērsts pamatojums konkrētajam priekšlikumam pieejams https://titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/0/BD458EE8EE420EC9C2258BC80051C8C0?OpenDocument). Tiesību norma paredz, ka muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā uzsāk no 2027. gada 1. janvāra.
MK noteikumi Nr. 661 nosaka kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests administrē nodokļu maksātāja vienotajā nodokļu kontā ieskaitītos maksājumus. Minēto noteikumu 28. un 29.punkts nosaka regulējumu saistībā ar muitas maksājumiem, tos uzsākot ieskaitīt vienotajā nodokļu kontā, kā arī nosacījumus uz pārejas perioda laiku.
Savukārt attiecībā uz maksājumu saistību segšanu noteikumi nosaka, ka kontā saņemtos maksājumus novirza maksājumu saistību segšanai atbilstoši maksājumu saistību segšanas secībai. Maksājumu saistības sarindo to segšanas secībā, ievērojot MK noteikumu Nr. 661 7. punktā minētos nosacījumus. Atbilstoši šo noteikumu 8. punktam, konstatējot divas vai vairākas nodokļu, nodevu vai citu valsts noteikto maksājumu saistības ar vienādu šo noteikumu 7.1. un 7.3. apakšpunktā norādīto kritēriju - nodokļu deklarācijas iesniegšanas termiņu vai maksāšanas termiņu un aprēķināšanas pamatojumu, tās sarindo, ievērojot MK noteikumu Nr. 661 pielikumā norādīto maksājumu saistību prioritāšu sarakstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmas (MAIS) muitas virziena procesu izstrādi un ieviešanu produkcijas vidē bija paredzēts veikt līdz 2024. gada 31. decembrim, lai ar 2025. gada 1. janvāri vienotajā nodokļu kontā varētu iemaksāt arī muitas maksājumus. Muitas maksājumu uzskaites specifiskās prasības ir apjomīgas, komplicētas un būtiski atšķirīgas no iekšzemes nodokļu uzskaites prasībām. Tā kā šobrīd paveikto darbu apjoms muitas funkcionalitātes izstrādē ir sasniedzis 60% no visu identificēto un plānoto darbu kopapjoma, tad ar 2025.gada 1.janvāri nav iespējams ieviest muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā, kā to šobrīd nosaka normatīvais regulējums. 
Risinājuma apraksts
Tiek piedāvāts veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 661 28. un 29. punktā, pagarinot regulējuma, kas nosaka muitas maksājumu ieskaitīšanas vienotajā nodokļu kontā ieviešanas termiņu atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” Pārejas noteikumu 208. punktā noteiktajam.
Problēmas apraksts
Dabas resursu nodokļa likumā ir tikuši noteikti jauni ar dabas resursu nodokli apliekami objekti: tekstilizstrādājumi, vienreiz lietojami plastmasu saturoši izstrādājumi un plastmasu saturoši zvejas rīki, nepārstrādāts un nepārstrādājams plastmasas iepakojums, kuri nav iekļauti maksājumu saistību prioritāšu sarakstā.
Risinājuma apraksts
Tiesību aktu portāla funkcionalitātes dēļ, MK noteikumu Nr. 661 pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, lai gan tajā tiek veikti tikai atsevišķi grozījumi. Proti, tiek papildināts maksājumu saistību prioritāšu saraksts, pievienojot budžetu ieņēmumu klasifikācijas grupai 1.9. četras jaunas pozīcijas – jaunos ar dabas resursu nodokli apliekamos objektus. Vienlaikus maksājumu saistību prioritāšu saraksts tiek papildināts ar jaunu pozīciju - “Pārējie šajā klasifikācijā iepriekš neklasificētie ieņēmumi no dabas resursu nodokļa”, lai izvairītos no tūlītēju un vairākkārtēju grozījumu veikšanas MK noteikumos Nr.661, ieviešot jaunas maksājumu saistības attiecībā uz ar dabas resursu nodokli apliekamiem objektiem (jāatzīmē, ka pēdējā gada ietvaros Dabas resursu nodokļa likumā divas reizes ir veikti grozījumi, tai skaitā papildinot to ar jauniem ar nodokli apliekamiem objektiem). Savukārt atbilstoši veiktajiem precizējumiem budžeta ieņēmumu klasifikācijas kodos (svītrojot kodu 6.1.2.0. un tajā noteiktos maksājumus pievienojot budžeta ieņēmumu klasifikācijas kodam 6.1.1.0), līdzvērtīgi precizējumi veikti, apvienojot maksājumu saistību rindā maksājumu saistību “Ievedmuitas nodoklis” un “Ievešanas maksājumi lauksaimniecības precēm”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertie grozījumi var skart nodokļu maksātājus (tostarp fiziskās personas), kas veic muitas maksājumus.

Papildus jāuzsver, ka, ieviešot vienoto nodokļu kontu, nodokļu maksātājiem tika vienkāršots attiecīgu nodokļu maksājumu ieskaitīšanas un administrēšanas process, piemēram, nodokļu maksātājiem vairs nav nepieciešamības meklēt konkrēto nodokļu kontu, lai veiktu nodokļu samaksu. Saistībā ar noteikumu projektā noteikto muitas nodokļa maksātāji ar vienoto nodokļu kontu izveidotās priekšrocības varēs sākt izmantot tikai ar 2027. gada 1. janvāri, nevis ar 2025. gada 1. janvāri, kā bija plānots.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertie grozījumi var skart nodokļu maksātājus, kas veic muitas maksājumus.

Savukārt papildinātajā maksājumu saistību prioritāšu sarakstā noteiktais varētu skart dabas resursu nodokļa maksātājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiek veikti tehniski grozījumi, lai salāgotu MK noteikumus Nr.661 ar Saeimā 2024.gada 4.decembrī atbalstītajiem grozījumiem likuma "Par nodokļiem un nodevām" pārejas noteikumu 208. punktā un veiktajiem grozījumiem Dabas resursu nodokļa likumā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpildi nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi