Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-1815: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma ieguldīšanu sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma ieguldīšanu sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālā" (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir nodrošināt tieslietu nozares prasībām atbilstošu nekustamo īpašumu pārvaldīšanu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" vidējā termiņa darbības stratēģija 2020. – 2022. gadam paredz šādu darbības virzienu: Tieslietu ministrijas, tās padotībā esošo iestāžu un tiesu nodrošināšana ar to funkciju izpildei nepieciešamajām telpām, tieslietu nozares prasībām atbilstoša nekustamo īpašumu pārvaldīšana (t.sk. jaunu ēku būvniecības projektu realizēšana).
Valsts nekustamajā īpašumā Invalīdu ielā 1, Rīgā, kas nodots sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pārvaldīšanā, izvietota Tieslietu ministrijas pakļautībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde Valsts tiesu ekspertīžu birojs.
Ar informatīvo ziņojumu "Par tiesu ekspertīžu institūta reformas ieviešanas iespēju izvērtēšanu" (Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija sēdes prot. Nr. 44 56. §) noteikts, ka Tieslietu ministrijas (sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra") attīstības plānā ir iekļauta būves, kurā izvietots Valsts tiesu ekspertīžu birojs, renovācija 2021. gadā (faktiski 2022. gadā), kas nodrošinās Valsts tiesu ekspertīžu biroju ar ekspertīžu veikšanai atbilstošām telpām. Ēkas izvietojums ir ideāli piemērots jutīgu iekārtu izmantošanai, kas parasti ir viena no problēmām ekspertīžu iestādes ēkas risinājumam, kā arī nodrošina brīvu pieeju visa veida objektu (arī lielgabarīta) piegādei un ir pietiekama platība stāvvietu iekārtošanai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta rīkojuma Nr. 529 "Par apropriācijas palielināšanu Tieslietu ministrijai" 1. punktu sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitāls palielināts par 402 359 euro 2021. gadā un 2022. gadā par 5 057 641 euro, lai īstenotu augstas gatavības projektu – Vienotas tiesu ekspertīžu iestādes izveidi, citiem vārdiem – jauna ekspertīžu laboratoriju korpusa būvniecībai .  
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" veiktā iepirkuma rezultātā 2020. gada 5. novembrī noslēgts līgums (turpmāk – Līgums) par administratīvās ēkas Invalīdu ielā 1, Rīgā, projektēšanu, autoruzraudzību, demontāžu, būvniecību un teritorijas labiekārtošanu, piesaistot projektētāju un autoruzraugu "SARMA & NORDE Arhitekti" un būvdarbu veicēju sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Woltec". 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt informāciju sadaļā "Pašreizējā situācija". 
Risinājuma apraksts
Kā jau norādīts iepriekš, tieslietu sektora valsts nekustamie īpašumi pārvaldīšanai tiek ieguldīti sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālā, kā arī jau ir noslēgts līgums par Valsts tiesu ekspertīžu biroja ēkas renovāciju – jauna laboratoriju korpusa būvniecību .
Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas tiesnese Ināra Jaunzeme 2021. gada 9. novembrī nolēma, ka valsts nekustamā īpašuma Invalīdu ielā 1 (iepriekš Upes ielā 1A), Rīgā, pēc atdalīšanas sastāvā ir zemes vienība 27 200 m2 platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 017 0110), slimnīca 7213,6 m2 platībā (būves kadastra apzīmējums 0100 017 0067 004), transformatora apakšstacijas 51,3 m2 platībā (būves kadastra apzīmējums 0100 017 0067 005), administratīvās ēkas 307,6 m2 platībā (būves kadastra apzīmējums 0100 017 0067 008), noliktavas 158,3 m2 platībā (būves kadastra apzīmējums 0100 017 0067 010), turpmāk – valsts nekustamais īpašums.
Ar sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" 2021. gada 24. novembra dalībnieku sapulces lēmumu "Par pamatkapitāla palielināšanu" (protokols Nr. 4) nolemts atbalstīt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitāla palielināšanu, veicot mantisku ieguldījumu, ieguldot pamatkapitālā Valsts nekustamo īpašumu 2 043 000 euro (divi miljoni četrdesmit trīs tūkstoši euro) vērtībā. Valsts nekustamā īpašuma novērtējumu ir veicis sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Grant Thornton Baltic". Sertificēta vērtētāja atzinums Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram sagatavots 2021. gada 11. novembrī un 2022. gada 3. maijā (skatīt anotācijas pielikumu).
Ieguldot Valsts nekustamo īpašumu sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālā, tiks nodrošināta vidējā termiņa darbības stratēģijā 2020. – 2022. gadam noteiktā darbības virzienu īstenošana, kā arī noteikti tiks veicināta Valsts nekustamā īpašuma attīstība, ņemot vērā iepriekš paustos apsvērumus par Valsts tiesu ekspertīžu biroja laboratoriju korpusa būvniecību.
Atbilstoši Līgumam 2022. gada pirmajā pusē tiks pabeigta laboratoriju korpusa projektēšana un 2022. gada laikā paredzēts uzbūvēt laboratoriju korpusu daļas no demontētās ēkas vietā.
Kā jau minēts, būvniecība  tiek īstenota par pamatkapitālā ieguldīto publisko finansējumu, līdz ar to pamatkapitāla palielināšana, ieguldot Valsts nekustamo īpašumu, ir uzskatāma par izsvērtu un pareizu rīcību.  
Pamatkapitāls tiks palielināts, veicot mantisko ieguldījumu, tas ir, ieguldot Valsts nekustamo īpašumu par 2 043 000 euro.
Pēc ieguldīšanas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālā Valsts nekustamais īpašums netiks atsavināts privātpersonām, jo uz tā atrodas Valsts tiesu ekspertīžu birojs, turklāt tiks uzbūvēta specifiska tikai ekspertīžu laboratorijām paredzēta būve. Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta piektajai daļai lēmumā par nekustamā īpašuma atsavināšanu tiek noteikti atsavināšanas tiesību aprobežojumi. Tādejādi rīkojuma projektā noteikts, ka Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra", nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu vai tā daļu un apgrūtināt to ar hipotēku bez Tieslietu ministrijas kā valsts kapitāla daļu turētāja piekrišanas. Ņemot vērā, ka nekustamais īpašums nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai, tā atsavināšana nebūtu pamatota. Turklāt tiks veikti pasākumi, lai sakoptu un atjaunotu Valsts nekustamā īpašuma teritoriju, kas šobrīd ir daļēji degradēta. 
Izvērtējot Valsts nekustamā īpašuma ieguldīšanas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālā lietderību, secināms, ka tādejādi netiks radīti zaudējumi kapitālsabiedrībai, bet gan tieši pretēji – pieaug kapitālsabiedrības maksātspēja jeb kapitālsabiedrības pašu kapitāla attiecība pret kapitālsabiedrības kopējo kapitālu. Maksātspējas rādītāja pieaugums raksturo stabilu kapitālsabiedrības finansiālo stāvokli gan investoru, gan kreditoru skatījumā.
Neieguldot valsts nekustamo īpašumu SIA “Tiesu namu aģentūra” pamatkapitālā un saglabājot to esošajā valdījumā, šajā īpašumā atrodošajai valsts tiešās pārvaldes iestādei Valsts tiesu ekspertīžu birojs, kas savu funkciju nodrošināšanai izmanto tikai 26 procentus no nekustamā īpašuma ēku kopējās platības, bet pārējā ēku platība netiek izmantota, būtu jānodarbojas ar sev neraksturīgām funkcijām – nekustamā īpašuma apsaimniekošana un uzturēšana. Tas radītu iestādei arī papildus izmaksas un izdevumus gan izmantotā, gan neizmantotā nekustamā īpašuma platības apsaimniekošanai un uzturēšanai. Šāda rīcība būtu pretrunā Ministru kabineta 2004. gada 14. septembra noteikumos Nr. 793 “Valsts tiesu ekspertīžu biroja nolikums” ietvertajiem biroja uzdevumiem, funkcijām un kompetencei. Valsts tiesu ekspertīžu birojs tērēs finanšu līdzekļus (maksājot nomas maksu un komunālos pakalpojumus) tikai par to ēku daļu uzturēšanu un remontu, kuru tā faktiski izmanto. Ieguldot valsts nekustamo īpašumu SIA “Tiesu namu aģentūra” pamatkapitālā un veicot šī nekustamā īpašuma remontu, pārējās šobrīd neizmantotās telpas varēs izmantot valsts pārvaldes vajadzībām.
Ieguldot valsts nekustamo īpašumu 2 043 000 euro vērtībā SIA “Tiesu namu aģentūra” pamatkapitālā par pieciem procentiem palielinās kapitālsabiedrības pašu kapitāls un apmēram par diviem procentiem palielinās arī kapitālsabiedrības maksātspējas rādītājs. Savukārt maksātspējas rādītāja pieaugums nodrošina papildu finanšu līdzekļu piesaisti, nesamazinot kapitālsabiedrības maksātspējas rādītāju. Tas ļauj paplašināt kapitālsabiedrībai uzlikto funkciju nekustamo īpašumu apsaimniekošanas jomā, iznomājot nekustamo īpašumu valsts pārvaldes iestādēm, lai tās nodrošinātu ar valsts pārvaldes funkciju īstenošanai nepieciešamajām telpām.
Iegūtie līdzekļi no nekustamā īpašuma iznomāšanas valsts pārvaldes iestādēm tiks izmantoti SIA “Tiesu namu aģentūra” valsts deleģēto funkciju veikšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Vertējums Nr.1
2. pielikums
Nosaukums
Vērtējums Nr.2