25-TA-506: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. maija rīkojumā Nr. 261 "Par Sabiedriskā labuma komisiju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 6.panta ceturto daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz precizēt Sabiedriskā labuma komisijas (turpmāk – Komisija) locekļa amata nosaukumu, mainīt Izglītības un zinātnes ministrijas aizvietotāja pārstāvi, atbrīvot Komisijas locekli no amata, apstiprinot viņa iesniegumu par atkāpšanos no komisijas locekļa amata, kā arī apstiprināt jaunā komisijas locekļa iecelšanu amatā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 6.pants nosaka, ka Komisija ir koleģiāla konsultatīva institūcija, kurā vienādā skaitā ietilpst pilnvarotās amatpersonas, kā arī biedrību un nodibinājumu pārstāvji. Komisija sniedz Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) motivētu atzinumu par biedrības, nodibinājuma vai reliģiskās organizācijas darbības atbilstību sabiedriskā labuma organizācijas (turpmāk – SLO) darbības būtībai, kā arī par tās mantas un finanšu līdzekļu izlietojuma atbilstību Sabiedriskā labuma organizāciju likumā noteiktajam. Atbilstoši Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 6.panta ceturtajai daļai, Komisijas personālsastāvu apstiprina Ministru kabinets.
Atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada 30.novembra noteikumu Nr.976 ”Sabiedriskā labuma komisijas nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr.976) 2.punktam Komisijas sastāvā ir 12 Komisijas locekļi. No tiem sešus pilnvaro minēto noteikumu 4.punktā noteiktās valsts iestādes un sešus atlasa atklātā konkursā no Latvijas Republikā reģistrēto biedrību un nodibinājumu izvirzītajiem kandidātiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā biedrību un nodibinājumu pārstāvji iekļaujami Komisijā.
MK noteikumi Nr. 976 4.punkts nosaka, ka Komisijā iekļauj pa vienam komisijas loceklim – pilnvarotai amatpersonai (nosakot amatpersonu, kas komisijas locekli aizvieto viņa prombūtnes laikā).
MK noteikumi Nr. 976 9.punktā paredzēts, ka, ja tiek atsaukts vai atkāpjas no amata komisijas loceklis, kurš izvēlēts konkursa kārtībā, viņa vietā (uz atlikušo komisijas pilnvaru termiņu) tiek apstiprināts nākamais iepriekš rīkotā konkursa pretendents, kurš novērtēšanā ieguvis vairāk nekā pusi no kopējā punktu skaita. Ja šāda pretendenta nav, mēneša laikā tiek rīkots konkurss uz brīvo komisijas locekļa vietu (uz atlikušo komisijas pilnvaru termiņu).
Ministru kabineta 2004.gada 30.novembra noteikumi Nr.977 “Noteikumi par biedrību un nodibinājumu pārstāvju izvirzīšanu un iekļaušanu Sabiedriskā labuma komisijā” nosaka, ka konkursu par biedrību un nodibinājumu pārstāvju izvirzīšanu un iekļaušanu Komisijas sastāvā organizē Kultūras ministrija.
Finanšu ministrija ir valsts politikas izstrādātāja sabiedriskā labuma jomā, savukārt saskaņā ar likuma ”Par Valsts ieņēmumu dienestu” 2.panta 8.punktu VID nodrošina SLO uzraudzību atbilstoši Sabiedriskā labuma organizāciju likumā noteiktajai kārtībai. VID izvērtē un apkopo tās rīcībā esošo informāciju par konkrēto nodokļu maksātāju, pēc tam to iesniedzot Komisijai, kura izskata un izvērtē SLO darbības atbilstību sabiedriskā labuma darbības būtībai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada 30.novembra noteikumu Nr.976 ”Sabiedriskā labuma komisijas nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr.976) 2.punktam Komisijas sastāvā ir 12 Komisijas locekļi. No tiem sešus pilnvaro minēto noteikumu 4.punktā noteiktās valsts iestādes un sešus atlasa atklātā konkursā no Latvijas Republikā reģistrēto biedrību un nodibinājumu izvirzītajiem kandidātiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā biedrību un nodibinājumu pārstāvji iekļaujami Komisijā.
MK noteikumi Nr. 976 4.punkts nosaka, ka Komisijā iekļauj pa vienam komisijas loceklim – pilnvarotai amatpersonai (nosakot amatpersonu, kas komisijas locekli aizvieto viņa prombūtnes laikā).
MK noteikumi Nr. 976 9.punktā paredzēts, ka, ja tiek atsaukts vai atkāpjas no amata komisijas loceklis, kurš izvēlēts konkursa kārtībā, viņa vietā (uz atlikušo komisijas pilnvaru termiņu) tiek apstiprināts nākamais iepriekš rīkotā konkursa pretendents, kurš novērtēšanā ieguvis vairāk nekā pusi no kopējā punktu skaita. Ja šāda pretendenta nav, mēneša laikā tiek rīkots konkurss uz brīvo komisijas locekļa vietu (uz atlikušo komisijas pilnvaru termiņu).
Ministru kabineta 2004.gada 30.novembra noteikumi Nr.977 “Noteikumi par biedrību un nodibinājumu pārstāvju izvirzīšanu un iekļaušanu Sabiedriskā labuma komisijā” nosaka, ka konkursu par biedrību un nodibinājumu pārstāvju izvirzīšanu un iekļaušanu Komisijas sastāvā organizē Kultūras ministrija.
Finanšu ministrija ir valsts politikas izstrādātāja sabiedriskā labuma jomā, savukārt saskaņā ar likuma ”Par Valsts ieņēmumu dienestu” 2.panta 8.punktu VID nodrošina SLO uzraudzību atbilstoši Sabiedriskā labuma organizāciju likumā noteiktajai kārtībai. VID izvērtē un apkopo tās rīcībā esošo informāciju par konkrēto nodokļu maksātāju, pēc tam to iesniedzot Komisijai, kura izskata un izvērtē SLO darbības atbilstību sabiedriskā labuma darbības būtībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VID ir informējis Finanšu ministriju, ka saistībā ar izmaiņām biedrības “Čiekurkalna attīstības biedrība” amatpersonu sastāvā nepieciešams precizēt biedrības pārstāvja amatu Komisijā.
Tāpat, ņemot vērā izmaiņas Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta nodarbināto sastāvā, tiek mainīts ministrijas aizvietotāja pārstāvis Komisijā.
Savukārt, pamatojoties uz VID saņemto Komisijas locekļa iesniegumu par atkāpšanos no amata, ir nepieciešams atbrīvot attiecīgo Komisijas locekli.
Kultūras ministrija 2025. gada 12. jūnija vēstulē Nr. 3.1.1-1/825 ir informējusi Finanšu ministriju, ka ir noslēdzies atklātais konkurss uz vakanto Komisijas locekļa vietu. Vēstulē norādīts, ka, pamatojoties uz Sabiedriskā labuma komisijas locekļa pretendenta izvērtēšanas komisijas lēmumu, ir izraudzīts kandidāts deleģēšanai darbam Sabiedriskā labuma komisijā uz atlikušo pilnvaru termiņu.
Tāpat, ņemot vērā izmaiņas Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta nodarbināto sastāvā, tiek mainīts ministrijas aizvietotāja pārstāvis Komisijā.
Savukārt, pamatojoties uz VID saņemto Komisijas locekļa iesniegumu par atkāpšanos no amata, ir nepieciešams atbrīvot attiecīgo Komisijas locekli.
Kultūras ministrija 2025. gada 12. jūnija vēstulē Nr. 3.1.1-1/825 ir informējusi Finanšu ministriju, ka ir noslēdzies atklātais konkurss uz vakanto Komisijas locekļa vietu. Vēstulē norādīts, ka, pamatojoties uz Sabiedriskā labuma komisijas locekļa pretendenta izvērtēšanas komisijas lēmumu, ir izraudzīts kandidāts deleģēšanai darbam Sabiedriskā labuma komisijā uz atlikušo pilnvaru termiņu.
Risinājuma apraksts
Saistībā ar izmaiņām biedrības "Čiekurkalna attīstības biedrība" amatpersonu sastāvā, rīkojuma projekts paredz precizēt biedrības Komisijas locekles S.Feldmanes amata nosaukumu, nosakot to par biedrības pārstāvi.
Saistībā ar izmaiņām Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta nodarbināto sastāvā, rīkojuma projekts paredz mainīt ministrijas aizvietotāja pārstāvi Komisijā, nomainot I. Aglenieci – Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta vecāko eksperti pret S. Rozi – Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta vecāko eksperti.
Ņemot vērā, ka VID 2025. gada 6. februārī ir saņēmis Komisijas locekles iesniegumu par atkāpšanos no Komisijas locekļa amata, atbrīvot A.Skopu no Komisijas locekļa amata, pamatojoties uz iesniegumu.
Ņemot vērā Sabiedriskā labuma komisijas locekļa pretendenta izvērtēšanas komisijas lēmumu, apstiprināt L. Edvardsas, biedrības "Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība", iecelšanu Komisijas locekļa amatā uz atlikušo pilnvaru termiņu līdz 2026. gada maijam.
Saistībā ar izmaiņām Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta nodarbināto sastāvā, rīkojuma projekts paredz mainīt ministrijas aizvietotāja pārstāvi Komisijā, nomainot I. Aglenieci – Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta vecāko eksperti pret S. Rozi – Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta vecāko eksperti.
Ņemot vērā, ka VID 2025. gada 6. februārī ir saņēmis Komisijas locekles iesniegumu par atkāpšanos no Komisijas locekļa amata, atbrīvot A.Skopu no Komisijas locekļa amata, pamatojoties uz iesniegumu.
Ņemot vērā Sabiedriskā labuma komisijas locekļa pretendenta izvērtēšanas komisijas lēmumu, apstiprināt L. Edvardsas, biedrības "Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība", iecelšanu Komisijas locekļa amatā uz atlikušo pilnvaru termiņu līdz 2026. gada maijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā rīkojuma projekts paredz precizēt Komisijas locekļa amata nosaukumu, mainīt Izglītības un zinātnes ministrijas aizvietotāja pārstāvi un atbrīvot Komisijas locekli no amata, apstiprinot viņa iesniegumu par atkāpšanos no amata, kā arī apstiprināt komisijas locekļa iecelšanu amatā,
sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.
sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Tieslietu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
