22-TA-3029: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8. panta pirmo daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir sniegt atbalstu Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) padotībā esošajai profesionālās izglītības iestādei - Rēzeknes tehnikums (turpmāk – Tehnikums) - saistībā ar patvēruma meklētāju no Ukrainas izmitināšanu tehnikuma mācību vietas Zilupē dienesta viesnīcā (Kalnu iela 4, Zilupe) (turpmāk – Dienesta viesnīca) laika periodā no 2022. gada 1. augusta līdz 2022. gada 30. septembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ukrainai nonākot Krievijas aktīvas agresijas kara apstākļos kopš 2022. gada 24. februāra, Latvija uzņēma Ukrainas civiliedzīvotājus, t.sk. arī patvēruma meklētājus, kuri tika izmitināti arī Latvijas izglītības iestāžu, t.sk. Tehnikuma, dienesta viesnīcās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministrija ir saņēmusi Iekšlietu ministrijas lūgumu izvērtēt iespēju turpināt primārā atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Tehnikuma Dienesta viesnīcā ar sarunās pārrunātajiem nosacījumiem.
Pašlaik Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu diennaktī pamatā šķērso no 18 līdz 62 Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Līdz ar to Tehnikuma Dienesta viesnīcas pakalpojuma pieejamība, ievērojot tās uzņemšanas spējas un ģeogrāfiskās atrašanās vietu, primārā atbalsta nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem ir ļoti nozīmīga. Laika posmā no 2022. gada aprīļa līdz 2022. gada jūnijam Tehnikuma Dienesta viesnīcā bija nodrošināta Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšana 2599 cilvēkdienu apmērā. Tas nozīmē, ka šajā izmitināšanas vietā katru diennakti īslaicīgi (2 līdz 4 diennaktis) uzturējās vidēji 29 Ukrainas civiliedzīvotāji, kas šķērsoja Latvijas teritoriju, dodoties bēgļu gaitās uz citu valsti.
Pēc grozījumu Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumos Nr. 339 “Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” (turpmāk – noteikumi Nr. 339) stāšanās spēkā, Dienesta viesnīca pārtrauca savu darbību no 2022. gada 1. jūlija, jo faktiskās izmitināšanas izmaksas pārsniedza noteikumos Nr. 339 noteiktās.
Šā gada jūlijā tika panākta vienošanās, ka izmitināšanas vieta Dienesta viesnīcā atsāks savu darbību augustā, pārslēdzot līgumu ar Ludzas novada domi, ņemot vērā nosacījumus, kas noteikti noteikumu Nr. 339 5.1. un 5.2. apakšpunktā un 5.1 punktā, bet, ja faktiskās izmaksas pārsniegs noteikumos Nr. 339 noteiktās, tad Ministrija, virzīs atsevišķu pieprasījumu to kompensācijai no budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Anotācijas pielikumā sniegtas Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas faktiskās izmaksas Tehnikuma Dienesta viesnīcā pa izmaksu posteņiem.
Pašlaik Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu diennaktī pamatā šķērso no 18 līdz 62 Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Līdz ar to Tehnikuma Dienesta viesnīcas pakalpojuma pieejamība, ievērojot tās uzņemšanas spējas un ģeogrāfiskās atrašanās vietu, primārā atbalsta nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem ir ļoti nozīmīga. Laika posmā no 2022. gada aprīļa līdz 2022. gada jūnijam Tehnikuma Dienesta viesnīcā bija nodrošināta Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšana 2599 cilvēkdienu apmērā. Tas nozīmē, ka šajā izmitināšanas vietā katru diennakti īslaicīgi (2 līdz 4 diennaktis) uzturējās vidēji 29 Ukrainas civiliedzīvotāji, kas šķērsoja Latvijas teritoriju, dodoties bēgļu gaitās uz citu valsti.
Pēc grozījumu Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumos Nr. 339 “Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” (turpmāk – noteikumi Nr. 339) stāšanās spēkā, Dienesta viesnīca pārtrauca savu darbību no 2022. gada 1. jūlija, jo faktiskās izmitināšanas izmaksas pārsniedza noteikumos Nr. 339 noteiktās.
Šā gada jūlijā tika panākta vienošanās, ka izmitināšanas vieta Dienesta viesnīcā atsāks savu darbību augustā, pārslēdzot līgumu ar Ludzas novada domi, ņemot vērā nosacījumus, kas noteikti noteikumu Nr. 339 5.1. un 5.2. apakšpunktā un 5.1 punktā, bet, ja faktiskās izmaksas pārsniegs noteikumos Nr. 339 noteiktās, tad Ministrija, virzīs atsevišķu pieprasījumu to kompensācijai no budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Anotācijas pielikumā sniegtas Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas faktiskās izmaksas Tehnikuma Dienesta viesnīcā pa izmaksu posteņiem.
Risinājuma apraksts
Ministrija aicina atbalstīt aprēķināto atbalsta apmēru 11 913 EUR apmērā, kas veidojas kā starpība starp Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas faktiskajām izmaksām Tehnikuma Dienesta viesnīcā un no pašvaldības saņemtā atbalsta apmēra.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
11 913
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
11 913
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-11 913
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-11 913
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
11 913
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Aprēķins dots anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Anotācijas pielikumā ir dots detalizēts finansējuma aprēķins.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi