Anotācija (ex-ante)

23-TA-258: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 692 "Peldvietas izveidošanas, uzturēšanas un ūdens kvalitātes pārvaldības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumi Nr. 692 „Peldvietas izveidošanas, uzturēšanas un ūdens kvalitātes pārvaldības kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 692), nosaka peldvietas izveidošanas, uzturēšanas, higiēnas un drošības prasības, Baltijas jūras un Rīgas jūras līča peldvietu un iekšzemes peldvietu sarakstu, kurās peldvietu ūdens monitoringu veic par valsts budžeta līdzekļiem (turpmāk – peldvietu saraksts), kā arī kārtību kādā veic peldvietu iekļaušanu vai svītrošanu no peldvietu saraksta.
Ūdens apsaimniekošanas likuma 5. panta desmitās daļas 9. punktā ir noteikts, ka Ministru kabinets nosaka to peldvietu sarakstu, kurās peldvietas ūdens monitoringu peldsezonas laikā veic par valsts budžeta līdzekļiem.
Atbilstoši noteikumu Nr. 692 prasībām, pašvaldība iesniedz priekšlikumus par savā administratīvajā teritorijā esošās peldvietas iekļaušanu peldvietu sarakstā vai svītrošanu no tā,  izvērtējot informāciju par peldvietas apmeklējuma tendencēm, kā arī par peldvietas infrastruktūru un tajā veiktajiem labiekārtošanas pasākumiem peldēšanās veicināšanai.
Veselības inspekcija (turpmāk – Inspekcija) kā kompetentā iestāde katru gadu izvērtē pašvaldību iesniegtos priekšlikumus par peldvietu iekļaušanu vai svītrošanu no peldvietu saraksta un iesniedz Veselības ministrijā ierosinājumus par grozījumu veikšanu peldvietu sarakstā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt iekšzemes peldvietu sarakstu ar vienu jaunu peldvietu, veicinot iedzīvotāju veselīga un droša dzīvesveida iespējas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd peldvietu sarakstā ir iekļautas 58 peldvietas: 33 Baltijas jūras un Rīgas jūras līča peldvietas un 25 iekšzemes peldvietas.  
Inspekcija, saskaņā ar noteikumu Nr. 692 4. punktu, savā kompetencē esošo funkciju ietvaros ir izvērtējusi Salaspils novada pašvaldības sniegto informāciju par Salaspils pilsētas peldvietas izveidi un atzinusi, ka šī peldvieta atbilst oficiālas peldvietas statusa prasībām un ir iekļaujama peldvietu sarakstā, tādējādi veicinot iedzīvotāju veselīga dzīvesveida iespējas. 
Jau pirms peldvietas iekļaušanas oficiālo peldvietu sarakstā Salaspils pilsētas peldvietas darbība tiek organizēta saskaņā ar Salaspils pilsētas peldvietas izmantošanas un uzturēšanas noteikumiem. Peldvietā vasaras sezonā ir nodrošināta glābšanas dienesta darbība, kā arī ir nodrošināta ar speciālajiem skaņas un gaismas signāliem aprīkota glābēju laiva, kā arī primārajiem glābšanas darbiem nepieciešamais aprīkojums. Peldvietā ir iekārtotas ģērbtuves, un atkritumu konteineri, kuru apsaimniekošanu un izvešanu (3 reizes nedēļā) organizē Salaspils komunālais dienests. Peldvietā ir izvietotas 2 pārvietojamās tualetes. Pludmales peldēšanas zona tiek norobežota ar bojām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Noteikumos Nr. 692 un iekļaut oficiālo peldvietu sarakstā vienu iekšzemes Daugavas peldvietu - Salaspils pilsētas peldvietu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz iekļaut iekšzemes oficiālo peldvietu sarakstā – noteikumu Nr. 692 2. pielikumā jaunu Daugavas peldvietu - Salaspils pilsētas peldvietu, 2. pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, papildinot to ar jaunu 14. punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Peldvietas apmeklētāji t.sk. tūristi
Juridiskās personas
  • Tūrisma organizatori
  • Veselības inspekcija
  • Peldvietas apsaimniekotājs – Salaspils novada dome
Ietekmes apraksts
Jaunas peldvietas izveide un saistītā vides sakopšana peldvietas teritorijā, uzlabo pašvaldības infrastruktūru, kas savukārt veicina iedzīvotāju labsajūtu un veselīga dzīvesveida iespējas un pozitīvi ietekmēs tūrisma attīstību.
Noteikumu projektā noteiktie pienākumi palielina Salaspils novada domes saimnieciskās izmaksas, kas saistītas ar peldvietas uzturēšanu. Šis ir Salaspils novada domes lēmums un piedāvājums sabiedrībai, jo peldvietas apsaimniekotājs, pirms peldvietas pieteikšanas iekļaušanai peldvietu sarakstā, ne tikai izveido un labiekārto peldvietu, bet arī izvērtē savas iespējas peldvietu uzturēt un apsaimniekot, līdz ar to peldvietas apsaimniekotājs arī rēķinās ar peldvietas uzturēšanas izmaksām.
Jaunas peldvietas iekļaušana no valsts budžeta līdzekļiem monitorējamo peldvietu sarakstā palielina peldūdens kvalitātes monitoringa izmaksas Inspekcijai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
12 900,00
Tūrisma organizatori
Veselības inspekcija
Peldvietas apsaimniekotājs – Salaspils novada dome
Vērtības nozīme:
12 900,00
Eiro
1
apsaimniekotājs
12 900,00
Saskaņā ar Salaspils novada pašvaldības iesniegto informāciju Salaspils novada, Salaspils pilsētas, Daugava, "Salaspils pilsētas peldvieta" - uzturēšanai un apsaimniekošanai turpmākajos gados paredzēti šādi orientējoši uzdevumi: 2023.gadā - 5100.00 euro (t.sk. informatīvā stenda sagatavošana un izvietošana 2500.00 euro); 2024.gadā - 2600.00 euro; 2025.gadā - 2600.00 euro; 2026.gadā - 2600.00 euro. Plānotās Salaspils novada izmaksas konkrētiem pasākumiem jaunās peldvietas ierīkošanai un uzturēšanai 2023. gadā: - Informatīvā stenda/u par peldvietu sagatavošana un izvietošana – 2500 euro; - Gājēju celiņa/u uzturēšana – 500 euro; - Atkritumu urnu uzturēšana, atkritumu izvešana – 600 euro; - Pārvietojamo sanitāro mezglu/a uzturēšana – 1000 euro; - Peldvietas smilšu irdināšana, papildināšana – 500 euro; - Zaļās zonas uzturēšana – 1500 euro.
Kopā
12 900,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
36 482
0
36 482
0
36 482
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
36 482
0
36 482
0
36 482
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
36 482
629
36 482
629
36 482
629
629
2.1. valsts pamatbudžets
36 482
629
36 482
629
36 482
629
629
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-629
0
-629
0
-629
-629
3.1. valsts pamatbudžets
0
-629
0
-629
0
-629
-629
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
36 482
629
36 482
629
36 482
629
629
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2023. gadam atbilstoši 2023. gada tehniskajam budžetam:
Veselības ministrijas (Veselības inspekcijas) budžeta programmas 46.00.00 "Veselības nozares uzraudzība":
apakšprogrammā 46.01.00 "Uzraudzība un kontrole"
Resursi izdevumu segšanai 6 063 319 euro
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 465 680 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 5 597 695 euro
Izdevumi 6 063 375 euro, tai skaitā:
Uzturēšanas izdevumi 6 009 319 euro
Kapitālie izdevumi 54 056 euro.

Ietekme 2023. gadam un turpmāk:
2023. gada valsts budžeta finanšu resursu pamatbudžeta apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” finanšu apjoms ir 51 peldvietas ūdens uzraudzības nodrošināšanai, bet 2022. gadā Veselības inspekcijai bija jānodrošina 58 peldvietu uzraudzība, jo no 2014.-2022. gadam peldvietu sarakstā tika iekļautas 7 peldvietas bez papildus finanšu resursu seguma. Ņemot vērā 2023. gada plānotos grozījumus - iekļaut vienu jaunu peldvietu iekšzemes peldvietu sarakstā, oficiālo peldvietu sarakstā būs iekļautas 59 peldvietas, t.sk. 51 peldvieta ar nodrošinātu finansējumu.

Aprēķins vienas peldvietas uzraudzībai:
Atalgojums*: 177,21 euro (61,90 euro+115,31 euro = 177,21 euro).
- Inspektors (28.3. amatu saime, III līmenis, 8. algu grupa, 3. pakāpe, amatalga 1300 euro), 8 darba stundas, 1 peldvieta – 61,90 euro (1300 euro/ 168 (vid.d.st. skaits mēnesī) x 8 h  x 1 peldv. = 61,90 euro);
- Higiēnas ārsts (13. amatu saime, III līmenis, 9. algu grupa, 3. pakāpe, amatalga 1450 euro), 13,36 darba stundas, 1 peldvieta – 115,31 euro (1450 euro/ 168 (vid.d.st. skaits mēnesī) x 13,36 h x 1 peldv. = 115,31 euro).
Darba devēja VSAOI: 41,80 euro (177,21 euro x 23,59% = 41,80 euro).
Peldvietu ūdens izmeklējumi: 369,45 euro (E.coli un enterokoki (60,54+13,35) euro x 5 (paraugus ņem 1 reizi mēnesī peldsezonā) x 1 peldv. = 369,45 euro).
Transporta nodrošinājums:  41,00 euro (0,41 euro x 100 km x 1 peldvieta = 41,00 euro).
Kopā: (177,21 euro+ 41,80 euro+ 369,45 euro+ 41,00 euro) = 629,46 euro.

Kopā vienas peldvietas uzraudzībai papildus nepieciešamais finansējums 2023. gadā un turpmāk sastāda 629 euro.
2023. gadā un turpmāk finansējuma nodrošinājums 629 euro apmērā tiks rasts apakšprogrammā 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole”: no darbinieku darbnespējas lapu ietaupījuma (atlīdzība), kas pēdējo 5 gadu griezumā ir nemainīga, jo darbinieki slimo pavasara un rudens mēnešos un paredzams, ka tas būtiski nemainīsies arī turpmāk – 219 euro un no telpu remontdarbiem (preces un pakalpojumi) – 410 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Jaunas amata vietas netiks veidotas, uzraudzība notiks esošo amatu vietu ietvaros.
Peldvietas tiek uzraudzītas izbraucot uz tām mēneša sākumā un mēneša beigās periodā no maija līdz septembrim. Kopējā summa tiek sadalīta uz pieciem mēnešiem, tādēļ piemaksās netiek izmaksāta visa summa uzreiz vienā mēnesī.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija, Salaspils novada pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības inspekcija
  • Salaspils novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
2023.gadā un turpmāk finansējuma nodrošinājums 629 euro apmērā tiks rasts apakšprogrammā 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole”: no darbinieku darbnespējas lapu ietaupījuma (atlīdzība), kas pēdējo 5 gadu griezumā ir nemainīga, jo darbinieki slimo pavasara un rudens mēnešos un paredzams, ka tas būtiski nemainīsies arī turpmāk – 219 euro un no telpu remontdarbiem (preces un pakalpojumi) – 410 euro.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Inspekcija Projektā paredzētos pasākumus nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunas peldvietas izveide un saistītā vides sakopšana peldvietas teritorijā, uzlabo pašvaldības infrastruktūru, kas savukārt var veicināt veselīga dzīvesveida iespējas un pozitīvi ietekmēt tūrisma attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izvietotas 2 pārvietojamās tualetes.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunas peldvietas iekļaušana peldvietu sarakstā palielinās iespējas peldvietas apmeklētājiem apmeklēt higiēnas un drošības prasībām atbilstošu peldvietu, tādā veidā samazinot infekciju, traumatisma un letālo gadījumu risku.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Mierīgās atpūtas zonā izveidoti bērniem paredzēti rotaļu laukumi

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi