24-TA-1663: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 17. oktobra noteikumos Nr. 596 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 17. oktobra noteikumos Nr. 596 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 11. panta 3. punkta 2. un 3. apakšpunktu un paredz Ministru kabineta 2023.gada 17. oktobra Nr.596 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.3.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3.pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.596) precizēšanu, ievērojot pašreizējo situāciju.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt MK noteikumus Nr.596, paredzot termiņa pagarinājumu, iznākuma rādītāja starpposma vērtības, kā arī attiecināmo izmaksu un atbalstāmo darbību sadaļu precizēšanu, papildinot ar skaidrojumu par Zaļā publiskā iepirkuma piemērošanas kārtību, rezultāta rādītāja sasniegšanas metodoloģiju, kā arī valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas uzturēšanai indikatīvi nepieciešamo finansējumu pēc projekta īstenošanas, ieviešot šim mērķim 3 amata vietas Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr. 596 mērķis ir valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas (turpmāk - ABS+ projekts) ietvaros līdz 2024. gada 31. decembrim ieviest sabiedrības brīdināšanas risinājumu, kas, izmantojot šūnu apraides tehnoloģiju, ļauj nosūtīt brīdinājumu par tiešiem un draudošiem ārkārtas notikumiem, nodrošinot investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām finansējuma apguvi 3 225 000 euro apmērā. Sabiedrības brīdināšanas risinājums paredz, ka līdz Eiropas Reģionālās attīstības fonda 2021.-2027. gada plānošanas perioda beigām, tas ir, līdz 2029. gada 31. decembrim, ar jaunas sistēmas palīdzību būs iespējams apziņot līdz 75% Latvijas iedzīvotāju, kas ir 1 411 679 personas.
MK noteikumu Nr. 596 anotācija paredz, ka 2.1.3.3. pasākuma pirmās kārtas (turpmāk - Pirmā kārta) ietvaros nav paredzēts elastības finansējums, tas tiks piemērots pasākuma piektajā kārtā "Specializētā ugunsdzēsības un glābšanas autotransporta iegāde 2", taču izvērtējot riskus elastības finansējuma pārdalē, noteikumu projekta anotācija tika precizēta, paredzot elastības finansējuma piemērošanu 3. kārtai.
MK noteikumu Nr. 596 anotācija neparedz skaidrojumu par ABS+ projekta rezultāta rādītāja sasniegšanu, līdz ar to noteikumu projekts precizē metodoloģiju, kā tiek nodrošināts, ka ar ABS+ sistēmu tiek apziņotas 1 411 679 fiziskās personas. MK noteikumos Nr. 596 noteiktais rezultāta rādītājs “jaunu un jauninātu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji (fiziskās personas) – 1 411 679” apzīmē katastrofu risku mazināšanas pasākumu, t.sk. procesu, lietotāju skaitu, kas ir attiecīgu pasākumu un procesu mērķauditorija. Agrīnā brīdināšana un citi katastrofu risku mazināšanas pasākumi ir vērsti uz visiem Latvijas iedzīvotājiem un Latvijas apmeklētājiem. Lai pārliecinātos, ka projektu ietvaros (t.sk. ABS+ projekta ietvaros) tiek attīstīti tādi digitāli risinājumi, kuri ir domāti un pieejami visiem Latvijas iedzīvotājiem un apmeklētājiem:
- pasūtot minēto risinājumu ieviešanu, to tehniskajās specifikācijās ir noteikta prasība nodrošināt risinājuma pieejamību visiem Latvijas iedzīvotājiem un apmeklētājiem;
- digitālais risinājums paredz mobilo sakaru operatoru iesaisti, atrunājot normatīvajā regulējumā viņu pienākumu nodrošināt digitālā risinājuma pieejamību mobilo sakaru operatoru tīklos.
Izpildoties abiem nosacījumiem, secināms, ka projekta ietvaros radītais digitālais risinājums ir pieejams lietošanai visiem (100%) Latvijas iedzīvotājiem un apmeklētājiem, sasniedzot MK noteikumos Nr. 596 norādīto personu skaitu rezultāta rādītāja ietvaros.
MK noteikumu Nr. 596 anotācija paredz, ka 2.1.3.3. pasākuma pirmās kārtas (turpmāk - Pirmā kārta) ietvaros nav paredzēts elastības finansējums, tas tiks piemērots pasākuma piektajā kārtā "Specializētā ugunsdzēsības un glābšanas autotransporta iegāde 2", taču izvērtējot riskus elastības finansējuma pārdalē, noteikumu projekta anotācija tika precizēta, paredzot elastības finansējuma piemērošanu 3. kārtai.
MK noteikumu Nr. 596 anotācija neparedz skaidrojumu par ABS+ projekta rezultāta rādītāja sasniegšanu, līdz ar to noteikumu projekts precizē metodoloģiju, kā tiek nodrošināts, ka ar ABS+ sistēmu tiek apziņotas 1 411 679 fiziskās personas. MK noteikumos Nr. 596 noteiktais rezultāta rādītājs “jaunu un jauninātu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji (fiziskās personas) – 1 411 679” apzīmē katastrofu risku mazināšanas pasākumu, t.sk. procesu, lietotāju skaitu, kas ir attiecīgu pasākumu un procesu mērķauditorija. Agrīnā brīdināšana un citi katastrofu risku mazināšanas pasākumi ir vērsti uz visiem Latvijas iedzīvotājiem un Latvijas apmeklētājiem. Lai pārliecinātos, ka projektu ietvaros (t.sk. ABS+ projekta ietvaros) tiek attīstīti tādi digitāli risinājumi, kuri ir domāti un pieejami visiem Latvijas iedzīvotājiem un apmeklētājiem:
- pasūtot minēto risinājumu ieviešanu, to tehniskajās specifikācijās ir noteikta prasība nodrošināt risinājuma pieejamību visiem Latvijas iedzīvotājiem un apmeklētājiem;
- digitālais risinājums paredz mobilo sakaru operatoru iesaisti, atrunājot normatīvajā regulējumā viņu pienākumu nodrošināt digitālā risinājuma pieejamību mobilo sakaru operatoru tīklos.
Izpildoties abiem nosacījumiem, secināms, ka projekta ietvaros radītais digitālais risinājums ir pieejams lietošanai visiem (100%) Latvijas iedzīvotājiem un apmeklētājiem, sasniedzot MK noteikumos Nr. 596 norādīto personu skaitu rezultāta rādītāja ietvaros.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā ieilgušo iepirkuma procedūru, līgums ar izpildītāju tika noslēgts tikai uz 2024. gada 8. oktobrī, pastāv risks nesasniegt Pirmā kārtas ietvaros īstenotā projekta “Sabiedrības brīdināšanas sistēmas ABS+ ieviešana” (turpmāk - ABS+ projekts) mērķus un apgūt visu plānoto finansējumu līdz 2024. gada beigām.
Lai mazinātu finansējuma apguves risku un noteiktajā termiņā izstrādātu sabiedrības brīdināšanas risinājumu, sākotnējais projekta ieviešanas termiņš jāpagarina līdz 2025. gada 30. jūnijam. Grozījumi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam un specifiskā atbalsta mērķa radītāju metodoloģijas aprakstā tiks pieteikti Finanšu ministrijai un neformāli saskaņoti ar Eiropas Komisiju.
Iepriekš MK noteikumos plānotās summas tika norādītas indikatīvi, balstoties tirgus izpētes datos, taču saņemot reālos finanšu piedāvājumus iepirkuma rezultātā, tika secināts, ka nepieciešams papildu finansējums 208 447 euro apmērā.
Ņemot vērā ABS+ projekta termiņa pagarinājumu līdz 2025. gada 30. jūnijam, nepieciešams paredzēt arī iznākuma rādītāja starpposma vērtību, kas uz 2024. gada 31. decembri sasniegs 716 582 euro. Līdzekļi paredzēti programmatūras licenču iegādes izmaksu segšanai, tai skaitā sistēmām, ar kurām projektu ietvaros paredzēta integrācija. Starpposma vērtība aprēķināta saskaņā ar IeM iesniegto grozījumu piedāvājumu , kas tika iekļauts rīkojuma projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam""(24-TA-1245).
Lai mazinātu finansējuma apguves risku un noteiktajā termiņā izstrādātu sabiedrības brīdināšanas risinājumu, sākotnējais projekta ieviešanas termiņš jāpagarina līdz 2025. gada 30. jūnijam. Grozījumi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam un specifiskā atbalsta mērķa radītāju metodoloģijas aprakstā tiks pieteikti Finanšu ministrijai un neformāli saskaņoti ar Eiropas Komisiju.
Iepriekš MK noteikumos plānotās summas tika norādītas indikatīvi, balstoties tirgus izpētes datos, taču saņemot reālos finanšu piedāvājumus iepirkuma rezultātā, tika secināts, ka nepieciešams papildu finansējums 208 447 euro apmērā.
Ņemot vērā ABS+ projekta termiņa pagarinājumu līdz 2025. gada 30. jūnijam, nepieciešams paredzēt arī iznākuma rādītāja starpposma vērtību, kas uz 2024. gada 31. decembri sasniegs 716 582 euro. Līdzekļi paredzēti programmatūras licenču iegādes izmaksu segšanai, tai skaitā sistēmām, ar kurām projektu ietvaros paredzēta integrācija. Starpposma vērtība aprēķināta saskaņā ar IeM iesniegto grozījumu piedāvājumu , kas tika iekļauts rīkojuma projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam""(24-TA-1245).
Risinājuma apraksts
Izteikt 6.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"6.1. iznākuma rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2025. gada 30. jūnijam: investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām – 3 433 446 euro, iznākuma rādītāja starpposma vērtība uz 2024. gada 31. decembri sasniedz 716 582 euro;".
Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Pasākuma pirmās kārtas plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 3 433 446 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 918 429 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 515 017 euro.";
Izteikt 21. punktu jaunā redakcijā:
"21. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 30. jūnijam.".
"6.1. iznākuma rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2025. gada 30. jūnijam: investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām – 3 433 446 euro, iznākuma rādītāja starpposma vērtība uz 2024. gada 31. decembri sasniedz 716 582 euro;".
Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Pasākuma pirmās kārtas plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 3 433 446 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 918 429 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 515 017 euro.";
Izteikt 21. punktu jaunā redakcijā:
"21. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 30. jūnijam.".
Problēmas apraksts
Noslēdzoties sistēmas iepirkumam, secināts, ka jau sistēmas izstrādes laikā būtu nepieciešams paredzēt veidotās sistēmas vai konkrēto daļu uzturēšanas izmaksas projekta īstenošanas laikā uz diviem mēnešiem (2025. gada maijs un 2025. gada jūnijs). Tāpat nepieciešams novērst situāciju, ka sistēmas darbības uzturēšanai nav paredzēti līdzekļi gadījumā, ja tā tiek ieviesta agrāk nekā MK noteikumos noteiktajā termiņā. Uzturēšanas izmaksas ir faktiskās izmaksas, kas ir iekļautas finanšu piedāvājumā iepirkuma ietvaros kā maksājums ārpakalpojumam. Minētās uzturēšanas izmaksas ir plānots segt tieši 17.5. punkta ietvaros, jo tās ir tieši saistītas ar projekta ieviešanu.
Risinājuma apraksts
Papildināt 16. punktu:
"16.9. informācijas sistēmu vai to ieviesto daļu uzturēšana projekta īstenošanas laikā.".
Papildināt 17. punktu:
"17.5. informācijas sistēmas vai to ieviesto daļu uzturēšanas izmaksas no tās izstrādes brīža projekta aktivitāšu apjomā informācijas sistēmas darbības nodrošināšanai projekta īstenošanas laikā.".
"16.9. informācijas sistēmu vai to ieviesto daļu uzturēšana projekta īstenošanas laikā.".
Papildināt 17. punktu:
"17.5. informācijas sistēmas vai to ieviesto daļu uzturēšanas izmaksas no tās izstrādes brīža projekta aktivitāšu apjomā informācijas sistēmas darbības nodrošināšanai projekta īstenošanas laikā.".
Problēmas apraksts
MK 2023. gada 17. oktobra noteikumos Nr. 596 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" tika iekļauta atsauce uz nesaistošiem dokumentiem (vadlīnijām) par komunikācijas prasībām. Neatkarīgi no atsauces uz minētajām vadlīnijām svītrošanas no noteikumiem, komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanā tās tiks ievērotas.
Risinājuma apraksts
Izteikt 16.18. apakšpunktu šādā redakcijā:
"komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;"
un 17.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;"
"komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;"
un 17.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;"
Problēmas apraksts
17.2.3. apakšpunkts tika tehniski precizēts, paredzot korektu periodu tehniskās infrastruktūras un ražotāja sērijveida programmatūras uzstādīšanas un konfigurēšanas izmaksām.
Risinājuma apraksts
Izteikt 17.2.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"17.2.3. tehniskās infrastruktūras un ražotāja sērijveida programmatūras uzstādīšanas un konfigurēšanas izmaksas, tai skaitā licenču un uzturēšanas atbalsta atjauninājumu izmaksas licenču vai programmatūras darbības periodā projekta īstenošanas laikā;".
"17.2.3. tehniskās infrastruktūras un ražotāja sērijveida programmatūras uzstādīšanas un konfigurēšanas izmaksas, tai skaitā licenču un uzturēšanas atbalsta atjauninājumu izmaksas licenču vai programmatūras darbības periodā projekta īstenošanas laikā;".
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 596 18. punkts paredz atbalstāmo darbību īstenošanai piemērot Zaļo publisko iepirkumu. Projekta īstenošanas ietvaros visiem iepirkumiem tiks piemērots Publisko iepirkumu likums, kā arī tiks nodrošinātas Zaļā publiskā iepirkuma prasības saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr.353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.353). Zaļā publiskā iepirkuma prasības un kritēriji tiks piemēroti tām precēm un pakalpojumiem, kuriem obligāti jāpiemēro zaļais publiskais iepirkums atbilstoši MK noteikumu Nr.353 1.2. apakšpunktā minētajām preču un pakalpojumu kategorijām. Zaļais publiskais iepirkums tiks piemērots 1.2. apakšpunktā minētajām preču un pakalpojumu kategorijām abās projekta iepirkuma kārtās. MK noteikumu Nr.596 18. punkta precizējums ir nepieciešams, lai izvairītos no normas dublēšanās normatīvajos aktos.
Risinājuma apraksts
Izteikt 18.punktu šādā redakcijā:
"18. Šo noteikumu 16. punktā minētās darbības tiek veiktas, piemērojot Publisko iepirkumu likumu, ciktāl attiecīgās darbības neveic pasākuma pirmās kārtas īstenošanā iesaistīto institūciju personāls. "
"18. Šo noteikumu 16. punktā minētās darbības tiek veiktas, piemērojot Publisko iepirkumu likumu, ciktāl attiecīgās darbības neveic pasākuma pirmās kārtas īstenošanā iesaistīto institūciju personāls. "
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ņemot vērā, ka projektu iesniegumu atlase ir jau noslēgusies, vienošanās par projekta īstenošanu tiks grozīta, lai atspoguļotu noteikumu projekta saturu. Vienošanās grozījumos tiks iekļauts projekta īstenošanas termiņa pagarinājums, starpposma vērtības apmērs, papildinātas attiecināmo izmaksu un atbalstāmo darbību pozīcijas.
Grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem, jo neietekmē projekta ietvaros paredzēto mērķu un rādītāju sasniegšanu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam paredzētajam.
Grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem, jo neietekmē projekta ietvaros paredzēto mērķu un rādītāju sasniegšanu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam paredzētajam.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros ABS+ projekta īstenošanas rezultātā tiks veicināta Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk - VUGD) darbības efektivitāte un samazināts administratīvais slogs VUGD pakalpojumu sniegšanai, veicinot informācijas apmaiņu starp VUGD un iedzīvotājiem.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros ABS+ projekta īstenošanas rezultātā tiks veicināta VUGD darbības efektivitāte un samazināts administratīvais slogs VUGD pakalpojumu sniegšanai, veicinot informācijas apmaiņu starp VUGD un iedzīvotājiem. IeM IC kā projekta īstenotājs iesaistīs savus cilvēkresursus un šim mērķim piešķirtos finanšu līdzekļus. VUGD kā sadarbības partneris, sniegs atbalstu esošo cilvēkresursu ietvaros.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
1 343 000
0
1 575 429
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
1 343 000
0
1 575 429
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 580 000
0
2 124 183
0
555 674
562 936
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 580 000
0
2 124 183
0
555 674
562 936
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-237 000
0
-548 754
0
-555 674
-562 936
3.1. valsts pamatbudžets
0
-237 000
0
-548 754
0
-555 674
-562 936
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
17 864
0
35 727
35 727
5. Precizēta finansiālā ietekme
-237 000
-530 890
-519 947
-527 209
5.1. valsts pamatbudžets
-237 000
-530 890
-519 947
-527 209
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
I. Projekta īstenošanas izmaksas
ABS+ projekta izveides un ieviešanas finanšu plūsmas prognoze 2023. – 2026. gadam izstrādāta, ņemot vērā Eiropas Komisijas Civilās aizsardzības finanšu instrumenta “programmas Track1” ietvaros īstenotā projekta “Pētījums par agrīnās brīdināšanas sistēmām, kas balstītas uz telekomunikācijas tehnoloģijām” ietvaros veiktā pētījuma “Tīmekļa vietnes un mobilās aplikācijas, kurās pieejama informācija ārkārtas gadījumos, satura un informatīvā atbalsta nodrošinājuma izpēte, un tehniskās specifikācijas sagatavošana un indikatīvo izmaksu aprēķins” iekļautos datus un aprēķinus.
Pirmajai kārtai kopā pieejami 3 433 446 euro.
No Eiropas Komisijas (turpmāk - EK) saņemtais līdzfinansējums sastāda 2 918 429 euro, valsts budžeta līdzfinansējuma 515 017 euro.
- 2024. gadā plānots apgūt 1 580 000 euro, no tā: 1 343 000 euro no ERAF finansējuma un 237 000 euro no valsts budžeta līdzfinansējuma. 2024. gadā Iekšlietu ministrijai (budžeta apakšprogramma 62.08.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)”, IeM IC) piešķirts finansējums no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
- 2025. gadā plānots apgūt 1 853 446 euro, no tā: 1 575 429 euro no ERAF finansējuma un 278 017 euro no valsts budžeta līdzfinansējuma*.
Pirmās kārtas ietvaros personāla izmaksām paredzēts novirzīt 164 639 euro, kas veido 5% no projekta pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās attiecināmās personāla izmaksas.
*Līdzfinansējuma likmes ir noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 112. panta 3.punkta, a) apakšpunktā.
II. Lai nodrošinātu trīs amata vietu un tām plānotā finansējuma pārdali no VUGD, nepieciešams samazināt finansējumu Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" 2025. gadā 17 864 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 35 727 euro apmērā un palielināt finansējumu budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2025. gadā 17 864 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 35 727 euro apmērā.
No VUGD plānots pārdalīt divas specialista amata vietas (46.1. III amatu saime; 6. mēnešalgu grupa) un vienu vecākā specialista amata vietu (16. V amatu saime; 6. mēnešalgu grupa).
Aprēķins par finansējuma pārdali no budžeta programmas 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" iekļauts anotācijas pielikumā (1. un 2. tabula).
III. Iekšlietu ministrijai (IeM IC) projekta uzturēšanas (ABS+ darbības nodrošināšanas) izmaksas (indikatīvi) ir 2025. gadā 270 737 euro (sākot ar 2025. gada 1. jūliju) un 2026. gadam 555 674 euro, 2027. gadā 562 936 euro, 2028. gadā un turpmāk katru gadu 569 503 euro.
Aprēķins:
2025.gadam (2025. gada 6 mēnešiem) nepieciešams finansējums 270 737 euro apmērā, no tā:
1) Pēc ABS+ izveides, ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešams finansējums 108 465 euro apmērā (216 929 euro (12 mēnešiem) (2241 cilvēkstundas x 96,80 euro ) / 12 mēneši x 6 mēneši). Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas.
2) Informācijas sistēmas ikgadējai uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 72 121 euro apmērā (ar PVN) (144 242 euro / 12 mēneši x 6 mēneši). Izmaksu apmērs noteikts atbilstoši ABS+ projekta izpildītāja finanšu piedāvājumam un noslēgtajam līgumam "Sistēmas uzturēšanas pakalpojuma izmaksas mēnesī".
3) Cilvēkresursu nodrošinājumam (3 amata vietas) nepieciešams finansējums 90 151 euro apmērā. Detalizēts aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu 3 jaunu amata vietu izveidei IeM IC, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas (no 2025. gada 1. jūlija), iekļauts anotācijas pielikumā (1.tabulā).
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2025.gadam (2025. gada 6 mēnešiem) nepieciešams papildu finansējums 252 873 euro apmērā (270 737 euro – 17 864 euro (pārdale no budžeta programmas 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”); aprēķins anotācijas pielikuma 2.tabulā).
2026. gadam nepieciešams finansējums 555 674 euro apmērā, no tā:
1) Pēc ABS+ izveides, ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešams finansējums 216 929 euro apmērā. Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas (2241 cilvēkstundas x 96,80 euro).
2) Informācijas sistēmas ikgadējai uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 144 242 euro apmērā (ar PVN). Izmaksu apmērs noteikts atbilstoši ABS+ projekta izpildītāja finanšu piedāvājumam un noslēgtajam līgumam "Sistēmas uzturēšanas pakalpojuma izmaksas mēnesī".
3) Cilvēkresursu nodrošinājumam (3 amata vietas) nepieciešams finansējums 194 503 euro apmērā. Detalizēts aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu 3 jaunu amata vietu izveidei IeM IC, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas, 2026. gadam iekļauts anotācijas pielikumā (1.tabulā).
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2026.gadam nepieciešams papildu finansējums 519 947 euro apmērā (555 674 euro – 35 727 euro (pārdale no budžeta programmas 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”) aprēķins anotācijas pielikuma 2.tabulā).
2027.gadam nepieciešams finansējums 562 936 euro apmērā, no tā:
1) Pēc ABS+ izveides, ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešams finansējums 216 929 euro apmērā. Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas (2241 cilvēkstundas x 96,80 euro).
2) Informācijas sistēmas ikgadējai uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 144 242 euro apmērā (ar PVN). Izmaksu apmērs noteikts atbilstoši ABS+ projekta izpildītāja finanšu piedāvājumam un noslēgtajam līgumam "Sistēmas uzturēšanas pakalpojuma izmaksas mēnesī".
3) Cilvēkresursu nodrošinājumam (3 amata vietas) nepieciešams finansējums 201 765 euro apmērā. Detalizēts aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu 3 jaunu amata vietu izveidei IeM IC, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas, 2027. gadam iekļauts anotācijas pielikumā (1.tabulā).
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2027.gadam nepieciešams papildu finansējums 527 209 euro apmērā (562 936 euro – 35 727 euro (pārdale no budžeta programmas 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”) aprēķins anotācijas pielikuma 2.tabulā).
2028.gadam un turpmāk nepieciešams finansējums 569 503 euro apmērā, no tā:
1) Pēc ABS+ izveides, ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešams finansējums 216 929 euro apmērā. Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas (2241 cilvēkstundas x 96,80 euro).
2) Informācijas sistēmas ikgadējai uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 144 242 euro apmērā (ar PVN). Izmaksu apmērs noteikts atbilstoši ABS+ projekta izpildītāja finanšu piedāvājumam un noslēgtajam līgumam "Sistēmas uzturēšanas pakalpojuma izmaksas mēnesī".
3) Cilvēkresursu nodrošinājumam (3 amata vietas) nepieciešams finansējums 208 332 euro apmērā. Detalizēts aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu 3 jaunu amata vietu izveidei IeM IC, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas, 2028. gadam un turpmāk iekļauts anotācijas pielikumā (1.tabulā).
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2028.gadam un turpmāk nepieciešams papildu finansējums 533 776 euro apmērā (569 503 euro – 35 727 euro (pārdale no budžeta programmas 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”) aprēķins anotācijas pielikuma 2.tabulā).
Finansējums 3 jaunu amata vietu (2 informācijas sistēmu administratori (21.5 V amatu saime; 12.mēnešalgu grupa), biznesa procesu analītiķis (21.4 IV amatu saime; 12.mēnešalgu grupa) atlīdzībai aprēķināts saskaņā ar Atlīdzības likuma un MK noteikumu Nr. 361 nosacījumiem, kā arī, ievērojot Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP (pieejamas https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana).
Informācijas sistēmas uzturēšanai, darbinieki nepieciešami uz nenoteiktu laiku, sākot ar 2025. gada 1. jūliju.
ABS+ projekta izveides un ieviešanas finanšu plūsmas prognoze 2023. – 2026. gadam izstrādāta, ņemot vērā Eiropas Komisijas Civilās aizsardzības finanšu instrumenta “programmas Track1” ietvaros īstenotā projekta “Pētījums par agrīnās brīdināšanas sistēmām, kas balstītas uz telekomunikācijas tehnoloģijām” ietvaros veiktā pētījuma “Tīmekļa vietnes un mobilās aplikācijas, kurās pieejama informācija ārkārtas gadījumos, satura un informatīvā atbalsta nodrošinājuma izpēte, un tehniskās specifikācijas sagatavošana un indikatīvo izmaksu aprēķins” iekļautos datus un aprēķinus.
Pirmajai kārtai kopā pieejami 3 433 446 euro.
No Eiropas Komisijas (turpmāk - EK) saņemtais līdzfinansējums sastāda 2 918 429 euro, valsts budžeta līdzfinansējuma 515 017 euro.
- 2024. gadā plānots apgūt 1 580 000 euro, no tā: 1 343 000 euro no ERAF finansējuma un 237 000 euro no valsts budžeta līdzfinansējuma. 2024. gadā Iekšlietu ministrijai (budžeta apakšprogramma 62.08.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)”, IeM IC) piešķirts finansējums no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
- 2025. gadā plānots apgūt 1 853 446 euro, no tā: 1 575 429 euro no ERAF finansējuma un 278 017 euro no valsts budžeta līdzfinansējuma*.
Pirmās kārtas ietvaros personāla izmaksām paredzēts novirzīt 164 639 euro, kas veido 5% no projekta pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās attiecināmās personāla izmaksas.
*Līdzfinansējuma likmes ir noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 112. panta 3.punkta, a) apakšpunktā.
II. Lai nodrošinātu trīs amata vietu un tām plānotā finansējuma pārdali no VUGD, nepieciešams samazināt finansējumu Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" 2025. gadā 17 864 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 35 727 euro apmērā un palielināt finansējumu budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2025. gadā 17 864 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 35 727 euro apmērā.
No VUGD plānots pārdalīt divas specialista amata vietas (46.1. III amatu saime; 6. mēnešalgu grupa) un vienu vecākā specialista amata vietu (16. V amatu saime; 6. mēnešalgu grupa).
Aprēķins par finansējuma pārdali no budžeta programmas 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" iekļauts anotācijas pielikumā (1. un 2. tabula).
III. Iekšlietu ministrijai (IeM IC) projekta uzturēšanas (ABS+ darbības nodrošināšanas) izmaksas (indikatīvi) ir 2025. gadā 270 737 euro (sākot ar 2025. gada 1. jūliju) un 2026. gadam 555 674 euro, 2027. gadā 562 936 euro, 2028. gadā un turpmāk katru gadu 569 503 euro.
Aprēķins:
2025.gadam (2025. gada 6 mēnešiem) nepieciešams finansējums 270 737 euro apmērā, no tā:
1) Pēc ABS+ izveides, ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešams finansējums 108 465 euro apmērā (216 929 euro (12 mēnešiem) (2241 cilvēkstundas x 96,80 euro ) / 12 mēneši x 6 mēneši). Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas.
2) Informācijas sistēmas ikgadējai uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 72 121 euro apmērā (ar PVN) (144 242 euro / 12 mēneši x 6 mēneši). Izmaksu apmērs noteikts atbilstoši ABS+ projekta izpildītāja finanšu piedāvājumam un noslēgtajam līgumam "Sistēmas uzturēšanas pakalpojuma izmaksas mēnesī".
3) Cilvēkresursu nodrošinājumam (3 amata vietas) nepieciešams finansējums 90 151 euro apmērā. Detalizēts aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu 3 jaunu amata vietu izveidei IeM IC, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas (no 2025. gada 1. jūlija), iekļauts anotācijas pielikumā (1.tabulā).
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2025.gadam (2025. gada 6 mēnešiem) nepieciešams papildu finansējums 252 873 euro apmērā (270 737 euro – 17 864 euro (pārdale no budžeta programmas 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”); aprēķins anotācijas pielikuma 2.tabulā).
2026. gadam nepieciešams finansējums 555 674 euro apmērā, no tā:
1) Pēc ABS+ izveides, ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešams finansējums 216 929 euro apmērā. Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas (2241 cilvēkstundas x 96,80 euro).
2) Informācijas sistēmas ikgadējai uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 144 242 euro apmērā (ar PVN). Izmaksu apmērs noteikts atbilstoši ABS+ projekta izpildītāja finanšu piedāvājumam un noslēgtajam līgumam "Sistēmas uzturēšanas pakalpojuma izmaksas mēnesī".
3) Cilvēkresursu nodrošinājumam (3 amata vietas) nepieciešams finansējums 194 503 euro apmērā. Detalizēts aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu 3 jaunu amata vietu izveidei IeM IC, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas, 2026. gadam iekļauts anotācijas pielikumā (1.tabulā).
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2026.gadam nepieciešams papildu finansējums 519 947 euro apmērā (555 674 euro – 35 727 euro (pārdale no budžeta programmas 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”) aprēķins anotācijas pielikuma 2.tabulā).
2027.gadam nepieciešams finansējums 562 936 euro apmērā, no tā:
1) Pēc ABS+ izveides, ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešams finansējums 216 929 euro apmērā. Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas (2241 cilvēkstundas x 96,80 euro).
2) Informācijas sistēmas ikgadējai uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 144 242 euro apmērā (ar PVN). Izmaksu apmērs noteikts atbilstoši ABS+ projekta izpildītāja finanšu piedāvājumam un noslēgtajam līgumam "Sistēmas uzturēšanas pakalpojuma izmaksas mēnesī".
3) Cilvēkresursu nodrošinājumam (3 amata vietas) nepieciešams finansējums 201 765 euro apmērā. Detalizēts aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu 3 jaunu amata vietu izveidei IeM IC, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas, 2027. gadam iekļauts anotācijas pielikumā (1.tabulā).
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2027.gadam nepieciešams papildu finansējums 527 209 euro apmērā (562 936 euro – 35 727 euro (pārdale no budžeta programmas 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”) aprēķins anotācijas pielikuma 2.tabulā).
2028.gadam un turpmāk nepieciešams finansējums 569 503 euro apmērā, no tā:
1) Pēc ABS+ izveides, ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešams finansējums 216 929 euro apmērā. Finansējuma apmērs aprēķināts, ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas (2241 cilvēkstundas x 96,80 euro).
2) Informācijas sistēmas ikgadējai uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 144 242 euro apmērā (ar PVN). Izmaksu apmērs noteikts atbilstoši ABS+ projekta izpildītāja finanšu piedāvājumam un noslēgtajam līgumam "Sistēmas uzturēšanas pakalpojuma izmaksas mēnesī".
3) Cilvēkresursu nodrošinājumam (3 amata vietas) nepieciešams finansējums 208 332 euro apmērā. Detalizēts aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu 3 jaunu amata vietu izveidei IeM IC, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas, 2028. gadam un turpmāk iekļauts anotācijas pielikumā (1.tabulā).
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2028.gadam un turpmāk nepieciešams papildu finansējums 533 776 euro apmērā (569 503 euro – 35 727 euro (pārdale no budžeta programmas 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”) aprēķins anotācijas pielikuma 2.tabulā).
Finansējums 3 jaunu amata vietu (2 informācijas sistēmu administratori (21.5 V amatu saime; 12.mēnešalgu grupa), biznesa procesu analītiķis (21.4 IV amatu saime; 12.mēnešalgu grupa) atlīdzībai aprēķināts saskaņā ar Atlīdzības likuma un MK noteikumu Nr. 361 nosacījumiem, kā arī, ievērojot Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP (pieejamas https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana).
Informācijas sistēmas uzturēšanai, darbinieki nepieciešami uz nenoteiktu laiku, sākot ar 2025. gada 1. jūliju.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
ABS+ risinājums ir nacionāla mēroga jauns, valstī iepriekš nebijis risinājums, kura potenciālie lietotāji – visas valsts pārvaldes iestādes ar ietekmi uz visu valsts iedzīvotāju un apmeklētāju drošību.
Pēc ABS+ projekta īstenošanas ABS+ risinājumu plānots uzturēt un attīstīt kā valsts centrālo apziņošanas risinājumu.
ABS+ risinājuma darbība un atbalsts jānodrošina 24x7 režīmā.
Šīs ir būtiskas papildu funkcijas IeM IC, kuru nodrošināšanai nepieciešamas papildu 2 informācijas sistēmas administratoru amata vietas IeM IC ietvaros. Minētajām informācijas sistēmu administratoriem būs jānodrošina:
- savstarpējā aizvietošana ABS+ risinājuma uzturēšanā un konfigurēšanā;
- ABS+ risinājuma loģiskā aizsardzība;
- ABS+ risinājuma darbības monitorings, tostarp starpsavienojumu darbspēja ar visu Latvijas teritorijā pieejamo mobilo sakaru infrastruktūru un to drošība;
- ABS+ risinājuma darbības nodrošināšana definētajos veiktspējas, pieejamības un integritātes rādītājos;
- ABS+ risinājuma darbības nodrošināšana 24x7 režīmā, proaktīvu un reaktīvu darbību veikšana risinājuma darbības nodrošināšanai;
- ABS+ risinājuma un tā darbību nodrošinošo programmatūras komponenšu programmatūras funkcionālo jauninājumu un drošības ielāpu uzstādīšana;
- ABS+ risinājuma rezerves kopēšana un rezerves kopiju atjaunojamības pārbaude;
- dalība ABS+ risku analīzē, darbības nepārtrauktības plāna sagatavošanā un nepastarpināta dalība darbības atjaunošanas procesā.
Savukārt minētajai biznesa procesu analītiķa amata vietai būs jānodrošina:
- ABS+ risinājuma biznesa prasību analizēšana, priekšlikumu sniegšana par ieviešamajām tehnoloģijām, tehnoloģiju piemērotības izvērtēšana ārkārtas apziņošanas nodrošināšanas vajadzībām;
- konsultāciju un praktiskas palīdzības sniegšana VUGD un citu iestāžu (potenciālo ABS+ risinājuma lietotāju) ārējo informācijas sistēmu integrācijā ar ABS+ risinājumu;
- ABS+ risinājuma un saistīto komponentu darbības uzraudzību;
-iekšēju un ārēju darba uzdevumu formulēšana ABS+ risinājuma funkcionalitātes uzlabojumu un papildus apziņošanas kanālu izstrādei un ieviešanai;
- sadarbības ar mobilo sakaru operatoriem organizēšana ABS+ risinājuma darbības nepārtrauktības nodrošināšanai;
- mobilo gala iekārtu operētājsistēmu attīstības analizēšana un jaunāko versiju saderības testēšanas ar ABS+ risinājumu organizēšana;
- nepārtrauktu valsts apziņošanas sistēmas biznesa procesu analizēšana, lai nodrošinātu nepārtrauktu ABS+ risinājuma attīstību un atbilstību izmaiņām apziņošanas biznesa procesos;
- potenciālo ABS+ risinājuma lietotāju viedokļu un prasību izzināšana un analizēšana;
- ABS+ risinājuma lietotāju apmācību organizēšana risinājuma jaunākās funkcionalitātes lietošanā;
- dalība ar ABS+ risinājuma papildus funkcionalitātes ieviešanu un ar to saistīto komponentu iepirkumos – risinājumu arhitektūras prasību definēšana, modernizācijas tehnisko uzdevumu izstrāde, tehnisko specifikāciju gatavošana papildus apziņošanas kanālu ieviešanai un risinājuma tehniskā atbalsta pakalpojumu saņemšanai.
Struktūrvienībā, kas administrē IeM IC risinājumus, ir viena neaizpildīta vakance, kas paredzēta gan IeM IC esošo risinājumu, gan jaunu tikko ieviestu informācijas sistēmu risinājumu administrēšanai, uzturēšanai un attīstībai. Pēdējo gadu laikā IeM IC ieviesis šādus informācijas sistēmas risinājumus: Vienota kontaktu centra platforma, Ekspertīžu laboratorijas informācijas sistēma, Virtuālo asistentu platformas un runas ierakstīšanas un atpazīšanas risinājums, Eiropas ceļošanas informācijas un atļauju sistēmas datu apmaiņas punkts, Apsardzes darbības reģistrs, kas visi ir jauni koplietošanas komponenti un pakalpojumi, un kam nav tikušas pieprasītas jaunas amata vietas. IeM IC ir izsmēlis savu kapacitāti jaunu risinājumu uzturēšanai, administrēšanai un attīstībai esošā resursa ietvaros, kā rezultātā var būtiski tikt ietekmēta gan minēto, gan jaunās apziņošanas sistēmas pastāvēšana un darbība.
Nepieciešamo amata vietu, kvalificētu un zinošu Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk - IKT) nozares speciālistu trūkums būtiski ietekmēs nacionāla mēroga drošības risinājuma darbību un pieejamību – netiks nodrošinātas valsts pārvaldes iestādes spējas aizsargāt sabiedrības kopējās drošības intereses, lai katastrofas vai to draudu gadījumā tā saņemtu pēc iespējas precīzāku un ātrāku informāciju par apdraudējumu, tādējādi nodrošinot vismaz 3,5 miljonu euro gadā ietaupījumu (saskaņā ar risinājumam veikto izmaksu – ieguvumu analīzi):
- dienestu izmaksām, kas rodas, dodoties izsaukumos uz notikumiem (VUGD, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts policija);
- izglābtām cilvēku dzīvībām (pamatojoties uz aprēķiniem un pētījumiem, cilvēka dzīvības vērtība noteikta monetārā izteiksmē);
- materiāliem zaudējumiem un ārstēšanās izdevumiem.
Trīs jaunas amata vietas IeM IC tiks izveidotas, nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amata vietu skaitu (tiks samazinātas trīs amata vietas budžeta programmā 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”). Amata vietas plānots IeM IC izveidot kā jaunas amata vietas, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas (no 2025. gada 1. jūlija), kas IeM IC būs jauna funkcija. Tāpēc papildu nepieciešamā finansējuma aprēķinam atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP (https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana) tiek izmantots scenārijs: a) jaunas amata vietas izveide.
Pēc ABS+ projekta īstenošanas ABS+ risinājumu plānots uzturēt un attīstīt kā valsts centrālo apziņošanas risinājumu.
ABS+ risinājuma darbība un atbalsts jānodrošina 24x7 režīmā.
Šīs ir būtiskas papildu funkcijas IeM IC, kuru nodrošināšanai nepieciešamas papildu 2 informācijas sistēmas administratoru amata vietas IeM IC ietvaros. Minētajām informācijas sistēmu administratoriem būs jānodrošina:
- savstarpējā aizvietošana ABS+ risinājuma uzturēšanā un konfigurēšanā;
- ABS+ risinājuma loģiskā aizsardzība;
- ABS+ risinājuma darbības monitorings, tostarp starpsavienojumu darbspēja ar visu Latvijas teritorijā pieejamo mobilo sakaru infrastruktūru un to drošība;
- ABS+ risinājuma darbības nodrošināšana definētajos veiktspējas, pieejamības un integritātes rādītājos;
- ABS+ risinājuma darbības nodrošināšana 24x7 režīmā, proaktīvu un reaktīvu darbību veikšana risinājuma darbības nodrošināšanai;
- ABS+ risinājuma un tā darbību nodrošinošo programmatūras komponenšu programmatūras funkcionālo jauninājumu un drošības ielāpu uzstādīšana;
- ABS+ risinājuma rezerves kopēšana un rezerves kopiju atjaunojamības pārbaude;
- dalība ABS+ risku analīzē, darbības nepārtrauktības plāna sagatavošanā un nepastarpināta dalība darbības atjaunošanas procesā.
Savukārt minētajai biznesa procesu analītiķa amata vietai būs jānodrošina:
- ABS+ risinājuma biznesa prasību analizēšana, priekšlikumu sniegšana par ieviešamajām tehnoloģijām, tehnoloģiju piemērotības izvērtēšana ārkārtas apziņošanas nodrošināšanas vajadzībām;
- konsultāciju un praktiskas palīdzības sniegšana VUGD un citu iestāžu (potenciālo ABS+ risinājuma lietotāju) ārējo informācijas sistēmu integrācijā ar ABS+ risinājumu;
- ABS+ risinājuma un saistīto komponentu darbības uzraudzību;
-iekšēju un ārēju darba uzdevumu formulēšana ABS+ risinājuma funkcionalitātes uzlabojumu un papildus apziņošanas kanālu izstrādei un ieviešanai;
- sadarbības ar mobilo sakaru operatoriem organizēšana ABS+ risinājuma darbības nepārtrauktības nodrošināšanai;
- mobilo gala iekārtu operētājsistēmu attīstības analizēšana un jaunāko versiju saderības testēšanas ar ABS+ risinājumu organizēšana;
- nepārtrauktu valsts apziņošanas sistēmas biznesa procesu analizēšana, lai nodrošinātu nepārtrauktu ABS+ risinājuma attīstību un atbilstību izmaiņām apziņošanas biznesa procesos;
- potenciālo ABS+ risinājuma lietotāju viedokļu un prasību izzināšana un analizēšana;
- ABS+ risinājuma lietotāju apmācību organizēšana risinājuma jaunākās funkcionalitātes lietošanā;
- dalība ar ABS+ risinājuma papildus funkcionalitātes ieviešanu un ar to saistīto komponentu iepirkumos – risinājumu arhitektūras prasību definēšana, modernizācijas tehnisko uzdevumu izstrāde, tehnisko specifikāciju gatavošana papildus apziņošanas kanālu ieviešanai un risinājuma tehniskā atbalsta pakalpojumu saņemšanai.
Struktūrvienībā, kas administrē IeM IC risinājumus, ir viena neaizpildīta vakance, kas paredzēta gan IeM IC esošo risinājumu, gan jaunu tikko ieviestu informācijas sistēmu risinājumu administrēšanai, uzturēšanai un attīstībai. Pēdējo gadu laikā IeM IC ieviesis šādus informācijas sistēmas risinājumus: Vienota kontaktu centra platforma, Ekspertīžu laboratorijas informācijas sistēma, Virtuālo asistentu platformas un runas ierakstīšanas un atpazīšanas risinājums, Eiropas ceļošanas informācijas un atļauju sistēmas datu apmaiņas punkts, Apsardzes darbības reģistrs, kas visi ir jauni koplietošanas komponenti un pakalpojumi, un kam nav tikušas pieprasītas jaunas amata vietas. IeM IC ir izsmēlis savu kapacitāti jaunu risinājumu uzturēšanai, administrēšanai un attīstībai esošā resursa ietvaros, kā rezultātā var būtiski tikt ietekmēta gan minēto, gan jaunās apziņošanas sistēmas pastāvēšana un darbība.
Nepieciešamo amata vietu, kvalificētu un zinošu Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk - IKT) nozares speciālistu trūkums būtiski ietekmēs nacionāla mēroga drošības risinājuma darbību un pieejamību – netiks nodrošinātas valsts pārvaldes iestādes spējas aizsargāt sabiedrības kopējās drošības intereses, lai katastrofas vai to draudu gadījumā tā saņemtu pēc iespējas precīzāku un ātrāku informāciju par apdraudējumu, tādējādi nodrošinot vismaz 3,5 miljonu euro gadā ietaupījumu (saskaņā ar risinājumam veikto izmaksu – ieguvumu analīzi):
- dienestu izmaksām, kas rodas, dodoties izsaukumos uz notikumiem (VUGD, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts policija);
- izglābtām cilvēku dzīvībām (pamatojoties uz aprēķiniem un pētījumiem, cilvēka dzīvības vērtība noteikta monetārā izteiksmē);
- materiāliem zaudējumiem un ārstēšanās izdevumiem.
Trīs jaunas amata vietas IeM IC tiks izveidotas, nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amata vietu skaitu (tiks samazinātas trīs amata vietas budžeta programmā 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība”). Amata vietas plānots IeM IC izveidot kā jaunas amata vietas, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas (no 2025. gada 1. jūlija), kas IeM IC būs jauna funkcija. Tāpēc papildu nepieciešamā finansējuma aprēķinam atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP (https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana) tiek izmantots scenārijs: a) jaunas amata vietas izveide.
Cita informācija
Pirmās kārtas ietvaros nav paredzēts elastības finansējums, tas tiks piemērots pasākuma trešajā kārtā.
Uz Pirmo kārtu attiecas intervences kods Nr.59 "Pasākumi saistībā ar pielāgošanos klimata pārmaiņām un ar klimatu saistīto risku novēršana un pārvaldība: ugunsgrēki (tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas)".
Ņemot vērā, ka pirmās kārtas ietvaros īstenotie projekti veicinās valsts funkciju īstenošanu un aktivitātes ir paredzētas tikai IeM padotības iestāžu resursos un darbībā, īstenojamie pasākumi nekvalificējas komercdarbības atbalstam.
Projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts no budžeta resora "74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Lai nodrošinātu projekta uzturēšanas izmaksu (atlīdzība, preces un pakalpojumi) segšanu (no 2025. gada 1. jūlija), Iekšlietu ministrija sagatavos un iesniegs pieprasījumu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.4. apakšpunktam vai saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”, ņemot vērā izmaiņas izdevumos pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai, ja projekts vai tā posms ir pilnībā pabeigts, nodots ekspluatācijā, par to ir veikts galīgā norēķina maksājums un tas turpmāk jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz:
- Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
- Valsts kancelejai sagatavot noteikumu projektu parakstīšanai.
- Pieņemt zināšanai, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā no 2025. gada 1. jūlija nepieciešams izveidot trīs pastāvīgas amata vietas, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas. Amata vietas ieviest, nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amata vietu skaitu (samazināt budžeta programmā 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība” plānoto amata vietu skaitu par trīs amata vietām).
- Lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas (daļējai trīs amata vietu uzturēšanai), atļaut Iekšlietu ministrijai samazināt finansējumu budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" 2025. gadā 17 864 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 35 727 euro apmērā un palielināt finansējumu budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2025. gadā 17 864 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 35 727 euro apmērā.
- Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
- Iekšlietu ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam.
- Iekšlietu ministrijai veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumos Nr. 118 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi", atbrīvojot kopējo finansējumu 208 446 euro apjomā, kas tiek pārdalīts uz 2.1.3.3. pasākumu "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmo projektu iesniegumu atlases kārtu.
Papildu par IeM IC nepieciešamajām trīs amata vietām sniedzam skaidrojumu, ka amata vietas plānots IeM IC izveidot kā jaunas amata vietas, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas (no 2025. gada 1. jūlija), kas IeM IC būs jauna funkcija. Tāpēc papildu nepieciešamā finansējuma aprēķinam atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP (https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana) tiek izmantots scenārijs: a) jaunas amata vietas izveide.
Uz Pirmo kārtu attiecas intervences kods Nr.59 "Pasākumi saistībā ar pielāgošanos klimata pārmaiņām un ar klimatu saistīto risku novēršana un pārvaldība: ugunsgrēki (tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas)".
Ņemot vērā, ka pirmās kārtas ietvaros īstenotie projekti veicinās valsts funkciju īstenošanu un aktivitātes ir paredzētas tikai IeM padotības iestāžu resursos un darbībā, īstenojamie pasākumi nekvalificējas komercdarbības atbalstam.
Projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts no budžeta resora "74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Lai nodrošinātu projekta uzturēšanas izmaksu (atlīdzība, preces un pakalpojumi) segšanu (no 2025. gada 1. jūlija), Iekšlietu ministrija sagatavos un iesniegs pieprasījumu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.4. apakšpunktam vai saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”, ņemot vērā izmaiņas izdevumos pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai, ja projekts vai tā posms ir pilnībā pabeigts, nodots ekspluatācijā, par to ir veikts galīgā norēķina maksājums un tas turpmāk jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz:
- Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
- Valsts kancelejai sagatavot noteikumu projektu parakstīšanai.
- Pieņemt zināšanai, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā no 2025. gada 1. jūlija nepieciešams izveidot trīs pastāvīgas amata vietas, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas. Amata vietas ieviest, nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amata vietu skaitu (samazināt budžeta programmā 07.00.00 “Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība” plānoto amata vietu skaitu par trīs amata vietām).
- Lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas (daļējai trīs amata vietu uzturēšanai), atļaut Iekšlietu ministrijai samazināt finansējumu budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība" 2025. gadā 17 864 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 35 727 euro apmērā un palielināt finansējumu budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” 2025. gadā 17 864 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 35 727 euro apmērā.
- Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
- Iekšlietu ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam.
- Iekšlietu ministrijai veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumos Nr. 118 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi", atbrīvojot kopējo finansējumu 208 446 euro apjomā, kas tiek pārdalīts uz 2.1.3.3. pasākumu "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmo projektu iesniegumu atlases kārtu.
Papildu par IeM IC nepieciešamajām trīs amata vietām sniedzam skaidrojumu, ka amata vietas plānots IeM IC izveidot kā jaunas amata vietas, lai nodrošinātu ABS+ projekta uzturēšanu pēc tā īstenošanas (no 2025. gada 1. jūlija), kas IeM IC būs jauna funkcija. Tāpēc papildu nepieciešamā finansējuma aprēķinam atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP (https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana) tiek izmantots scenārijs: a) jaunas amata vietas izveide.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts groza Ministru kabineta noteikumu Nr. 596 noteikto projekta īstenošanas termiņu līdz 2025.gada 30. jūnijam, kā arī paredz papildināt 16. un 17. punktu paredzot atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas sabiedrības informēšanas kampaņas īstenošanai un sistēmas un to daļu uzturēšanai. Noteikumu projekts ietver skaidrojumu par projektā iesaistīto personālu un elastības finansējuma pārdalēm starp 2.1.3.3. pasākuma kārtām, kā arī apraksta rezultāta rādītāja sasniegšanas metodoloģiju.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Noteikumu projekts neietekmē MK noteikumu Nr. 596 anotācijā iekļauto informāciju 5. sadaļā
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekta īstenošanas termiņa pagarinājums ir labvēlīgāks nosacījums finansējuma saņēmējiem. Laicīgi negrozot šos Ministru kabineta noteikumus Nr. 596, pastāv būtisks risks, ka projektu īstenotājs nebūs spējīgs nodrošināt izvirzītos nosacījumus un tiks zaudēts projektam pieejamais finansējums.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekts neietekmē MK noteikumu Nr. 596 anotācijā iekļauto informāciju 7. sadaļā
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Noteikumu projekts nemaina MK noteikumu Nr. 596 anotācijā iekļauto informāciju 8. sadaļā
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Iekšlietu ministrijas Informācijas centram papildu nepieciešamā finansējuma aprēķins (amatu vietu uzturēšana)