Anotācija (ex-ante)

22-TA-2900: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 4. panta otrā daļa, 5. panta pirmā daļa, 6. panta pirmās daļas 2.punkts, 7. panta 2. un 3. punkts, 8. pants.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz noteikt ārkārtējo situāciju atsevišķās administratīvajās teritorijās gar Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu, kā arī robežšķērsošanas vietās.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijā 2022. gada 21. februārī tika pieņemts lēmums par daļējas mobilizācijas izsludināšanu. Līdz ar to ir būtiski palielinājies to Krievijas Federācijas pilsoņu skaits, kuri vēlas izceļot no Krievijas Federācijas. Šobrīd situācija uz valsts robežas ir stabila un tiek kontrolēta. Tomēr, ievērojot Krievijas Federācijas izsludināto mobilizāciju, situācija var strauji mainīties.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Krievijas Federācijā 2022. gada 21. septembrī pieņemtā lēmuma par daļējās mobilizācijas izsludināšanu, kuras mērķis ir karadarbības Ukrainā pastiprināšana, ir novērojams, ka liels skaits Krievijas Federācijas pilsoņu vēlas izceļot no Krievijas Federācijas. Līdz ar to pastāv iespējamība, ka strauji var mainīties situācija arī robežšķērsošanas vietās, kuras izveidotas uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas, kā arī robežsķērsošanas vietās. Tāpat, ievērojot Krievijas Federācijas pilsoņiem noteiktos ieceļošanas Latvijas Republikā ierobežojumus, pastāv iespējamība, ka personas mēģinās šķērsot Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežu nelikumīgi.
Tādējādi, ņemot vērā piesardzības principu, kas demokrātiskā tiesiskā valstī nozīmē to, ka nav jāgaida līdz brīdim, kad reāls kaitējums jau ir faktiski nodarīts, nepieciešams jau laikus veikt efektīvus un samērīgus pasākumus nolūkā novērst iespējamo apdraudējumu Latvijas Republikas iekšējai drošībai.
 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar likuma “Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 4. panta pirmo daļu ārkārtējā situācija ir īpašs tiesiskais režīms, kura laikā Ministru kabinetam ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā un apjomā ierobežot valsts pārvaldes un pašvaldību institūciju, fizisko un juridisko personu tiesības un brīvības, kā arī uzlikt tām papildu pienākumus. Atbilstoši šā likuma 4. panta otrajai daļai ārkārtējo situāciju var izsludināt tāda valsts apdraudējuma gadījumā, kas saistīts ar katastrofu, tās draudiem vai kritiskās infrastruktūras apdraudējumu, ja būtiski apdraudēta valsts, sabiedrības, vides, saimnieciskās darbības drošība vai cilvēku veselība un dzīvība. Ārkārtējo situāciju saskaņā ar likuma “Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 5. panta pirmo daļu izsludina Ministru kabinets uz noteiktu laiku, bet ne ilgāku par trim mēnešiem.
Likuma “Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 6. panta pirmās daļas 2. punktu ārkārtējās situācijas izsludināšanu var pieprasīt par nozari atbildīgā ministrija. Tāpat likuma “Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 7. panta 2. un 3. punktam  atkarībā no valsts apdraudējuma veida, intensitātes un rakstura, kā arī apdraudētās teritorijas lieluma ārkārtējo situāciju Ministru kabinets var izsludināt valsts daļā vai administratīvās teritorijas daļā.
Ievērojot minēto, lai novērstu iespējamo Latvijas Republikas valsts drošības apdraudējumu, Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no 2022. gada 28. septembra līdz 2022. gada 27. decembrim izsludināt ārkārtējo situāciju administratīvajās teritorijās gar Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu, kā arī robežšķērsošanas vietās:
slēdzot Pededzes robežškērsošanas vietu;
nosakot pienākumu Valsts robežsardzei veikt pastiprinātu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas robežuzraudzību;
nosakot pienākumu Valsts robežsardzei veikt ieceļojošo Krievijas Federācijas pilsoņu pastiprinātu robežpārbaudi;
nosakot pienākumu Nacionāliem bruņotiem spēkiem, Valsts policijai un Valsts drošības dienestam sniegt palīdzību Valsts robežsardzei Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas robežkontroles nodrošināšanā.
Rīkojuma projekts paredz, ka Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi, kā arī Valsts drošības dienesta amatpersonām, kuras īsteno šā rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, var noteikt tādu dienesta pienākumu izpildes laiku virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika, kas pārsniedz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā vai Valsts drošības iestāžu likumā noteikto maksimālo dienesta pienākumu izpildes laiku, ja attiecīgi Valsts robežsardzes, Valsts policijas vai Valsts drošības dienesta priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona konstatējusi, ka tas nepieciešams operatīvai šā rīkojuma izpildei paredzēto pasākumu īstenošanai. Valsts robežsardzes, Valsts policijas un Valsts drošības dienesta darbiniekiem, kuri īsteno šā rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, var noteikt tādu virsstundu darba laiku, kas pārsniedz Darba likumā noteikto maksimālo virsstundu darba laiku, ja attiecīgi Valsts robežsardzes, Valsts policijas vai Valsts drošības dienesta priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona konstatējusi, ka tas nepieciešams operatīvai šā rīkojuma izpildei paredzēto pasākumu īstenošanai, un uz šādiem gadījumiem nav attiecināmi Darba likuma 136. panta ceturtās daļas noteikumi.
Tāpat rīkojuma projekts noteic, ka Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi un darbiniekiem, kā arī Valsts drošības dienesta amatpersonām un darbiniekiem, kuras īsteno šā rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos līdz 50 procentu apmēram no tiem noteiktās stundas algas likmes. Savukārt Nacionālo bruņoto spēku karavīram papildus mēnešalgai izmaksā piemaksu līdz 50 procentu apmēram no viņam noteiktās mēnešalgas, bet Zemessargam par katru dienu, kad tas veicis šā rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, izmaksā dienesta uzdevumu izpildes kompensāciju normatīvajos aktos noteiktajā apmērā, to reizinot ar koeficientu līdz 1,5. Minēto piemaksu un kompensāciju piešķiršanas nosacījumus un kārtību nosaka attiecīgi iekšlietu ministrs un aizsardzības ministrs. Ar piemaksām saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Gadījumā, ja ārkārtējā situācija netiks izsludināta, pastāv riski, ka, strauji mainoties situācijai uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežas, ievērojot šobrīd noteiktos ieceļošanas ierobežojumus Krievijas Federācijas pilsoņiem, var palielināties to personu, kuras nelikumīgi šķērso Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu, skaits.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kuras ieceļo Latvijas Republikā no Krievijas Federācijas, kā arī personas, kuras iespējams nelikumīgi šķērso Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežu.
Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, Valsts drošības dienesta amatpersonas, kā arī Nacionālo bruņoto spēku karavīri un zemessargi, kuri īsteno rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus.

 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 176 784
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 176 784
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 176 784
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 176 784
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 176 784
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopā indikatīvais nepieciešamais finansējums Iekšlietu ministrijai 3 mēnešiem ir 1 859 177 euro, no kura 1 176 784 euro plānots segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2022. gadā. Ja būs nepieciešams papildu finansējums 2023. gadā, jautājums skatāms 2023. gada budžeta sagatavošanas procesā. Nepieciešamā finansējuma apmērs var katram gadam var precizēties atbilstoši faktiskajai situācijai.
Indikatīvais nepieciešamais finansējums Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai, Valsts robežsardzei, Valsts drošības dienestam) plānots, lai segtu izdevumus samaksai par virsstundu darbu, piemaksai par dienesta (amata, darba) pienākumu izpildi nakts laikā, piemaksai par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos, atlīdzībai par laiku, kuru amatpersona nepavada darba vietā, bet pēc attiecīga pieprasījuma ierodas norādītajā vietā un nekavējoties uzsāk pienākumu pildīšanu Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem, un šo nodarbināto komandējumiem (dienas nauda, izdevumi par viesnīcu (naktsmītni), ceļa izdevumi), ēdināšanu, pārtiku, apgādāšanu ar dienesta (amata, darba) pienākumu izpildei nepieciešamo apģērbu, individuālajiem aizsardzības līdzekļiem un inventāru, un citus izdevumus. Kopā 3 mēnešiem indikatīvais finansējums 1 859 177 euro,:
- Valsts policijai - 1 162 163 euro;
- Valsts robežsardzei - 547 014 euro;
- Valsts drošības dienestam - 150 000 euro;
tai skaitā, 2022. gadā indikatīvais papildu nepieciešamais finansējums 1 176 784 euro:
- Valsts policijai - 844 446 euro;
- Valsts robežsardzei - 182 338 euro;
- Valsts drošības dienestam - 150 000 euro.

Kopsavilkumu un detalizētus aprēķinus sadalījumā pa Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm skatīt anotācijas pielikumā.
Aprēķini par izdevumiem, kas plānoti EKK 2271 "Izdevumi. kas saistīti ar operatīvo darbību" tiks iesniegti Finanšu ministrijā ar atsevišķu vēstuli (informācija klasificēta).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Aprēķins balstīts uz provizoriskām aplēsēm un, ārkārtējai situācijai pasliktinoties, izdevumu apjoms var palielināties. Ja būs nepieciešams papildu finansējums 2023.gadā, jautājums skatāms 2023.gada budžeta sagatavošanas procesā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts robežsardze
  • Valsts policija
  • Valsts drošības dienests
  • Nacionālie bruņotie spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Indikatīvi nepieciešamais finansējums Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm saistībā ar situāciju uz Latvijas Republikas - Krievijas Republikas valsts robežas - nelikumīgās šķērsošanas gadījumu skaita straujo pieaugumu no 2022. gada 28. septembra līdz 2022. gada 27. decembrim