22-TA-2586: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. novembra noteikumos Nr. 727 "Darbības programmas "Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.–2020.gada plānošanas periodā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta izstrāde ir nepieciešama, lai Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām (turpmāk – EAFVP) darbības programmas ietvaros pārtikas atbalsta un pamata materiālās palīdzības saņēmējiem - Latvijas iedzīvotājiem zemu ienākumu mājsaimniecībās un Ukrainas civiliedzīvotājiem (turpmāk – atbalsta saņēmējs):
-nodrošinātu izvēles iespēju paredzēto kopējo atbalsta apjomu saņemt pakāpeniski vai uzreiz par visu mājsaimniecībai noteiktā statusa (trūcīga, EAFVP maznodrošināta vai krīzes situācijā nonākusi mājsaimniecība) periodu;
-elastīgi sniegtu papildu pārtikas atbalstu 2022. un 2023.gada rudens-ziemas periodā, kad ievērojami pieaugs izdevumu slogs uz zemu ienākumu mājsaimniecību budžetu, ievērojot prognozēto izmaksu pieaugumu siltumenerģijai un izrietoši patēriņa precēm, it īpaši pārtikai;
-nodrošinātu sociāli ekonomiskajai situācijai atbilstošu ienākumu slieksni tiesību uz EAFVP atbalstu saņemšanai;
-nodrošinātu iespēju nepieciešamības gadījumā (atbilstoši epidemioloģiskajai situācijai) saņemt individuālās aizsardzības līdzekļus (medicīniskās sejas maskas).
-nodrošinātu izvēles iespēju paredzēto kopējo atbalsta apjomu saņemt pakāpeniski vai uzreiz par visu mājsaimniecībai noteiktā statusa (trūcīga, EAFVP maznodrošināta vai krīzes situācijā nonākusi mājsaimniecība) periodu;
-elastīgi sniegtu papildu pārtikas atbalstu 2022. un 2023.gada rudens-ziemas periodā, kad ievērojami pieaugs izdevumu slogs uz zemu ienākumu mājsaimniecību budžetu, ievērojot prognozēto izmaksu pieaugumu siltumenerģijai un izrietoši patēriņa precēm, it īpaši pārtikai;
-nodrošinātu sociāli ekonomiskajai situācijai atbilstošu ienākumu slieksni tiesību uz EAFVP atbalstu saņemšanai;
-nodrošinātu iespēju nepieciešamības gadījumā (atbilstoši epidemioloģiskajai situācijai) saņemt individuālās aizsardzības līdzekļus (medicīniskās sejas maskas).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir elastīgi un nekavējoši reaģēt uz esošo ekonomisko, kā arī mainīgo epidemioloģisko situāciju:
- vienkāršojot atbalsta saņemšanas nosacījumus;
- palielinot pārtikas atbalsta apjomu no š.g. 1.novembra līdz 2023.gada 30.aprīlim;
- mainot atbalsta saņemšanai atbilstoša mājsaimniecības ienākumu slieksni, paaugstinot tā apmēru (no 2023. gada 1. janvāra);
- papildinot individuālās aizsardzības līdzekļu kvalitātes kritērijus.
- vienkāršojot atbalsta saņemšanas nosacījumus;
- palielinot pārtikas atbalsta apjomu no š.g. 1.novembra līdz 2023.gada 30.aprīlim;
- mainot atbalsta saņemšanai atbilstoša mājsaimniecības ienākumu slieksni, paaugstinot tā apmēru (no 2023. gada 1. janvāra);
- papildinot individuālās aizsardzības līdzekļu kvalitātes kritērijus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1) MK 25.11.2014. noteikumu Nr.727 "Darbības programmas "Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.–2020.gada plānošanas periodā" īstenošanas noteikumi" (turpāk - MK noteikumi Nr.727) 28.1. un 28.3. apakšpunkts (MK noteikumu Nr. 727 redakcijā, kas stājusies spēkā 2022. gada 7. maijā) nosaka viena pārtikas preču un higiēnas un saimniecības preču komplekta izsniegšanu kalendāra mēnesī, nepārsniedzot MK noteikumos Nr. 727 noteikto kopējo atbalsta apmēru pašvaldības sociālā dienesta izsniegtās izziņas, kas apliecina mājsaimniecības atbilstību atbalsta saņemšanai EAFVP programmas ietvaros, noteiktajā periodā. EAFVP vadībā un uzraudzībā iesaistītās institūcijas saņem mutisku, telefonisku un rakstisku informāciju no lielāka skaita EAFVP atbalsta saņēmēju, kas nepārprotami norāda uz neapmierinātību ar iepriekš minētā nosacījuma ieviešanu, norādot uz grūtībām EAFVP atbalsta saņemšanā - papildus laika un finanšu resursu (transporta izdevumi, degviela) tēriņiem atbalsta saņemšanai izdales vietās.
2) EAFVP vadībā un uzraudzībā iesaistītās institūcijas no EAFVP atbalsta saņēmējiem, kā arī no viņu intereses pārstāvošās organizācijām ( biedrības "Rīgas aktīvo senioru alianse (turpmāk - RASA)" 2022.gada 23.maija vēstule), saņem argumentētu informāciju par to, ka atsevišķām mērķa grupām, īpaši vienas personas mājsaimniecībā dzīvojošajiem senioriem un personām ar invaliditāti, ir aktuāls pārtikas nepietiekamības jautājums, ņemot vērā šo mājsaimniecību budžeta ievērojamas resursu daļas novirzīšanu medikamentu iegādei, komunālo pakalpojumu apmaksai, īpaši rudens-ziemas apkures sezonā, kad valstī prognozējams ievērojams siltumenerģijas sadārdzinājums.
3) MK noteikumu Nr.727 2.punktā noteikts EAFVP darbības programmas kopējais finansējums, kurā nav ietverts tiesību aktu lietas 22-TA-2446 tiesību aktā paredzētais papildus finansējums.
Šajā situācijā nav nepieciešams veikt grozījumus līgumā vai vienošanās ar partnerorganizāciju, jo līgums vai vienošanās nav noslēgta par konkrēto finansējumu. Līgums / vienošanās ir noslēgta uz konkrētu laika periodu (kas sakrīt ar darbības programmas periodu) par EAFVP atbalsta komplektu izdali, nenosakot konkrētu izdalāmo komplektu skaitu periodā.
4) MK noteikumu Nr.727 4.1.3.1. apakšpunktā noteiktā EAFVP maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu līmeņa neatbilstība faktiskajai sociāli ekonomiskajai situācijai.
5) MK noteikumu Nr.727 3.pielikumā "Programmas īstenošanai paredzētā higiēnas preču komplektu drošuma prasības un kvalitātes kritēriji" ir iekļauti kvalitātes kritēriji atkārtoti lietojamām higiēniskajām sejas maskām (auduma maskām). Taču, Eiropas Slimību profilakses un kontroles centrs iesaka lietot vienreiz lietojamās medicīniskās sejas maskas vai respiratorus aizsardzībai no COVID-19. Vienlaikus atbilstoši 2022. gada 18. janvāra grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi COVID-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" noteikts, ka atrodoties darba vietā, veikalā, sabiedriskā transportā vai citā publiskā telpā, kur atrodas vairāk par vienu cilvēku (izņemot izglītības nozari) lietojama medicīniskā sejas maska vai respirators ne zemākas klases par FFP2. Kaut arī ar ārkārtējās situācijas saistībā ar COVID-19 izplatību valstī atcelšanu arī masku obligāta izmantošana ir atcelta no 2022.gada 1.aprīļa, tomēr atbilstoši ekspertu prognozēm 2022.-2023.gada rudens-ziemas sezonā prasība par sejas masku lietošanu publiskajās vietās var būt atjaunojama. Tādēļ nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr.727 ar kvalitātes kritērijiem medicīniskajām sejas maskām, lai nepieciešamības gadījumā varētu veikt to iepirkumu EAFVP darbības programmas ietvaros un nodrošināt to izdali vistrūcīgākajiem iedzīvotājiem.
2) EAFVP vadībā un uzraudzībā iesaistītās institūcijas no EAFVP atbalsta saņēmējiem, kā arī no viņu intereses pārstāvošās organizācijām ( biedrības "Rīgas aktīvo senioru alianse (turpmāk - RASA)" 2022.gada 23.maija vēstule), saņem argumentētu informāciju par to, ka atsevišķām mērķa grupām, īpaši vienas personas mājsaimniecībā dzīvojošajiem senioriem un personām ar invaliditāti, ir aktuāls pārtikas nepietiekamības jautājums, ņemot vērā šo mājsaimniecību budžeta ievērojamas resursu daļas novirzīšanu medikamentu iegādei, komunālo pakalpojumu apmaksai, īpaši rudens-ziemas apkures sezonā, kad valstī prognozējams ievērojams siltumenerģijas sadārdzinājums.
3) MK noteikumu Nr.727 2.punktā noteikts EAFVP darbības programmas kopējais finansējums, kurā nav ietverts tiesību aktu lietas 22-TA-2446 tiesību aktā paredzētais papildus finansējums.
Šajā situācijā nav nepieciešams veikt grozījumus līgumā vai vienošanās ar partnerorganizāciju, jo līgums vai vienošanās nav noslēgta par konkrēto finansējumu. Līgums / vienošanās ir noslēgta uz konkrētu laika periodu (kas sakrīt ar darbības programmas periodu) par EAFVP atbalsta komplektu izdali, nenosakot konkrētu izdalāmo komplektu skaitu periodā.
4) MK noteikumu Nr.727 4.1.3.1. apakšpunktā noteiktā EAFVP maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu līmeņa neatbilstība faktiskajai sociāli ekonomiskajai situācijai.
5) MK noteikumu Nr.727 3.pielikumā "Programmas īstenošanai paredzētā higiēnas preču komplektu drošuma prasības un kvalitātes kritēriji" ir iekļauti kvalitātes kritēriji atkārtoti lietojamām higiēniskajām sejas maskām (auduma maskām). Taču, Eiropas Slimību profilakses un kontroles centrs iesaka lietot vienreiz lietojamās medicīniskās sejas maskas vai respiratorus aizsardzībai no COVID-19. Vienlaikus atbilstoši 2022. gada 18. janvāra grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi COVID-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" noteikts, ka atrodoties darba vietā, veikalā, sabiedriskā transportā vai citā publiskā telpā, kur atrodas vairāk par vienu cilvēku (izņemot izglītības nozari) lietojama medicīniskā sejas maska vai respirators ne zemākas klases par FFP2. Kaut arī ar ārkārtējās situācijas saistībā ar COVID-19 izplatību valstī atcelšanu arī masku obligāta izmantošana ir atcelta no 2022.gada 1.aprīļa, tomēr atbilstoši ekspertu prognozēm 2022.-2023.gada rudens-ziemas sezonā prasība par sejas masku lietošanu publiskajās vietās var būt atjaunojama. Tādēļ nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr.727 ar kvalitātes kritērijiem medicīniskajām sejas maskām, lai nepieciešamības gadījumā varētu veikt to iepirkumu EAFVP darbības programmas ietvaros un nodrošināt to izdali vistrūcīgākajiem iedzīvotājiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Ar MK noteikumu Nr.727 grozījumiem (MK 2022.gada 3.maija noteikumi Nr. 271 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. novembra noteikumos Nr. 727 "Darbības programmas "Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.-2020. gada plānošanas periodā" īstenošanas noteikumi"", kas stājušies spēkā 2022. gada 7. maijā) ieviestā norma par viena atbalsta komplekta izsniegšanu kalendāra mēnesī praksē radīja situāciju, kas atsevišķiem EAFVP atbalsta saņēmējiem – personām ar invaliditāti, personām ar kustību traucējumiem, tostarp vienas personas mājsaimniecībām, kurās dzīvo seniori 65+, no pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču izdales punktiem attālākās vietās dzīvojošajiem, kuri parasti izmanto sabiedrisko transportu vai nolīgto transportu EAFVP atbalsta nogādāšanai dzīvesvietā, kā arī citu līdzcilvēku (radinieku, draugu, kaimiņu, brīvprātīgo, sociālo darbinieku) labo gribu un palīdzību, apgrūtināja EAFVP atbalsta saņemšanu vai palielināja izdevumus atbalsta nogādei dzīvesvietā, ņemot vērā nepieciešamību biežāk doties uz izdales punktu un ievērojami pieaugušās degvielas cenas. Par šādas situācijas rašanos informācija pamatā saņemta no pašas atbalsta saņēmējiem, partnerorganizācijām un sociālajiem dienestiem. Problēmas nerisināšanas gadījumā var būtiski pasliktināties EAFVP atbalsta pieejamības aspekts.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams atjaunot tiesības EAFVP gala atbalsta saņēmējiem izvēlēties saņemt atbalstu pakāpeniski vai uzreiz par visu attiecīgā statusa (trūcīgā, EAFVP maznodrošinātā vai krīzes situācijas) periodu (precizējumi MK noteikumu Nr.727 28.1. un 28.3. apakšpunktā).
Problēmas apraksts
2) Problēmjautājums par tiesībām saņemt lielāku pārtikas apjomu publiski tika izdiskutēts EAFVP Konsultatīvās darba grupas (turpmāk - KDG) 2022. gada 9. jūnija sanāksmē, pamatojoties uz KDG locekļa biedrības „EAPN - Latvia” pārstāvja (biedrības RASA) priekšlikumiem, kuru starpā bija priekšlikums vistrūcīgākajiem iedzīvotājiem palielināt izsniedzamo pārtikas preču komplektu skaitu laika periodā, ņemot vērā pieaugušas energoresursu un izrietoši pārtikas produktu cenas, kā arī dzīves sadārdzinājumu 2022.gada 1.pusgadā, kā arī prognozējamo cenu kāpumu 2022.-2023.gada rudens-ziemas sezonā.
Sanāksmes laikā tika pieņemts lēmums izvērtēt iespēju atbalstu palielināt par vienu pārtikas komplektu 2022. gada 4. ceturksnī un/vai par vienu pārtikas komplektu 2023. gada 1. ceturksnī.
Problēmas nerisināšanas gadījumā var būtiski pasliktināties zemu ienākumu mājsaimniecību, īpaši kurās dzīvo personas ar invaliditāti un seniori vecumā 65+, situācija ar pārtikas pietiekamību.
Sanāksmes laikā tika pieņemts lēmums izvērtēt iespēju atbalstu palielināt par vienu pārtikas komplektu 2022. gada 4. ceturksnī un/vai par vienu pārtikas komplektu 2023. gada 1. ceturksnī.
Problēmas nerisināšanas gadījumā var būtiski pasliktināties zemu ienākumu mājsaimniecību, īpaši kurās dzīvo personas ar invaliditāti un seniori vecumā 65+, situācija ar pārtikas pietiekamību.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams noteikt tiesības EAFVP gala atbalsta saņēmējiem saņemt papildu pārtikas atbalstu laikposmā no 01.11.2022. līdz 30.04.2023. (papildinājumu MK noteikumu Nr.727 sadaļā "Noslēguma jautājumi").
Problēmas apraksts
3) EAFVP darbības programmas kopējā finansējuma summas precizējamas atbilstoši tiesību aktu lietas 22-TA-2446 tiesību aktā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt EAFVP darbības programmas kopējā attiecināmā finansējuma summu (precizējumi MK noteikumu Nr.727 2. punktā).
Problēmas apraksts
4) MK noteikumu Nr. 727 4.1.3.1. apakšpunktā noteiktais ienākumu apmērs uz vienu ekvivalento patērētāju mājsaimniecībā EAFVP maznodrošinātās mājsaimniecības statusam – 327 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā, bet katrai nākamajai personai mājsaimniecībā 229 euro, atbilst 60 % no Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) 2018. gadā publicētai ienākumu mediānai (544,41 euro), piemērojot Latvijas skalu un noapaļojot summas līdz veseliem euro. Iedzīvotāji, kuru rīcībā esošie ienākumi ir ekvivalenti vai zemāki par 60 % no mājsaimniecību rīcībā esošās ienākumu mediānas, uzskatāmi par pakļautiem nabadzības riskam.
Nabadzības riskam pakļauto mājsaimniecību ienākumu apmērs būtu aprēķināms no CSP publicētās ienākumu mediānas summas par 2019.gadu1 (60% no 626,57 euro), un piemērojams no 2023.gada 1.janvāra. 2023.gadam aprēķinātais ienākumu slieksnis tiesību uz EAFVP atbalstu saņemšanai ir: 376 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 264 euro katrai nākamai personai mājsaimniecībā.
Spēkā esošo MK noteikumu Nr. 727 4.1.3.1. apakšpunktā noteiktais ienākumu slieksnis nabadzības riskam pakļautām mājsaimniecībām nav atbilstošs reālajai sociāli ekonomiskajai situācijai, un tā saglabāšana radīs situāciju, ka vistrūcīgākajai sabiedrības daļai nebūs tiesību saņemt EAFVP atbalstu.
1[https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV010/table/tableViewLayout1/]
Nabadzības riskam pakļauto mājsaimniecību ienākumu apmērs būtu aprēķināms no CSP publicētās ienākumu mediānas summas par 2019.gadu1 (60% no 626,57 euro), un piemērojams no 2023.gada 1.janvāra. 2023.gadam aprēķinātais ienākumu slieksnis tiesību uz EAFVP atbalstu saņemšanai ir: 376 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 264 euro katrai nākamai personai mājsaimniecībā.
Spēkā esošo MK noteikumu Nr. 727 4.1.3.1. apakšpunktā noteiktais ienākumu slieksnis nabadzības riskam pakļautām mājsaimniecībām nav atbilstošs reālajai sociāli ekonomiskajai situācijai, un tā saglabāšana radīs situāciju, ka vistrūcīgākajai sabiedrības daļai nebūs tiesību saņemt EAFVP atbalstu.
1[https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV010/table/tableViewLayout1/]
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt EAFVP maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu līmeni no 01.01.2023. (precizējumi MK noteikumu Nr.727 4.1.3.1.apakšpunktā un sadaļā "Noslēguma jautājumi").
Problēmas apraksts
5) MK noteikumos Nr.727 nav noteikti kvalitātes kritēriji medicīniskajām sejas maskām, kas neļauj veikt to iepirkumu EAFVP darbības programmas ietvaros.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams papildināt ar informāciju par medicīnisko sejas masku kvalitātes kritērijiem (papildinājumi MK noteikumu Nr.727 3.pielikumā ar IX1 nodaļu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Labvēlīga ietekme uz zemu ienākumu mājsaimniecībām - EAFVP gala atbalsta saņēmējiem, nodrošinot tiesības izvēlēties atbalstu saņemt uzreiz vai pa daļām, kā arī laika posmā 01.11.2022. - 30.04.2023. saņemt papildu pārtikas atbalstu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
10 135 199
0
144 176
130 134
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
10 135 199
0
144 176
130 134
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
11 923 764
3 102 240
169 619
7 516 084
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
11 923 764
3 102 240
169 619
7 516 084
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 788 565
-3 102 240
-25 443
-7 385 950
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 788 565
-3 102 240
-25 443
-7 385 950
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 102 240
0
7 385 950
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
EAFVP darbības programmai (DP) kārtējā gada un vidēja termiņa valsts budžetā paredzēts finansējums – 12 093 383 EUR, tostarp budžeta ieņēmumu sadaļā - 85% ES finansējums (10 279 376 EUR) un finansiālās ietekmes sadaļā -15 % LV finansējums (1 814 007 EUR).
DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” 2023. gadā – 153 099 EUR, tostarp budžeta ieņēmumu sadaļā - 85% ES finansējums (130 170 EUR) un finansiālās ietekmes sadaļā -15 % LV finansējums (22 976 EUR).
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.
DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” 2023. gadā – 153 099 EUR, tostarp budžeta ieņēmumu sadaļā - 85% ES finansējums (130 170 EUR) un finansiālās ietekmes sadaļā -15 % LV finansējums (22 976 EUR).
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Papildus valsts budžeta finansējums – 10 465 225 EUR, t.sk.:
2022. gadā – 3 102 240 EUR;
2023. gadā – 7 362 985 EUR.
2022. gadā – 3 102 240 EUR;
2023. gadā – 7 362 985 EUR.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopā - 10 618 324 EUR, t.sk:
Papildus valsts budžeta finansējums – 10 465 225 EUR.
DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums – 153 099 EUR
Indikatīvais finansējuma sadalījums:
2022. gadā – 3 102 240 EUR (papildu valsts budžeta finansējums) - finansējums pārtikas un pamata materiālās nenodrošinātības mazināšanai (SIF), t. sk., izmaksas komplektu iegādei, 5% netiešās izmaksas partnerorganizācijām par komplektu izdali un 5% netiešās izmaksas partnerorganizācijām par papildpasākumu īstenošanu;
2023. gadā – 7 516 084 EUR (t.sk. 7 362 985 EUR papildu valsts budžeta finansējums un 153 099 EUR DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums), t.sk.:
7 079 454 EUR (papildu valsts budžeta finansējums) - finansējums pārtikas un pamata materiālās nenodrošinātības mazināšanai (SIF), t. sk., izmaksas komplektu iegādei, 5% netiešās izmaksas partnerorganizācijām par komplektu izdali un 5% netiešās izmaksas partnerorganizācijām par papildpasākumu īstenošanu;
230 370 EUR (t.sk. 92 373 EUR papildu valsts budžeta finansējums un 137 997 EUR DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums) - finansējums 2014.-2020. gada plānošanas perioda EAFVP sadarbības iestādes (SIF) funkciju nodrošināšanai un 2021.-2027. gada plānošanas perioda informācijas sistēmas izstrādei;
189 443 EUR (t.sk. 176 706 EUR papildu valsts budžeta finansējums un 12 737 EUR DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums) - finansējums 2014.-2020. gada plānošanas perioda EAFVP vadošās iestādes un sertifikācijas iestādes (LM) funkciju nodrošināšanai un 2021.-2027. gada plānošanas perioda normatīvā regulējuma izstrādes nodrošināšanai, kā arī datu apmaiņas risinājuma izvērtējumam sniegtā atbalsta elektroniskai uzskaitei;
15 983 EUR (t.sk. 14 452 EUR papildu valsts budžeta finansējums un 1531 EUR DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums) - finansējums 2014.-2020. gada plānošanas perioda EAFVP revīzijas iestādes (FM) funkciju nodrošināšanai.
834 EUR (DP ietvaros pieejamais neattiecināmā finansējuma atlikums) – neattiecināmais finansējums SIF veikto pārtikas un pamata materiālās palīdzības iepirkumu administrēšanai.
Noteikumu projektam ir neitrāla fiskālā ietekme uz valsts budžetu.
Papildus valsts budžeta finansējums – 10 465 225 EUR.
DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums – 153 099 EUR
Indikatīvais finansējuma sadalījums:
2022. gadā – 3 102 240 EUR (papildu valsts budžeta finansējums) - finansējums pārtikas un pamata materiālās nenodrošinātības mazināšanai (SIF), t. sk., izmaksas komplektu iegādei, 5% netiešās izmaksas partnerorganizācijām par komplektu izdali un 5% netiešās izmaksas partnerorganizācijām par papildpasākumu īstenošanu;
2023. gadā – 7 516 084 EUR (t.sk. 7 362 985 EUR papildu valsts budžeta finansējums un 153 099 EUR DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums), t.sk.:
7 079 454 EUR (papildu valsts budžeta finansējums) - finansējums pārtikas un pamata materiālās nenodrošinātības mazināšanai (SIF), t. sk., izmaksas komplektu iegādei, 5% netiešās izmaksas partnerorganizācijām par komplektu izdali un 5% netiešās izmaksas partnerorganizācijām par papildpasākumu īstenošanu;
230 370 EUR (t.sk. 92 373 EUR papildu valsts budžeta finansējums un 137 997 EUR DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums) - finansējums 2014.-2020. gada plānošanas perioda EAFVP sadarbības iestādes (SIF) funkciju nodrošināšanai un 2021.-2027. gada plānošanas perioda informācijas sistēmas izstrādei;
189 443 EUR (t.sk. 176 706 EUR papildu valsts budžeta finansējums un 12 737 EUR DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums) - finansējums 2014.-2020. gada plānošanas perioda EAFVP vadošās iestādes un sertifikācijas iestādes (LM) funkciju nodrošināšanai un 2021.-2027. gada plānošanas perioda normatīvā regulējuma izstrādes nodrošināšanai, kā arī datu apmaiņas risinājuma izvērtējumam sniegtā atbalsta elektroniskai uzskaitei;
15 983 EUR (t.sk. 14 452 EUR papildu valsts budžeta finansējums un 1531 EUR DP ietvaros pieejamais finansējuma atlikums) - finansējums 2014.-2020. gada plānošanas perioda EAFVP revīzijas iestādes (FM) funkciju nodrošināšanai.
834 EUR (DP ietvaros pieejamais neattiecināmā finansējuma atlikums) – neattiecināmais finansējums SIF veikto pārtikas un pamata materiālās palīdzības iepirkumu administrēšanai.
Noteikumu projektam ir neitrāla fiskālā ietekme uz valsts budžetu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav izmaiņu.
Cita informācija
Pēc Noteikumu projekta stāšanās spēkā LM, SIF un FM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nepieciešamo finansējumu DP 2022. un 2023. gadam lūgs pārdalīt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts izstrādāts jau pamatojoties uz iedzīvotāju - zemu ienākumu mājsaimniecību pārstāvju (tiešā EAFVP darbības programmas mērķa grupa) un šo personu intereses pārstāvošo organizāciju, kā arī EAFVP KDG locekļu (kuras sastāvā ir nevalstisko organizāciju, valsts un pašvaldību iestāžu pārstāvji), sniegtajiem viedokļiem un iniciatīvu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Zemu ienākumu mājsaimniecību situācija uzlabojas, izmantojot tiesības saņemt atbalsta apjomu vienā reizē, tādējādi ietaupot resursus atbalsta nogādei dzīvesvietā, kā arī izmantojot tiesības saņemt papildu pārtikas atbalstu, ja tas mājsaimniecībai ir nepieciešams, tādējādi ļaujot ietaupīt tās budžetu un novirzīt līdzekļus citiem izdevumiem.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums Noteikumu projekta Anotācijas 3.sadaļai - Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins.