Anotācija (ex-ante)

22-TA-329: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Būvniecības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Būvniecības likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts pēc Iekšlietu ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā praksē, veicot būvniecības darbus pie Latvijas Republikas valsts robežas, konstatēto nepieciešamību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir efektivizēt būvju būvniecības procesu valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā attiecībā uz Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Ņemot vērā valsts robežas joslas iekārtošanas steidzamību pie Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas, kā arī nepieciešamību nodrošināt savlaicīgu būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā (tostarp nepieciešamību nodrošināt to, ka Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošina būvniecības tiesiskuma kontroli arī uz jau ierosinātajiem valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas būvniecības projektiem), nepieciešams noteikt, ka likumprojekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši spēkā esošā Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunktam pašreiz Būvniecības valsts kontroles birojs pilda Būvniecības likumā un citos būvniecības jomas normatīvajos aktos noteiktās būvvaldes funkcijas attiecībā uz Iekšlietu ministrijas vai tās padotības iestādes vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā. Savukārt atbilstoši spēkā esošā Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktam līdz šā likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkta spēkā stāšanās dienai ierosinātās būvniecības tiesiskuma kontroli veic attiecīgā būvvalde.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkts paredz, ka Būvniecības valsts kontroles birojs pilda būvvaldes funkcijas uz to būvju būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, kas nepieciešamas Iekšlietu ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām. Vienlaikus, ņemot vērā pašreiz Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktā noteikto, Būvniecības valsts kontroles birojs neveic būvniecības tiesiskuma kontroli attiecībā uz to būvju būvniecību, kas valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā ierosināta līdz Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkta spēkā stāšanās dienai (2021. gada 3. septembrim). Līdz ar to atbilstoši spēkā esošajam regulējumam attiecībā uz Iekšlietu ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību, kas uzsāktas līdz 2021. gada 2. septembrim, valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā tiesiskuma kontroli veic attiecīgā būvvalde.
Veicot būvniecību valsts robežas joslā, tika konstatēts, ka situācijās, kad būves daļa (piemēram, inženiertīkls) atrodas ārpus valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas, ir jāierosina atsevišķa būvniecības iecere vietējā būvvaldē.
Vienlaikus, turpinot valsts robežas joslas iekārtošanas darbus, tika konstatēts, ka arī līdz 2021. gada 2. septembrim ierosināto būvju būvniecības valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā tiesiskuma kontroli būtu nepieciešams nodot Būvniecības valsts kontroles birojam, ņemot vērā minēto joslu iekārtošanas darbu nozīmīgumu valsts drošības garantēšanā, kā arī ņemot vērā pastāvošos apstākļus uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Risinājuma apraksts
1. Likumprojekta 1. pants paredz izteikt jaunā redakcijā Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunktu, paredzot, ka Būvniecības valsts kontroles birojs pilda Būvniecības likumā un citos būvniecības jomas normatīvajos aktos noteiktās būvvaldes funkcijas attiecībā uz Iekšlietu ministrijas vai to padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, kā arī būvju, kuru daļa atrodas ārpus valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas, būvniecību.
Līdz ar to Būvniecības valsts kontroles birojs pildīs būvvaldes funkcijas arī tajos gadījumos, kad Iekšlietu ministrijas vai to padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamās būves daļa atradīsies ārpus valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas.
Ar minētajām izmaiņām Būvniecības likumā tiks samazināta būvniecības uzraudzības sadrumstalotība, nodrošinot, ka būvvaldes funkcijas pilda viena institūcija attiecībā uz visiem (tostarp, uz jau ierosinātajiem) būvniecības projektiem valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā. Tāpat ar minētajām izmaiņām tiks nodrošināta būvniecības procesa viengabalainība un attiecīgi nebūs jāierosina atsevišķa būvniecības iecere vietējā būvvaldē tajos gadījumos, kad, piemēram, izbūvējot inženiertīklus valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, rodas nepieciešamība izbūvēt inženiertīklu ārpus minētajām joslām, lai apietu kādu šķērsli vai grūti pieejamu vietu.

2. Likumprojekta 2. pants paredz izteikt jaunā redakcijā Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktu, paredzot, ka līdz Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punkta "c" apakšpunkta spēkā stāšanās dienai ierosinātās būvniecības tiesiskuma kontroli veic attiecīgā būvvalde. Minētais nav attiecināms uz valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas būvniecības projektiem.
Līdz ar to attiecībā uz uzsāktajiem valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas būvniecības projektiem būvniecības tiesiskuma kontroli veiks jau Būvniecības valsts kontroles birojs, nevis attiecīgā būvvalde.
Atbilstoši Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1. un 1.1 punktam Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošina būvdarbu kontroli un pilda būvvaldes funkcijas attiecībā uz nozīmīgu projektu būvniecību (piemēram, trešās grupas publiskajām ēkām, ja būvdarbu veikšanai nepieciešama būvatļauja, Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādes vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošā nekustamajā īpašumā, būvju būvniecību Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā).
Valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas iekārtošana ir būtisks projekts valsts drošības garantēšanai un robežapsardzības sistēmai nepieciešamo apstākļu nodrošināšanai, it īpaši, ņemot vērā pašreiz pastāvošos apstākļus pie Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas.
Ievērojot minēto, attiecīgās izmaiņas Būvniecības likuma pārejas noteikumu 28. punktā ir nepieciešamas, lai tiktu nodrošināta vienota un attiecīgi arī efektīvāka ierosināto būvniecības projektu valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā tiesiskuma kontrole un minēto kontroli veiktu Būvniecības valsts kontroles birojs, nevis attiecīgā būvvalde.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
70 814
0
70 814
0
70 814
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
70 814
0
70 814
0
70 814
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
70 814
0
70 814
0
70 814
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
70 814
0
70 814
0
70 814
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Valsts ārējās robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvei un ar to saistītajiem pasākumiem saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta sēdē nolemto (prot. Nr.56 37.§ 4.1. un 4.2. apakšpunkts) Ekonomikas ministrijai budžeta programmā 20.00.00 “Būvniecība” piešķirts finansējums Būvniecības valsts kontroles birojam būvvaldes funkciju veikšanai:
2021. gadā 17 706 euro (saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 6. oktobra rīkojumu Nr. 694 “Par apropriācijas pārdali valsts robežas infrastruktūras izbūves nodrošināšanai”, veicot apropriācijas pārdali 2021. gadam no Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība” 2018.-2020. gada prioritārā pasākuma “Latvijas Republikas valsts robežas uzturēšana”);
2022., 2023. un 2024. gadā 70 814 euro katru gadu (saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam” un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam”, pārdalot finansējumu no Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība” 2018.-2020. gada prioritārā pasākuma “Latvijas Republikas valsts robežas uzturēšana”).
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/0447b2ad-d4b1-4ee9-bb27-e37eed35d3e9 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības norises laikā viedokļi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Iekšlietu ministrija
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ņemot vērā likumprojekta tiesisko regulējumu, Būvniecības valsts kontroles birojs pildīs būvvaldes funkcijas arī attiecībā uz to Iekšlietu ministrijas vai to padotībā esošo iestāžu vajadzībām nepieciešamo būvju, kuru daļa atrodas ārpus valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas, būvniecību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi