Anotācija (ex-ante)

22-TA-3001: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par apropriācijas pārdali” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmito, 13.2 un 13.3 daļu;
2. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu komunālo pakalpojumu un kurināmā iegādes sadārdzinājuma segšanu, atļaut Iekšlietu ministrijai pārdalīt finansējumu 6 626 185 euro apmērā starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
I. Valsts pamatbudžeta izdevumu prognozētā neapguve:
1. budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija"-  2 723 185 euro
(EKK 2000):
Budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" finanšu līdzekļi plānotajā apmērā netiks apgūti saistībā ar šādu pasākumu ieviešanas gaitu:
– 2022.–2024.gada prioritārais pasākums "Valsts policijas nodrošinājums ar funkciju  izpildei nepieciešamajiem transportlīdzekļiem"- 1 121 685 euro.
Nomas transportlīdzekļu saņemšana no iznomātāja un nomas maksājumu veikšana saskaņā ar maksājumu grafiku paredzēta 2022.gada 3. un 4.ceturksnī.
– 2020.–2022.gada prioritārais pasākums "Valsts policijas amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm nodrošināšanai ar formas tērpiem"- 1 601 500 euro.  .
Iepirkumā  "Jaunā dizaina formas tērpu un to sastāvdaļu iegāde Valsts policijas amatpersonām (uz četriem gadiem)" (trīs daļas) komisijas lēmums pieņemts 2022.gada 15.augustā. Iepirkuma 1.daļā norit līguma slēgšanas process. Avansa maksājums nav paredzēts. Ņemot vērā minēto procesu laikietilpīgu, paredzams, ka jaunā dizaina formas tērpu piegāde iespējama tikai gada beigās un rēķinu apmaksa 2023.gadā. Iepirkuma 2.daļā  - 10 dienu periods, kurā ir tiesības iesniegt iesniegumu par iepirkuma procedūras pārkāpumiem. Iepirkuma 3.daļā iepirkums izbeigts bez rezultāta, 2022.gada 15.jūlijā tika izsludināts jauns iepirkums, tiek izvērtēti iesniegtie piedāvājumi;
2. budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība glābšana un civilā aizsardzība"- 703 000 euro (EKK 2000)
Budžeta programmā 07.00.00 "Ugunsdrošība glābšana un civilā aizsardzība"  finanšu līdzekļi plānotajā apmērā netiks apgūti saistībā ar pasākumu "Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm nodrošināšana ar nepieciešamo formas tērpu".  Prognozēta neapguve, jo iepirkuma procedūras ar sarunām  “Ikdienas formas tērpu un to priekšmetu piegāde (uz trīs gadiem)” ietvaros joprojām nav pieņemti lēmumi šādās daļās: iepirkuma priekšmeta 1.daļa: “Vissezonas cimdi”, iepirkuma priekšmeta 2.daļa: “Nagcepure”, iepirkuma priekšmeta 4.daļa: “Ziemas cepure (flīsa)”, iepirkuma priekšmeta 6.daļa: “Siltā/ziemas jaka”, iepirkuma priekšmeta 8.daļa: “Lietusmētelis”, iepirkuma priekšmeta 9.daļa: “Cepure galvas/kakla apsējs”, iepirkuma priekšmeta 10.daļa: “Atšķirības zīmes, līpslēdži”;
3. budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" – 3 200 000 euro (EKK 2000)
Budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" finanšu līdzekļi plānotajā apmērā netiks apgūti saistībā ar pasākuma "Valsts robežsardzes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm nodrošināšana ar nepieciešamo formas tērpu" īstenošanas gaitu. 2021. gada 18. jūnijā tika pieņemts Iepirkumu uzraudzības biroja Iesniegumu izskatīšanas komisijas lēmums uzdot Valsts robežsardzei pārtraukt atklāto konkursu “Formas tērpa piegāde”. Iepirkuma komisija pārtrauca iepirkumu un  veica iepirkuma dokumentācijas precizēšanu/pilnveidošanu.  2022. gada 12. janvārī iepirkuma komisija atkārtoti izsludināja iepirkumu par “Formas tērpa piegāde”. Kandidāti iesniedza pieteikumus par sešām iepirkuma priekšmeta daļām, bet noteikto kvalifikācijas prasību neatbilstības dēļ par divām iepirkuma priekšmetu daļām neviens kandidāts netika uzaicināts iesniegt piedāvājumus. Piedāvājumu iesniegšanas termiņš ir noteikts 2022. gada 30. augusts. Piedāvājumu izskatīšanas termiņš provizoriski plānots līdz 2022. gada 30. septembrim. Plānotais iepirkuma līguma noslēgšanas datums  ir 2022. gada oktobris un preču piegāde - 2023. gada aprīlis.

II. Komunālo maksājumu un kurināmā iegādes sadārdzinājums
Saistībā ar Krievijas Federācijas militāro agresiju pret Ukrainu ir noticis straujš energoresursu cenu pieaugumus globālā mērogā. Cenu kāpumu ietekmē dažādi faktori – tostarp ekonomiskās sankcijas un resursu piegādes ķēžu pārrāvumi.
Naftas cenas pieaugums ir veicinājis degvielas cenu kāpumu, savukārt dabasgāzes cenu kāpums ir saistīts ar siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu pieaugumu. Šīs izmaksas sadārdzina arī pakalpojumu izdevumus, pieaugot arī komunālo maksājumu cenām.
Šobrīd elektroenerģijas piegādātāji, sniedzot cenu piedāvājumu noteiktam periodam, izvērtē iespējamās izmaiņas (pieaugumu) biržas cenā un terminētam periodam piedāvā ļoti augstu cenu, jo, ņemot vērā šī brīža situāciju, tirgus cenas ir ļoti svārstīgas un tirgotājs nosaka nemainīgu uzcenojumu kWh virs biržas cenas.
Vienlaikus, arī ja netiks nodrošināta siltumenerģijas padeve, ēkām  dēļ  nenomaksātiem rēķiniem atslēgs siltuma apgādi. Tad pie negatīvām āra gaisa temperatūrām var aizsalt ūdensvada ievadi, ūdensvada stāvvadi ēkā,  apkures sistēmu cauruļvadi, sildķermeņi, kanalizācijas stāvvadi.  Telpās atjaunojoties atbilstošām pozitīvām (+) temperatūrām, no bojātajām komunikācijām notiks noplūdes, kas savukārt bojās pārējās ēkas konstrukcijas un ēkā esošās materiālās vērtības. Ja ēkās esošais personāls  telpu apsildi veiks ar elektriskajiem sildītājiem, (papildus esošajiem elektrības patēriņam), tiks pārslogota ēkas elektroinstalācija, kas var izraisīt elektrisko vadu izolācijas bojājumus, ugunsgrēku ēkā un arī nelaimes gadījumus cilvēkiem gūstot elektrotraumas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Priekšlikumi finansējuma pārdalei
Lai nodrošinātu komunālo pakalpojumu un kurināmā iegādes sadārdzinājuma segšanu, kā arī izdevumu, kas saistīti ar operatīvo darbību, pieaugumu, iepriekš minētais neapgūtais finansējums 6 626 185 euro apmērā pārdalāms sekojoši:
1. no budžeta apakšprogrammas 06.01.00 “Valsts policija” 2020. – 2022. gada prioritārā pasākuma "Valsts policijas amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm nodrošināšana ar formas tērpiem" 1 601 500 euro apmērā pārdalāms uz budžeta apakšprogrammu 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums";
2. budžeta apakšprogrammas 06.01.00 “Valsts policija” ietvaros samazināms finansējums 2022. – 2024. gada prioritārajam pasākumam "Valsts policijas nodrošinājums ar funkciju  izpildei nepieciešamajiem transportlīdzekļiem" 105 303 euro apmērā un palielināms finansējums minētajam mērķim;
3. no budžeta apakšprogrammas 06.01.00 “Valsts policija” 2022. – 2024.gada prioritārā pasākuma "Valsts policijas nodrošinājums ar funkciju  izpildei nepieciešamajiem transportlīdzekļiem" pārdalāms finansējums 1 016 382 euro apmērā uz:
3.1. budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmu uzturēšana un vadība” 49 540 euro apmērā;
3.2. budžeta programmu 09.00.00 “Valsts drošības dienesta darbība” 164 156 euro apmērā;
3.3. budžeta programmu 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" 156 625 euro apmērā;
3.4. budžeta apakšprogrammu 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 330 122 euro apmērā;
3.5. budžeta apakšprogrammu 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" 315 939 euro apmērā;
4. no budžeta programmas 07.00.00 "Ugunsdrošība glābšana un civilā aizsardzība" pasākuma "Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm nodrošināšana ar nepieciešamo formas tērpu" 703 000 euro apmērā pārdalāms uz budžeta apakšprogrammu 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums";
5. no budžeta programmas 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" pasākuma "Valsts robežsardzes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm nodrošināšana ar nepieciešamo formas tērpu" 3 200 000 euro apmērā pārdalāms uz budžeta apakšprogrammu 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" 3 200 000 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. pants. “Apropriācijas” paredz:
(13) Finanšu ministram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, informējot par to Saeimu, veikt šādas apropriāciju pārdales:
1) ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām;
(132) Finanšu ministram ir tiesības veikt šā panta trīspadsmitās daļas 1. punktā minētās apropriāciju pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ievērojot šādus nosacījumus:
1) kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) nedrīkst izraisīt katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro;
(133) Šā panta 13.2 daļas nosacījumi neattiecas uz:
3) apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām budžeta resoram gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz:
 - lai nodrošinātu komunālo pakalpojumu un kurināmā iegādes sadārdzinājuma segšanu, atļaut Iekšlietu ministrijai pārdalīt finansējumu 6 626 185 euro apmērā Iekšlietu ministrijas resora ietvaros starp budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem;
 - Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei;
- finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
6 626 185
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
6 626 185
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 626 185
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 626 185
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 626 185
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējuma pārdale 6 626 185 euro apmērā starp Iekšlietu ministrijas resora budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem.
Detalizēta informācija un aprēķini iekļauti anotācijas pielikumā.
Projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts attiecas uz Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Valsts policija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Valsts robežsardze
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts drošības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai)