Anotācija (ex-ante)

24-TA-1103: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Palejas-Lielkoki" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, daļas pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa un Bauskas novada domes 2024. gada 22. februāra lēmums Nr. 61 (prot. Nr. 2, 32.p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo zemes vienību un inženierbūves Ceraukstes pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo zemes vienību un uz tās esošo būvi, kas nepieciešama projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašumā "Palejas-Lielkoki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0114) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0185) 0,02 ha platībā (pirms sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114) (turpmāk – Zemes vienība) un uz tās esošā inženierbūve (būves kadastra apzīmējums 4050 003 0185 001) 80 kv.m. (pirms sadales būve ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114 001) (turpmāk – Būve), Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (turpmāk arī – Nekustamā īpašuma daļa). Būve atrodas uz Zemes vienības un tiek pārņemta, nodrošinot Civillikuma 968. pantā noteikto, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu.
Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tā ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai, izmantojot publiskās lietošanas autoceļa infrastruktūras (valstij piederoša pašvaldības nozīmes autoceļa posma) izveidošanai un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Bauskas novada domes 2024. gada 22. februāra lēmumu Nr. 61 (prot. Nr. 2, 32. p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo zemes vienību un inženierbūves Ceraukstes pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma "Palejas-Lielkoki" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4050 003 0114, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0185 0,02 ha platībā un uz tās esošā būve (būves kadastra apzīmējums 4050 003 0185 001) 80 kv.m. platībā izveidota, pamatojoties uz Bauskas novada pašvaldības iestādes "Bauskas apvienības pārvalde" 2023. gada 29. novembra lēmumu Nr. BAP/2023/9-1/288/APL "Par nekustamā īpašuma "Palejas-Lielkoki" Ceraukstes pagastā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114 un uz tās esošās būves ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114 001 sadali un nekustamā īpašuma lietošanas mērķa noteikšanu", sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114 un būvi ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114 001, un nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo zemes vienības daļu un būvi uz tās.
Nekustamais īpašums piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Latvijas Republikas Bauskas rajona Ceraukstes pagasta padomes 2008. gada 16. septembra lēmumu "Par lauku apvidus zemes piekritību". Būve reģistrēta Nekustamā īpašuma sastāvā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēmas dati), tiesiskais valdītājs – Bauskas novada pašvaldība.
Rail Baltica projekta ietvaros Būvi paredzēts nojaukts, izbūvējot jaunu pašvaldības nozīmes ceļu.
Sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114 un būvi ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114 001:
- izveidota zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0185 0,02 ha platībā un uz tās esoša būve ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0185 001 80 kv.m. platībā, kas pārņemami bez atlīdzības valsts īpašumā. Zemes vienība un būve uz tās nepieciešami valstij piederoša pašvaldības nozīmes autoceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai pašvaldības nozīmes autoceļa infrastruktūras nodalījuma joslā;
- izveidota pašvaldības valdījumā paliekoša zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0186 0,96 ha platībā un uz tās esoša būve ar kadastra apzīmējumu 4050 003 0114 001 5250 kv.m. platībā.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamajai Zemes vienībai ar platību 0,02 ha ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,02 ha; 2) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - 0,01 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,02 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zeme zem ceļiem – 0,02 ha. Būves platība ir 80.kv.m., galvenais lietošanas veids "Ielas, ceļi un laukumi" (kods 2112). Būves garums 16 m, laukums 80 kv.m. un platums 5 m.
Zemes vienība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir kadastrāli uzmērīta. Nekustamā īpašuma daļa tiks ierakstīta zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Bauskas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu un apgrūtināt to ar hipotēku bez atsevišķas Bauskas novada pašvaldības piekrišanas.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamā īpašuma daļu bez atlīdzības nodot atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai, ja tā vairs netiek izmantota valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai. Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4.panta trešās daļas noteikumiem.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas, nostiprinot īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, tā tiks iekļauta nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija 4", kadastra Nr. 4050 003 0158, sastāvā un aktualizēti kadastra dati par nekustamo īpašumu "Palejas-Lielkoki" Ceraukstes pagasts, Bauskas novads, kadastra Nr. 4050 003 0114.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamā īpašuma daļu izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.  
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā Nekustamā īpašuma daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība valsts funkciju īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098304, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropasdzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
  • Bauskas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi