22-TA-105: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā un septītā daļa.
Projekts izstrādāts, lai novērstu situāciju, kad ievērojama izejvielas un pārstrādes izmaksu pieauguma rezultātā atbalsta likme pasterizēta piena piegādei programmā “Piens un augļi skolai” nenosedz izmaksas un produktu piegādātāji pārtrauc dalību programmā.
Projekts izstrādāts, lai novērstu situāciju, kad ievērojama izejvielas un pārstrādes izmaksu pieauguma rezultātā atbalsta likme pasterizēta piena piegādei programmā “Piens un augļi skolai” nenosedz izmaksas un produktu piegādātāji pārtrauc dalību programmā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz palielināt atbalsta likmes pienam programmā “Piens un augļi skolai” (turpmāk – atbalsta programma) 2021//2022. mācību gada otrajā semestrī. Tas nepieciešams, ņemot vērā svaigpiena iepirkuma cenas pieaugumu un piena pārstrādes izmaksu pieaugumu. Atbalsta programmā pašreiz noteiktās atbalsta likmes nenosedz izmaksas atbalsta programmas produktu ražošanai. Atbalsta palielināšanai nav nepieciešami papildu budžeta līdzekļi. Atbalsta likmes tiek palielinātas tikai līdz 2021./2022. mācību gada beigām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbalsta programmu Latvijā reglamentē MK noteikumi Nr. 485 un virkne Eiropas Savienības normatīvo aktu, tostarp Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra regula (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) Nr. 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007.
MK noteikumu Nr. 485 5. pielikuma 2. punktā ir noteiktas atbalsta likmes par litru pasterizēta piena, kas izglītojamiem piegādāts atbalsta programmā. Atbalsta likmes ir diferencētas pēc tā, vai piens tiek piegādāts individuālu porciju iepakojumā (t.i., līdz 250 ml ieskaitot) vai arī lielos iepakojumos (t.i., vairāk par 250 ml), kā arī, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bioloģisko lauksaimniecību ražotam pienam atbalsta likme ir vēl augstāka. Proti, šobrīd MK noteikumi Nr. 485 nosaka šādas atbalsta likmes pasterizētam pienam:
- pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 0,95 euro par litru;
- pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,70 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 0,97 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,72 euro par litru.
Piena (un arī svaigu augļu un dārzeņu) piegāde atbalsta programmā balstās uz atbalsta pretendentiem piešķirtām skolu apgādes tiesībām jeb katras izglītības iestādes apgādei aprēķinātu finansējuma aploksni, kuras ietvaros atbalsta pretendenti produktus mācību gada laikā piegādā un kuru nevar pārsniegt (t.i., ja tā tiek pārsniegta, par pārsniegto apmēru pretendentam netiek piešķirts atbalsts).
Vispārīga informācija par atbalsta programmas apguvi kopš 2017./2018. mācību gada:
Sākotnēji, uzsākot programmu no 2017./2018. mācību gada, nepieciešamā finansējuma apmērs tika prognozēts tā, lai būtu iespējams saskaņā ar programmas nosacījumiem 3 reizes nedēļā nodrošināt pienu 100% visai noteiktajai mērķauditorijai (pirmsskolas izglītības iestāžu un 1.-9.klases izglītojamie), ja šāds rezultatīvais rādītājs tiktu sasniegts. Savukārt, programmas īstenošanas gaitā ir redzams, ka, neskatoties uz pieaugošu tendenci (2017./2018. mācību gadā 83%, bet 2020./2021. mācību gadā 88%), pagaidām pilna mērķauditorijas aptvere nav sasniegta. Līdz ar to pagaidām atbalsta programmā netiek izlietots viss pieejamais finansējums. Kā arī, viens no iemesliem, kādēļ netiek sasniegts 100% slieksnis, ir apstāklis, ka loģistikas izmaksu dēļ produkti bieži netiek piegādāti skolām attālākos reģionos.
Tāpat prognozēs tika izmantoti 2016./2017. gada dati par dažādu piena veidu īpatsvaru kopējā piena daudzumā, kur lielāko daļu (59%) veidoja produkts ar zemāko atbalsta likmi, t.i., piens iepakojumā virs 250 ml, bet 25% veidoja piens mazajos iepakojumos līdz 250 ml, kam ir augstākā atbalsta likme (ņemot vērā, ka tobrīd programmā netika piegādāts bioloģisks piens iepakojumā līdz 250 ml). Taču programmas gaitā ir mainījušās piegādātā piena veidu proporcijas, un 2020./2021. gadā lielāko daļu (74%) piena piegādē veidoja piens iepakojumā līdz 250 ml, savukārt piens lielajos iepakojumos veidoja tikai 22%. Uz šo proporciju izmaiņu rēķina ir palielinājies faktiski izmaksātais finansējums par piegādāto piena daudzumu un vienlaikus tas arī ir samazinājis iespējamo izdales reižu skaitu izdales periodā (kā jau iepriekš tika minēts, produkti tiek piegādāti saskaņā ar piešķirtām skolu apgādes tiesībām jeb katras izglītības iestādes apgādei aprēķinātu finansējuma aploksni, kuras ietvaros atbalsta pretendenti produktus mācību gada laikā piegādā un kuru nevar pārsniegt).
Tāpat jāatzīmē Covid-19 pandēmijas negatīvā ietekme uz programmas rezultatīvajiem rādītājiem 2019./2020. un 2020./2021. mācību gadā. Ņemot vērā, ka epidemioloģiskās drošības pasākumu dēļ šajā laikā mācību process daudzviet pilnībā vai daļēji notika attālināti, arī iespējas izdalīt atbalsta programmas produktus uz vietas izglītības iestādēs būtiski samazinājās. Tādēļ attālināto mācību laikā produkti bija pieejami tajās pašvaldībās, kuras nodrošināja pārtikas paku piegādes iedzīvotājiem un bija noslēgušas līgumus ar atbalsta programmas pretendentiem par produktu piegādi šo pārtikas paku ietvaros. Tādēļ, neskatoties uz to, ka programmā pienu saņēmušo bērnu skaits, piemēram, 2020./2021. gadā bija par 9% lielāks (278 637 izglītojamie) nekā 2016./2017. gadā, faktiski izdalītā piena daudzums tomēr bija ievērojami mazāks – 2,48 tūkst. tonnas jeb par 41% mazāk.
MK noteikumu Nr. 485 5. pielikuma 2. punktā ir noteiktas atbalsta likmes par litru pasterizēta piena, kas izglītojamiem piegādāts atbalsta programmā. Atbalsta likmes ir diferencētas pēc tā, vai piens tiek piegādāts individuālu porciju iepakojumā (t.i., līdz 250 ml ieskaitot) vai arī lielos iepakojumos (t.i., vairāk par 250 ml), kā arī, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bioloģisko lauksaimniecību ražotam pienam atbalsta likme ir vēl augstāka. Proti, šobrīd MK noteikumi Nr. 485 nosaka šādas atbalsta likmes pasterizētam pienam:
- pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 0,95 euro par litru;
- pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,70 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 0,97 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,72 euro par litru.
Piena (un arī svaigu augļu un dārzeņu) piegāde atbalsta programmā balstās uz atbalsta pretendentiem piešķirtām skolu apgādes tiesībām jeb katras izglītības iestādes apgādei aprēķinātu finansējuma aploksni, kuras ietvaros atbalsta pretendenti produktus mācību gada laikā piegādā un kuru nevar pārsniegt (t.i., ja tā tiek pārsniegta, par pārsniegto apmēru pretendentam netiek piešķirts atbalsts).
Vispārīga informācija par atbalsta programmas apguvi kopš 2017./2018. mācību gada:
Sākotnēji, uzsākot programmu no 2017./2018. mācību gada, nepieciešamā finansējuma apmērs tika prognozēts tā, lai būtu iespējams saskaņā ar programmas nosacījumiem 3 reizes nedēļā nodrošināt pienu 100% visai noteiktajai mērķauditorijai (pirmsskolas izglītības iestāžu un 1.-9.klases izglītojamie), ja šāds rezultatīvais rādītājs tiktu sasniegts. Savukārt, programmas īstenošanas gaitā ir redzams, ka, neskatoties uz pieaugošu tendenci (2017./2018. mācību gadā 83%, bet 2020./2021. mācību gadā 88%), pagaidām pilna mērķauditorijas aptvere nav sasniegta. Līdz ar to pagaidām atbalsta programmā netiek izlietots viss pieejamais finansējums. Kā arī, viens no iemesliem, kādēļ netiek sasniegts 100% slieksnis, ir apstāklis, ka loģistikas izmaksu dēļ produkti bieži netiek piegādāti skolām attālākos reģionos.
Tāpat prognozēs tika izmantoti 2016./2017. gada dati par dažādu piena veidu īpatsvaru kopējā piena daudzumā, kur lielāko daļu (59%) veidoja produkts ar zemāko atbalsta likmi, t.i., piens iepakojumā virs 250 ml, bet 25% veidoja piens mazajos iepakojumos līdz 250 ml, kam ir augstākā atbalsta likme (ņemot vērā, ka tobrīd programmā netika piegādāts bioloģisks piens iepakojumā līdz 250 ml). Taču programmas gaitā ir mainījušās piegādātā piena veidu proporcijas, un 2020./2021. gadā lielāko daļu (74%) piena piegādē veidoja piens iepakojumā līdz 250 ml, savukārt piens lielajos iepakojumos veidoja tikai 22%. Uz šo proporciju izmaiņu rēķina ir palielinājies faktiski izmaksātais finansējums par piegādāto piena daudzumu un vienlaikus tas arī ir samazinājis iespējamo izdales reižu skaitu izdales periodā (kā jau iepriekš tika minēts, produkti tiek piegādāti saskaņā ar piešķirtām skolu apgādes tiesībām jeb katras izglītības iestādes apgādei aprēķinātu finansējuma aploksni, kuras ietvaros atbalsta pretendenti produktus mācību gada laikā piegādā un kuru nevar pārsniegt).
Tāpat jāatzīmē Covid-19 pandēmijas negatīvā ietekme uz programmas rezultatīvajiem rādītājiem 2019./2020. un 2020./2021. mācību gadā. Ņemot vērā, ka epidemioloģiskās drošības pasākumu dēļ šajā laikā mācību process daudzviet pilnībā vai daļēji notika attālināti, arī iespējas izdalīt atbalsta programmas produktus uz vietas izglītības iestādēs būtiski samazinājās. Tādēļ attālināto mācību laikā produkti bija pieejami tajās pašvaldībās, kuras nodrošināja pārtikas paku piegādes iedzīvotājiem un bija noslēgušas līgumus ar atbalsta programmas pretendentiem par produktu piegādi šo pārtikas paku ietvaros. Tādēļ, neskatoties uz to, ka programmā pienu saņēmušo bērnu skaits, piemēram, 2020./2021. gadā bija par 9% lielāks (278 637 izglītojamie) nekā 2016./2017. gadā, faktiski izdalītā piena daudzums tomēr bija ievērojami mazāks – 2,48 tūkst. tonnas jeb par 41% mazāk.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā, līdzīgi kā pārējās Eiropas Savienības dalībvalstīs, 2021. gadā ir būtiski pieaugusi svaigpiena iepirkuma cena – Lauksaimniecības datu centra dati liecina, ka kopš 2021. gada maija ik mēnesi tika sasniegti cenas rekordi (mēnešu griezumā), bet 2021. gada novembrī un decembrī jau sasniegti arī absolūtie cenas rekordi Latvijā, - attiecīgi 0,36 EUR/kg un 0,40 EUR/kg. Svaigpiena iepirkuma vidējā cena 2021. gada decembrī, salīdzinot ar 2020. gada decembri, bija pieaugusi par 34%. Saskaņā ar Latvijas Centrālās Piensaimnieku savienības (turpmāk – LPCS) sniegto informāciju par pārstrādes izmaksu struktūru pasterizētam pienam, svaigpiena iepirkuma cena veido vismaz pusi no pasterizēta piena ražošanas izmaksām (piemēram, 2020. gada decembrī 51,9%, 2021. gada decembrī 60,8%) un, līdz ar to, tā ir būtiskākā pārstrādes izmaksu daļa, kas kopš 2020. gada vidus piedzīvo stabilu kāpumu.
Taču arī citi izmaksu posteņi piena pārstrādē ir sadārdzinājušies. Uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem balstīti Zemkopības ministrijas aprēķini par piena produktu izlaides pieaugumu un ražošanas izmaksu pieaugumu ļauj secināt, ka ražošanas izmaksas pieaugušas straujāk nekā produktu izlaide, kas nozīmē, ka ražotājiem pašiem jāsedz šis izmaksu pieaugums. Piemēram, energoresursi, kaut arī tie neveido būtiskāko daļu piena pārstrādes izmaksās, ir ievērojami sadārdzinājušies - pēc LPCS sniegtās informācijas, 2021. gada decembrī salīdzinājumā ar 2020. gada decembri, energoresursu izmaksas (rēķinot uz 1 tonnu pārstrādātā piena) ir dubultojušās.
Pārstrādes izmaksu kāpuma rezultātā MK noteikumos Nr. 485 pašreiz noteiktās atbalsta likmes nenosedz pasterizēta piena ražošanas, piegādes un izdalīšanas izmaksas atbalsta programmā.
Šī iemesla dēļ vairāki programmā iesaistījušies piena pārstrādes uzņēmumi rakstiski vērsušies Lauku atbalsta dienestā, informējot par piena piegāžu pārtraukšanu atbalsta programmā, lai neciestu finansiālus zaudējumus.
Taču arī citi izmaksu posteņi piena pārstrādē ir sadārdzinājušies. Uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem balstīti Zemkopības ministrijas aprēķini par piena produktu izlaides pieaugumu un ražošanas izmaksu pieaugumu ļauj secināt, ka ražošanas izmaksas pieaugušas straujāk nekā produktu izlaide, kas nozīmē, ka ražotājiem pašiem jāsedz šis izmaksu pieaugums. Piemēram, energoresursi, kaut arī tie neveido būtiskāko daļu piena pārstrādes izmaksās, ir ievērojami sadārdzinājušies - pēc LPCS sniegtās informācijas, 2021. gada decembrī salīdzinājumā ar 2020. gada decembri, energoresursu izmaksas (rēķinot uz 1 tonnu pārstrādātā piena) ir dubultojušās.
Pārstrādes izmaksu kāpuma rezultātā MK noteikumos Nr. 485 pašreiz noteiktās atbalsta likmes nenosedz pasterizēta piena ražošanas, piegādes un izdalīšanas izmaksas atbalsta programmā.
Šī iemesla dēļ vairāki programmā iesaistījušies piena pārstrādes uzņēmumi rakstiski vērsušies Lauku atbalsta dienestā, informējot par piena piegāžu pārtraukšanu atbalsta programmā, lai neciestu finansiālus zaudējumus.
Risinājuma apraksts
Lai turpinātu sekmīgi īstenot atbalsta programmu un piena piegādi atbalsta programmā, nodrošinot pirmskolas vecuma bērnus un 1.-9.klašu skolniekus ar bezmaksas pienu, ir nepieciešams ņemt vērā piena pārstrādes izmaksu kāpumu un palielināt atbalstu tādā apmērā, kas nosegtu piena pārstrādes, piegādes un izdales izmaksas.
Ņemot vērā, ka svaigpiena iepirkuma cena pēdējos mēnešos piedzīvo bezprecedenta pieaugumu un arī pārējās piena pārstrādes izmaksas pieaug tieši pēdējos mēnešos, atbalsta apmēra noteikšanai tiek izmantoti dati par 2021. gada oktobri, novembri un decembri, kā arī 2022. gada janvārim prognozētie rādītāji (svaigpiena iepirkuma cenai – Lauksaimniecības datu centra (turpmāk - LDC) dati, pārējām pozīcijām – LPCS prognoze).
Projekts līdz ar to paredz noteikt šādas paaugstinātas atbalsta likmes par litru piena:
- pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 1,11 euro par litru;
- pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,87 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 1,13 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,89 euro par litru.
Covid-19 pandēmija turpina ietekmēt izglītības procesu, daļai izglītojamo mācībām periodiski notiekot attālināti. Atbalsta programmas produkti saskaņā ar programmas nosacījumiem, ir jāpiegādā bērniem izglītības iestādēs uz vietas vai, attālināta mācību procesa laikā, kopā ar pašvaldības organizētajām pārtikas vai gatavā ēdiena pakām. Tā kā ne visās pašvaldībās šādas pārtikas paku vai ēdiena piegādes tiek organizētas, kā arī ne visos gadījumos pašvaldība panākusi vienošanos ar atbalsta pretendentiem par atbalsta programmas produktu piegādi, tad Covid-19 pandēmija negatīvi ietekmē arī atbalsta programmā piegādāto produktu daudzumus. Saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem, piemēram, 2018/2019. mācību gadā (t.i., pirms pandēmijas) atbalsta programmā tika piegādātas 2 915 tonnas piena, bet 2020/2021 mācību gadā – tikai 2 484 tonnas jeb par 15% mazāk. Ņemot vērā Covid-19 saglabāšanos arī šajā mācību gadā, var prognozēt, ka atbalsta programmā piegādātais kopējais piena daudzums būs līdzvērtīgs kā iepriekšējā mācību gadā (ja dalību programmā nepārtrauks virkne atbalsta pretendentu).
Zemkopības ministrijas aprēķini liecina, ka otrajā semestrī, piemērojot projektā paredzētās atbalsta likmes piena piegādei, būs nepieciešami aptuveni 1,69 milj. EUR. Tas ir par 0,26 milj. EUR vairāk nekā tad, ja likmes netiktu mainītas. Kopā ar pirmajam semestrim prognozēto budžeta apguvi (aptuveni 0,67 milj. EUR), mācību gadā kopumā tiek prognozēta budžeta apguve 2,36 milj. EUR apmērā, kas ir 192,6 tūkst. EUR mazāk nekā finansējums, kas kārtējā mācību gadā ir piešķirts atbalsta pretendentiem skolu apgādes tiesību ietvaros.
Tādējādi projektā paredzētais atbalsta likmju palielinājums neparedz papildu budžeta nepieciešamību un atbalsts tiks izmaksāts no atbalsta programmai piešķirtā budžeta.
Detalizēts izklāsts atbalsta likmju palielināšanas ietekmei uz nepieciešamo finansējumu un piena izdales reižu skaitu:
- Piena izdalei atbalsta programmā 2021./2022. mācību gadam ir paredzēts budžets (ko veido gan ES finansējums, gan valsts līdzfinansējums) 2 647 541 milj. EUR, bet no tā saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta apkopoto informāciju uz 28.01.2022., skolu apgādes tiesībās saskaņā ar MK noteikumu Nr. 485 nosacījumiem atbalsta pretendentiem ir sadalīti 2 561 088,54 EUR (apgādes tiesības veidojas, dalot produktu izdalei pieejamo budžetu ar iepriekšējā mācību gadā mērķauditorijā reģistrēto izglītojamo skaitu, kas koriģēts ar koeficientu 1,1), tādējādi faktiski 2021./2022. mācību gadā atbalsta pretendenti var apgūt ne vairāk kā tiem piešķirto apgādes tiesību apmēru;
- Aprēķinu vajadzībām tiek pieņemts, ka piena izdales periods mācību gadā atbilstoši MK noteikumu Nr. 485 5. punktam vidēji ilgst 8 mēnešus (jo pirmsskolas izglītības iestādes vasaras periodā tomēr arī darbojas mazāk noslogoti nekā pārējā laikā, līdz ar to arī pieprasījums pēc atbalsta programmas produktiem vasarā ir salīdzinoši neliels), no tiem 3 mēnešus (oktobris – decembris) pirmajā semestrī.
- Tā kā 2021./2022. mācību gadā tiek prognozēts tāds pats piena izdales apjoms kā 2020./2021. mācību gadā, t.i., 2484,09 tonnas jeb 2 411 737,5 litri (1 litrs = 1,03 kg), vidēji 1 mēnesī šajā mācību gadā izdalāmais piena daudzums ir 267 970,83 litri. No tā izriet, ka 2021./2022. mācību gada pirmajā semestrī programmā provizoriski piegādās 803 912,3 litrus piena, bet pārējo daudzumu - 1 607 825,0 litrus piena, - otrajā semestrī.
- Prognozētajam piena daudzumam piemērojot vidējo pašreiz spēkā esošo atbalsta likmes lielumu 0,835 EUR/litru (vidējais rādītājs starp visām šobrīd spēkā esošajām likmēm pienam), tiek iegūts, ka par piegādēm mācību gada pirmajā semestrī kopumā varētu tikt izmaksāts 671 266,94 EUR, līdz ar to otrajam semestrim piegādēm apgādes tiesību ietvaros pieejamais finansējums būs 1 889 821,60 EUR.
- Ietekme uz izdales reižu skaitu (skatīt arī pielikumu): Saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem, šim mācību gadam programmā pieteikti pavisam 243 271 izglītojamie. Ņemot vērā otrajam semestrim prognozēto finansējuma apmēru un pašreiz MK noteikumos Nr. 485 pašreiz noteikto likmju vidējo lielumu 0,835 EUR, projektā paredzēto atbalsta likmju vidējo lielumu 0,998 EUR, kā arī, pieņemot, ka vidēji 1 porcijas lielums ir 0,2 litri, tad, paaugstinot atbalsta likmes, otrajā semestrī vienam izglītojamam izdalāmo piena porciju skaits samazināsies no 46,5 porcijām uz 38,9 porcijām, t.i., viens skolēns provizoriski saņems par 7,7 porcijām mazāk. Izdales perioda izteiksmē tās ir nepilnas 3 nedēļas. Tomēr, ņemot vērā, ka arī otrajā semestrī tiek prognozēta Covid-19 pandēmijas saglabāšanās un mācību procesa daļēji attālināta norise, var prognozēt, ka visu iespējamo piena daudzumu izdalīt nebūs iespējams, līdz ar to faktiski saņemto porciju skaits bērniem, kuri saņem bezmaksas pienu atbalsta programmā, varētu samazināties mazākā apmērā vai pat nesamazināties. Līdz ar to tiek prognozēts, ka atbalsta likmju palielināšanai mācību gada otrajam semestrim nebūs būtiskas ietekmes uz piena izdales reižu skaitu.
Atbalsta likmes tiek palielinātas tikai līdz 2021./2022. mācību gada beigām. Par nepieciešamību veikt ilgāka termiņa izmaiņas atbalsta likmēs Zemkopības ministrija veiks atsevišķu izvērtējumu un, nepieciešamības gadījumā izstrādās atbilstošus grozījumus MK noteikumos Nr. 485.
Pamatojums likmju paaugstināšanai:
- Atbalsta likmes pienam veidojas no svaigpiena iepirkuma cenas un izmaksām, kas attiecināmas uz pārstrādi, piegādi un izdali.
- Pašreiz MK noteikumos Nr. 485 noteiktās atbalsta likmes tika fiksētas 2018. gadā, un tās veido svaigpiena iepirkuma cenas daļa 0,319 EUR/litru un pārstrādes, piegādes un izdales izmaksu daļa 0,515 EUR/litru (vidēji visiem iepakojumiem un piena veidiem), un kopējais vidējais atbalsta likmes lielums ir 0,835 EUR/litru.
- Ņemot vērā LDC apkopoto informāciju par svaigpiena iepirkuma cenu 2021. gada oktobra – decembra mēnešos un 2022. gada janvāra cenas prognozi un attiecīgajiem piena apjomiem (cenu un iepirkuma apjomu dati pieejami LDC tīmekļvietnē https://registri.ldc.gov.lv/lv/svaigpiena_iepirkuma_statistika), vidējais svērtais svaigpiena iepirkuma cenas rādītājs šiem mēnešiem ir 0,37788 EUR/kg, ko pārrēķinot uz litru un noapaļojot līdz 3 cipariem aiz komata, iegūst atbalsta likmei piemērojamo svaigpiena iepirkuma cenas daļu 0,389 EUR/litru.
- Ņemot vērā LPCS sniegto informāciju par pasterizēta piena ražošanas (pārstrādes) izmaksām (t.sk. decembra un janvāra prognozi) laikposmā no 2021. gada oktobra līdz 2022. gada janvārim, ar pārstrādi, piegādi un izdali saistītās izmaksas pienam iepakojumos virs 250 ml sasniedz 0,478 EUR/litru, bet pienam iepakojumos līdz 250 ml – 0,720 EUR/litru.
- Tādējādi, projektā ietvertais atbalsta likmju apmērs tiek iegūts kā svaigpiena iepirkuma cenas un pārstrādes, piegādes un izdales izmaksu summa, noapaļojot līdz 2 cipariem aiz komata. Proti, pienam iepakojumā līdz 250 ml projekts paredz atbalsta likmi 1,11 EUR/litru un pienam iepakojumā virs 250 ml – 0,87 EUR/litru. Bioloģiskajam pienam tiek saglabāta pieeja noteikt atbalsta likmi par 2 centiem litrā augstāku katram attiecīgajam tilpumam, proti – 1,13 EUR/litru iepakojumā līdz 250 ml un 0,89 EUR/litru iepakojumā virs 250 ml.
Ņemot vērā, ka svaigpiena iepirkuma cena pēdējos mēnešos piedzīvo bezprecedenta pieaugumu un arī pārējās piena pārstrādes izmaksas pieaug tieši pēdējos mēnešos, atbalsta apmēra noteikšanai tiek izmantoti dati par 2021. gada oktobri, novembri un decembri, kā arī 2022. gada janvārim prognozētie rādītāji (svaigpiena iepirkuma cenai – Lauksaimniecības datu centra (turpmāk - LDC) dati, pārējām pozīcijām – LPCS prognoze).
Projekts līdz ar to paredz noteikt šādas paaugstinātas atbalsta likmes par litru piena:
- pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 1,11 euro par litru;
- pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,87 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 1,13 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,89 euro par litru.
Covid-19 pandēmija turpina ietekmēt izglītības procesu, daļai izglītojamo mācībām periodiski notiekot attālināti. Atbalsta programmas produkti saskaņā ar programmas nosacījumiem, ir jāpiegādā bērniem izglītības iestādēs uz vietas vai, attālināta mācību procesa laikā, kopā ar pašvaldības organizētajām pārtikas vai gatavā ēdiena pakām. Tā kā ne visās pašvaldībās šādas pārtikas paku vai ēdiena piegādes tiek organizētas, kā arī ne visos gadījumos pašvaldība panākusi vienošanos ar atbalsta pretendentiem par atbalsta programmas produktu piegādi, tad Covid-19 pandēmija negatīvi ietekmē arī atbalsta programmā piegādāto produktu daudzumus. Saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem, piemēram, 2018/2019. mācību gadā (t.i., pirms pandēmijas) atbalsta programmā tika piegādātas 2 915 tonnas piena, bet 2020/2021 mācību gadā – tikai 2 484 tonnas jeb par 15% mazāk. Ņemot vērā Covid-19 saglabāšanos arī šajā mācību gadā, var prognozēt, ka atbalsta programmā piegādātais kopējais piena daudzums būs līdzvērtīgs kā iepriekšējā mācību gadā (ja dalību programmā nepārtrauks virkne atbalsta pretendentu).
Zemkopības ministrijas aprēķini liecina, ka otrajā semestrī, piemērojot projektā paredzētās atbalsta likmes piena piegādei, būs nepieciešami aptuveni 1,69 milj. EUR. Tas ir par 0,26 milj. EUR vairāk nekā tad, ja likmes netiktu mainītas. Kopā ar pirmajam semestrim prognozēto budžeta apguvi (aptuveni 0,67 milj. EUR), mācību gadā kopumā tiek prognozēta budžeta apguve 2,36 milj. EUR apmērā, kas ir 192,6 tūkst. EUR mazāk nekā finansējums, kas kārtējā mācību gadā ir piešķirts atbalsta pretendentiem skolu apgādes tiesību ietvaros.
Tādējādi projektā paredzētais atbalsta likmju palielinājums neparedz papildu budžeta nepieciešamību un atbalsts tiks izmaksāts no atbalsta programmai piešķirtā budžeta.
Detalizēts izklāsts atbalsta likmju palielināšanas ietekmei uz nepieciešamo finansējumu un piena izdales reižu skaitu:
- Piena izdalei atbalsta programmā 2021./2022. mācību gadam ir paredzēts budžets (ko veido gan ES finansējums, gan valsts līdzfinansējums) 2 647 541 milj. EUR, bet no tā saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta apkopoto informāciju uz 28.01.2022., skolu apgādes tiesībās saskaņā ar MK noteikumu Nr. 485 nosacījumiem atbalsta pretendentiem ir sadalīti 2 561 088,54 EUR (apgādes tiesības veidojas, dalot produktu izdalei pieejamo budžetu ar iepriekšējā mācību gadā mērķauditorijā reģistrēto izglītojamo skaitu, kas koriģēts ar koeficientu 1,1), tādējādi faktiski 2021./2022. mācību gadā atbalsta pretendenti var apgūt ne vairāk kā tiem piešķirto apgādes tiesību apmēru;
- Aprēķinu vajadzībām tiek pieņemts, ka piena izdales periods mācību gadā atbilstoši MK noteikumu Nr. 485 5. punktam vidēji ilgst 8 mēnešus (jo pirmsskolas izglītības iestādes vasaras periodā tomēr arī darbojas mazāk noslogoti nekā pārējā laikā, līdz ar to arī pieprasījums pēc atbalsta programmas produktiem vasarā ir salīdzinoši neliels), no tiem 3 mēnešus (oktobris – decembris) pirmajā semestrī.
- Tā kā 2021./2022. mācību gadā tiek prognozēts tāds pats piena izdales apjoms kā 2020./2021. mācību gadā, t.i., 2484,09 tonnas jeb 2 411 737,5 litri (1 litrs = 1,03 kg), vidēji 1 mēnesī šajā mācību gadā izdalāmais piena daudzums ir 267 970,83 litri. No tā izriet, ka 2021./2022. mācību gada pirmajā semestrī programmā provizoriski piegādās 803 912,3 litrus piena, bet pārējo daudzumu - 1 607 825,0 litrus piena, - otrajā semestrī.
- Prognozētajam piena daudzumam piemērojot vidējo pašreiz spēkā esošo atbalsta likmes lielumu 0,835 EUR/litru (vidējais rādītājs starp visām šobrīd spēkā esošajām likmēm pienam), tiek iegūts, ka par piegādēm mācību gada pirmajā semestrī kopumā varētu tikt izmaksāts 671 266,94 EUR, līdz ar to otrajam semestrim piegādēm apgādes tiesību ietvaros pieejamais finansējums būs 1 889 821,60 EUR.
- Ietekme uz izdales reižu skaitu (skatīt arī pielikumu): Saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem, šim mācību gadam programmā pieteikti pavisam 243 271 izglītojamie. Ņemot vērā otrajam semestrim prognozēto finansējuma apmēru un pašreiz MK noteikumos Nr. 485 pašreiz noteikto likmju vidējo lielumu 0,835 EUR, projektā paredzēto atbalsta likmju vidējo lielumu 0,998 EUR, kā arī, pieņemot, ka vidēji 1 porcijas lielums ir 0,2 litri, tad, paaugstinot atbalsta likmes, otrajā semestrī vienam izglītojamam izdalāmo piena porciju skaits samazināsies no 46,5 porcijām uz 38,9 porcijām, t.i., viens skolēns provizoriski saņems par 7,7 porcijām mazāk. Izdales perioda izteiksmē tās ir nepilnas 3 nedēļas. Tomēr, ņemot vērā, ka arī otrajā semestrī tiek prognozēta Covid-19 pandēmijas saglabāšanās un mācību procesa daļēji attālināta norise, var prognozēt, ka visu iespējamo piena daudzumu izdalīt nebūs iespējams, līdz ar to faktiski saņemto porciju skaits bērniem, kuri saņem bezmaksas pienu atbalsta programmā, varētu samazināties mazākā apmērā vai pat nesamazināties. Līdz ar to tiek prognozēts, ka atbalsta likmju palielināšanai mācību gada otrajam semestrim nebūs būtiskas ietekmes uz piena izdales reižu skaitu.
Atbalsta likmes tiek palielinātas tikai līdz 2021./2022. mācību gada beigām. Par nepieciešamību veikt ilgāka termiņa izmaiņas atbalsta likmēs Zemkopības ministrija veiks atsevišķu izvērtējumu un, nepieciešamības gadījumā izstrādās atbilstošus grozījumus MK noteikumos Nr. 485.
Pamatojums likmju paaugstināšanai:
- Atbalsta likmes pienam veidojas no svaigpiena iepirkuma cenas un izmaksām, kas attiecināmas uz pārstrādi, piegādi un izdali.
- Pašreiz MK noteikumos Nr. 485 noteiktās atbalsta likmes tika fiksētas 2018. gadā, un tās veido svaigpiena iepirkuma cenas daļa 0,319 EUR/litru un pārstrādes, piegādes un izdales izmaksu daļa 0,515 EUR/litru (vidēji visiem iepakojumiem un piena veidiem), un kopējais vidējais atbalsta likmes lielums ir 0,835 EUR/litru.
- Ņemot vērā LDC apkopoto informāciju par svaigpiena iepirkuma cenu 2021. gada oktobra – decembra mēnešos un 2022. gada janvāra cenas prognozi un attiecīgajiem piena apjomiem (cenu un iepirkuma apjomu dati pieejami LDC tīmekļvietnē https://registri.ldc.gov.lv/lv/svaigpiena_iepirkuma_statistika), vidējais svērtais svaigpiena iepirkuma cenas rādītājs šiem mēnešiem ir 0,37788 EUR/kg, ko pārrēķinot uz litru un noapaļojot līdz 3 cipariem aiz komata, iegūst atbalsta likmei piemērojamo svaigpiena iepirkuma cenas daļu 0,389 EUR/litru.
- Ņemot vērā LPCS sniegto informāciju par pasterizēta piena ražošanas (pārstrādes) izmaksām (t.sk. decembra un janvāra prognozi) laikposmā no 2021. gada oktobra līdz 2022. gada janvārim, ar pārstrādi, piegādi un izdali saistītās izmaksas pienam iepakojumos virs 250 ml sasniedz 0,478 EUR/litru, bet pienam iepakojumos līdz 250 ml – 0,720 EUR/litru.
- Tādējādi, projektā ietvertais atbalsta likmju apmērs tiek iegūts kā svaigpiena iepirkuma cenas un pārstrādes, piegādes un izdales izmaksu summa, noapaļojot līdz 2 cipariem aiz komata. Proti, pienam iepakojumā līdz 250 ml projekts paredz atbalsta likmi 1,11 EUR/litru un pienam iepakojumā virs 250 ml – 0,87 EUR/litru. Bioloģiskajam pienam tiek saglabāta pieeja noteikt atbalsta likmi par 2 centiem litrā augstāku katram attiecīgajam tilpumam, proti – 1,13 EUR/litru iepakojumā līdz 250 ml un 0,89 EUR/litru iepakojumā virs 250 ml.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Zemkopības ministrija veica vairākus aprēķinu variantus, paredzot dažādus laikposmus, kuru rādītājus izmantot likmju noteikšanai. Tomēr, ņemot vērā, ka svaigpiena iepirkuma cenā būtiskākais pieaugums noticis tieši 2021. gada pēdējos mēnešos, ilgāku un agrāku references laikposmu rādītāju izmantošana neļautu pienācīgā apmērā ņemt vērā izmaksu pieaugumu un noteikt atbilstošas atbalsta likmes.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ja atbalsta pretendenti (piena pārstrādes uzņēmumi), kas jau šobrīd ir informējuši par plānoto piena piegādes pārtraukšanu atbalsta programmā, pārtrauks piegādes, tas tieši skars 194 izglītības iestādes jeb 17% no visām kārtējā mācību gadā atbalsta programmā pieteiktajām izglītības iestādēm (jeb piegādājamā piena daudzuma izteiksmē 12%). Taču šie paši atbalsta pretendenti vienlaikus piegādā pienu atbalsta programmas vajadzībām arī citiem atbalsta pretendentiem (piemēram, skolu ēdinātājiem), tādējādi šo uzņēmumu izstāšanās no atbalsta programmas ietekmētu vēl lielāku skaitu izglītības iestāžu. Līdz ar to kopējā negatīvā ietekme uz programmas īstenošanu, šiem atbalsta pretendentiem izstājoties, vērtējama kā nozīmīga.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- skolēni
- pirmsskolas vecuma bērni
Ietekmes apraksts
Projekts nodrošinās, ka atbalsta programmā dalību turpina visi atbalsta pretendenti, nodrošinot iespēju visiem pirmsskolas vecuma bērniem un 1.-9.klašu skolēniem saņemt bezmaksas piena porcijas ik dienu (3x nedēļā).
Juridiskās personas
- Atbalsta pretendenti (piena pārstrādes uzņēmumi)
Ietekmes apraksts
Projekts nodrošinās adekvātu atbalsta apmēru pasterizēta piena piegādei atbalsta programmā, sedzot ražošanas izmaksas. Tādējādi projekts nodrošinās, ka atbalsta programmā dalību turpina visi atbalsta pretendenti.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Projekts nodrošinās adekvātu atbalsta apmēru pasterizēta piena piegādei atbalsta programmā, tādējādi projekts nodrošinot,ka atbalsta programmā iesaistītie piena pārstrādes uzņēmumi un citi atbalsta pretendenti necieš finansiālus zaudējumus no programmā piegādātās produkcijas.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
-2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
-2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Atbalsta likmju palielināšana tiks īstenota atbalsta programmai piešķirtā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Projekta regulējums neskar Eiropas Savienības normatīvo aktu prasības, jo ir paredzēts mainīt tikai atbalsta likmi veidojošo izmaksu (t.i., svaigpiena cena, pārstrādes izmaksas) apmēru, nevis mainīt atbalsta likmes noteikšanas principu vai kritērijus. Atbalsta likmes par produktiem MK noteikumos Nr. 485 ir noteikta, tostarp saskaņā ar Komisijas 2016. gada 3. novembra deleģētās regulas (ES) 2017/40, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz Savienības atbalstu izglītības iestāžu apgādei ar augļiem un dārzeņiem, banāniem un pienu un groza Komisijas Deleģēto regulu (ES) Nr. 907/2014, 4. pantu.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts ievietots publiskajā apspriešanā 2022. gada 24. janvārī. Termiņš viedokļu sniegšanai ir 2022. gada 31. janvāris. Noteiktajā termiņā priekšlikumi netika saņemti.
2022. gada 31. janvārī Zemkopības ministrija saņēma Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas vēstuli, kurā tiek rosināts bioloģiskam pienam proporcionāli palielināt arī esošo piemaksu (t.i., 2 centus par litru). Tomēr ierosinājums nav ņemts vērā, jo LDC dati par bioloģiskā piena iepirkuma cenām nesniedz pietiekamu pamatojumu, ka bioloģiskajam pienam būtu vēl papildus jāpalielina atbalsta likme, salīdzinot ar esošo pieeju.
2022. gada 31. janvārī Zemkopības ministrija saņēma Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas vēstuli, kurā tiek rosināts bioloģiskam pienam proporcionāli palielināt arī esošo piemaksu (t.i., 2 centus par litru). Tomēr ierosinājums nav ņemts vērā, jo LDC dati par bioloģiskā piena iepirkuma cenām nesniedz pietiekamu pamatojumu, ka bioloģiskajam pienam būtu vēl papildus jāpalielina atbalsta likme, salīdzinot ar esošo pieeju.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts šo jomu skar daļēji, ņemot vērā, ka atbalsta programmā piegādājamo produktu nosacījumi ņem vērā veselīga uztura pamatprincipus un uztura normas. Projekts nodrošinās, ka visi atbalsta pretendenti turpina dalību programmā, līdz ar to svaigu un veselīgu produktu porcijas bez maksas būs pieejamas iespējami plašai mērķauditorijai.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Piena atbalsta likmju palielināšanas ietekme uz izdales reižu skaitu 2021/2022 mācību gada II semestrī