24-TA-1635: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 880 "Lauksaimniecības datu centra publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz Dzīvnieku aizsardzības likuma un Veterinārmedicīnas likuma grozījumiem, kas paredz kaķu apzīmēšanu un reģistrāciju un stājas spēkā 2024. gada 1. jūlijā, ir jāizdara grozījumi arī Lauksaimniecības datu centra publisko maksas pakalpojumu cenrādī.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir ieviest normu par to, ka dzīvnieku patversmēs ievietoto kaķu un mājas (istabas) sesku reģistrācijai Lauksaimniecības datu centra mājas (istabas) dzīvnieku datubāzē (turpmāk – datubāze) netiek piemērota maksa par reģistrāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošo Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumu Nr. 880 "Lauksaimniecības datu centra publisko maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – noteikumi Nr. 880) 3.3. apakšpunktā noteikts, ka dzīvnieku patversmēs ievietoto suņu reģistrācijai datubāzē nepiemēro maksu.
Ievērojot likuma "Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā" (pieņemts 14.03.2024.) 5. pantā izteikto Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 19. punktu, dzīvnieka īpašnieka pienākums ir nodrošināt, lai kaķis un mājas (istabas) sesks Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ir apzīmēts ar mikroshēmu, lai tam ir mājas (istabas) dzīvnieka pase un tas ir reģistrēts datubāzē, izņemot situācijās, kad atbilstoši šā likuma 25. panta 6.1 punktam minēto prasību nodrošināšana nav obligāta. Minētā prasība stājās spēkā 2024. gada 1. jūlijā.
Ja dzīvnieku patversmē ievietots suns, kaķis vai mājas (istabas) sesks, kas nav apzīmēts un reģistrēts datubāzē, tā apzīmēšana un reģistrācija ir jānodrošina dzīvnieku patversmei atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumiem Nr. 412 "Noteikumi par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām" (turpmāk – noteikumi Nr. 412).
Ievērojot likuma "Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā" (pieņemts 14.03.2024.) 5. pantā izteikto Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 19. punktu, dzīvnieka īpašnieka pienākums ir nodrošināt, lai kaķis un mājas (istabas) sesks Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ir apzīmēts ar mikroshēmu, lai tam ir mājas (istabas) dzīvnieka pase un tas ir reģistrēts datubāzē, izņemot situācijās, kad atbilstoši šā likuma 25. panta 6.1 punktam minēto prasību nodrošināšana nav obligāta. Minētā prasība stājās spēkā 2024. gada 1. jūlijā.
Ja dzīvnieku patversmē ievietots suns, kaķis vai mājas (istabas) sesks, kas nav apzīmēts un reģistrēts datubāzē, tā apzīmēšana un reģistrācija ir jānodrošina dzīvnieku patversmei atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumiem Nr. 412 "Noteikumi par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām" (turpmāk – noteikumi Nr. 412).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 880 3.3. apakšpunktā ir noteikts, ka dzīvnieku patversmēs ievietoto suņu reģistrācijai datubāzē nepiemēro maksu.
Lai dzīvnieku patversmēm neradītu papildu finansiālo slogu un nodrošinātu vienādas prasības dzīvnieku patversmju suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku apzīmēšanai un reģistrācijai, noteikumos Nr. 880 jānoteic, ka arī dzīvnieku patversmē ievietota kaķa un mājas (istabas) seska reģistrācijai datubāzē nepiemēro noteikumu Nr. 880 pielikuma 1.4. apakšpunktā noteikto maksu.
Noteikumu projektā noteikts, ka atbrīvojums no maksas par dzīvnieku reģistrāciju datubāzē ir spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim, jo no 2024. gada 1. jūlija uzsāktajai kaķu obligātajai apzīmēšanai un reģistrācijai datubāzē ir nepieciešams laiks, lai iegūtu precīzus datus par patversmēs ievietoto un reģistrēto kaķu un mājas (istabas) sesku skaitu. Zemkopības ministrijai sadarbībā ar pašvaldībām nepieciešams papildu izvērtējums par finanšu līdzekļu apmēru, kas vajadzīgs pašvaldību uzturētajās patversmēs izdevumu segšanai par reģistrētajiem kaķiem un mājas (istabas) seskiem. Tāpat ir nepieciešams izvērtējums par iespēju saglabāt patversmēm atbrīvojumu no maksas par dzīvnieku reģistrāciju datubāzē.
Zemkopības ministrija, izvērtējusi biedrības "Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa" sniegto priekšlikumu izdarīt grozījumus noteikumos Nr. 880, nolēma noteikt, ka tajos noteiktā maksa nav piemērojama situācijās, kad dzīvnieku patversmes reģistrē arī kaķi vai mājas (istabas) sesku.
Lai dzīvnieku patversmēm neradītu papildu finansiālo slogu un nodrošinātu vienādas prasības dzīvnieku patversmju suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku apzīmēšanai un reģistrācijai, noteikumos Nr. 880 jānoteic, ka arī dzīvnieku patversmē ievietota kaķa un mājas (istabas) seska reģistrācijai datubāzē nepiemēro noteikumu Nr. 880 pielikuma 1.4. apakšpunktā noteikto maksu.
Noteikumu projektā noteikts, ka atbrīvojums no maksas par dzīvnieku reģistrāciju datubāzē ir spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim, jo no 2024. gada 1. jūlija uzsāktajai kaķu obligātajai apzīmēšanai un reģistrācijai datubāzē ir nepieciešams laiks, lai iegūtu precīzus datus par patversmēs ievietoto un reģistrēto kaķu un mājas (istabas) sesku skaitu. Zemkopības ministrijai sadarbībā ar pašvaldībām nepieciešams papildu izvērtējums par finanšu līdzekļu apmēru, kas vajadzīgs pašvaldību uzturētajās patversmēs izdevumu segšanai par reģistrētajiem kaķiem un mājas (istabas) seskiem. Tāpat ir nepieciešams izvērtējums par iespēju saglabāt patversmēm atbrīvojumu no maksas par dzīvnieku reģistrāciju datubāzē.
Zemkopības ministrija, izvērtējusi biedrības "Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa" sniegto priekšlikumu izdarīt grozījumus noteikumos Nr. 880, nolēma noteikt, ka tajos noteiktā maksa nav piemērojama situācijās, kad dzīvnieku patversmes reģistrē arī kaķi vai mājas (istabas) sesku.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 880 3.3. apakšpunkts jāizteic jaunā redakcijā, nosakot, ka šo noteikumu pielikuma 1.4. apakšpunkta normu nepiemēro, ja tiek reģistrēts dzīvnieku patversmē ievietots suns, kaķis un mājas (istabas) sesks.
Noteikumu projekts papildināts ar jaunu punktu, nosakot, ka patversmēm atbrīvojums no maksas par dzīvnieku reģistrāciju datubāzē ir spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Noteikumu projekts papildināts ar jaunu punktu, nosakot, ka patversmēm atbrīvojums no maksas par dzīvnieku reģistrāciju datubāzē ir spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Dzīvnieku patversmes
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums attiecas uz dzīvnieku patversmēm, kuras var veidot fiziskas personas.
Patlaban Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrētas 28 dzīvnieku patversmes.
Noteikumu projekts dzīvnieku patversmēm neradīs papildu finansiālo slogu un nodrošinās visu suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku apzīmēšanu un reģistrāciju.
Patlaban Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrētas 28 dzīvnieku patversmes.
Noteikumu projekts dzīvnieku patversmēm neradīs papildu finansiālo slogu un nodrošinās visu suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku apzīmēšanu un reģistrāciju.
Juridiskās personas
- Dzīvnieku patversmes
Ietekmes apraksts
Ietekme uz juridiskām personām ir tāda pati kā uz fiziskajām personām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta normas tiks īstenotas par Lauksaimniecības datu centra esošā budžeta līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts netiek virzīts sabiedrības līdzdalībai, jo tas skar tikai 28 dzīvnieku patversmes un neradīs papildu finansiālo slogu, bet nodrošinās vienādas prasības dzīvnieku patversmju suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku apzīmēšanai un reģistrācijai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauksaimniecības datu centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi