Anotācija

25-TA-60: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumos Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2025. gadam ir ieplānots finansējums 1 000 000 euro apmērā Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumos Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai" paredzētā atbalsta finansēšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir sadalīt 2025. gadā piešķirto finansējumu 1 000 000 euro apmērā lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanas pasākumiem, kā arī precizēt atbalsta piešķiršanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumi Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 301), kuros noteikta atbalsta piešķiršanas kārtība 2024. gadam.
Noteikumu Nr. 301 12. un 35. punkts noteic, ka atbalstu piešķir par laikposmu no 2024. gada 1. februāra līdz 31. decembrim. 
Noteikumu Nr. 301 36. punktā ir minētas attiecināmās izmaksas dalībai izstādē vai kopstendā. 
Noteikumu Nr. 301 40. punktā noteikts, ka pretendentam atbalsta saņemšanai dalībai izstādē vai kopstendā ir jāiesniedz iesniegums Lauku atbalsta dienestā.
Noteikumu Nr. 301 47. punkts noteic, ka atbalstu piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programma īstenošanai piešķir Agroresursu un ekonomikas institūtam.  
Noteikumu Nr. 301 50. punktā noteikts, ka atbalsta saņēmējs iesniedz Lauku atbalsta dienestā iesniegumu un izdevumu tāmi, lai saņemtu atbalstu piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programma īstenošanai. Savukārt 56.1. apakšpunkts noteic, ka atbalsta saņēmējs par īstenotajiem mārketinga programmas pasākumiem iesniedz pārskatu, kas ir saskaņots ar Zivsaimniecības konsultatīvajā padomē iekļautajām zivsaimniecības nozares nevalstiskajām organizācijām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 301 ir noteikts 2024. gadam piešķirtā finansējuma sadalījums, kā arī visi dokumentu iesniegšanas termiņi 2024. gadā.  
Risinājuma apraksts
2024. gada finansējums, kas noteikts noteikumu Nr. 301 2. punktā 1 163 500 euro apmērā, ir jāaizstāj ar 2025. gada finansējuma summu 1 000 000 euro apmērā, attiecīgi mainot arī konkrēto pasākumu finansējuma summas (noteikumu projekta 1. punkts):
1) Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu (turpmāk – kopstends) organizēšanai starptautiskajās izstādēs un dalībai tajās – 450 000 euro;
2) līdzfinansējumam dalībai starptautiskajās lauksaimniecības un pārtikas izstādēs ārvalstīs (turpmāk – izstādes) – 200 000 euro;
3) līdzfinansējumam dalībai kopstendos – 250 000 euro;
4) piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenošanai – 100 000 euro.
Lai katru gadu nebūtu jāgroza attiecīgā gada datumi, ir lietderīgi visā noteikumu Nr. 301 tekstā aizstāt konkrētus gadus ar vārdiem "kārtējais" vai "nākamais" gads (noteikumu projekta 2., 3., 4., 5., 6., 10., 12., 15. un 16. punkts). 
Problēmas apraksts
Kārtējā gada budžeta finansējums ir jāizlieto konkrētā gada laikā, tomēr jāņem vērā, ka izstāžu un kopstendu organizēšana un plānošana notiek vairākus mēnešus uz priekšu. Turklāt arī avansa maksājumi var tikt pārskaitīti vairākus mēnešus uz priekšu, kā arī laikus iegādātas aviobiļetes un rezervētas viesnīcas. Tādēļ veidojas situācijas, kad organizēšanas un plānošanas darbi un izdevumi tiek īstenoti kārtējā gadā par izstādēm, kas notiks nākamajā gadā. 
Mēdz būt arī situācijas, kad ražotāji piedalās individuālās izstādēs gada sākumā, pirms vēl piešķirta kārtējā gada atbalsta summa, apstiprinot grozījumus noteikumos. 
Risinājuma apraksts
Lai būtu nepārprotami skaidrs, ka atbalsts tiek sniegts par izdevumiem, kas radušies kārtējā gadā, bet paredzēti par izstādēm, kuru norises laiks var būt no kārtējā gada 1. janvāra līdz nākamā gada 1. martam, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 301 12. un 35. punktu (noteikumu projekta 2. un 6. punkts). 
Noteikumu Nr. 301 18. punktā nepieciešams arī pagarināt pārskata iesniegšanas termiņu no 20. aprīļa līdz 1. jūnijam (noteikumu projekta 5. punkts), jo izstādes var notikt līdz 1. martam. 
Problēmas apraksts
Pašreizējā normatīvā akta formulējumā nav noteikts, vai iesniegums atbalsta saņemšanai dalībai izstādē vai kopstendā tiek iesniegts pirms vai pēc dalības pasākumā. Tādējādi Lauku atbalsta dienests pieņēma, ka iesniegumu var iesniegt abējādi, taču atbalsta pretendentiem bija neskaidrības, kad īsti var iesniegt iesniegumu. Tā ka atbalsts ir ikgadējs un katru gadu ir jāsagatavo jauns noteikumu projekts, lai piešķirtu kārtējā gada atbalstu, bet dažas izstādes notiek jau janvārī un februārī,  ir jādod iespēja pretendentiem pieteikties arī pēc dalības izstādē. 
Risinājuma apraksts
Lai būtu nepārprotami skaidrs, ka iesniegumu atbalsta saņemšanai dalībai izstādē vai kopstendā var iesniegt gan pirms, gan pēc dalības pasākumā, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 301 40.1. apakšpunktu un attiecīgi arī 40.1.3. apakšpunktu (noteikumu projekta 9. punkts). Papildus noteikumu projekta 9. punktā precizēti šādi noteikumu Nr. 301 apakšpunkti:
a) 40.1.2. apakšpunktā noteikts, ka tīmekļavietne ir jānorāda tikai dalībai izstādē, nevis kopstendā;
b) 40.1.6. apakšpunktā noteikts, ka eksporta īpatsvars jānorāda tikai pretendentam, kas piesakās uz dalību izstādē, jo šie abi nosacījumi attiecas tikai uz šiem pretendentiem saskaņā ar noteikumu Nr. 301 38. punktu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 301 36. punktā minētās atbalstāmās izmaksas ir noteiktas saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327), 24. panta 4. punktu, kurā ir minētas arī tādas atbalstāmās izmaksas kā "dalības maksa" (atsauces noteikumu Nr. 301 38.1. un 39.1. apakšpunktā). Šāda izmaksu pozīcija noteikumos Nr. 301 nav iekļauta, taču 2024. gada izstāžu dalībnieku pieredze liecina, ka šāda dalības vai reģistrācijas maksa izstādēs tiek prasīta un tā var būt pietiekami prāva. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 301 36. punkts ir jāpapildina ar jaunu izmaksu pozīciju "dalības vai reģistrācijas maksa izstādē" (noteikumu projekta 7. punkts). Attiecīgi arī noteikumu Nr. 301 39.1. un 39.2. apakšpunkts jāpapildina ar 36.1.1 apakšpunktā minētajām izmaksām (noteikumu projekta 8. punkts).
Problēmas apraksts
Līdz šim piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmu īstenoja Agroresursu un ekonomikas institūts sadarbībā ar biedrību "Mazjūras zvejnieki". 2024. gada septembrī Zemkopības ministrija saņēma vēstuli no biedrības, un tajā norādīts, ka programmas pasākumus lielākoties organizē pati biedrība un ārpakalpojumu sniedzēji, tādēļ šķiet nelietderīgi maksāt 15 % no programmas izmaksām Agroresursu un ekonomikas institūta administratīvajiem izdevumiem. 
Risinājuma apraksts
Jāgroza noteikumu Nr. 301 47. punkts, kā atbalsta saņēmējus norādot nozares pārstāvjus, kuriem ir pietiekama kapacitāte un pieredze mārketinga programmas īstenošanā, nosakot, ka atbalsta pretendents var būt zvejas produktu ražotāju organizācija, kas atzīta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zvejas produktu ražotāju organizācijām, akvakultūras produktu ražotāju organizācijām un starpnozaru organizācijām un darbojas zvejas rajonā Baltijas jūras un Baltijas jūras Rīgas līča piekrastē (noteikumu projekta 11. punkts). Attiecīgi jāgroza arī noteikumu Nr. 301 50., 55. un 56. punkts, aizstājot vārdu "institūts" ar vārdu "pretendents" (noteikumu projekta 12., 14. un 15. punkts). Turklāt ir jāpapildina noteikumu Nr. 301 50.1. apakšpunkta norma, prasot iesniegt aprakstu par pretendentu (noteikumu projekta 12. punkts). 
Problēmas apraksts
Kaut arī noteikumu Nr. 301 39. punktā noteikts, ka atbalstu piešķir dalībai kopstendā, 12. punkts noteic, ka kopstendu organizē Agroresursu un ekonomikas institūts, tomēr 2024. gada atbalsta periodā bija domstarpības par to, vai atbalstu var piešķirt arī par dalību citu institūciju organizētos kopstendos, piemēram, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras kosptendos. Ievērojot ierobežoto finansējumu un ražotāju lielo interesi, ir lietderīgi piešķirt līdzfinansējumu tikai dalībai kopstendos, ko organizē Agroresursu un ekonomikas institūts saskaņā ar noteikumiem Nr. 301, kā arī saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai, kuros arī paredzēts atbalsts Agroresursu un ekonomikas institūtam kopstendu organizēšanai. 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 301 39. punktu, nosakot, ka atbalsts pienākas par dalību kopstendā, kas organizēts saskaņā ar noteikumiem Nr. 301 vai ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai (noteikumu projekta 8. punkts).
Problēmas apraksts
Tā kā piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmu paredzēts iesniegt un īstenot ražotāju organizācijai, Lauku atbalsta dienestam būs jāizvērtē gan atbalsta pretendents, gan programma, kā arī jāparedz atlases kārtība, ja ir vairāki pretendenti.
2024. gada pieredze rādīja, ka mārketinga programmas saskaņošana ar Zivsaimniecības konsultatīvajā padomē iekļautajām zivsaimniecības nozares nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv piekrastes zvejniekus, bija formāla un neefektīva. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 301 54. punkts papildināts ar vērtēšanas kārtību (noteikumu projekta 13. punkts) un pielikumā pievienoti atlases kritēriji programmas izvēlei (noteikumu projekta 17. punkts). Programma tiks izvērtēta, pamatojoties uz programmā ietverto informāciju un izmantotajiem datiem, pēc pielikumā minētajiem kritērijiem:
1) pretendentam ir jānorāda un jāapraksta sava līdzšinējā pieredze mārketinga pasākumu īstenošanā. Ja tiek norādīts vismaz viens īstenotais pasākums, tad par šo kritēriju tiek piešķirti pieci punkti; ja pretendents nav īstenojis nevienu mārketinga pasākumu, tiek piešķirts nulle punktu. Šis ir būtisks kritērijs, kas apliecina pretendenta spēju veiksmīgi organizēt mārketinga pasākumus;
2) lai pamatotu programmas nepieciešamību, pretendentam ir jāapraksta tirgus situācija, pamatojoties uz statistikas datiem, nevis tikai uz apgalvojumiem, kas nav pamatoti ar statistikas datiem. Piemēram, apgalvojot, ka ir zems zvejniecības produktu patēriņš, nepieciešams norādīt konkrētus patēriņa datus. Piecus punktus pretendents var iegūt, ja programmā ir ietverts tirgus situācijas apraksts, lielākā daļa apgalvojumi ir pamatoti ar statistikas datiem un no šī tirgus situācijas apraksta izriet nepieciešamība pēc mārketinga programmas īstenošanas. Divus punktus pretendents var iegūt, ja ir izpildīta kaut viena kritērija prasība, bet tirgus situācijas apraksts nav pietiekami izvērsts vai lielākā daļa apgalvojumu nav pamatoti ar statistikas datiem. Nevienu (nulle) punktu pretendents neiegūst, ja tirgus situācija nav aprakstīta un nav norādīts neviens tirgus situāciju raksturojošs rādītājs, kas būtu pamatots ar statistikas datiem;
3) programmas mērķiem jābūt skaidri noteiktiem un pamatotiem ar tirgus situācijas aprakstu, kā arī izmērāmiem. Ja visi kritērija punkti ir izpildīti attiecībā uz visiem programmas mērķiem, pretendents var iegūt piecus punktus. Ja kritērija prasības ir izpildītas daļēji vai nav izpildītas attiecībā uz visiem mērķiem, pretendents iegūst divus punktus. Ja nav ievērota neviena kritērija prasība, pretendents neiegūst nevienu (nulle) punktu;
4) programmas pasākumiem jāatbilst programmā noteiktajiem mērķiem. Piemēram, ja programmas mērķis ir palielināt zvejas produktu patēriņu, tad jābūt pasākumam, kas vērsts tieši uz šī mērķa sasniegšanu. Ja visi pasākumi ir atbilstoši programmas noteiktajiem mērķiem un visiem mērķiem ir atbilstoši pasākumi, pretendents iegūst piecus punktus. Ja kādam mērķim nav atbilstošs pasākums vai kāds pasākums nav atbilstošs programmas mērķiem, pretendents iegūst divus punktus. Savukārt, ja neviens pasākums un mērķis nav savstarpēji atbilstoši, pretendents neiegūst nevienu (nulle) punktu;
5) programmas pasākumiem jābūt saskaņotu pasākumu kopumam, t. i., programma nenozīmē tikai vienu pasākumu vai vairākus pilnīgi atšķirīgus pasākumus. Tiem ir jābūt pietiekami vērienīgiem, lai sasniegtu programmas mērķus. Piemēram, ja mērķis ir izglītot Latvijas bērnus par zvejniecības nozari, tad pasākums vienā skolā nebūs pietiekams, lai sasniegtu programmas mērķi. Ja visas kritērija prasības ir izpildītas, pretendents iegūst piecus punktus. Ja kritērija prasības ir izpildītas daļēji vai nav izpildītas attiecībā uz visiem pasākumiem, pretendents iegūst divus punktus. Ja neviena kritērija prasība nav ievērota, pretendents neiegūst nevienu (nulle) punktu;
6) programmas izdevumu tāmei ir jābūt detalizētai. Nav pieņemama kopējā izdevumu summa vienam pasākumam. Ir jābūt skaidri redzamam, kādas ir pasākuma organizēšanai nepieciešamās izmaksu vienības, vienības cenas un kopējās summas. Ja izdevumu tāmē ir norādītas pasākumu izmaksu vienības un to cenas, pretendents iegūst piecus punktus. Ja ir norādītas vispārīgas izmaksas, kas nav atšifrējamas detalizēti pa vienībām, pretendents neiegūst nevienu (nulle) punktu. 

Noteikumu Nr. 301 56.1. apakšpunktā tiek svītrota prasība saskaņot mārketinga programmu ar Zivsaimniecības konsultatīvajā padomē iekļautajām zivsaimniecības nozares nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv piekrastes zvejniekus (noteikumu projekta 15. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Zvejas produktu ražotāju organizācija
  • Agroresursu un ekonomikas institūts
  • Personas, kas ražo pārtikas produktus un piedalās izstāžu kopstendos un izstādēs
Ietekmes apraksts
Tiešie ieguvēji būs lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāji, kas saņems atbalstu, tā veicinot savu konkurētspēju vietējā un eksporta tirgos. No lauksaimniecības nozares popularizēšanas kampaņām ieguvēji būs visi konkrētās nozares pārstāvji, stiprinot savu konkurētspēju un veicinot ražošanu. Piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas izstrādes pasākumā ieguvēji būs visi piekrastes zonas uzņēmumi. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības, piekrastes zvejniecībai un pārtikas nozarei ir liela nozīme valsts ekonomikā. Tādējādi atbalsta pasākumi šajās nozarēs pozitīvi ietekmēs valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsta mērķis ir palielināt lauksaimniecības, piekrastes zvejniecības un pārtikas nozares konkurētspēju. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības un piekrastes zvejniecības nozaru popularizēšana vistiešāk var ietekmēt tieši mazos un vidējos uzņēmumus, kas darbojas šajā nozarē, veicinot to atpazīstamību un konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka atbalsts veicinās lauksaimniecības, pārtikas un piekrastes zvejniecības nozaru uzņēmumu konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot lauksaimniecības un piekrastes zvejniecības nozares, tiek saglabāta lauku un piekrastes zonas apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos un piekrastes zonā.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Zvejas produktu ražotāju organizācija
palielinās
Vērtības nozīme:
10,69
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati (Regulārā bruto darba samaksa nostrādātā stundā zivsaimniecības nozarē 2024. gadā)
16,00
Iesnieguma un pārskata informācijas aizpildīšanas laiks
1
Iespējamais atbalsta pretendentu skaits
2
Iesnieguma un pārskata iesniegšana
342,08
Zvejas produktu ražotāju organizācija Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā aizpilda iesniegumu mārketinga programmas īstenošanai un pārskatu pēc programmas īstenošanas (noteikumu projekta 12. un 15. punkts).
Agroresursu un ekonomikas institūts
palielinās
Vērtības nozīme:
8,89
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati (Regulārā bruto darba samaksa nostrādātā stundā pārtikas ražošanas nozarē 2024. gadā)
16,00
Iesnieguma, starppārskata, pārskata sagatavošanas laiks
1
Atbalsta pretendentu skaits
3
Iesnieguma, stappārskata, pārskata iesniegšana
426,72
Agroresursu un ekonomikas institūts iesniedz iesniegumu, starppārskatu un pārskatu Lauku atbalsta dienestam elektroniskā veidā (noteikumu projekta 3., 4., 5. punkts).
Personas, kas ražo pārtikas produktus un piedalās izstāžu kopstendos un izstādēs
palielinās
Vērtības nozīme:
8,89
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati (Regulārā bruto darba samaksa nostrādātā stundā pārtikas ražošanas nozarē 2024. gadā)
2,00
Iesnieguma informācijas aizpildīšanas laiks
50
Iespējamais atbalsta pretendentu skaits
1
Iesnieguma iesniegšana
889,00
Pārtikas produktu ražotāji Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā aizpilda iesniegumu dalībai izstādē vai kopstendā (noteikumu projekta 9. punkts).
Kopā
1 657,80

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
Kopā
0,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
Kopā
0,00

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 000 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 000 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 000 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 000 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbalsts ietver finansējumu 1 000 000 euro apmērā šādiem atbalsta pasākumiem:
1) Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu (turpmāk – kopstends) organizēšanai starptautiskās izstādēs – 450 000 euro;
2) dalībai starptautiskās lauksaimniecības un pārtikas izstādēs ārvalstīs – 200 000 euro;
3) dalībai kopstendos, arī tajos, kas tiek organizēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai, – 250 000 euro;
4) piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenošanai – 100 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Finansējums noteikumu projekta īstenošanai tiks nodrošināts no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
Atbalstu dalībai izstādēs un kopstendos piešķir saskaņā ar šo regulu. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (EK) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Atbalstu dalībai kopstendā un izstādēs lielajiem uzņēmumiem un ražotājiem, kuri ražo produktus, kas nav Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un pārtikas produktu sarakstā, piešķir saskaņā ar šīs regulas nosacījumiem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Līdz šim ieviestās no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
24. panta 4. punkta  "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 301 39.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (EK) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2023/2831
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 301 39.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/a0c0948e-2cef-476f-a2f1-84474d7fb1a8

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiesību akta lietas (25-TA-60) publiskās apspriešanas laikā no sabiedrības pārstāvjiem nav saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi, bet izsludinātajā saskaņošanas procesā biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" 12.03.2025. ir izteikusi priekšlikumu, kas iekļauts noteikumu projekta izziņā. Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" ir informēta par noteikumu projekta gala redakciju un piekrīt tai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lauku atbalsta dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
11,59
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati
2,00
Informācijas sagatavošanas laiks
1
Persona, kas sagatavo informāciju
8
Reizi mēnesī pēc noteikumu projekta pieņemšanas
185,44
Lauku atbalsta dienests savā tīmekļvietnē reizi mēnesī publicē informāciju par pieejamo atbalsta summu (noteikumu projekta 6. punkts).
Kopā
185,44

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi