Anotācija (ex-ante)

23-TA-1935: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts

Spēkā ir stājusies Komisijas 2023. gada 10. jūlija Īstenošanas direktīva (ES) 2023/1438, ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK (turpmāk – direktīva Nr. 2023/1438).

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Kopienas Augu šķirņu biroja (turpmāk – CPVO)  tīmekļvietnē pieejamo informāciju augļu koku sugai – parastajai aprikozei - vairs nav spēkā CPVO protokols, kas norādīts Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi" (turpmāk - noteikumi Nr. 1229). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Noteikumos Nr. 1229 pārņemt direktīvas Nr. 2023/1438 prasības par CPVO pārbaudes protokoliem un Starptautiskās Jaunu augu šķirņu aizsardzības savienības (turpmāk – UPOV) pārbaužu vadlīnijām, papildinot noteikumu Nr. 1229 informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar jauno direktīvu Nr. 2023/1438 un precizējot 1. pielikumā minēto sarakstu.

Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums

Direktīvas Nr. 2023/1438 3. panta 1. punktā noteikts, ka dalībvalstis ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šo direktīvu prasības, un piemēro minētos noteikumus no 2024. gada 1. janvāra.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Noteikumos Nr. 1229 noteikta kārtība, kādā šķirnei jāveic atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaude (turpmāk - AVS), lai jaunizveidotu šķirni varētu iekļaut Latvijas augu šķirņu katalogā vai nodrošinātu tās aizsardzību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. 
Noteikumu Nr. 1229 1. pielikumā norādītas starptautiskās vadlīnijas vai metodikas, pēc kurām veicama šķirnes pārbaude. Tās regulāri pārskata starpvaldību organizācijas UPOV eksperti, savukārt CPVO nodrošina Eiropas Savienības garantētas intelektuālā īpašuma tiesības uz jaunām augu šķirnēm, kas tiek aizsargātas visā Eiropas Savienībā.
Noteikumos Nr. 1229 jāpārņem direktīvas Nr. 2023/1438 prasības par jauniem CPVO pārbaužu protokoliem un UPOV pārbaudes vadlīnijām laukaugu sugām un dārzeņu sugām. Ar direktīvu Nr. 2023/1438 tiek grozītas Komisijas 2003. gada 6. oktobra direktīva 2003/90/EK, ar ko nosaka īstenošanas pasākumus Padomes Direktīvas 2002/53/EK 7. pantā attiecībā uz obligāti pārbaudāmajām pazīmēm un obligātajiem konkrētu lauksaimniecības augu sugu pārbaudes nosacījumiem (turpmāk - direktīva Nr. 2003/90/EK) un Komisijas 2003. gada 6. oktobra direktīva 2003/91/EK, kurā izklāstīti īstenošanas noteikumi, ar ko piemēro 7. pantu Padomes Direktīvā 2002/55/EK attiecībā uz raksturīgajām pazīmēm, kas obligāti jāaptver pārbaudē, un obligātajiem nosacījumiem dažādu dārzeņu sugu šķirņu pārbaudei (turpmāk - direktīva Nr. 2003/91/EK), kuru mērķis ir nodrošināt, ka dalībvalstu nacionālajos katalogos iekļautās laukaugu un dārzeņu sugas atbilst CPVO izveidotajiem protokoliem. Direktīvas Nr. 2003/90/EK, direktīvas Nr. 2003/90/EK un direktīvas Nr. 2023/1438 mērķis ir nodrošināt atbilstību noteikumiem par obligāti pārbaudāmām noteiktu laukaugu un dārzeņu sugu šķirņu pazīmēm un obligātajiem pārbaudes nosacījumiem. Attiecībā uz sugām, ko neaptver CPVO protokoli, minēto direktīvu mērķis ir nodrošināt atbilstību UPOV vadlīnijām.
Direktīvas Nr. 2023/1438 preambulas 2. atkāpe noteic, ka CPVO un UPOV ir atjauninājušas esošos protokolus, proti, attiecībā uz kaņepēm, ķiplokiem, kolrābjiem, lapu cigoriņiem, arbūziem un rāceņiem. 
Saskaņā ar CPVO tīmekļvietnē pieejamo informāciju par augļu koku un ogulāju sugām pašlaik ir spēkā jaunāks CPVO protokols parastajām aprikozēm, kas atšķiras no noteikumos Nr. 1229 norādītā.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Ar direktīvu Nr. 2023/1438 ir atjaunināti esošie CPVO protokoli tādām laukaugu sugām kā
kaņepes, ķiploki, kolrābji, lapu cigoriņi un arbūzi, kā arī UPOV vadlīnijas attiecībā uz rāceņiem. 
Direktīvā Nr. 2023/1438 ir izdarīti arī tehniski papildinājumi sējas un hibrīdajai lucernai, rudziem, cietajiem kviešiem un to hibrīdiem, kas radušies, krustojot Triticum ģints sugas ar Secale ģints sugām, kā arī tādām dārzeņu sugām - kā paprika jeb dārzeņpipari, melones, burkāni un pētersīļi.
Tehnisks labojums izdarīts, papildinot CPVO protokolu attiecībā uz šķautņainajiem zirņiem, lobāmajiem apaļajiem zirņiem un cukurzirņiem.
Ievērojot minēto, ir jāizdara grozījumi noteikumos Nr. 1229, lai laukaugu, dārzeņu sugu  šķirņu selekcionāri, šķirnes uzturētāji un to pilnvarotie pārstāvji būtu informēti par jaunākajiem CPVO protokoliem un UPOV vadlīnijām, kas piemērojamas AVS pārbaudēm.  

Risinājuma apraksts

Sagatavots noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi"" (turpmāk – noteikumu projekts), lai pārņemtu direktīvas Nr. 2023/1438 prasības par jauniem CPVO protokoliem un UPOV vadlīnijām laukaugu sugām un dārzeņu sugām.
Noteikumu projektā papildināta noteikumu Nr. 1229 informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām ar jauno direktīvu Nr. 2023/1438 (noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts).
Ir veikta dažu direktīvas Nr. 2023/1438 pielikumos un noteikumu Nr. 1229  1.pielikumā lietoto augu sugu nosaukumu salāgošana (noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts, pielikums). 

Problēmas apraksts
Saskaņā ar CPVO tīmekļvietnē pieejamo informāciju par augļu koku un ogulāju sugām pašlaik ir spēkā jaunāks CPVO protokols parastajām aprikozēm -(https://cpvo.europa.eu/en/applications-and-examinations/technical-examinations/technical-protocols/cpvo-technical-protocols?t=Prunus+armeniaca&field_crop_sector_tid=88).
Latvijā notiek selekcijas darbs arī ar augļu koku un ogulāju sugām un selekcionāra tiesību piešķiršanas procesu regulē Augu šķirņu aizsardzības likums. Selekcionārs var reģistrēt savu jaunizveidoto šķirni Latvijas aizsargāto augu šķirņu valsts reģistrā, lai iegūtu selekcionāra tiesību aizsardzību. Lai to veiktu nepieciešams Valsts augu aizsardzības dienestā iesniegt šķirnes aprakstu vai, ja nav veikta šķirnes AVS pārbaude, šķirnes apraksta tehnisko anketu.
Ievērojot minēto, ir jāizdara grozījumi noteikumos Nr. 1229, lai augļu koku un ogulāju šķirņu selekcionāri, šķirnes uzturētāji un to pilnvarotie pārstāvji būtu informēti par jaunākiem spēkā esošiem CPVO protokoliem un UPOV vadlīnijām, kas piemērojamas AVS pārbaudē.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta pielikuma  III. sadaļas "Augļu koku un ogulāju sugas"
esošajā sarakstā parastajām aprikozēm - Prunus armeniaca L. Armeniaca vulgaris Lam.  aizstāts ar jaunu CPVO protoklu - TP-070/3, 31.03.2023. (noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts, pielikums).  
Problēmas apraksts

Direktīvas Nr. 2023/1438 3. panta 1. punktā noteikts, ka dalībvalstis ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Minētos noteikumus tās piemēro no 2024. gada 1. janvāra.

Risinājuma apraksts

Noteikumu projekta 2. punktā noteikts, ka noteikumi stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz selekcionāriem, šķirnes uzturētājiem un to pilnvarotiem pārstāvjiem.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz selekcionāriem, šķirnes uzturētājiem un to pilnvarotiem pārstāvjiem.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumi Nr. 1229 tiek precizēti, lai selekcionāri, šķirnes uzturētāji un to pilnvarotie pārstāvji zinātu, kuri CPVO protokoli un UPOV vadlīnijas ir piemērojamas šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudēs. Tas ļaus turpināt audzēt un izplatīt attiecīgās sugas šķirni.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L1438
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 10. jūlija Īstenošanas direktīva (ES) 2023/1438,ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 10. jūlija Īstenošanas direktīva (ES) 2023/1438,ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants 
Noteikumu projekta
1.2. apakšpunktā izteiktā noteikumu Nr. 1229 1. pielikuma I nodaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
Noteikumu projekta
1.2. apakšpunktā izteiktā noteikumu Nr. 1229 1. pielikuma II nodaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts un 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. panta 2. punkts
Nav jāpārņem; noteikts termiņš normatīvo aktu pieņemšanai un publicēšanai.
-
Nav attiecināms.
4. pants
Netiek pārņemts, jo Latvijā laukaugu un dārzeņu sugām netiek veiktas atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudes.
-
Nav attiecināms.
5. pants
Nav jāpārņem; noteikta spēkā stāšanās kārtība.
-
Nav attiecināms.
6. pants
Nav jāpārņem; minēti direktīvas adresāti.
-
Nav attiecināms.
PIELIKUMS
A daļa I pielikums
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā izteiktais noteikumu Nr. 1229  
1. pielikuma I nodaļas
1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
PIELIKUMS
A daļa  II pielikums
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā izteiktais noteikumu Nr. 1229  
1. pielikuma I nodaļas
1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
PIELIKUMS
B daļa I pielikums
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā izteiktais noteikumu Nr. 1229
1. pielikuma II nodaļas
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
PIELIKUMS
B daļa  II pielikums
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā izteiktais noteikumu Nr. 1229
1. pielikuma II nodaļas
2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/3a347897-d4a8-4d94-9e4a-1c74322afcab

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi