Anotācija

25-TA-397: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Latgales speciālās ekonomiskās zonas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2025. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 32  “Par Rīcības plānu Latvijas Austrumu pierobežas ekonomiskajai izaugsmei un drošības stiprināšanai 2025.–2027. gadam” (turpmāk - MK rīkojums Nr. 32) 1. punktu apstiprinātā Rīcības plāna Latvijas Austrumu pierobežas ekonomiskajai izaugsmei un drošības stiprināšanai 2025.–2027. gadam 2.6. pasākums “Atbalsts Latgales speciālās ekonomiskās zonas (turpmāk – SEZ) kapacitātei, Alūksnes novada iekļaušana Latgales SEZ, kā arī izvērtēt iespējas paplašināt SEZ ietvaros atbalstāmās nozares”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Latgales speciālās ekonomiskās zonas likumā” (turpmāk - likumprojekts) mērķis ir Alūksnes novada iekļaušana Latgales SEZ, lai paaugstinātu uzņēmumu konkurētspēju, eksportu un produktivitāti Latvijas Austrumu pierobežā, kas tiek definēta kā visas Latgales plānošanas reģiona pašvaldības un Alūksnes novada pašvaldība, kurai ir robeža ar Krieviju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Radot priekšnosacījumus investīciju veicināšanai, ražošanas modernizācijai un jaunu darba vietu radīšanai, Latgales plānošanas reģionā kopš 2017. gada darbojas Latgales SEZ. Tā ir kļuvusi par vienu no svarīgākajiem instrumentiem reģiona attīstības veicināšanā: investējot sava uzņēmuma attīstībā vai jaunu darba vietu radīšanā Latgales plānošanas reģionā, uzņēmums var saņemt 80 procentu atlaidi ienākuma nodoklim un 80 procentu atlaidi nekustamā īpašuma nodoklim. Savukārt, pašvaldība ar atsevišķa lēmuma palīdzību, papildus var nodrošināt vēl 20 procentu atlaidi. Faktiski uzņēmēji var saņemt pat līdz 100 procentu atlaidi nekustamā īpašuma nodoklim.

Uz 2025. gada 10. februāri Latgales SEZ pārvalde ir noslēgusi 80 līgumus ar Latgales SEZ kapitālsabiedrībām, kopējās investīcijas sastāda 109,08 milj. euro, noslēgtajos līgumos jaunas plānotās darba vietas – 667, no kurām ir izveidotas 385. Kopējā Latgales SEZ platība - 127,96 ha. Latgales SEZ platību saskaņošanu nodrošina Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM). Kopš Latgales SEZ darbības uzsākšanas, uz 2025. gada 10. februāri Latgales SEZ teritorijā savu komercdarbību īsteno 34 kapitālsabiedrības ar SEZ statusu, starp kurām ierindojas arī tādi lielie uzņēmumi, kas ir nostiprinājuši savu pozīciju pasaules tirgū, piemēram, optiskās šķiedras uzņēmums Līvānos SIA "Light Guide Optics International" un tehniskās šķiedras ražotājs Daugavpilī SIA "Nexis Fibers". Latgales SEZ atbalsta paplašināšana, iekļaujot Alūksnes novadu Latgales SEZ, tiks vērsta uz Latvijas Austrumu pierobežas attīstību, atbilstoši MK rīkojumā Nr. 32 noteiktajam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinets ar MK rīkojumu Nr. 32 ir apstiprinājis Rīcības plānu Latvijas Austrumu pierobežas ekonomiskajai izaugsmei un drošības stiprināšanai 2025. – 2027. gadam. Lai Latgales SEZ atbalsts ar nodokļu atvieglojumiem būtu pieejams Alūksnes novada uzņēmējiem, ir radusies nepieciešamība izstrādāt un virzīt likumprojektu apstiprināšanai, Alūksnes novadu iekļaujot Latgales SEZ.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz:

1) Latgales speciālās ekonomiskās zonas likuma mērķa (Latgales speciālās ekonomiskās zonas likuma 1. pants) papildināšanu, nosakot, ka "Latgales speciālā ekonomiskā zona tiek izveidota ar mērķi veicināt Latgales reģiona un Alūksnes novada attīstību, piesaistot ieguldījumus ražošanas un infrastruktūras attīstīšanai un jaunu darba vietu radīšanai";

2) Latgales SEZ teritorijas platības papildināšanu ar Alūksnes novadu un VARAM nosaukuma precizēšanu, Latgales speciālās ekonomiskās zonas likuma 3. panta otrajā daļā nosakot, ka "Katras Latgales plānošanas reģionā ietilpstošās pašvaldības un Alūksnes novada pašvaldības teritorijas platību, kurai var tikt piešķirts speciālās ekonomiskās zonas statuss, nosaka Ministru kabinets" un Latgales speciālās ekonomiskās zonas likuma 3. panta trešajā daļā nosakot, ka "Priekšlikumus par katrai Latgales plānošanas reģionā ietilpstošajai pašvaldībai un Alūksnes novada pašvaldībai nosakāmo teritorijas platību, kurai var tikt piešķirts speciālās ekonomiskās zonas statuss, sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā virza apstiprināšanai Ministru kabinetā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, pamatojoties uz Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes lēmumu".

Latgales SEZ teritoriju veido Latgales plānošanas reģiona pašvaldības un Alūksnes novada pašvaldība. Latgales SEZ tiek paplašināta ar Alūksnes novadu, izprotot, ka Latgales SEZ ietilpst Latgales plānošanas reģiona (turpmāk – LPR) pašvaldības un Alūksnes novada pašvaldība, kā arī uz paplašināto Latgales SEZ teritorijas platību attiecas Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 840 “Noteikumi par Latgales speciālās ekonomiskās zonas teritoriju platību, tās teritoriju robežu noteikšanas un aktualizēšanas kārtību un kritērijiem” noteiktā Latgales SEZ teritorijas platība 25 150 ha apmērā, nepārsniedzot piecus procentus no LPR ietilpstošo pašvaldību teritoriju kopējās platības, kā noteikts Latgales speciālās ekonomiskās zonas likuma 3. panta pirmajā daļā. Priekšlikumus par katrai LPR ietilpstošajai pašvaldībai un Alūksnes novada pašvaldībai nosakāmo teritorijas platību, kurai tiktu piešķirts SEZ statuss, sagatavotu un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā virzītu apstiprināšanai Ministru kabinetā VARAM, pamatojoties uz LPR attīstības padomes lēmumu, kā tas ir noteikts Latgales speciālās ekonomiskās zonas likuma 3. panta trešajā daļā.

Attiecībā par Latgales SEZ paplašināto teritoriju, saskaņojums ar Eiropas Komisiju nav nepieciešams. 2016. gadā, izstrādājot grozījumus likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" un Latgales speciālās ekonomiskās zonas likumā par Latgales SEZ izveidi, Eiropas Komisija tika informēta, ka ar minētajiem grozījumiem tiek paplašināts tiešo nodokļu atvieglojumu piešķīrēju loks, to papildinot ar tiesību subjektu Latgales SEZ pārvalde. VARAM sagatavoja nepieciešamo kopsavilkuma informāciju un iesniedza to Eiropas Komisijai saskaņā ar Ministru Kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumiem Nr. 759 „Kārtība, kādā Eiropas Komisijā iesniedz atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumus un kopsavilkuma informāciju, un kārtība, kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības”. Ņemot vērā, ka šajā gadījumā netiek paplašināts tiešo nodokļu atvieglojumu piešķīrēju loks, paliek tiesību subjekts Latgales SEZ pārvalde, atkārtota saskaņošana ar Eiropas Komisiju nav nepieciešama. Vienlaikus ir minams tas, ka attiecībā uz Latgales SEZ paplašināto teritoriju – Alūksnes novada iekļaušanu Latgales SEZ, informējam, ka netiks pārsniegta ikgadējā apstiprinātā gada summa 7 100 000 euro valsts atbalsta programmai "Likums "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" un līdz ar to nav nepieciešams iesniegt kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 3. punktu, ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. Attiecīgi Latgales speciālās ekonomiskās zonas likuma 3. panta trešā daļā ir nepieciešamība veikt precizējumu ministrijas nosaukumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
  • Alūksnes novada pašvaldība
Ietekmes apraksts
Latgales SEZ kapitālsabiedrības (mazie uzņēmumi, vidējie uzņēmumi, kā arī lielie uzņēmumi) Alūksnes novada pašvaldībā, kuras teritorijā darbosies šādas kapitālsabiedrības.
Nozare
Apstrādes rūpniecība, Informācijas un komunikācijas pakalpojumi, Operācijas ar nekustamo īpašumu, Citi pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Latgales SEZ kapitālsabiedrību ieguldījumi ir atbalstāmi nozarēs, kas nav noteiktas kā neatbalstāmās nozares saskaņā ar likuma "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" 5. panta ceturto un 4.1 daļu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Latgales SEZ kapitālsabiedrības, ieguldot investīcijas dažādās nozarēs, veicinās pozitīvāku makroekonomisko vidi (piemēram, iekšzemes kopprodukta, nodarbinātības pieaugumu).

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Likumprojektā ietvertais regulējums pozitīvi ietekmēs Latgales SEZ kapitālsabiedrību ražošanas jaudu palielināšanu, apgrozījumu un eksporta pieaugumu, tādējādi veicinot ekonomikas izaugsmi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Latgales SEZ kapitālsabiedrības ir mazie uzņēmumi, vidējie uzņēmumi, kā arī lielie uzņēmumi.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ieguldījumu vai paredzamo algu izmaksu līgumu ietvaros Latgales SEZ kapitālsabiedrības saglabās esošās izveidotās darba vietas un/vai veidos jaunas darba vietas.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ietekme uz budžeta ieņēmumiem tiek norādīta tikai pie likumprojekta (25-TA-396), kas paredz Alūksnes novada iekļaušanu Latgales SEZ.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ietekme uz budžeta ieņēmumiem tiek norādīta tikai pie likumprojekta (25-TA-396), kas paredz Alūksnes novada iekļaušanu Latgales SEZ.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi likumā  "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās"" (25-TA-396).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts izskatāms vienlaicīgi ar likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās"" (25-TA-396).
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 20.decembra noteikumos Nr. 840 “Noteikumi par Latgales speciālās ekonomiskās zonas teritoriju platību, tās teritoriju robežu noteikšanas un aktualizēšanas kārtību un kritērijiem”.

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi 2016. gada 20. decembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 840 “Noteikumi par Latgales speciālās ekonomiskās zonas teritoriju platību, tās teritoriju robežu noteikšanas un aktualizēšanas kārtību un kritērijiem”” tiks virzīts apstiprināšanai Ministru kabinetā, kad Saeimā tiks pieņemti grozījumi likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” (25-TA-396) un Latgales speciālās ekonomiskās zonas likumā (25-TA-397). Pamatā grozījumi 2016. gada 20. decembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 840 “Noteikumi par Latgales speciālās ekonomiskās zonas teritoriju platību, tās teritoriju robežu noteikšanas un aktualizēšanas kārtību un kritērijiem”” ir saistīti ar precizētu Latgales SEZ teritorijas platību.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ņemot vērā, ka šajā gadījumā netiek paplašināts tiešo nodokļu atvieglojumu piešķīrēju loks, paliek tiesību subjekts Latgales SEZ pārvalde, atkārtota saskaņošana ar Eiropas Komisiju nav nepieciešama. Vienlaikus ir minams tas, ka attiecībā uz Latgales SEZ paplašināto teritoriju – Alūksnes novada iekļaušanu Latgales SEZ, informējam, ka netiks pārsniegta ikgadējā apstiprinātā gada summa 7 100 000 euro valsts atbalsta programmai "Likums "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" un līdz ar to nav nepieciešams iesniegt kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai. Attiecīgi saistībā ar likumprojektā paredzētajiem grozījumiem Eiropas Komisijai nav jāsniedz kopsavilkuma informācija saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 11. pantu.
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka likumprojekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 
Vienlaikus norādāms, ka minētais likumprojekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latgales SEZ pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latgales SEZ pārvaldei būs jāslēdz līgumi par ieguldījumu vai paredzamo algu izmaksu veikšanu ar Alūksnes novada uzņēmējiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Alūksnes novadu iekļaujot Latgales SEZ, tiks paaugstināta uzņēmumu konkurētspēja, produktivitāte un arī eksports, kas veicinās Latvijas Austrumu pierobežas attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi