Anotācija (ex-ante)

22-TA-2351: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" piešķirtā finansējuma izmantošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 5.panta pirmajai daļai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt atbalsta ieviešanu militārās agresijas rezultātā un komersantiem dzīvotspējīgu uzņēmējdarbības projektu īstenošanai līdz šim piešķirto valsts budžeta finansējuma Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai izmantošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu atbalsta ieviešanu militārās agresijas rezultātā un nodrošinātu komersantu attīstību, konkurētspēju un eksporta apjoma palielināšanu, kā arī līdz šim piešķirto valsts budžeta finansējuma Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai nepārprotamu izmantošanu, nepieciešams sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektu par akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" piešķirtā finansējuma izmantošanu.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 5.panta pirmajai daļai,
atbalsta pasākumu īstenošanai tiek izmantots:
1) valsts budžeta finansējums, kas akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk - Altum) ir piešķirts saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu, ja Ministru kabinets ir pieņēmis attiecīgu lēmumu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav pret to iebildusi; 
2) Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai krīzes aizdevumu programmas ietvaros atmaksātais finansējums.

Atbilstoši Likumā 5.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktajam:
1) saimnieciskās darbības veicēji, kurus ietekmējušas militārās agresijas sekas, var pretendēt uz atbalstu garantiju veidā;
2)lielie un vidējie komersanti dzīvotspējīgu uzņēmējdarbības projektu īstenošanai, kuriem nepieciešama stimulējošā ietekme, lai nodrošinātu šo komersantu attīstību, konkurētspēju, eksporta apjoma palielināšanu un kuri ir vērsti uz jaunu iekārtu un tehnoloģisko procesu ieviešanu, pretendē uz atbalstu aizdevumiem ar kapitāla atlaidi.


Atbalsta programmai garantiju veidā paredzētais finansējums 12,5 milj. EUR apmērā tiks nodrošināts no valsts budžeta finansējuma, kas sabiedrībai "Altum" ir piešķirts saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu, tajā skaitā:
 - 4 milj. EUR apmērā, saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumu Nr. 150 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība”;
 - 8,5 milj. EUR apmērā, saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumu Nr. 537 “Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai” īstenošanu.

Atbalsta programmai aizdevumi ar kapitāla atlaidi paredzētais finansējums 27,5 milj.EUR apmērā tiks nodrošināts no valsts budžeta finansējuma, kas sabiedrībai "Altum" ir piešķirts saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu, tajā skaitā:

 - 10 milj. EUR apmērā, saskaņā ar 2020. gada 19. marta Ministru kabineta noteikumiem Nr. 150 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība;
 - 17,5 milj. EUR apmērā, saskaņā gada 2020.gada 19.marta Ministru kabineta noteikumu Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība”.

Finansējumu Finansējuma saņēmējs var izmantot līdz atbalsta programmas īstenošanas beigām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiek skarti saimnieciskās darbības veicēji, kurus ietekmējusi Krievijas militārās agresijas rezultātā radītās sekas uz ekonomiku un komersanti, kuriem nepieciešama stimulējošā ietekme, lai nodrošinātu komersantu attīstību, konkurētspēju, eksporta apjoma palielināšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atbalsta pasākumu īstenošanai nepieciešamie līdzekļi 40 000 000 euro apmērā tiks nodrošināti akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu piešķirtā finansējuma ietvaros.

Atbalsta programmu īstenošana rada negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2022.gadā 12 500 000 euro, 2023.gadā 27 500 000 euro.

Provizoriski izdevumi uz vispārējās valdības budžeta bilanci radīsies programmas īstenošanas laikā un nepārsniegs atbalsta pasākumiem piešķirto valsts budžeta finansējumu. Precīzs novērtējums par atbalsta pasākumu ietekmi uz vispārējo valdību tiks iestrādāts programmas novērtējumā.).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi