Anotācija

25-TA-2758: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 23. septembra noteikumos Nr. 570 "Ārējās sauszemes robežas šķērsošanas transportlīdzekļu elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir izslēgt krāpniecības gadījumus, veicot reģistrāciju ārējās sauszemes robežas šķērsošanas transportlīdzekļu elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2025. gada 23. septembra noteikumu Nr. 570 “Ārējās sauszemes robežas šķērsošanas transportlīdzekļu elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) pieņemšanas mērķis ir noteikt kārtību, kādā transportlīdzekļi tiek reģistrēti elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, lai organizētu transportlīdzekļu rindu valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanai pa autoceļiem normatīvajos aktos noteiktajās robežšķērsošanas vietās. Tika paredzēts, ka elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ieviešanas nodrošinās caurskatāmu, efektīvu un vienlīdzīgu piekļuvi valsts ārējās robežas šķērsošanai, mazinot gaidīšanu uz autoceļiem pie RŠV dzīvajā rindā. Noteikumu 28. punkta regulējums paredz iespēju veikt datu izmaiņas, nomainot vadītāja datus, kā arī vienu reizi reģistrācijas ietvaros mainīt rezervācija laiku uz citu. Šāds regulējums tika paredzēts, lai atsevišķos neparedzētos gadījumos (piemēram, tehnisku traucējumu vai nepārvaramas varas apstākļu dēļ) lietotājam būtu iespējams pārcelt rezervācijas laika logu, vienlaikus nezaudējot samaksāto rezervācijas maksu.
Sistēmas praktiskās lietošanas pirmajā mēnesī ir konstatētas krāpnieciskas un apzināti negodīgas darbības, tostarp automatizētu līdzekļu (robotprogrammu) izmantošana, lai masveidā reģistrētu laika logus, mākslīgi radot rindu. Šāda rīcība liedz vienlīdzīgu piekļuvi citiem lietotājiem un rada riskus sabiedriskās kārtības un valsts robežpunktu caurlaidspējas nodrošināšanai. Attiecīgi ir secināms, ka sākotnējais datu maiņas izņēmums tiek izmantots ārpus tā paredzētā mērķa.
Izvērtējot identificētos riskus, alternatīvos risinājumus un samērīgumu, ir atzīts, ka labākais un tiesiski pamatotākais risinājums ir atteikties no jebkādas reģistrēto datu maiņas pēc pieteikuma apstiprināšanas. Šāds regulējums mazina manipulācijas, negodprātīgas rīcības un krāpniecības iespējas un atjauno vienlīdzīgu piekļuvi pakalpojumam. Noteikumu projekts attiecas gan uz jaunajām, gan uz iepriekš veiktajām rezervācijām, kuras būs spēkā pēc MK noteikumu apstiprināšanas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu 28. punkts paredz iespēju mainīt vadītāja datus un vienu reizi pārcelt rezervācijas laiku, lai atbalstītu pārvadātājus neparedzētās situācijās. Tomēr sistēmas ieviešanas pirmajā mēnesī konstatētas krāpnieciskas darbības, tostarp robotprogrammu izmantošana rezervāciju manipulācijām, kas rada mākslīgu rindu un ierobežo piekļuvi citiem lietotājiem.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts noteikumu 28. punkts, nosakot, ka pēc reģistrācijas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā noteikumu 27. punktā minēto datu labošana, precizēšana vai maiņa nav pieļaujama. Vienlaikus, lai ievērotu samērīgumu, paredzēti izņēmumi transportlīdzekļa vadītāja datu maiņai. Tomēr paredzētās izmaiņas, vienlaikus paturot vadītāja datu maiņas iespēju, iespējams realizēt (nestandarta izstrāde) GoSwift risinājumā. Pirms tam jāveic izvērtējums, kādus drošības riskus var radīt arī turpmāka šādu datu labošana no ārpuses, kā arī laiks tehniskai izstrādei, tādēļ noteikumu V. nodaļa "Noslēguma jautājumi" tiek papildināts ar 33.1 punktu, paredzot 3 mēnešu pārejas periodu risinājuma izstrādei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kas izceļo ar transportlīdzekli pa autoceļiem, šķērsojot Latvijas ārējo sauszemes robežu
Ietekmes apraksts
Lai fiziskā persona izceļotu ar transportlīdzekli pa valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietām, tā vadītājam (īpašniekam vai turētājam) transportlīdzeklis jāreģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas nodrošinātās iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, tiks novērsta nepieciešamība ilgstoši un nepiemērotos apstākļos atrasties uz autoceļiem pirms robežšķērsošanas vietas. Iepriekšējā reģistrēšanās ļaus transportlīdzeklim ierasties pie robežšķērsošanas vietas noteiktā laikā, atbilstoši iepriekš izvēlētajam un elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā reģistrētajam laikam. Maksa tiks noteikta par vienu reģistrācijas reizi. Maksas pakalpojums atsvērs ilgstošu gaidīšanu rindā, atrodoties apgrūtinošos apstākļos uz autoceļa. 
Juridiskās personas
  • Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri pa autoceļiem šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transportlīdzekļiem.
Ietekmes apraksts
Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transportlīdzekļiem. Lai izceļotu ar transportlīdzekli, tā vadītājam transportlīdzeklis jāreģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 euro dienā. Ja šobrīd transportlīdzekļu rindas garums uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis, tad, izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas nodrošinātās iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, kuras izmaksas plānotas 9,30 euro par vienu transportlīdzekļa elektroniskās rindas rezervāciju. Salīdzinot ar dīkstāves izmaksām, izdevīgums transportlīdzekļu vadītājiem un kravu pārvadātāju uzņēmumiem ir acīmredzams.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
     
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija" un
VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi