25-TA-1889: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu aizsardzības industrijas sadarbības atbalstam pasākumu rīkošanai 2025. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iniciatīva tiek virzīta pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 48. pantu, kas paredz, ka Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros sadarbībai ar starptautiskajām un nevalstiskajām organizācijām nepieciešamo finansējumu un tā izlietojumu, nodrošinot iesaisti starptautiskās un nacionālās drošības stiprināšanā, nosaka Ministru kabinets.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir atļaut Aizsardzības ministrijai (turpmāk - Ministrija) 2025. gadā piešķirt finansējumu Drošības un aizsardzības industriju federācijai (turpmāk - DAIF) 94 600 EUR apmērā (t.sk. PVN) viena nacionāla līmeņa, trīs reģionālu un viena sadarbības ar Ukrainu pasākuma rīkošanai.
Rīkojuma realizācija tiks nodrošināta no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” 2025. gadā plānotajiem finanšu līdzekļiem.
Rīkojuma realizācija tiks nodrošināta no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” 2025. gadā plānotajiem finanšu līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā nepieciešamību veicināt sistemātisku un pārredzamu sadarbību ar visiem Ministrijas sadarbības partneriem un vairāku jaunu aizsardzības industrijas asociāciju izveidi, Ministrija rīkoja industrijas asociāciju pasākumu ideju konkursu, lai radītu vienlīdzīgas iespējas visām aizsardzības industrijas asociācijām pretendēt uz Ministrijas līdzfinansējumu, reizē izvirzot sasniedzamos mērķus, lai veicinātu Latvijas aizsardzības industrijas attīstību un tās popularizēšanu. Vērā ņemama ir arī šā brīža ģeopolitiskā drošības situācija Eiropā, kas nozīmē, ka jebkurš pasākums, kas varētu pozitīvi ietekmēt aizsardzības industrijas attīstību Latvijā, ir prioritāte un uzskatāms par atbilstošu Latvijas aizsardzības mērķiem.
Pasākumu ideju piedāvājumi tika vērtēti trīs kategorijās - nacionālā, reģionālā un sadarbības pasākumi ar Ukrainu. Kategorijas tika noteiktas atbilstoši pieejamajam finansējumam un Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijas noteiktajiem virzieniem un prioritātēm.
Konkursa rezultātā, nacionālo, reģionālo un sadarbības pasākumu ar Ukrainu kategorijā DAIF Latvija tika noteikts kā konkursa uzvarētājs. Ministrija ir apstiprinājusi konkursa rezultātus un uzskata par nepieciešamu piešķirt norādīto līdzfinansējumu DAIF pasākumu organizēšanai.
Pasākumu ideju piedāvājumi tika vērtēti trīs kategorijās - nacionālā, reģionālā un sadarbības pasākumi ar Ukrainu. Kategorijas tika noteiktas atbilstoši pieejamajam finansējumam un Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijas noteiktajiem virzieniem un prioritātēm.
Konkursa rezultātā, nacionālo, reģionālo un sadarbības pasākumu ar Ukrainu kategorijā DAIF Latvija tika noteikts kā konkursa uzvarētājs. Ministrija ir apstiprinājusi konkursa rezultātus un uzskata par nepieciešamu piešķirt norādīto līdzfinansējumu DAIF pasākumu organizēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz pat 2024. gada sākumam Latvijā bija reģistrēta viena aizsardzības industrijas asociācija - DAIF. 2024. gadā Latvijā tika reģistrētas vēl trīs asociācijas, kuru sastāvā ir militārās industrijas pārstāvji – Latvijas industriju attīstības konfederācija un Militāro tehnoloģiju, dronu un robotikas asociācija un Starptautiskā aizsardzības produkcijas ražotāju asociācija.
Lai nodrošinātu vienotu pieeju Ministrijas līdzfinansējumam aizsardzības industrijas pasākumu organizēšanai, Ministrija rīkoja industrijas asociāciju pasākumu ideju konkursu, lai palīdzētu nodrošināt arī godīgu konkurenci starp visām aizsardzības industrijas organizācijām, kā arī skaidrus kritērijus finansējuma saņemšanai. Konkursa rezultātā tika izvērtētas visas iesniegtās idejas un augstāko novērtējumu saņēma DAIF iesniegtie pieteikumi.
Ministrija vēršas pie Ministru kabineta ar lūgumu piešķirt finansējumu DAIF, pamatojoties uz konkursa rezultātiem.
Lai nodrošinātu vienotu pieeju Ministrijas līdzfinansējumam aizsardzības industrijas pasākumu organizēšanai, Ministrija rīkoja industrijas asociāciju pasākumu ideju konkursu, lai palīdzētu nodrošināt arī godīgu konkurenci starp visām aizsardzības industrijas organizācijām, kā arī skaidrus kritērijus finansējuma saņemšanai. Konkursa rezultātā tika izvērtētas visas iesniegtās idejas un augstāko novērtējumu saņēma DAIF iesniegtie pieteikumi.
Ministrija vēršas pie Ministru kabineta ar lūgumu piešķirt finansējumu DAIF, pamatojoties uz konkursa rezultātiem.
Risinājuma apraksts
Ministrija piedāvā piešķirt līdzfinansējumu DAIF šādu pasākumu realizēšanai:
1) Nacionālais pasākums - Industriju dienas NBS un spēju demonstrācija. Piešķiramā finansējuma apmērs - 49 300 eur;
2) Reģionālie pasākumi -
a) Civilmilitārā sadarbība: cilvēkfaktors un noturība visaptverošas valsts aizsardzības nodrošināšanā atraisot reģiona potenciālu – Jelgavā. Piešķiramā finansējuma apmērs - 8 700 eur;
b) Civilmilitārā sadarbība: kritiskā infrastruktūra un loģistikas pakalpojumu attīstība atraisot reģiona potenciālu – Rēzeknē. Piešķiramā finansējuma apmērs - 9 000 eur;
c) Civilmilitārā sadarbība: kiberdrošības un kosmosa spēju nodrošināšana atraisot reģiona potenciālu – Ventspilī. Piešķiramā finansējuma apmērs - 9 000 eur;
3) Sadarbības pasākums ar Ukrainu - Sadarbība ar Ukrainu - Latvijas - Ukrainas drošības un aizsardzības industriju Sadarbības forums (Paralēli Latvijas Industriju dienas NBS un spēju demonstrācijas militāro mācību ‘’Namejs’’ noslēgumā). Piešķiramā finansējuma apmērs - 18 600 eur
Šādu pasākumu rīkošana ir kritiski svarīga, lai veicinātu Latvijas aizsardzības un militārās industrijas attīstību un atpazīstamību, kā arī konkurētspēju un savstarpējo sadarbību ilgtermiņā, kas būtu saskaņā ar Aizsardzības Industrijas un Inovāciju atbalsta stratēģijā 2025-2036 noteiktajiem rīcības virzieniem un industrijas un inovāciju attīstības virsmērķi. Šāda daudzlīmeņu pasākumu pieeja — dodot iespēju rīkot nacionālus, reģionālus un sadarbības pasākumus ar Ukrainu — veido stabilu pamatu Latvijas aizsardzības un militārās jomas ilgtspējīgai attīstībai, jo tikai radot apstākļus, kas atļauj uzņēmējiem veidot ciešākus kontaktus savā starpā ne tikai nacionālā, bet arī reģionālā līmenī, kā arī, kas ļauj mācīties no citu valstu militārās pieredzes ir iespējams veidot pamatu noturīgai aizsardzības industrijai, kas stiprina nacionālās militārās spējas.
Nacionālie pasākumi nodrošinātu visas Latvijas aizsardzības un militārās industrijas uzņēmēju pulcēšanu un savu spēju prezentēšanu gala lietotājiem, kā arī dos iespēju veidot jaunas saites turpmākajai sadarbībai vietējā un starptautisko tirgu apgūšanai. Reģionālie pasākumi nodrošinās reģionu iesaisti un informētību par aizsardzības un militārās industrijas nozīmi un veicinās to iekļautību nacionālos aizsardzības un militārāš industrijas attīstības centienos. Sadarbības pasākums ar Ukrainu nodrošinās platformu Latvijas komersantiem dibināt saites ar Ukrainas uzņēmumiem un gala lietotājiem, kas nodrošinātu 21. gs. karadarbībai atbilstošu produktu izstrādi ilgtermiņā, mācoties no Ukrainas daudzpusējās pieredzes aizsargājot savu valsti, kā arī tā tiks veicināta zinātības apmaiņa par izaicinājumiem ar ko jāsaskaras aizsardzības industrijai.
Piešķirot finansējumu tiktu stiprinātas Latvijas militārās spējas netiešā veidā ilgtermiņā, jo, militāro spēju attīstība ir saistāma ne tikai ar tiešiem spēju iepirkumiem un militārā personāla skaita pieaugumu. Militāro spēju attīsība arī ir saistīta ar industriālās bāzes attīstību un noturību, kur būtiska ir katra aizsardzības industrijas komersanta loma, kur tiem veidojot saites ar citiem komersantiem gan vietējiem, gan starptautiskiem ir iespēja attīstīt savus militāros produktus, piesaistīt investorus un piedalīties daudzveidīgas zinātības apmaiņā. Šādi pasākumi arī ļauj vistiešākajā veidā noskaidrot gala lietotāja viedokli par produktiem, kas ilgtermiņa aizsardzības industrijas attīstībā nozīmē paātrinātu nepieciešamo risinājumu izstrādi un/vai prototipēšanu, kas veicinās straujāku ražošanas uzsākšanu vai turpināšanu atbilstoši gala lietotāja specifikācijai. Šādi pasākumi arī ļauj gala lietotājiem apzināt industrijas iespējas, kas veicina uzlabotu iepirkumu prasību, dokumentācijas un plānu ieviešanu.
1) Nacionālais pasākums - Industriju dienas NBS un spēju demonstrācija. Piešķiramā finansējuma apmērs - 49 300 eur;
2) Reģionālie pasākumi -
a) Civilmilitārā sadarbība: cilvēkfaktors un noturība visaptverošas valsts aizsardzības nodrošināšanā atraisot reģiona potenciālu – Jelgavā. Piešķiramā finansējuma apmērs - 8 700 eur;
b) Civilmilitārā sadarbība: kritiskā infrastruktūra un loģistikas pakalpojumu attīstība atraisot reģiona potenciālu – Rēzeknē. Piešķiramā finansējuma apmērs - 9 000 eur;
c) Civilmilitārā sadarbība: kiberdrošības un kosmosa spēju nodrošināšana atraisot reģiona potenciālu – Ventspilī. Piešķiramā finansējuma apmērs - 9 000 eur;
3) Sadarbības pasākums ar Ukrainu - Sadarbība ar Ukrainu - Latvijas - Ukrainas drošības un aizsardzības industriju Sadarbības forums (Paralēli Latvijas Industriju dienas NBS un spēju demonstrācijas militāro mācību ‘’Namejs’’ noslēgumā). Piešķiramā finansējuma apmērs - 18 600 eur
Šādu pasākumu rīkošana ir kritiski svarīga, lai veicinātu Latvijas aizsardzības un militārās industrijas attīstību un atpazīstamību, kā arī konkurētspēju un savstarpējo sadarbību ilgtermiņā, kas būtu saskaņā ar Aizsardzības Industrijas un Inovāciju atbalsta stratēģijā 2025-2036 noteiktajiem rīcības virzieniem un industrijas un inovāciju attīstības virsmērķi. Šāda daudzlīmeņu pasākumu pieeja — dodot iespēju rīkot nacionālus, reģionālus un sadarbības pasākumus ar Ukrainu — veido stabilu pamatu Latvijas aizsardzības un militārās jomas ilgtspējīgai attīstībai, jo tikai radot apstākļus, kas atļauj uzņēmējiem veidot ciešākus kontaktus savā starpā ne tikai nacionālā, bet arī reģionālā līmenī, kā arī, kas ļauj mācīties no citu valstu militārās pieredzes ir iespējams veidot pamatu noturīgai aizsardzības industrijai, kas stiprina nacionālās militārās spējas.
Nacionālie pasākumi nodrošinātu visas Latvijas aizsardzības un militārās industrijas uzņēmēju pulcēšanu un savu spēju prezentēšanu gala lietotājiem, kā arī dos iespēju veidot jaunas saites turpmākajai sadarbībai vietējā un starptautisko tirgu apgūšanai. Reģionālie pasākumi nodrošinās reģionu iesaisti un informētību par aizsardzības un militārās industrijas nozīmi un veicinās to iekļautību nacionālos aizsardzības un militārāš industrijas attīstības centienos. Sadarbības pasākums ar Ukrainu nodrošinās platformu Latvijas komersantiem dibināt saites ar Ukrainas uzņēmumiem un gala lietotājiem, kas nodrošinātu 21. gs. karadarbībai atbilstošu produktu izstrādi ilgtermiņā, mācoties no Ukrainas daudzpusējās pieredzes aizsargājot savu valsti, kā arī tā tiks veicināta zinātības apmaiņa par izaicinājumiem ar ko jāsaskaras aizsardzības industrijai.
Piešķirot finansējumu tiktu stiprinātas Latvijas militārās spējas netiešā veidā ilgtermiņā, jo, militāro spēju attīstība ir saistāma ne tikai ar tiešiem spēju iepirkumiem un militārā personāla skaita pieaugumu. Militāro spēju attīsība arī ir saistīta ar industriālās bāzes attīstību un noturību, kur būtiska ir katra aizsardzības industrijas komersanta loma, kur tiem veidojot saites ar citiem komersantiem gan vietējiem, gan starptautiskiem ir iespēja attīstīt savus militāros produktus, piesaistīt investorus un piedalīties daudzveidīgas zinātības apmaiņā. Šādi pasākumi arī ļauj vistiešākajā veidā noskaidrot gala lietotāja viedokli par produktiem, kas ilgtermiņa aizsardzības industrijas attīstībā nozīmē paātrinātu nepieciešamo risinājumu izstrādi un/vai prototipēšanu, kas veicinās straujāku ražošanas uzsākšanu vai turpināšanu atbilstoši gala lietotāja specifikācijai. Šādi pasākumi arī ļauj gala lietotājiem apzināt industrijas iespējas, kas veicina uzlabotu iepirkumu prasību, dokumentācijas un plānu ieviešanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Lai izvērtētu alternatīvos risinājumus tika rīkots industrijas asociācijas pasākumu ideju konkurss, kur aizsardzības industrijas asociācijas varēja iesūtīt savas pasākumu idejas trīs pasākumu kategorijās - nacionālo, reģionālo un sadarbības pasākumu ar Ukrainu, kur tika iesniegti ideju apraksti, plānotās izmaksas, u.tml. Finansējums tiks piešķirts DAIF, jo konkursa rezultātā DAIF iesūtīto pasākumu idejas tika noteiktas kā visatbilstošākās Aizsardzības industrijas attīstības mērķu sasniegšanai un saņēma visaugstāko vērtējumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projekta realizāciju Aizsardzības ministrija nodrošinās valsts budžeta programmas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” ietvaros, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma pārkārtošanu ekonomiskā klasifikācijas kodu griezumā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrijaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
