Anotācija

25-TA-2181: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Zirnītis" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma "Zirnītis" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0279) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0759) 0,0112 ha platībā (pirms sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0646).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Zirnītis"  Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0279) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0759) 0,0112 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība vai Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0759) 0,0112 ha platībā, kas ir nepieciešama valsts nozīmes ceļa pārbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail AS" (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 421. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0646) sadales sastāv no:
atsavināmās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0759 (0,0112 ha platībā);
atlikušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0758 (0,2004 ha platībā).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu, piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam ir nostiprināta hipotēka (Kreditors: AS Hipocredit, reģistrācijas numurs 40103793931. Pamats: 2023.gada 18.septembra aizdevuma līgums Nr.HC-230915- 2016, 2023.gada 18.septembra hipotēkas līgums Nr.HC-230915-2016/H) un atzīmes veidā noteikts aizliegums bez AS Hipocredit, reģistrācijas numurs 40103793931, rakstiskas piekrišanas nekustamu īpašumu sadalīt, ieķīlāt, iznomāt, dāvināt, mainīt, citādi atsavināt un apgrūtināt ar lietu vai saistību tiesībām (Pamats: 2023.gada 18.septembra hipotēkas līgums Nr.HC-230915-2016/H).
Hipotekārais kreditors ir informēts par nekustamā īpašuma atsavināšanu saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu. Hipotekārā kreditora pilnvarotā persona 2024. gada 30. oktobrī izsniedza piekrišanu tam, ka no Nekustamā īpašuma tiek atdalīta zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0759 aptuveni 0,0113 ha platībā ar nosacījumu, ka gan uz paliekošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0758, gan uz atdalīto zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0759 tiek saglabāta par labu hipotekāram kreditoram nostiprinātā hipotēka un ar to saistītie aizliegumi.
Saskaņā ar Likuma 11. pantu, slēdzot līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, Nekustamā īpašuma īpašnieks un hipotekārais kreditors vienosies par noteiktās atlīdzības sadali.
Atbilstoši Likuma 12.1 pantam, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. 
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) atsavināmajai Zemes vienībai nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,0112 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: 1) zemes zem ēkām – 0,0111 ha; 2) pārējās zemes – 0,0001 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem uz atlikušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0758 (0,2004 ha platībā) atrodas būve ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0279 001 (dārza māja; pirmsreģistrēta būve; īpašumtiesības nav reģistrētas), būve ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0279 002 (saimniecības ēka; īpašumtiesības nav reģistrētas; veicot kadastrālo uzmērīšanu būve apvidū nav konstatēta) un būve ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0646 001 (garāža, pirmsreģistrēta būve; īpašumtiesības nav reģistrētas), kas nav reģistrētas Nekustamā īpašuma sastāvā. Rail Baltica projekta ietvaros būves netiek skartas.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0758) 0,2004 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0646 daļa aptuveni 0,2002 ha platībā), kas atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 17. maija izvērtējumā (vēstule Nr. 1-7.1/24/1500) sniegtajai informācijai ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši Baldones teritorijas plānojumam 2013.-2024. gadam.
Līdz ar to Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Nekustamā īpašuma daļa - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0759) 0,0112 ha platībā.
Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās RB Rail AS sniegtajai informācijai, Nekustamā īpašuma atlikušajai daļai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0758) 0,2004 ha platībā tiek saglabāta esoša piekļuve.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir pieteicis šādus prasījumus:
- žoga pārcelšanas un ar to saistīto darbību, košuma dobes un augu pārvietošanas, 86 tūju pārvietošanas, kanalizācijas izbūves daļas pārvietošanas un rotaļu laukuma pārvietošanas un citu darbu veikšanas, kas nepieciešama veicot šīs darbības, izmaksu kompensēšanu saskaņā ar Nekustamā īpašuma īpašnieces iesniegto tāmi;
- par ceļa paplatinājumu veikšanu uz otru pusi;
- par noslēgto nomas līgumu ar SIA "DIDI Auto";
- vai mainīsies nosacījumi noslēgtajā aizdevuma un ķīlas līgumā un apdrošināšanas līgumā;
- par Nekustamā īpašuma īpašnieka norādīto, ka aprēķinātajā atlīdzības apmērā nav norādīti virsuzdevumi, darba aizsardzība, būvuzņēmēju peļņa un PVN, saskaņā ar iesniegto tāmi.
Likuma 24. panta pirmā daļa noteic, ka gadījumos, kad to pieprasa nekustamā īpašuma īpašnieks, institūcija ir tiesīga par saviem līdzekļiem būvēt inženierbūves un inženierkomunikācijas vai arī izmaksāt kompensāciju, kas nepieciešama to zaudējumu un neērtību novēršanai, kuras bijušajam īpašniekam vai citām personām var rasties saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr.204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1.apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 12. septembra lēmumu Nr. 03.1-14/2812 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Zirnītis" kadastra Nr.8025 011 0279 daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0759) 0,0112 ha platībā – Baldones pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 1 947,68 EUR (viens tūkstotis deviņi simti četrdesmit septiņi euro un sešdesmit astoņi centi) jeb 17,39 EUR (septiņpadsmit euro, trīsdesmit deviņi centi) par vienu zemes kvadrātmetru un noraidīja Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījumus par:
– iestādītajām tūjām, kas atrodas gar Īpašuma daļas nožogojumu, tai skaitā tā ārpusē, jo 86 (astoņdesmit sešas) tūjas atrodas ārpus zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0759) teritorijas un aug uz citai personai piederošas zemes;
–  žoga būvniecības izpilddokumentācijas sagatavošanas izmaksām 126,00 euro, jo tās rastos, lai veiktu izpildmērījumus pirms ierosinājuma pieņemt ekspluatācijā dzīvojamo māju un garāžu atbilstoši izsniegtajai būvatļaujai Nr. BIS-BV-4.1-2020-8888 un līdz ar to tās nav uzskatāmas par zaudējumiem, kas radušies Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas rezultātā;
Nekustamā īpašuma īpašniekam sniegta informācija, ka atbilstoši Civillikuma 927.pantam īpašums ir pilnīgas varas tiesība pār lietu, tas ir, tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus, ar to rīkoties un noteiktā kārtā atprasīt to atpakaļ no katras trešās personas ar īpašuma prasību. Īpašuma tiesība sevī ietver tiesības valdīt (likumīgā faktiskā vara pār lietu), tiesības lietot (izmantot lietas derīgās īpašības, iegūt no tās peļņu, ienākumu un augļus) un tiesības rīkoties (iespēju noteikt mantas tiesisko stāvokli, to atsavinot, nododot lietošanā). Civillikuma 973. pants noteic, ka koki un citi augi, kas pārstādīti svešā zemē, pieder tās īpašniekam no tā laika, kad tie laiduši šajā zemē saknes. Ja tādus augus atkal atdala no zemes, tad tie nepiekrīt agrākajam īpašniekam, bet paliek tam, kam pieder zeme; bet ja tos par jaunu iestāda, tad tie kļūst par jaunā zemes īpašnieka īpašumu no tā laika, kad laiduši saknes. Savukārt Civillikuma 675. pants noteic, ka koks, kas stāv pie pašas robežas, pieder tam, kura daļā stumbrs iznācis no zemes, kaut arī tā saknes stieptos kaimiņa īpašumā. Šim kaimiņam nav tiesības nocirst minētās saknes, bet ja tās dara viņa zemei zaudējumus, viņš var prasīt no koka īpašnieka atlīdzību. 2024.gada 28.novembrī tika veikti Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas darbi un tika konstatēts, ka 83 tūjas atrodas ārpus Zemes vienības, līdz ar to netiek atlīdzinātas izmaksas par 83 tūju, kas atrodas uz citai personai piederošas zemes vienības, pārstādīšanu. Attiecībā par 3 tūju pārstādīšanas izmaksu, kas pārsniedz tirgus vērtību, kompensēšanu, ir norādīts, ka sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir noteicis vidējo tirgus cenu par tūju pārstādīšanas darbu veikšanu. Atbilstoši Likuma 25.panta otrās daļas 1.punktam izdevumus, kas nekustamā īpašuma īpašniekam radušies šā īpašuma atsavināšanas rezultātā, sedz to faktiskajā apmērā, bet nepārsniedzot apvidus vidējās cenas. Līdz ar to, konkrētajā gadījumā, izmaksas par attiecīgo darbu veikšanu var tikt segtas, nepārsniedz sertificēta vērtētāja noteiktās vidējās tirgus cenas.
- noraidīts prasījums par izpilddokumentācijas sagatavošanas izmaksām 126,00 EUR apmērā - atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumu Nr.529 "Ēku būvnoteikumi" 163.1. apakšpunktam pirms ierosina pieņemt ekspluatācijā ēku vai tās daļu, veic ēkas vai tās daļas, ārējo inženiertīklu, citu vienlaikus izbūvētu būvju horizontālās un vertikālās novietnes izpildmērījumus. Ņemot vērā to, ka ir izsniegta būvatļauja Nr. BIS-BV-4.1-2020-8888) un saskaņā ar būvniecības informācijas sistēmā pieejamiem datiem būvdarbi Nekustamajā īpašumā nav pabeigti, konstatējams, ka izpildduzmērījumi Nekustamā īpašuma īpašniekam ir jāveic pirms ierosina pieņemt ekspluatācijā ēku vai tās daļu. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma īpašnieka sniegto informāciju izpilddokumentācija par žoga būvdarbiem būs nepieciešama nododot ēku ekspluatācijā un iepriekš nav izgatavoti žoga izpildduzmērījumi. Līdz ar to secināms, ka izpildmērījumi par žogu būtu nepieciešami pie ēkas nodošanas ekspluatācijā, kas izriet no normatīvajiem aktiem, un šādas izmaksas Nekustamā īpašuma īpašniekam rastos, lai nodotu ēku ekspluatācijā, nevis šādas izmaksas ir uzskatāmas kā zaudējumi, kas ir radušies Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas rezultātā.
- par ceļa paplatinājumu veikšanu uz otru pusi – saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju – pārbūvējamam ceļam atbilstoši likumam "Par autoceļiem" ir noteikta nodalījuma josla 11.00 m no brauktuves ass. Ceļa ass attiecībā pret Nekustamo īpašumu netiek mainīta, bet esošajā situācijā netiek nodrošināts minimālais nodalījuma joslas platums, kas ir 11.00 m no brauktuves ass, tādēļ ir atsavināma daļa no Nekustamā īpašuma. Vienlaikus ir norādāms, ka ceļa paplašinājums šajā vietā ir arī autobusa pieturas izbūvei, kuru nevar pārvietot uz brauktuves otru pusi. Esošā pietura tiek pārvietota nedaudz uz austrumu pusi, gan ņemot vērā, ka uz rietumu pusi ceļš tiek projektēts uzbērumā, lai izbūvētu pārvadu pār dzelzceļu, gan ir mainīta pieslēgumu konfigurācija pašvaldības nozīmes ceļu pievienojumiem autoceļam V1010, atbilstoši valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas valsts ceļi" izvirzītajām prasībām.
- par noslēgto nomas līgumu ar SIA "DIDI Auto" – ievērojot, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks nav iesniedzis zaudējumu pieprasījumu par minēto nomas līgumu un pamatojumu zaudējumu tiešai cēloņsakarībai ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, kā arī nav iesniegts nomas līgums, nav iespējams izvērtēt to kopsakarībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, kā arī nav iespējams uzdot to izvērtēt sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam;
- vai mainīsies nosacījumi noslēgtajā aizdevuma un ķīlas līgumā un apdrošināšanas līgumā – ņemot vērā, ka SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk – EDzL) kompetencē nav privāttiesisku līgumu nosacījumu izvērtēšana, EDzL aicina Nekustamā īpašuma īpašnieku pārrunāt noslēgto līguma nosacījumus ar attiecīgajiem līguma slēdzējiem saistībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. EDzL vērš uzmanību, ka Likuma 71. pants cita starpā nosaka, ka nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām pati par sevi nevar būt par pamatu, lai prasītu to saistību pirmstermiņa izpildi, kuras nodrošinātas ar attiecīgo nekustamo īpašumu, vai lai uzskatītu, ka minētās saistības tiek pārkāptas. Savukārt Likuma 11.pants noteic mehānismu kreditora interešu aizsardzībai, tostarp, iespēju nekustamā īpašuma īpašniekam un personai, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, vienoties par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali, kas attiecīgi institūcijai jāņem vērā atlīdzības izmaksas procesā.
- par Nekustamā īpašuma īpašnieka norādīto, ka aprēķinātajā atlīdzības apmērā nav norādīti virsuzdevumi, darba aizsardzība, būvuzņēmēju peļņa un PVN, saskaņā ar iesniegto tāmi - sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir noteicis vidējo tirgus cenu par attiecīgu darbu veikšanu. Atbilstoši Likuma 25.panta otrās daļas 1.punktam izdevumus, kas nekustamā īpašuma īpašniekam radušies šā īpašuma atsavināšanas rezultātā, sedz to faktiskajā apmērā, bet nepārsniedzot apvidus vidējās cenas. Līdz ar to, konkrētajā gadījumā, izmaksas par attiecīgo darbu veikšanu var tikt segtas, nepārsniedz sertificēta vērtētāja noteiktās vidējās tirgus cenas (neatkarīgi no tā, vai izmaksās ir iekļauti virsuzdevumi, darba aizsardzība, būvuzņēmēju peļņa un PVN,  vai nav).
No Nekustamā īpašuma īpašnieka ir saņemta rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Zirnītis" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0279) daļu - sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0759) 0,0112 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelszeļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi