Anotācija

24-TA-2609: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu finanšu resursu pieejamību aizdevumiem lauksaimniecības nozarē, jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā" (turpmāk – noteikumi Nr. 59), pārdalot finansējumu 5 900 000 euro apmērā apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai un lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmai. Atbilstoši jāizdara arī grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" (turpmāk – noteikumi Nr. 582) un Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu" (turpmāk – noteikumi Nr. 446).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finanšu resursu pieejamību apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai un lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lauksaimniekiem pašlaik nepieciešamo atbalstu kredītprocentu daļējai dzēšanai nav iespējams izmaksāt pilnā apmērā, jo ir ierobežota lauksaimniecības de minimis atbalsta kumulatīvā summa, turklāt Lauku atbalsta dienests atbalstam piemēro ap 40 % proporcionālo samazinājumu, tāpēc veidojas finansējuma pārpalikums 5 900 000 euro apmērā. Tajā pašā laikā apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmā un lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmā pietrūkst finansējuma. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējo gadu laikā lauksaimniecības nozare saskārusies ar daudzām problēmām – ražošanas resursu izmaksu sadārdzinājumu, kas ievērojami pārsniedzis saražotās produkcijas sadārdzinājumu, kā arī vairāku klimatisko apstākļu kopumu, kas būtiski ietekmējis saimniecību ekonomisko stabilitāti un dzīvotspēju. Tādējādi ir palielinājusies nepieciešamība pēc finanšu resursiem lauksaimniecības nozarē, tāpēc patlaban finanšu resursu pieejamība ir ļoti svarīga, lai sekmīgi uzsāktu jauno sezonu. Jāņem vērā arī Eiropas Komisijas organizētā aptauja par finanšu resursu pieejamību Eiropas Savienības dalībvalstīs: aptaujas rezultāti liecina, ka Latvija ir pirmajā vietā no lielāko finanšu nepieejamības viedokļa, tas ir, finanšu nepieejamība ir palielinājusies par 11 reizēm. 
Tā kā šā gada 1. jūlijā ir stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", nepieciešams precizēt atsauci uz normatīvā akta nosaukumu.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, lai nodrošinātu finanšu resursu pieejamību lauksaimniecības nozarē, jāizdara grozījumi noteikumos Nr. 59, pārdalot finansējumu 5 900 000 euro apmērā uz apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmu un lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu un atbilstoši izdarot grozījumus arī noteikumos Nr. 582 un noteikumos Nr. 446. 
Tā kā šā gada 1. jūlijā ir stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", noteikumos Nr. 9 izdarīti tehniski grozījumi, precizējot atsauci uz normatīvā akta nosaukumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Juridiskās personas
  • primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecībā iesaistīto saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks sekmēta un lauksaimniecības nozarē iesaistīto uzņēmēju konkurētspēja, nodrošinot pieejamību finanšu resursiem par atbilstošām aizdevumu likmēm. Tā arī tiks veicināta saimniecisko darbības veicēju stabilitāte un efektivitāte uzņēmumos.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta finanšu pieejamība saimnieciskās darbības veicējiem.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbalstam kredītprocentu daļējai dzēšanai, ar pētījumu un laboratorisko analīžu veikšanu saistītās materiālās bāzes pilnveidošanai un selekcijas materiāla izstrādei, lai veicinātu konvenciālo, integrēto un bioloģisko lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģiju ieviešanu, 2024. gadā kopumā atvēlēts finansējums 34 036 500 euro apmērā.
No Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" 2024. gadā valsts atbalstam subsīdiju veidā kredītprocentu daļējai dzēšanai paredzēti 9 536 500 euro, kas piešķirti, ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta sēdes protokola Nr. 40 43.§ 36. punktu, un no šiem piešķirtajiem līdzekļiem 3 000 000 euro plānots pārdalīt apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai.
Savukārt finansējums kredītprocentu daļējai dzēšanai par investīciju aizdevumiem paredzēts no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 65.10.00 Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA). KLP SP intervencei LA 4.1.6 "Atbalsts subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai" 8 000 000 euro paredzēti ar Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr. 47 43.§ 2. punktu (prioritārajā pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības ekonomiskās dzīvotspējas stiprināšanai un krīzes radīto seko novēršanai"), un no šiem līdzekļiem 2 900 000 euro plānots pārdalīt lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmai (KLP SP intervencei LA 4.1.5. "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem mazās un vidējās lauku saimniecībās").
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Tiek pārdalīts Zemkopības ministrijas rīcībā esošais finansējums 5 900 000 euro apmērā apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmas un lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas darbības nodrošināšanai. 
Ar grozījumiem Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" Zemkopības ministrijas rīcībā esošais finansējums 3 000 000 euro apmērā tiek novirzīts apgrozāmo līdzekļu atbalsta programmas darbības nodrošināšanai.
Ar grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu" Zemkopības ministrijas rīcībā esošais finansējums 2 900 000 euro apmērā tiek novirzīts lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas darbības nodrošināšanai.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir steidzams, tādēļ netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Pēc būtības atbalsta nosacījumi nav grozīti, ir tikai pārdalīts citā atbalsta programmā pāri palikušais atbalsta finansējums, to atvēlot apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai un un lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmai, kurās pietrūkst finansējuma nepieciešamo aizdevumu turpmākai nodrošināšanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk