Anotācija

24-TA-3147: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Preiļu novada pašvaldības nekustamā īpašuma Lāčplēša ielā 11, Preiļos, Preiļu novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants.
Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023.gadam un budžeta ietvaram 2023.-2025.gadam" (Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdes protokols Nr.2, 1.§).
Preiļu novada pašvaldības 2023.gada 29.jūnija lēmums (protokols Nr.8, 29.§) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 76010010804 daļas Preiļu novada Preiļu pilsētā bezatlīdzības nodošanu valsts īpašumā katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Preiļos".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Preiļu novada pašvaldības nekustamā īpašuma Lāčplēša ielā 11, Preiļos, Preiļu novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" (turpmāk - rīkojuma projekts) paredz no Preiļu novada pašvaldības (turpmāk - Pašvaldība) pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Iekšlietu ministrijas valdījumā nekustamo īpašumu Lāčplēša ielā 11, Preiļos, Preiļu novadā, lai nodrošinātu Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju - sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības īstenošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu Lāčplēša ielā 11, Preiļos, Preiļu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.7601 001 0041), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7601 001 0038, ar platību 2,4417 ha (turpmāk – nekustamais īpašums) nostiprinātas Pašvaldībai Preiļu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000931476.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - NĪVK IS) zemes vienībai noteikts lietošanas mērķis: 0906 – Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 7601 001 0038) ir noteikti apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem - 0,0920 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0407 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā. 
Nekustamā īpašuma fiskālā kadastrālā vērtība uz 2025. gada 1. janvāri ir 11 964 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdē nolemto (prot.Nr.2 1.§) plānots finansējums Iekšlietu ministrijas prioritārajam pasākumam "VUGD depo - katastrofu pārvaldības centri (IeM)", un daļa no plānotā finansējuma rezervēta jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Preiļos.
Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk - Aģentūra) izvērtēja iespēju katastrofu pārvaldības centra būvniecību Preiļos veikt kādā no Iekšlietu ministrijas valdījumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, taču neviens no tiem nebija tam piemērots.
Sadarbojoties ar Pašvaldību, tika secināts, ka katastrofu pārvaldības centra būvniecībai visatbilstošākā būtu Pašvaldībai piekritīgā zemes vienība (kadastra apzīmējums 7601 001 0804) Lāčplēša ielā, Preiļos, Preiļu novadā. 
Risinājuma apraksts
Aģentūra ar 2023. gada 30. maija vēstuli Nr.1.3.2-15/4009 “Par zemes vienību katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Preiļos” informēja Pašvaldību par plānoto katastrofu pārvaldības centra būvniecību Preiļos, norādot, ka katastrofu pārvaldības centra būvniecībai atbilstošākā būtu Pašvaldībai piekritīgās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7601 001 0804 daļa. Aģentūra lūdza Pašvaldību pieņemt lēmumu par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7601 001 0804 daļas aptuveni 1,5 ha platībā (informējot, ka zemes vienības platība tiks precizēta pēc būvprojekta izstrādes) nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Iekšlietu ministrijas valdījumā Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta funkciju īstenošanai.
2023. gada 29. jūnijā pieņemts Pašvaldības lēmums (protokols Nr. 8, 29. §) “Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7601 001 0804 daļas Preiļu novada Preiļu pilsētā bezatlīdzības nodošanu valsts īpašumā katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Preiļos” (turpmāk - lēmums) nodot bez atlīdzības Latvijas Republikai Iekšlietu ministrijas personā zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7601 001 0804 daļu apmēram 2,1 ha platībā katastrofu pārvaldības centra ēkas ar B kategorijas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta depo un telpām Valsts policijai, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, kā arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam būvniecībai valsts pārvaldes funkciju realizēšanai.
Pašvaldības Nekustamo īpašumu komisija 2023. gada 27. oktobra sēdē (protokols Nr.17, 2.p., 2.6.) izskatīja jautājumu par pašvaldībai piekritīgās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7601 001 0804 Preiļu novada Preiļu pilsētā sadali divos zemes gabalos un nolēma sadalīt iepriekš minēto zemes vienību, izveidojot zemes vienības apmēram 2,5 ha un 2,5392 ha platībās. Komisija nolēma jaunizveidoto zemes vienību apmēram 2,5 ha platībā iekļaut jaunā īpašumā.
Pašvaldība, atbilstoši teritorijas plānojumā noteiktajām apbūves prasībām, veica tai piekritīgās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7601 001 0804 Preiļos, Preiļu novadā sadalīšanu, kā rezultātā tika izveidots nekustamais īpašums. Īpašumtiesības uz nekustamo īpašumu ar Latgales rajona tiesas 2024. gada 28. novembra lēmumu nostiprinātas Preiļu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000931476 uz Pašvaldības vārda.
Līdz ar to nepieciešamība iegūt un paturēt nekustamo īpašumu Iekšlietu ministrijas valdījumā ir nesaraujami saistīta ar jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību un uzturēšanu. Savukārt, ja iestātos neparedzēti apstākļi, kas izslēgtu katastrofu pārvaldības centra būvniecību, nekustamais īpašums tiktu atdots atpakaļ Pašvaldībai.
Ja būs nepieciešams izpildīt rīkojuma projektā noteikto pienākumu nodot rīkojuma projekta 1. punktā minēto nekustamo īpašumu bez atlīdzības Pašvaldībai un katastrofu pārvaldības centrs jau būs uzbūvēts, atdošana atpakaļ tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām, kā arī ievērojot Civillikuma 968. pantu, saskaņā ar kuru uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās sastāvdaļu.
Nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodrošinās Aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai. Sabiedrība kopumā, Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām struktūrvienībām nodrošinot sabiedrisko kārtību un drošību, kā arī civilā aizsardzību un ugunsdrošību.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai. Sabiedrība kopumā, Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām struktūrvienībām nodrošinot sabiedrisko kārtību un drošību, kā arī civilā aizsardzību un ugunsdrošību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu finanšu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammai 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tai skaitā sedzot izdevumus par nekustamā īpašuma īpašumtiesību pārreģistrāciju zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Preiļu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi