Anotācija (ex-ante)

22-TA-3524: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta trešo daļu un 2016. gada 26. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgajiem patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" 32., 32.1, 33. un 33.1 punktos noteikto.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir sniegt atbalstu valsts dibinātām izglītības iestādēm saistībā ar profesionālās izglītības ieguves nodrošinājumu Ukrainas civiliedzīvotājiem, apgūstot profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības ieguves, laika periodā no 01.09.2022. līdz 31.12.2022.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ukrainai nonākot Krievijas aktīvas agresijas kara apstākļos kopš 2022. gada 24. februāra, Latvija uzņēma civiliedzīvotājus, t.sk. arī patvēruma meklētājus. Latvijas izglītības iestādes, t.sk. valsts dibinātas izglītības iestādes, nodrošināja šiem patvēruma meklētājiem profesionālās izglītības ieguves iespējas, apgūstot profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības ieguves.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 16. jūlija noteikumu Nr. 448 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 448) 32., 32.1, 33. un 33.punkti paredz, ka profesionālās vidējās izglītības ieguvei nepilngadīgam Ukrainas civiliedzīvotājam, kā arī pilngadīgam Ukrainas civiliedzīvotājam (kurš iepriekš uzsācis un turpinājis profesionālās izglītības ieguvi), kurš ir reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā profesionālās vidējās izglītības programmā uz 2022. gada 1. septembri, valsts nodrošina atbalstu līdz 2022. gada 31. decembrim samazinātā apmērā:
- pedagogu darba samaksai – 50% apmērā (no 257 euro mēnesī);
- mācību līdzekļiem 5,96 euro apmērā.
Ministrija minēto finansējumu pieprasa no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas.
Papildus atbalstu stipendijām un profesionālās izglītības programmas īstenošanai nepiešķir, jo minētās izmaksas tiks nodrošinātas vispārējā kārtībā tāpat kā pārējiem izglītojamiem.

Savukārt izglītojamam, kurš reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā profesionālās vidējās izglītības ieguvei pēc 2022. gada 1. septembra (attiecināms uz personām, kas  tiks uzņemtas iepriekš uzsāktās profesionālās vidējās izglītības apguves turpināšanai pēc 2022. gada septembra), noteikumi Nr. 488 paredz, ka valsts nodrošina šādu finansējumu:
- finansējums pedagogu atalgojumam individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildei ir 257 euro apmērā mēnesī,
- mācību līdzekļu nodrošināšanai - 50 euro apmērā mācību gadā,
- finansējums ikmēneša stipendijas izmaksai - 15 euro apmērā.
- profesionālās vidējās izglītības programmas īstenošanas izmaksas uz vienu civiliedzīvotāju mēnesī 76,08 euro apmērā, bet izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" 108,32 euro apmērā.
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot MK noteikumos Nr. 488 noteikto Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija) apkopoja datus no valsts dibinātu izglītības iestāžu (izņemot Kultūras ministrijas padotībā esošās profesionālās izglītības iestādes, par kurām  datus ministrija saņēma no Kultūras ministrijas), kuras Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedza profesionālās izglītības ieguves iespējas, apgūstot profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības ieguves, iesniegtajiem pārskatiem par faktiskiem izdevumiem Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai par laika periodu no 2022. gada 1 septembra līdz 31. oktobrim. Savukārt, ņemot vērā, ka uz rīkojuma projekta sagatavošanas brīdi no izglītības iestādēm vēl nevar iegūt datus par faktiskajiem izdevumiem par laika periodu no 2022. gada 1. novembra līdz 31. decembrim, nepieciešamais finansējums plānots atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju skaitam valsts dibinātu izglītības iestādēs uz 2022. gada 31.oktobri (t.sk., ņemot vērā uzņemto Ukrainas civiliedzīvotāju skaitu līdz 2022. gada 27.novembrim).

Anotācijas pielikumā ir sniegts šo valsts dibināto izglītības iestāžu saraksts un finanšu atbalsta posteņi, kas atbilst attiecīgās iestādes faktiski veiktajiem papildu izdevumiem par Ukrainas civiliedzīvotāju izglītošanu periodā no 2022.gada septembra līdz oktobrim, kā arī plānotos papildus izdevumus 2022.gada novembrī un decembrī.

Rīkojuma projektā nav ietverts papildus finansējums mācību līdzekļu nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs", jo minētais finansējums piešķirts ar Ministru kabineta 2022. gada 23. novembra rīkojumu Nr. 840 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"".

Rīkojuma projekts nedublē 2022. gada 8. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" noteikto un līdz ar to dubults atbalsta finansējums valsts dibinātām izglītības iestādēm ir izslēgts.

Ministrija aicina atbalstīt aprēķināto atbalsta apmēru 30 797 EUR apmērā, kas attiecīgi aptver gan pedagogu darba samaksas atbalstu, gan mācību līdzekļu iegādi, gan arī stipendiju piešķiršanas un profesionālās vidējās izglītības (t.sk. izglītības tematiskajā jomā "Mākslas") uzturēšana izmaksu nodrošinājumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
30 797
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
30 797
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-30 797
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-30 797
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
30 797
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Anotācijas pielikumā ir dots detalizēts finansējuma aprēķins. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pārskats par finansējuma pieprasījumu Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai