23-TA-2373: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdes protokola Nr.47 42.§ par Informatīvo ziņojumu "Par Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu 2024. – 2027.gadam izstrādes virzību" 3.punkts, kas paredz Finanšu ministrijai veikt grozījumus likumā “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās”, ņemot vērā grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli” saistībā ar akcīzes nodokļa likmju pakāpenisku paaugstināšanu atsevišķiem naftas produktiem, ko izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās. Likumprojekts tiek virzīts likuma "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" pavadošo likumprojektu paketē.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veicināt atjaunojamo energoresursu, t.sk. elektroenerģijas izmantošanu iekārtās brīvostu un speciālo ekonomisko zonu teritorijās, kā arī nodrošināt finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam saistībā ar akcīzes nodokļa likmju pakāpenisku paaugstināšanu atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās. Papildus tiktu novērsti arī konkurences kropļojumi starp brīvostās strādājošiem uzņēmumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.03.2024.
Pamatojums
Paredzēts, ka attiecīgi saistītie grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli" (23-TA-2272) stājas spēkā 2024.gada 1.martā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" 3.panta devīto daļu likuma "Par akcīzes nodokli" 14.panta otrajā daļā noteikto likmi piemēro likuma "Par akcīzes nodokli" 14.panta pirmās daļas 3., 4. un 6.punktā minētajiem naftas produktiem, kuri ir iezīmēti (marķēti) saskaņā ar likuma "Par akcīzes nodokli" prasībām un kurus licencēta kapitālsabiedrība, zonas kapitālsabiedrība, zonas pārvalde vai brīvostas pārvalde brīvās zonas teritorijā izmanto:
1) stacionārās iekārtās;
2) celtņos un citos tamlīdzīgos objektos;
3) iekārtās, kuras tiek izmantotas celtniecības darbos tikai brīvās zonas teritorijā;
4) tehnikā, kas pēc savas konstrukcijas nav paredzēta satiksmei pa koplietošanas ceļiem.
1) stacionārās iekārtās;
2) celtņos un citos tamlīdzīgos objektos;
3) iekārtās, kuras tiek izmantotas celtniecības darbos tikai brīvās zonas teritorijā;
4) tehnikā, kas pēc savas konstrukcijas nav paredzēta satiksmei pa koplietošanas ceļiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka brīvostu teritorijās ar kravu pārkraušanas pakalpojumiem nodarbojas komersanti, kuriem ir gan brīvās zonas statuss, gan tādi komersanti, kuriem nav brīvās zonas statuss, veidojas nevienlīdzīgi konkurences apstākļi, jo saskaņā ar likumu "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" saņemt naftas produktus ar akcīzes nodokļa atvieglojumu var tikai tie komersanti, kuriem brīvostas teritorijā ir brīvās zonas statuss. Komersantiem, kuri nodarbojas ar kravu pārkraušanas pakalpojumiem brīvostu teritorijās, bet kuriem nav brīvās zonas statusa, ir jāizmanto naftas produkti ar standarta akcīzes nodokļa likmi.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz precizēt likuma "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" 3.panta devīto daļu attiecībā uz akcīzes nodokļa likmes piemērošanu naftas produktiem izmantošanai brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās stacionārās iekārtās, celtņos un tamlīdzīgos objektos, iekārtās, kas tiek izmantotas celtniecības darbos brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, kā arī tehnikā, kas pēc savas konstrukcijas nav paredzēta satiksmei pa koplietošanas ceļiem.
Ar grozījumu tiek paplašināts naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loks, lai novērstu konkurences kropļojumus starp brīvostās strādājošiem uzņēmumiem. Ņemot to vērā, lai kompensētu akcīzes nodokļa ieņēmumu samazināšanos, ar grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" tiek paredzēta pakāpeniska akcīzes nodokļa likmes palielināšana, lai nodrošinātu, ka 2024.gadā fiskālā ietekme ir neitrāla. Tādējādi tiek veicināta atjaunojamo energoresursu, t.sk. elektroenerģijas izmantošana iekārtās brīvostu un speciālo ekonomisko zonu teritorijās, kā arī ir mazināta fosilo resursu izmantošana.
Ar grozījumu tiek paplašināts naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loks, lai novērstu konkurences kropļojumus starp brīvostās strādājošiem uzņēmumiem. Ņemot to vērā, lai kompensētu akcīzes nodokļa ieņēmumu samazināšanos, ar grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" tiek paredzēta pakāpeniska akcīzes nodokļa likmes palielināšana, lai nodrošinātu, ka 2024.gadā fiskālā ietekme ir neitrāla. Tādējādi tiek veicināta atjaunojamo energoresursu, t.sk. elektroenerģijas izmantošana iekārtās brīvostu un speciālo ekonomisko zonu teritorijās, kā arī ir mazināta fosilo resursu izmantošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Likumprojektā ietvertās normas atbilstība Latvijas Republikas Satversmes 105. pantā noteikto pamattiesību tvērumam ir izvērtēta, ņemot vērā akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšanu naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās:
1. akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostas teritorijās, ir saistīts ar vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu visā brīvostu teritorijā, kurā darbojas komersanti gan brīvās zonas teritorijā, gan brīvostas teritorijā;
2. akcīzes nodokļa likmes pakāpeniska paaugstināšana (trijos gados) naftas produktiem ir vērtēta klimata pārmaiņu kontekstā, lai veicinātu atteikšanos no fosilo degvielu izmantošanas, tos aizstājot ar atjaunojamiem un ilgtspējīgiem enerģijas avotiem, piemēram, atjaunojamā elektroenerģija;
3. ņemot vērā, ka, nodrošinot vienlīdzīgus konkurences apstākļus komersantiem, palielināsies ar akcīzes nodokļa atvieglojuma izmantojamo naftas produktu apjoms brīvostās, ir nepieciešams fiskāli kompensēt akcīzes nodokļa ieņēmumus valsts budžetā 2024.gadā un papildu ieņēmumus turpmākajos gados;
4. likumdevēja izraudzītie līdzekļi - pakāpeniska akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostas teritorijās trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam - ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo nodrošina nepieciešamos papildu ieņēmumus valsts budžetā vitāli svarīgu valsts funkciju pilnvērtīgai darbībai un attīstītībai, kā arī veicinās pāreju uz atjaunojamo resursu izmantošanu un mazinās fosilo resursu patēriņu;
5. lai sasniegtu mērķi - nodrošināt nepieciešamā finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam - nav citu saudzējošāku līdzekļu;
6. līdz ar to, ņemot vērā iepriekš minēto, akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, ir samērīga un atbilst likuma leģitīmajam mērķim aplikt ar nodokli videi kaitīgos produktus. Turklāt vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšana visā brīvostu teritorijā ir samērīga ar leģitīmo mērķi un likumdevēja rīcība ir atbilstoša.
1. akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostas teritorijās, ir saistīts ar vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu visā brīvostu teritorijā, kurā darbojas komersanti gan brīvās zonas teritorijā, gan brīvostas teritorijā;
2. akcīzes nodokļa likmes pakāpeniska paaugstināšana (trijos gados) naftas produktiem ir vērtēta klimata pārmaiņu kontekstā, lai veicinātu atteikšanos no fosilo degvielu izmantošanas, tos aizstājot ar atjaunojamiem un ilgtspējīgiem enerģijas avotiem, piemēram, atjaunojamā elektroenerģija;
3. ņemot vērā, ka, nodrošinot vienlīdzīgus konkurences apstākļus komersantiem, palielināsies ar akcīzes nodokļa atvieglojuma izmantojamo naftas produktu apjoms brīvostās, ir nepieciešams fiskāli kompensēt akcīzes nodokļa ieņēmumus valsts budžetā 2024.gadā un papildu ieņēmumus turpmākajos gados;
4. likumdevēja izraudzītie līdzekļi - pakāpeniska akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostas teritorijās trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam - ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo nodrošina nepieciešamos papildu ieņēmumus valsts budžetā vitāli svarīgu valsts funkciju pilnvērtīgai darbībai un attīstītībai, kā arī veicinās pāreju uz atjaunojamo resursu izmantošanu un mazinās fosilo resursu patēriņu;
5. lai sasniegtu mērķi - nodrošināt nepieciešamā finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai trīs gadu periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam - nav citu saudzējošāku līdzekļu;
6. līdz ar to, ņemot vērā iepriekš minēto, akcīzes nodokļa atvieglojuma pārskatīšana naftas produktiem, ko izmanto brīvās zonas teritorijās un brīvostu teritorijās, ir samērīga un atbilst likuma leģitīmajam mērķim aplikt ar nodokli videi kaitīgos produktus. Turklāt vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšana visā brīvostu teritorijā ir samērīga ar leģitīmo mērķi un likumdevēja rīcība ir atbilstoša.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Grozījumi attiecas uz uzņēmumiem, kas izmanto naftas produktus brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu saistībā ar pakāpenisku akcīzes nodokļa likmes palielināšanu ir norādīta likumprojekta “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” (23-TA-2272) anotācijā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2007.gada 31.jūlija noteikumi Nr.525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka ar grozījumu tiek paplašināts naftas produktu ar akcīzes nodokļa atvieglojumu saņēmēju loks, ir nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumus, lai paredzētu, ka lietotājs arī brīvostas teritorijā sniedz ziņas par stacionāro iekārtu, celtni un tamlīdzīgu objektu, kā arī iekārtu, kura tiek izmantota celtniecības darbos un kurās tiks izmantota marķētā degviela.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Finanšu ministrijas izstrādātie nodokļu politikas attīstības virzieni 2024. - 2027.gadam ir izskatīti Nodokļu politikas pilnveidošanas koordinēšanas darba grupā, kurā piedalījās arī nevalstisko organizāciju pārstāvji. Grozījums likumā izriet no Informatīvā ziņojuma "Par Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu 2024. – 2027.gadam izstrādes virzību" minētā un Ministru kabineta 2023.gada sēdes protokola Nr.§ .punktā noteiktā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Projekta izpilde neietekmēs pārvaldes funkcijas un institucionālo struktūru. Jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija nav nepieciešama. Projekts tiks īstenots esošo cilvēkresursu ietvarā.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi