Anotācija (ex-ante)

23-TA-1155: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt tehniskus precizējumus Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumu Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" (turpmāk - noteikumi nr. 197/2023) 3. punktā un 31.3.1. apakšpunktā, lai novērstu nepilnības, kas konstatētas uzsākot administrēt platību maksājumu atbalstu š.g. 27. aprīlī. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2023. gada 27. aprīļa līdz 26. jūnijam lauksaimnieki var pieteikties lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanas maksājumiem Lauku atbalsta dienesta (turpmāk - LAD) Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā (turpmāk - EPS), aizpildot Ģeotelpisko iesniegumu, saskaņā ar noteikumos nr. 197/2023 noteikto kārtību.

Uzsākot administrēšanas gaitu, tika konstatētas šādas nepilnības noteikumu nr. 197/2023 3. punkta un 31.3.1. apakšpunkta redakcijā:
1) 3. punktā - iztrūkst atsauces uz divām intervencēm, kurām arī jāvērtē, lai atbalsts tiktu piešķirts par tādu pretendenta apsaimniekošanā esošu zemi, kas ir tā īpašumā vai lietošanā kārtējā gada 15. jūnijā. Līdz ar to, 3. punkts būtu izsakāms jaunā redakcijā, iekļaujot atsauces arī uz noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētajām intervencēm jeb uz intervenci "Natura 2000 maksājums mežiem" (intervences kods – LA12.) un aktivitāti "Kompensācijas maksājums par Natura 2000 meža teritorijām" (pasākuma kods – M12.2.);
2) 31.3.1. apakšpunktā - iztrūkst apsaimniekošanas risinājums labības un sēklkopības laukos, lai ierobežotu vējauzu un rudzusmilgu, kā arī invazīvo sugu izplatību sējumos, kas ir kritiski svarīgi, jo lietot augu aizsardzības līdzekļus šo augu ierobežošanai un saņemt Zaļo joslu atbalstu nav atļauts. Līdz ar to grozījumu projektā ir nosakāms pļaušanas vai smalcināšanas intensitātes palielinājums pēc nepieciešamības, jo šo augu izplatība ir nevienmērīga. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir divi punkti, kur:
1) 1. punktā noteikts, kuras ir tās intervences, kuru ietvaros atbalsts var tikt piešķirts tikai par tādu pretendenta apsaimniekošanā esošu zemi, kas ir tā īpašumā vai lietošanā kārtējā gada 15. jūnijā. Tās ir:
* "Zaļās joslas" (intervences kods – LA10.1.);
* "Vidi saudzējošā dārzkopība" (intervences kods – LA10.2.);
* "Zālāju biotopu apsaimniekošana" (intervences kods – LA10.5.);
* "Bioloģiskā lauksaimniecība" (intervences kods – LA11.);
* "Natura 2000 maksājums mežiem" (intervences kods – LA12.);
* "Kompensācijas maksājums par Natura 2000 meža teritorijām" (pasākuma kods – M12.2.);
2) 2. punktā ir noteikta rīcība kā apsaimniekojamas laukmales, tostarp situācijās, kad tajās ar apauguma apsaimniekošanas režīma palīdzību ir jāapkaro vējauzu, rudzusmilgu un invazīvo sugu izplatība, neizmantojot tradicionālajā praksē atļautos augu aizsardzības līdzekļus. Zaļo joslu apsaimniekošana un kopšana nav ražošana, tamdēļ četri metri plato laukmali var vienu reizi sezonā smalcināt vai nopļaut un atstāt 15. septembrim, vai arī atstāt tajā apaugumu augam ilgāku laiku, bet nodrošinot, ka tajās visu saistību periodu nav koku un krūmu atvases, vecākas par vienu gadu, un neveidojas kūla. Lai ierobežotu tādu sārņaugu kā vējauzas un rudzusmilgas, kā arī invazīvo sugu izplatību labības un sēklkopības laukos, kur tās ir konstatētas, apaugumu var smalcināt vai nopļaut vairākas reizes sezonā, pēc nepieciešamības, lai izpildītu atblasttiesīgās platības prasības. Citās platībās, tostarp aramzemē sēto zālāju laukos ierīkotās laukmales nav atļauts smalcināt vai nopļaut biežāk kā vienu reizi sezonā un laukmales segumam ir acīmredzami jāatšķiras no pamatlauka, ko panāk gan ar atšķirīgu seguma sastāvu, gan ieteicams, - atšķirīgu pļaušanas  (apsaimniekošanas) laiku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Lauksaimnieki, kas piesakās intervences LA10.1. Zaļās joslas atbalstam un meža zemes īpašnieki vai lietotāji, kuru meža teritorijas atrodas Natura 2000 teritorijā, ja tajās ir noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi vai aizliegumi, un piesakās intervences LA12 vai M12 aktivitātes atbalstam.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo atbalsta maksājumu piešķiršana pretendentiem, kuri atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Juridiskās personas
  • Lauksaimnieki, kas piesakās intervences LA10.1. Zaļās joslas atbalstam un meža zemes īpašnieki vai lietotāji, kuru meža teritorijas atrodas Natura 2000 teritorijā, ja tajās ir noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi vai aizliegumi, un piesakās intervences LA12 vai M12 aktivitātes atbalstam.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo atbalsta maksājumu piešķiršana pretendentiem, kuri atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība Zemnieku saeima
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiesību akts tika publicēts publiskajai apspriešanai no 2023. gada 9. maija līdz 23. maijam. Saite pieejama šeit:

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē tika nodrošināta atbilstoši spēkā esošajiem tiesību aktiem.  

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsta maksājumi tiek piešķirti par paaugstinātu prasību izpildi lauksaimniecībā un mežsaimniecībā, tai kopumā sniedzot tiešu ieguldījumu negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanā, t.i., augsnes un ūdens piesārņojuma mazināšanā un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā, augu aizsardzības līdzekļu izmantošanas ierobežošanā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi