Anotācija (ex-ante)

22-TA-8: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 6.2. nodaļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk - Rīkojuma projekts) paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) 10 069 euro pārskaitīšanai Gulbenes novada pašvaldībai, lai segtu 2021. gada naktī no 23. uz 24. jūniju dabas stihijas (virpuļviesuļa) laikā radītos zaudējumus Gulbenes novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Gulbenes novada pašvaldības 2021. gada 11. oktobra iesniegto informāciju 2021. gada 23. jūnijā negaisa (vētras) laikā tika bojāts estrādes jumts “Pilskalna estrāde”, Pilskalns, Beļavas pagasta Gulbenes novadā un Stāmerienas kapličas jumts “Stāmerienas kapsēta”, Stāmerienas pagasta, Gulbenes novadā.
Saskaņā ar Gulbenes novada pašvaldības iesniegtajiem aktiem, tika veikta minēto objektu apsekošana, kuras rezultātā tika konstatēts, ka negaisa laikā tika izpostīts estrādes jumts, līdz ar to nepieciešams demontēt estrādes bojāto jumta segumu un uzklāt jaunu jumta latojumu ar jaunu jumta segumu 266 m2 platībā. Savukārt Stāmerienas pagasta kapsētas teritorijā tika nolauzti septiņi lieli koki un sabojāts kapličas jumts – bojātas sešas šīfera loksnes un latojums. Līdz ar to nepieciešams atjaunot jumta latojumu, uzklāt jaunas šīfera loksnes, veikt vējmalas skārda un apšuvumu dēļu jumta pārkārei montāžu un nokrāsot apšuvuma dēļus. 
Gulbenes novada pašvaldība apliecina, ka abi minētie infrastruktūras objekti ir Gulbenes novada pašvaldības īpašumā un gatava nodrošināt līdzfinansējumu pieprasījumā minētajiem objektiem radīto zaudējumu novēršanai ne mazāk kā 30 procentu apmērā.

Līdz ar to Gulbenes novada pašvaldībai, lai segtu 2021. gada 23. jūnija vētras laikā radītos zaudējumus “Stāmerienas kapsētā”, Stāmerienas pagastā, Gulbenes novadā un “Pilskalna estrādē” Pilskalns, Beļavas pagastā, Gulbenes novadā, kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 14 383,97 euro apmērā, tai skaitā:
Stāmerienas kapličas jumta remontam – 713,73 euro,
Pilskalna estrādes jumta seguma nomaiņai – 13 670,24 euro.
Ņemot vērā, ka Gulbenes novada pašvaldība apliecināja, ka gatava nodrošināt līdzfinansējumu pieprasījumā minētajiem objektiem radīto zaudējumu novēršanai ne mazāk kā 30 procentu apmērā, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” nepieciešami finanšu līdzekļi 10 069 euro apmērā.

VARAM izvērtēja Gulbenes novada pašvaldības iesniegtos pamatojuma dokumentus, tai skaitā ReTV televīzijas 2021. gada 5. jūlijā nofilmēto sižetu (https://www.youtube.com/watch?v=9i5cfUmDnw4), kurā redzami spēcīgi lokāli postījumi Gulbenes novada teritorijā. Lai izvērtētu, vai dabas katastrofa atbilst kādam no Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 4. pantā noteiktajiem dabas katastrofas veidiem, 2021. gada 17. novembra Pašvaldību iesniegto dokumentu izvērtēšanas un līdzekļu pieprasījuma no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 02.00.00 programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pastāvīgās komisijas sēdē tika nolemts aicināt Iekšlietu ministriju un valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (turpmāk – LVĢMC)  atbilstoši kompetencei sniegt skaidrojumu  par Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 4. pantā noteiktā dabas katastrofas veida “viesuļa” raksturojošiem kritērijiem, kas būtu pārbaudāmi viesuļa kā  dabas katastrofas konstatēšanai.

Atsaucoties uz VARAM aicinājumu, LVĢMC 2021. gada 3. decembrī sniedza atbildi, kurā norādīja, ka LVĢMC eksperti izvērtēja meteoroloģiskos apstākļus Gulbenes novadā laika periodā no 2021. gada 22. jūnija līdz 24. jūnijam un secināja, ka ekstremālie laika apstākļi, kas var radīt postījumus, tika novēroti naktī no 23. uz 24. jūniju. ReTV televīzijas 2021. gada 5. jūlijā nofilmētajā sižetā postījumi tiek saistīti ar ekstremālajiem laika apstākļiem naktī no 23. jūnija uz 24. jūniju, kas atbilst LVĢMC ekspertu secinājumiem.
Saskaņā ar LVĢMC iesniegto informāciju par ik stundu minimālo, vidējo un maksimālo gaisa temperatūru, vidējo relatīvo gaisa mitrumu, vidējo vēja ātrumu un virzienu, maksimālajām vēja brāzmām, nokrišņu daudzumu un atmosfēras parādību periodu un veidu no novērojumu stacijas Gulbene (stacijas adrese: “Dzintari”, Daukstu pag., Gulbenes nov.) datiem, 2021. gada 24. jūnijā no plkst.: 02:00 līdz plkst.: 03:00 tika novērotas maksimālās vēja brāzmas 25,8 m/s. Atbilstoši Boforta skalai[1] vēja ātrums (vidējais 10 minūtēs) 24,5 - 28,4  m/s ir kvalificējams kā stipra vētra.

Iekšlietu ministrija sniedza atbildi 2021. gada 13. decembrī, kurā norādīja, ka Valsts civilās aizsardzības plāna 6. pielikumā “Vētras (vēja brāzmas), viesuļi, krasas vēja brāzmas” ir aprakstīti iespējamie apdraudējumi, kā arī noteikti katastrofas pārvaldīšanas pasākumi. Vienlaikus Iekšlietu ministrija uzsver, ka Valsts civilās aizsardzības plāna 6. pielikumā norādīts, ka ”Ļoti lokāli pērkona negaisa laikā Latvijā var tikt novēroti arī virpuļviesuļi jeb tornado. To darbības joslā tiek nopostīti ne tikai meži, elektrolīnijas un ēkas, gaisā tiek pacelti ievērojami smagumi, tādējādi nodarot lielus postījumus. Tai pašā laikā blakus virpuļa joslai vējš var būt pat lēns.” Ņemot vērā minēto, secināms, ka ar terminu “viesulis” Valsts civilās aizsardzības plāna 6. pielikuma izpratnē tiek saprasts virpuļviesulis.
Jāatzīmē, ka Valsts civilās aizsardzības plāna 6. pielikumā vēja ātruma brāzmās raksturošanai un sabiedrības brīdināšanai par vēja pastiprināšanos, Latvijā tiek izmantoti sekojoši kritēriji: stipra vētra – vējā ātrums brāzmās sasniedz 20-24 m/s, ļoti stipra vētra – 25-32 m/s, bīstami jeb ekstremāli stipra vētra - ≥33 m/s.


[1] https://www.meteo.lv:8443/lapas/meteorologijas-staciju-karte/-boforta-skala/boforta-skala?id=1216
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Gulbenes novada pašvaldības iesniegtajiem izmaksu aprēķiniem, lai segtu 2021. gada naktī no 23. uz 24. jūniju dabas stihijas (virpuļviesuļa) laikā radītos zaudējumus Stāmerienas kapličas jumtam “Stāmerienas kapsēta”, Stāmerienas pagastā, Gulbenes novadā un “Pilskalna estrādes” jumtam Pilskalns, Beļavas pagastā, Gulbenes novadā, kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 14 384 euro apmērā.
Gulbenes novada pašvaldība apņemas nodrošināt līdzfinansējumu 4 315 euro apmērā, kas ir 30 procenti no dabas stihijas (virpuļviesuļa) radīto zaudējumu novēršanai nepieciešamās summas.
Līdz ar to no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” Gulbenes novada pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 10 069 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
VARAM sagatavoja Rīkojuma projektu, kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt VARAM 10 069 euro pārskaitīšanai Gulbenes novada pašvaldībai, lai segtu 2021. gada naktī no 23. uz 24. jūniju dabas stihijas (virpuļviesuļa) laikā radītos zaudējumus Stāmerienas kapličas jumtam “Stāmerienas kapsēta”, Stāmerienas pagastā, Gulbenes novadā un “Pilskalna estrādes” jumtam Pilskalns, Beļavas pagastā, Gulbenes novadā.
VARAM minēto finansējumu pārskaitīt Gulbenes novada pašvaldībai pēc tam, kad pašvaldība būs iesniegusi attiecīgus dokumentus (līgumu, rēķinu, apmaksas dokumetu kopijas), kas apliecina, ka tā ir nodrošinājusi ne mazāk kā 30 procentu no finansējuma, kas nepieciešams, lai segtu 2021. gada naktī no 23. uz 24. jūniju dabas stihijas (virpuļviesuļa) laikā radītos zaudējumus Stāmerienas kapličas jumtam “Stāmerienas kapsēta”, Stāmerienas pagastā, Gulbenes novadā un “Pilskalna estrādes” jumtam Pilskalns, Beļavas pagastā, Gulbenes novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāji.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
10 069
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
10 069
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-10 069
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-10 069
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
10 069
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Detalizēta informācija par pieprasīto nepieciešamo finansējuma apmēru sniegta Gulbenes novada pašvaldības iesniegtajā pieteikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar Rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, kā arī tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes Rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi