Anotācija

24-TA-2431: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 785 "Kārtība, kādā iedzīvotāju ienākuma nodokli, ar nodokli saistīto nokavējuma naudu un soda naudu ieskaita budžetā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumos Nr.785 “Kārtība, kādā iedzīvotāju ienākuma nodokli, ar nodokli saistīto nokavējuma naudu un soda naudu ieskaita budžetā”” izstrādāts pamatojoties uz likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 26.panta otro daļu, kurā noteikts, ka  kārtību, kādā nodokļa summas un ar to saistītās nokavējuma naudas un soda naudas tiek ieskaitītas budžetā, nosaka Ministru kabinets.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumos Nr.785 “Kārtība, kādā iedzīvotāju ienākuma nodokli, ar nodokli saistīto nokavējuma naudu un soda naudu ieskaita budžetā” ir izstrādāti, lai aktualizētu katras pašvaldības īpatsvara koeficientu kopējos valstī iekasētajos nodokļa ieņēmumos no nodokļa maksātāju taksācijas gada ienākumiem.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd kārtību, kādā iedzīvotāju ienākuma nodokli, ar nodokli saistīto nokavējuma naudu un soda naudu ieskaita budžetā, nosaka Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumi Nr.785 “Kārtība, kādā iedzīvotāju ienākuma nodokli, ar nodokli saistīto nokavējuma naudu un soda naudu ieskaita budžetā”, kur Valsts kases sadales kontā ieskaitīto iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu kopējā apmēra teritoriālais sadalījums ir noteikts 2024.gadam, pamatojoties uz pašvaldību īpatsvara koeficientiem, kas aprēķināti atbilstoši 2022.gada nodokļa faktiskajai izpildei.
Esošā kārtība paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests katru darba dienu uz nodokli novirzītos ieņēmumus atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajam procentuālajam sadalījumam attiecina uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem un uz pašvaldību budžeta ieņēmumiem attiecinātos līdzekļus ieskaita sadales kontā, savukārt Valsts kase attiecīgajā kalendāra gadā no sadales kontā ieskaitītās nodokļa summas katru darba dienu pārskaita uz katras pašvaldības naudas līdzekļu kontu nodokļa summu tādā apmērā, kas atbilst attiecīgajai pašvaldībai šo noteikumu pielikumā noteiktajam atbilstošajam gadam apstiprinātajam nodokļa ieņēmumu īpatsvara koeficientam

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumi Nr.785 “Kārtība, kādā iedzīvotāju ienākuma nodokli, ar nodokli saistīto nokavējuma naudu un soda naudu ieskaita budžetā”, lai aktualizētu katras pašvaldības īpatsvara koeficientu kopējos valstī iekasētajos nodokļa ieņēmumos no nodokļa maksātāju taksācijas gada ienākumiem 2025.gadam, pamatojoties uz pašvaldību īpatsvara koeficientiem, kas aprēķināti atbilstoši 2023.gada nodokļa faktiskajai izpildei
Ņemot vērā, ka  sākot ar 2025.gadu pašvaldībām tiek ieskaitīti prognozētie iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi, nepieciešams papildināt noteikumus, ka Valsts ieņēmumu dienests uz nodokli attiecināto summu pārskaita sadales kontā atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajai kārtībai. Tāpat nepieciešams papildināt, ka Valsts kase no sadales kontā ieskaitītās nodokļa summas katru nedēļu pārskaita uz katras pašvaldības naudas līdzekļu kontu nodokļa summu tādā apmērā, kas atbilst attiecīgajai pašvaldībai šo noteikumu pielikumā noteiktajam, tādā viedā nodrošinot pašvaldību funkciju veikšanai sabalansētu naudas plūsmu. Ņemot vērā, ka ieņēmumi virs garantētās iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu prognozes Valsts ieņēmumu dienests uzkrāj attiecināto ieņēmumu kontā un tie tiek izmantoti aizņēmumu saistību dzēšanai, nepieciešams papildināt noteikumus ar punktu, kas nosaka, ka ieņēmumus virs garantētās nodokļa prognozes, kas uzkrāti attiecināto ieņēmumu kontā pašvaldību aizņēmumu saistību dzēšanai, Valsts kase pārskaita pašvaldībām uz aizņēmumu automātisko saistību ieturēšanas kontiem atbilstoši pašvaldību īpatsvara koeficientiem.
Ar 2021. gadu likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” ” ir precizēts 11.10 pants un pašlaik tiek piemērotas tikai samazinātās patentmaksas, līdz ar to precizēts noteikumu  2.2 punkts atbilstoši attiecīgajam terminam.
Nepieciešams svītrot noteikumu 5.punktu, jo tajā ir norādīta atsauce uz likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 26. panta sesto daļu, kura ir izslēgta.
Ņemot vērā Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 33.7 punktu, ar 2025. gada pašvaldību vēlēšanās jaunievēlētās Madonas novada pašvaldības domes pirmo sēdi izbeidzas bijušās Varakļānu novada pašvaldības domes pilnvaras. Līdz ar to noteikumu projekta pielikumam ir izveidotas trīs daļas. Pielikuma pirmā daļā norādīts sadales kontā ieskaitīto iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu kopējā apmēra teritoriālais sadalījums un pašvaldību īpatsvara koeficienti kopējos sadales kontā ieskaitītajos nodokļa ieņēmumos 2025.gadam, neiekļaujot Madonas novada pašvaldību un Varakļānu novada pašvaldību. Pielikuma otrajā daļā noradīts Madonas novada un Varakļānu novada pašvaldības īpatsvara koeficients kopējos sadales kontā ieskaitītajos nodokļa ieņēmumos pirms apvienošanas, proti, no 2025.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 30.jūnijam, savukārt trešajā daļā norādīts Madonas novada īpatsvara koeficients kopējos sadales kontā ieskaitītajos nodokļa ieņēmumos sākot ar 2025.gada 1.jūliju pēc apvienošanās ar Varakļānu novada pašvaldību.

 
Risinājuma apraksts
Valsts kases sadales kontā ieskaitīto iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu kopējā apmēra teritoriālais sadalījums 2025.gadam tiks noteikts, pamatojoties uz pašvaldību īpatsvara koeficientiem, kas aprēķināti atbilstoši 2023.gada nodokļa faktiskajai izpildei.
Tāpat tiks noteikts, ka Valsts ieņēmumu dienests uz nodokli attiecināto summu pārskaita sadales kontā atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajai kārtībai un Valsts kase no sadales kontā ieskaitītās nodokļa summas katru nedēļu pārskaita uz katras pašvaldības naudas līdzekļu kontu nodokļa summu tādā apmērā, kas atbilst attiecīgajai pašvaldībai šo noteikumu pielikumā noteiktajam, tādā viedā nodrošinot pašvaldību funkciju veikšanai sabalansētu naudas plūsmu.
Ņemot vērā, ka ieņēmumi virs garantētās iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu prognozes Valsts ieņēmumu dienests uzkrāj attiecināto ieņēmumu kontā un tie tiek izmantoti aizņēmumu saistību dzēšanai, tiks papildināti noteikumi ar punktu, kas nosaka, ka ieņēmumus virs garantētās nodokļa prognozes, kas uzkrāti attiecināto ieņēmumu kontā pašvaldību aizņēmumu saistību dzēšanai, Valsts kase pārskaita pašvaldībām uz aizņēmumu automātisko saistību ieturēšanas kontiem atbilstoši pašvaldību īpatsvara koeficientiem.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kase
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk