Anotācija (ex-ante)

22-TA-1123: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Dzelzsbetona autoceļa pārvads - Vārve", Tadaiķu pagastā, Dienvidkurzemes novadā, pirkšanu ceļa pārvada valsts vietējā autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km pārbūves projekta īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamo īpašumu “Dzelzsbetona autoceļa pārvads - Vārve”, Tadaiķu pagastā, Dienvidkurzemes novadā, kas nepieciešams vietējā autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km pārbūves projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par nekustamā īpašuma “Dzelzsbetona autoceļa pārvads - Vārve”, Tadaiķu pagastā, Dienvidkurzemes novadā, pirkšanu ceļa pārvada valsts vietējā autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km pārbūves projekta īstenošanai" sagatavots, ņemot vērā šādus apstākļus: Ceļa pārvada valsts vietējā autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km pārbūves projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamo īpašumu “Dzelzsbetona autoceļa pārvads - Vārve” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6488 508 0003), kas sastāv no būves – dzelzsbetona autoceļa pārvads (būves kadastra apzīmējums 6488 008 0072 002), Tadaiķu pagastā, Dienvidkurzemes novadā.
Minētais nekustamais īpašums tiek atsavinātas transporta infrastruktūras attīstībai.
Satiksmes ministrija ir meklējusi risinājumus un līdzekļus mērķa sasniegšanai (lai varētu īstenot būvprojektu “Ceļa pārvads, autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule  4,23 km” un pārbūvēt (atjaunot) tiltu pār dzelzceļu, kas atrodas valsts vietējā autoceļa V1206 maršrutā, jau  2017.gadā tika uzsākta būves pārņemšana bez atlīdzības, tika virzīts izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par nekustamā īpašuma pārņemšanu valsts īpašumā valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai” (VSS-1277), kura virzība, saņemot ministrijas iebildumus, tika apturēta), un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Ministru kabineta rīkojuma projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta, valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” paredzot finanšu līdzekļus programmai “2.2.1.1. Tiltu atjaunošana pamatbudžeta finansētajos projektos”.
Vienlaikus Ministru kabineta rīkojuma projekta konceptuālā nepieciešamība apliecināta ar Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.gadam-2020.gadam, kur paredzēta aktivitāte – Ceļu satiksmes drošības uzlabošana (Ministru kabineta 2013. gada 27. decembra rīkojums Nr.683 “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam”). Attiecīgi Ministru kabinets ir ne tikai izteicis vispārīgu piekrišanu līdzekļu apropriācijai projektiem vai arī to īstenošanai kopumā, bet vienlaikus ir akceptējis, ka šie projekti ietvers arī nekustamo īpašumu atsavināšanu no privātpersonām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Dzelzsbetona autoceļa pārvads – Vārve” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6488 508 0003) ir ierakstīts Kurzemes rajona tiesas Tadaiķu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000589413.
Nekustamajam īpašumam “Dzelzsbetona autoceļa pārvads – Vārve” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6488 508 0003) nav noteiktu apgrūtinājumu.
Nekustamais īpašums “Dzelzsbetona autoceļa pārvads – Vārve” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6488 508 0003) (būve) ir saistīts ar zemes gabalu (nekustamā īpašuma kadastra apzīmējums 6488 008 0072), kas pieder valstij Satiksmes ministrijas personā. Būve tiks reģistrēta uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā un nodota VSIA “Latvijas Valsts ceļi lietošanā”.
Nekustamā īpašuma īpašnieks bija iesniedzis arī savu vērtējumu. Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā abi vērtējumi tika iesniegti atzinuma sniegšanai biedrībai “Latvijas īpašumu vērtētāju asociācija”. Biedrības “Latvijas īpašumu vērtētāju asociācija” atzinumā norādīja, ka nekustamā īpašuma īpašnieka iesniegtais vērtējums neatbilst normatīvo aktu prasībām un institūcijas dotajam darba uzdevumam.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Dzelzsbetona autoceļa pārvads – Vārve” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6488 508 0003) atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to atlīdzības noteikšanas komisijas sēdē.
Tā kā SIA “Eiroeksperts” nekustamā īpašuma novērtējumu tā tirgus (patieso) vērtību ir noteicis 2021.gada 19.maijā un kopš nekustamā īpašuma tirgus vērtības noteikšanas ir pagājis gads, kā arī ievērojot nekustamā īpašumā novērtējumā norādīto, ka tā vēlamais aktualizācijas laiks ir 2022.gada maijs, SIA “Eiroeksperts” 2022.gada 25.maijā ir iesniedzis atzinumu par speciālās nozīmes nekustamā īpašuma (inženierbūves) vērtības aktualizāciju, kurā konstatēts, ka iepriekš aprēķinātā nekustamā īpašuma tirgus (patiesā) vērtība nav mainījusies.
Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2022. gada 14. marta lēmumu Nr.03.1-14/861 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamo īpašumu “Dzelzsbetona autoceļa pārvads - Vārve” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6488 508 0003), kas sastāv no būves – dzelzsbetona autoceļa pārvads (būves kadastra apzīmējums 6488 008 0072 002), Tadaiķu pagastā, Dienvidkurzemes novadā, nosakot to 13 425,51 euro.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamo īpašumu “Dzelzsbetona autoceļa pārvads - Vārve”, Tadaiķu pagastā, Dienvidkurzemes novadā, kas nepieciešams vietējā autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km pārbūves projekta īstenošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - "Ceļa pārvads autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km" projekta īstenošanai.
Ministru kabineta rīkojuma projekts netiešā veidā skar "Ceļa pārvads autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km" projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - "Ceļa pārvads autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km" projekta īstenošanai. Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma Īpašnieku, kuram piederošs Nekustamais īpašums atsavināms sabiedrības vajadzībām.
Ministru kabineta rīkojuma projekts netiešā veidā skar "Ceļa pārvads autoceļa V1206 Durbe-Tadaiķi-Bunka-Priekule 4,23. km" projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
13 426
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
13 426
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
13 426
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
13 426
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamā nekustamā īpašuma pirkšanu, tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamā nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītas ir Satiksmes ministrija, VSIA “Latvijas Valsts ceļi” un VAS “Latvijas dzelzceļš”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • VAS "Latvijas dzelzceļš"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ministru kabineta rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, tiek veicināta attiecīgā reģiona ekonomiskā izaugsme.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi