Anotācija

25-TA-2559: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par prioritārā pasākuma finansējuma un apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu papildu finansējumu Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) nodarbināto atlaišanas pabalstu izmaksai, Finanšu ministrija ir sagatavojusi priekšlikumus apropriācijas pārdalei no VID īstenotajiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem. Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 57. pantā noteiktajam, apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2023.–2025. gadam, 2024.–2026. gadam un 2025.–2027. gadam piešķirtā finansējuma ir iespējams veikt, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Apropriācijas pārdale ir nepieciešama, lai VID varētu sasniegt 2026. gada budžetā plānoto izdevumu samazinājumu un līdz 2025. gada beigām likvidēt aptuveni 400 amata vietas, tai skaitā no darba atbrīvot aptuveni 300 nodarbinātos, tiem izmaksājot normatīvajos aktos noteikto atlaišanas pabalstu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izpildot Ministru kabineta 2025. gada 13. maija sēdes protokola (Nr. 19 50. §) 7. punktā noteikto uzdevumu – veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu 2026.-2028.gada budžetā, VID izvērtēja iespējamos risinājumus budžeta izdevumu samazināšanai. Lai sasniegtu nepieciešamā samazinājuma apmēru, vienlaikus nodrošinot publisko pakalpojumu pieejamību līdzšinējā apjomā, tika pieņemts lēmums ievērojami samazināt VID nodarbināto atlīdzības izdevumus, likvidējot aptuveni 400 amata vietas.
Lai nodrošinātu izdevumu samazinājumu 2026. gadā, dienesta / darba attiecības ar daļu VID nodarbinātajiem nepieciešams izbeigt līdz 2025. gada beigām. Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 17. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka izbeidzot dienesta / darba attiecības amatpersonu (darbinieku) skaita samazināšanas gadījumā, atlaistajiem nodarbinātajiem ir izmaksājams atlaišanas pabalsts no vienas līdz četrām mēneša vidējām izpeļņām (atkarībā no nodarbinātības ilguma iestādē).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izmaksātu atlaišanas pabalstus 300 nodarbinātajiem, nepieciešami 2,46 milj. euro. VID 2025. gada atlīdzības budžetā izdevumi atlaišanas pabalstiem tādā apjomā nav plānoti, kā arī VID atlīdzības budžetā netiek prognozēta izdevumu ekonomija no citiem atlīdzības izdevumu veidiem, ko būtu iespējams novirzīt atlaišanas pabalstu izdevumu segšanai.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu finansējumu atlaišanas pabalstu izmaksai, nepieciešams veikt finansējuma pārdali par kopējo summu 1 644 001 euro no šādiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem un citiem mērķa finansējumiem:
1. 2024.-2026. gada prioritārais pasākums "Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana": Pasākuma ietvaros ir piešķirts finansējums atlīdzības izdevumiem, lai VID varētu izmaksāt atlīdzību NVO pārstāvjiem par dalību Sabiedriskā labuma komisijas sēdēs atbilstoši Sabiedriskā labuma organizāciju likuma grozījumos (22-TA-3618) paredzētajai kārtībai. Šī prioritārā pasākuma ietvaros ir paredzēts arī finansējums trīs galveno nodokļu inspektoru amata vietu izveidei sabiedriskā labuma organizāciju uzraudzībai. Taču likuma grozījumu tālāka virzība izskatīšanai Ministru kabinetā ir iesaldēta, un veidojas atlīdzības izdevumu ekonomija 133 362 euro apmērā.
2. 2023.-2025. gada prioritārais pasākums "Valsts ieņēmumu dienesta Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmas (MAIS) attīstība, tai skaitā normatīvo aktu izmaiņas": Pasākuma ietvaros tiek īstenota gada ienākumu deklarāciju (GID) apstrādes modernizācija. GID modernizācijas projektā izstrādāto risinājumu darbināšanai VID otrajā datu centrā ir izvēlēts cits risinājums, nekā sākotnēji bija plānots, rezultātā nebija nepieciešams iegādāties papildu SAP HANA licences un veidojas izdevumu ekonomija 601 533 euro apmērā.
3. 2023.-2025. gada prioritārais pasākums "Informācijas sistēmu pielāgojumi normatīvā regulējuma par diskvalificētajiem vadītājiem un pārrobežu reorganizāciju ieviešana": Pasākumā ir paredzēts finansējums iepriekšējos gados VID informācijas sistēmās (IS) veikto izmaiņu uzturēšanai. Tā kā 2025. gadā nav identificēti IS uzturēšanas darbi, veidojas izdevumu ekonomija 9 505 euro apmērā.
4. 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana": Pasākuma ietvaros ir paredzēts finansējums informācijas sistēmu izmaiņām, lai nodrošinātu VID IS atbilstību normatīvo aktu grozījumos plānotajām regulējuma izmaiņām. Sabiedriskā labuma organizāciju likuma grozījumos (22-TA-3618) paredzētajai SLO iedalīšanai divās pakāpes un SLO caurskatāmības koeficienta piešķiršanai bija paredzēts finansējums 394 157 euro (2025. gada budžetā finansējums tika pārdalīts no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve"). Tā kā Sabiedriskā labuma organizāciju likuma grozījumu virzība pagaidām ir iesaldēta, IS izmaiņām piešķirtais finansējums netiks izlietots. Šī pasākuma ietvaros ir piešķirts finansējums arī 2024. gadā VID informācijas sistēmās ar SLO uzraudzības uzdevumu izveidi veikto izmaiņu uzturēšanai. Tā kā 2025. gadā nav identificēti IS uzturēšanas darbi, veidojas izdevumu ekonomija 78 233 euro apmērā. 2025. gadā no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve" tika pārdalīts finansējums 111 320 euro apmērā datu apmaiņas risinājuma izveidei, lai VID varētu saņemt ziņojumus par skaidras naudas iemaksu vai izmaksu filiālē vai bankomātā, atbilstoši plānotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumos Nr. 550 "Noteikumi par aizdomīgu darījumu ziņojumu un sliekšņa deklarācijas iesniegšanas kārtību un saturu" (24-TA-3067). Noteikumu grozījumu tālāka virzība ir apturēta un VID IS izmaiņām piešķirtais finansējums netiks izlietots. 2025. gadā no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve" tika pārdalīts finansējums 38 720 euro apmērā saistībā ar sagatavotajiem grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa" (24-TA-3327). Grozījumi noteikumos ir pieņemti, bet ir konstatēts, ka izmaiņas VID IS saistībā ar šiem grozījumiem nav nepieciešamas un piešķirtais finansējums netiks izlietots.
5. 2024.-2026. gada prioritārais pasākums "Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā": Pasākuma ietvaros plānots veikt Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošanai nepieciešamās izmaiņas VID IS, kā arī nodrošināt iepriekšējos gadā veikto izmaiņu uzturēšanu. Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) pielāgošanai nepieciešamās izmaiņas tika pasūtītas Elektronisko iepirkumu sistēmā par mazāku cilvēkdienas cenu nekā plānots izdevumu aprēķinā. Tā rezultātā veidojas izdevumu ekonomija 43 800 euro apmērā. Pasākuma ietvaros plānots finansējums informēšanas kampaņas īstenošanai 10 000 euro apmērā. Pārskatot plānotās informēšanas aktivitātes, sagaidāma izdevumu ekonomija 7 074 euro apmērā.
6. 2024.-2026. gada prioritārais pasākums "Likumprojektu pakotne reģistrētās partnerības jautājumā": Pasākuma ietvaros bija plānots pielāgot informācijas sistēmas datu apmaiņai ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (PMLP) saistībā ar Tieslietu ministrijas 2023. gadā sagatavoto likumprojektu pakotni, ar kuru paredzēts ieviest tiesību institūtu – partnerību. Tā kā PMLP pusē nav nodefinētas prasības datu apmaiņai, pasākuma īstenošanai piešķirtais finansējums 135 391 euro (tai skaitā 100 391 euro, kas 2025. gada budžetā tika pārdalīti no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve") netiks izlietots.
7. 2025.-2027. gada starpnozaru prioritārais pasākums "Valsts materiālo rezervju iegāde, atjaunināšana un uzturēšana": Pasākuma ietvaros paredzēts finansējums 100 gabalu armijas tipa pirmās palīdzības aptieciņu iegādei. Publiskajā iepirkumā tika saņemts piedāvājums par zemāku cenu kā sākotnēji plānots, un ir sagaidāma izdevumu ekonomija 7 069 euro apmērā.
8. E-rēķinu risinājuma funkcionalitātes ieviešana: Ar Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta sēdes (protokola Nr. 32 61. §) 27. punktu tika atbalstīta 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Valsts ieņēmumu dienesta IT sistēmu pielāgošana un komunikācijas kampaņa vispārējas deklarēšanas nodrošināšanai" finansējuma pārdale 2025. gadā un turpmāk ik gadu e-rēķinu risinājuma funkcionalitātes ieviešanai. E-rēķinu ieviešanas projektā izstrādāto risinājumu darbināšanai VID otrajā datu centrā ir izvēlēts cits risinājums, nekā sākotnēji bija plānots, rezultātā nebija nepieciešams iegādāties SAP HANA licences un nodrošināt to ikgadējo uzturēšanu, kā rezultātā šim mērķim netiks izlietots finansējums 83 837 euro apmērā.

Atlaišanas pabalstu izmaksai nepieciešamā finansējuma trūkstošo daļu 0,82 milj. euro plānots pārdalīt no Finanšu ministrijas resora iestāžu budžetiem, kā arī no VID pamatdarbības nodrošināšanai piešķirtā finansējuma, tai skaitā 117 896 euro no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve" piešķirtā finansējuma, kas bija paredzēts informācijas sistēmu pielāgošanai atbilstoši nodokļu politikas izmaiņām 2025.-2027.gadā, jo faktiski veikto izmaiņu apjoms bija mazāks kā sākotnēji rēķināts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 644 001
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 644 001
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 644 001
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 644 001
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 644 001
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
VID nodarbināto atlaišanas pabalstu izmaksai provizoriski nepieciešami 2 463 025 euro (skat. aprēķinu tabulā!). Ar šajā rīkojumā paredzēto prioritārā pasākuma finansējuma un apropriācijas pārdali tiks nodrošināta daļa no nepieciešamā finansējuma, t.i. 1 644 001 euro.
Atbrīvojamie VID nodarbinātie, skaits 300
Atbrīvojamo nodarbināto mēneša vidējā izpeļņa, euro 1898
Vidējais atlaišanas pabalsta lielums, vidējo izpeļņu skaits 3,5
Atlaišanas pabalstu summa, euro 1 992 900
Atlaišanas pabalstu izmaksai nepieciešamais finansējums kopā ar darba devēja VSAOI (23,59%), euro 2 463 025
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Likvidējot amata vietas un izbeidzot dienesta / darba attiecības ar nodarbinātajiem, amata vietu skaits tiks samazināts par aptuveni 400 amata vietām, tai skaitā no darba atbrīvojot aptuveni 300 nodarbinātos.
Cita informācija
Atlaišanas pabalstu izmaksai nepieciešamais papildu finansējums (t.i. trūkstošā daļa 819 024 euro) tiks pārdalīts no Finanšu ministrijas resora iestādēm un starp izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" noteiktajai kārtībai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Finansējuma pārdale skar Finanšu ministrijas resora budžetu (finansējuma pārdale VID budžeta ietvaros).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi