Anotācija (ex-ante)

24-TA-1173: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Lielbirznieki" Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām atsavināt nekustamā īpašuma "Lielbirznieki" Codes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4052 007 0131) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 007 0166) 0,88 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 007 0167) 0,01 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Lielbirznieki" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0131) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0166) 0,88 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0167) 0,01 ha platībā un  zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0166) 0,88 ha platībā, kas nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvdarbiem (valsts ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0167) 0,01 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Savukārt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha platībā atsavināma, ievērojot Likuma 6. panta pirmās daļas tiesisko regulējumu un Nekustamā īpašuma īpašnieka viedokli.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000570447, īpašuma tiesības nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0093) sadales sastāv no četrām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0166) 0,88 ha platībā;
2) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0167) 0,01 ha platībā;
3) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha platībā;
4) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0169) 3,66 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā - ceļa servitūta teritorija - 0.1 ha.
Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti šādi apgrūtinājumi -
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0166) – ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,04 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,28 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,01 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0045 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,07 ha; ceļa servitūta teritorija 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0167) - ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,0015 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,01 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0005 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0036 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,43 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,02 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,02 ha; ceļa servitūta teritorija 0,03 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
2) noteikts lietošanas mērķis –
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0166) - mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101) 0,88 ha; veids - lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,86 ha, ūdens objektu zeme 0,01 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0167) - mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101) 0,01 ha, veidi - lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,01 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) - mērķis "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 0,54 ha, veidi - lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,53 ha, zemes zem ceļiem platība 0,01 ha.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo zemes vienību, atlikumā veidojas divas zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0169) 3,66 ha platībā.
Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 16. marta vēstulē Nr. BNP/2023/4.7/500/N minētajām prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (lielākas par 2 ha) atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0169) 3,66 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi, savukārt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha neatbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi.
Īpašnieks nevēlas paturēt savā īpašumā zemes vienību, kura nav izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Līdz ar to saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu ir ierosināma arī zemes vienības (zemes vienības ar kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha platībā atsavināšana.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju, nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0169) piekļuve tiks nodrošināta no projektētā pašvaldības nozīmes autoceļa.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks pieteica prasījumus:
1) neatsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā nodrošināt meliorācijas sistēmas funkcionēšanu un iepazīstināt ar plānotajiem meliorācijas risinājumiem;
2) izvērtēt Nekustamā īpašuma daļas novietojumu - situāciju ar robežojošajām zemes vienībām;
3) ņemt vērā pašreizējo agrotehnisko zemes kvalitāti – meliorācijas sistēmas, augsnes sistemātisku ielabošanu un uzturēšanu atbilstoši teicamas lauksaimniecības prakses standartiem;
4) atsavināt atlikušo (neatsavināmo) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0169) 3,66 ha platībā, jo [… ir neatbilstoša lielgabarīta tehnikai un ekonomiskai izmantošanai, kas lauksaimniecības ražošanā rada ievērojamus zaudējumus īstermiņā un vēl jo vairāk ilgtermiņā].
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 17.maija lēmumu Nr. 03.1-14/1867:
1. apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Lielbirznieki" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0131) daļas 1,43 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 22 216,00 EUR (divdesmit divi tūkstoši divi simti sešpadsmit euro), ko veido:
1.1. atsavināmo zemes vienību kopējā tirgus vērtība  20 020,00 EUR (divdesmit tūkstoši divdesmit euro), tai skaitā:
1.1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0166) 0,8800 ha platībā tirgus vērtība 12 320,00 EUR (divpadsmit tūkstoši trīs simti divdesmit euro);
1.1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0167) 0,01 ha platībā tirgus vērtība 140,00 EUR (viens simts četrdesmit euro);
1.1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha platībā tirgus vērtība 7 560,00 EUR (septiņi tūkstoši pieci simti sešdesmit euro);
1.2. kompensējamie zaudējumi: atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0169) 3,66 ha platībā vērtības samazinājums 2 196,00 EUR (divi tūkstoši viens simts deviņdesmit seši euro).
2. Par Īpašnieka prasījumiem:
2.1. nodrošināt meliorācijas sistēmas funkcionēšanu neatsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā un iepazīstināt ar meliorācijas projektu – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma neatsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem. Īpašnieks ir informēts plānotajiem meliorācijas risinājumiem – pēc RB Rail sniegtās informācijas neatsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā esošie drenu zari ar noteci virzienā prom no trases tiek tamponēti ceļa nodalījuma joslā, īpašuma atlikušajā daļā (starp jauno projektēto un veco P88 trasējumu), drenu zari tiek pārtverti ar jaunajai autoceļa trasei paralēlu kolektoru un novadīti D ar šķērsojumu zem projektējamā ceļa un izteku koplietošanas novadgrāvī;
2.2. augsnes auglības vērtēšanu un Nekustamā īpašuma daļas novietojumu – veicot Nekustamā īpašuma daļas novērtējumu, sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir ņēmis vērā tās novietojumu un zemes agrotehnisko kvalitāti (meliorācijas sistēmas, augsnes sistemātisku ielabošanu un uzturēšanu atbilstoši teicamas lauksaimniecības prakses standartiem, LIZ kvalitātes novērtējumu ballēs – 65), un ievērtējis atlīdzības apmērā.
2.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0169) 3,66 ha platībā atsavināšanu – izvērtēts un noraidīts, jo minētā zemes vienība atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 16. marta izvērtējumam Nr. BNP/2023/4.7/500/N un 2024. gada 11. marta izvērtējumam Nr. BNP/2024/4.7/354/N atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Atsavināšanas procesā Īpašniece nav izteikusi iebildumus noteiktai atlīdzībai.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Lielbirznieki" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0131) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0166) 0,88 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0167) 0,01 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0168) 0,54 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienības un uz tām izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem - nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi