24-TA-732: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts atbilstoši Saeimā 2023. gada 7. decembrī pieņemtajam likumam "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (404/Lp14), kas stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, un tajā veiktajiem grozījumiem attiecībā uz iekšzemes nodokļa maksātāja reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā robežvērtības skaitļa izmaiņām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Saskaņot pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) deklarācijas iesniegšanas un aizpildīšanas kārtību atbilstoši grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likumā saistībā ar iekšzemes nodokļa maksātāja reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) PVN maksātāju reģistrā robežvērtības skaitļa vērtības palielinājumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kas stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī, 59. panta pirmajā daļā ietvertā iekšzemes nodokļa maksātāja reģistrācijas VID PVN maksātāju reģistrā robežvērtības skaitlis 40 000 euro aizstāts ar 50 000 euro.
Proti, iekšzemes PVN maksātājs ir tiesīgs nereģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā, ja tā veikto ar PVN apliekamo preču piegāžu un sniegto pakalpojumu kopējā vērtība iepriekšējo 12 mēnešu laikā nav pārsniegusi 50 000 euro iepriekšējo 40 000 euro vietā.
Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punktā un 16.1. apakšpunktā ir atsauces uz minētās robežvērtības skaitli 40 000 euro. Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punkts paskaidro reģistrēta PVN maksātāja rīcību, ja tam saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 115. panta piekto daļu mainās PVN taksācijas periods. Proti, ja reģistrētam PVN maksātājam, kuram PVN taksācijas periods ir viens ceturksnis, ar nodokli apliekamo darījumu vērtība pirmstaksācijas gadā vai taksācijas gadā pārsniedz PVN reģistrācijas robežvērtību, tam ar nākamo mēnesi PVN taksācijas periods mainās no ceturkšņa uz mēnesi, un šādā gadījumā jāiesniedz apvienota deklarācija par visiem iepriekšējiem kalendāra ceturkšņa mēnešiem.
Savukārt Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 16.1. apakšpunkts noteic: reģistrēts PVN maksātājs, kurš saskaņā ar šo noteikumu 2. punktu iesniedz apvienotu deklarāciju par vairākiem kalendāra mēnešiem, aizpildot deklarāciju un tās pielikumus, norāda kalendāra mēnesi, kurā ar nodokli apliekamo darījumu vērtība pārsniedza PVN reģistrācijas robežvērtību.
Tā kā šobrīd Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punktā un 16.1. apakšpunktā ir minēts skaitlis 40 000 euro, tas var radīt neskaidrību reģistrētiem PVN maksātajiem.
Proti, iekšzemes PVN maksātājs ir tiesīgs nereģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā, ja tā veikto ar PVN apliekamo preču piegāžu un sniegto pakalpojumu kopējā vērtība iepriekšējo 12 mēnešu laikā nav pārsniegusi 50 000 euro iepriekšējo 40 000 euro vietā.
Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punktā un 16.1. apakšpunktā ir atsauces uz minētās robežvērtības skaitli 40 000 euro. Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punkts paskaidro reģistrēta PVN maksātāja rīcību, ja tam saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 115. panta piekto daļu mainās PVN taksācijas periods. Proti, ja reģistrētam PVN maksātājam, kuram PVN taksācijas periods ir viens ceturksnis, ar nodokli apliekamo darījumu vērtība pirmstaksācijas gadā vai taksācijas gadā pārsniedz PVN reģistrācijas robežvērtību, tam ar nākamo mēnesi PVN taksācijas periods mainās no ceturkšņa uz mēnesi, un šādā gadījumā jāiesniedz apvienota deklarācija par visiem iepriekšējiem kalendāra ceturkšņa mēnešiem.
Savukārt Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 16.1. apakšpunkts noteic: reģistrēts PVN maksātājs, kurš saskaņā ar šo noteikumu 2. punktu iesniedz apvienotu deklarāciju par vairākiem kalendāra mēnešiem, aizpildot deklarāciju un tās pielikumus, norāda kalendāra mēnesi, kurā ar nodokli apliekamo darījumu vērtība pārsniedza PVN reģistrācijas robežvērtību.
Tā kā šobrīd Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punktā un 16.1. apakšpunktā ir minēts skaitlis 40 000 euro, tas var radīt neskaidrību reģistrētiem PVN maksātajiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai saskaņotu Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumus Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" ar grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likumā, ir nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām"" 2. punktā un 16.1. apakšpunktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punktu un 16.1. apakšpunktu. Ņemot vērā, ka Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59. panta pirmajā daļā ietvertā iekšzemes nodokļa maksātāja reģistrācijas VID PVN maksātāju reģistrā robežvērtība nākotnē var tikt mainīta atkal, lai izslēgtu nepieciešamību pēc atbilstošu tehnisku grozījumu veikšanas, noteikumu projekts paredz nenorādīt konkrētu šīs vērtības skaitli, bet atsaukties uz attiecīgo normu, kurā šī vērtība ir noteikta. Tādējādi noteikumu projekts paredz izteikt Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punktu un 16.1. apakšpunktu redakcijā, kurā ir atsauce uz Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59. panta pirmo daļu, nenorādot konkrētu nodokļa maksātāja reģistrācijas VID PVN maksātāju reģistrā robežvērtības skaitli.
Proti, noteikumu projekts paredz salāgot normas saistībā ar iekšzemes nodokļa maksātāja reģistrācijas VID PVN maksātāju reģistrā robežvērtības skaitļa vērtības palielinājumu atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likumam.
Proti, noteikumu projekts paredz salāgot normas saistībā ar iekšzemes nodokļa maksātāja reģistrācijas VID PVN maksātāju reģistrā robežvērtības skaitļa vērtības palielinājumu atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas, kuras veic saimniecisko darbību un ir reģistrētas VID PVN maksātāju reģistrā un kurām saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 115. panta piekto daļu taksācijas gada laikā PVN taksācijas periods no viena ceturkšņa mainās uz kalendāra mēnesi saistībā ar taksācijas gada laikā veikto ar nodokli apliekamo darījumu vērtības pārsniegumu pār Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59. panta pirmajā daļā noteikto reģistrācijas slieksni, un kuras iesniedz apvienotu deklarāciju par visiem iepriekšējiem kalendāra ceturkšņa mēnešiem.
Ietekmes apraksts
Ar grozījumiem tiks salāgots Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punkta un 16.1. apakšpunkta regulējums ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59. panta pirmās daļas regulējumu. Tādējādi fiziskajām personām, uz kurām attieksies Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punkts un 16.1. apakšpunkts, regulējums būs skaidrs un nepārprotams. Rīcības modelis, kas noteikts Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punktā un 16.1. apakšpunktā, ar šiem grozījumiem netiek mainīts.
Juridiskās personas
- Reģistrēti PVN maksātāji, kuriem saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 115. panta piekto daļu taksācijas gada laikā PVN taksācijas periods no viena ceturkšņa mainās uz kalendāra mēnesi saistībā ar taksācijas gada laikā veikto ar nodokli apliekamo darījumu vērtības pārsniegumu pār Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59. panta pirmajā daļā noteikto reģistrācijas slieksni un kuras iesniedz apvienotu deklarāciju par visiem iepriekšējiem kalendāra ceturkšņa mēnešiem.
Ietekmes apraksts
Ar grozījumiem tiks salāgots Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punkta un 16.1. apakšpunkta regulējums ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59. panta pirmās daļas regulējumu. Tādējādi juridiskajām personām, uz kurām attieksies Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punkts un 16.1. apakšpunkts, regulējums būs skaidrs un nepārprotams. Rīcības modelis, kas noteikts Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumu Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" 2. punktā un 16.1. apakšpunktā, ar šiem grozījumiem netiek mainīts.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta likumprojekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" izstrādes laikā (404/Lp14). Iebildumi un priekšlikumi par šiem jautājumiem netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde nepaplašina un nesašaurina VID līdzšinējās funkcijas un uzdevumus, kā arī neietekmē pieejamos cilvēkresursus. Noteikumu projekts neparedz jaunas administratīvās izmaksas un ietekmi uz administratīvo slogu, jo informācijas pieņemšanas un apstrādes pienākumu VID nodrošinās, izmantojot pašreizējos cilvēkresursus un piešķirto finansējumu. Noteikumu projekts nenosaka jaunu institūciju veidošanu vai reorganizāciju un likvidāciju.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi