24-TA-3217: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Jaunjēcēni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (kadastra Nr. 66720040109) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 66720070746) 0,9 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040109) (turpmāk arī – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,90 ha platībā (turpmāk arī – Nekustamā īpašuma daļa).
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Igaunijas/Latvijas robeža – Vangaži”. Minētais posms nodrošina Rail Baltica savienojumu no Lietuvas robežas līdz Igaunijas robežai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-377643-272 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica’’ DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr. 4, Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei un arī saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Igaunijas/Latvijas robeža – Vangaži”. Minētais posms nodrošina Rail Baltica savienojumu no Lietuvas robežas līdz Igaunijas robežai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-377643-272 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica’’ DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr. 4, Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei un arī saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu “Jaunjēcēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040109) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā:
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) 2024. gada 15. janvārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-195 “Paziņojums par nekustamā īpašuma "Jaunjēcēni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr.66720040109, zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070115, daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.313 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070115) sadales sastāv no sešām zemes vienībām:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040109 – 3,8 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040110 – 107,3 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070744 – 0,4046 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070745 – 0,47 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070746 – 0,90 ha platībā.
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720070747 – 1,12 ha platībā;
Nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētas septiņas būves, kas ar Rail Baltica projektu netiek skartas:
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110001 (dzīvojamā māja);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110002 (klēts);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110003 (pagrabs);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110004 (kūts)
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110005 (kūts);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110006 (šķūnis);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720070115001 (pirts).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījuma III daļas 1.iedaļā:
- nostiprināta tiesība – noslēgts zemes nomas līgums par zemes gabala daļu 1,6 ha un 4,0 ha platībā iznomāšanu. Tiesības ieguvējs ir juridiska persona (pamats: 2012.gada 12.janvāra nomas/īres līgums Nr.LimCR/1-11/3, 2012.gada 15.novembra vienošanās Nr.1;
- nostiprināts personālservitūts derīgo izrakteņu – smilts-grants ieguvei, izstrādei un pārdošanai nomas platībās. Tiesību ieguvējs ir juridiska persona (pamats: 2012.gada 12.janvāra līgums par derīgo izrakteņu pārdošanu Nr.LimCR/1-10/2, 2012.gada 15.novembra vienošanās Nr.1.
Zemes nomas līguma Nr. LimCR/1-11/3 pirmajā sadaļā minēts, ka “Iznomātājs nodod un Nomnieks pieņem nomā daļu no nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni”, kadastra Nr.6672 004 0109, Salacgrīvas novadā, Salacgrīvas pagastā, 1,6 ha platībā”, taču nav identificēts iznomātās zemes vienības daļas kadastra apzīmējums. Līguma termiņš norādīts 2024.gada 12.janvāris, taču Vienošanās Nr.1 pie 2012.gada 12.janvāra zemes nomas līguma Nr.LimCR/1-11/3 paredz nomas termiņa pagarinājumu līdz 2037.gada 15.novembrim.
Saskaņā ar Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Zemes dzīļu informācijas sistēmā publiskoto informāciju, derīgo izrakteņu smilts, smilts-grants atradne “Jaunjēcēni” atrodas Nekustamā īpašuma sastāvā esošās un ar Rail Baltica projektu neskartās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040110 teritorijā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas piedziņas atzīmes, apbūves tiesības, hipotēkas vai citas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamu īpašumu.
Kadastra informācijas sistēmā par Nekustamā īpašuma daļu veiktie ieraksti:
1) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, no kuras lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,4046 ha (t.sk. Augļu dārzu platība – 0,1039 ha; t.sk. Ganību platība – 0,3007 ha).
Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,4046 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,4046 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (7312040100) – 0,0121 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,0690 ha.
2) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā, no kuras lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,46 ha (t.sk. Augļu dārzu platība – 0,08 ha; t.sk. Ganību platība – 0,38 ha), Zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha.
Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,47 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,47 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,47ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (7312040100) – 0,03 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) – 0,03 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) – 0,13 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju (7312050201) – 0,0027 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) – 0,01 ha.
3) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,9 ha platībā, no kuras lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,88 ha (t.sk. Augļu dārzu platība – 0,01 ha; t.sk. Ganību platība – 0,87 ha), Ūdens objektu zeme – 0,01 ha (t.sk. Zeme zem ūdeņiem platība – 0,01 ha), Zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha.
Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,9 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,9 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,19 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (7312040100) – 0,02 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) – 0,11 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) – 0,04 ha.
Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošajām zemes vienībām (kadastra apzīmējumi 66720070744, 66720070745 un 66720070746) noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmajai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Saskaņā ar situāciju pirms Zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070115) sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojās zemes vienības daļa 1,0679 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācijas Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļa) 2023.gada 1. decembra atzinumam Nr. 8.2/23/1499 minētā Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), un Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorijā, kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 3 ha. Līdz ar to Zemes vienības daļa aptuveni 1,0679 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi. Īpašnieks 2024. gada 24. janvāra e-pasta sarakstes vēstulē informējis Institūciju, ka nepiekrīt Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai, taču nav sniedzis informāciju, vai vēlas atlikušo zemes vienības daļu 1,0679 ha platībā paturēt savā īpašumā. Papildus vēstulē Īpašnieks min, ka, aplūkojot grafisko materiālu, Īpašnieks nesaredz nepieciešamību atsavināt arī 1B teritoriju (kas paredzēta saistītās infrastruktūras izbūvei), ja dzelzceļa nodalījuma josla ir iezīmēta ar 1A apzīmējumu. Papildus Īpašnieks informē, ka 2022.gada 27.aprīlī uz 5 gadiem noslēgts zemes nomas līgums ar zemnieku saimniecību “Ceriņi” (iesniegts 2024.gada 10.maijā). Nomas līgums noslēgts ar termiņu līdz 2027.gada 27.aprīlim, iznomājot lauksaimniecībā izmantojamo zemes vienību 2,8 ha platībā par nomas maksu 80 EUR/ha gadā.
Atbilstoši Civillikuma 2174. pantam, atsavinot nomas priekšmetu, ieguvējam jāievēro nomas līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (2126. p.). Konkrētajā situācijā valstij nav pamata pārņemt Zemes nomas līguma saistības, jo šo saistību pārņemšana nav samērojama ar attiecīgo sabiedrības vajadzību nodrošināšanu, t.i. Nekustamā īpašuma daļa pāries valsts īpašumā brīva no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras Nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Ievērojot Civillikuma 2174. panta noteikumus, par to, ka ieguvējam (valstij) ir tiesības uzteikt tādu nomas līgumu, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā, un Nomas līguma uzteikšanas gadījumā iznomātājam jāatlīdzina nomniekam visi zaudējumi, kādi viņam nodarīti ar līguma priekšlaicīgu izbeigšanu, savukārt ieguvējam (valstij) tādā gadījumā jādod nomniekam vai īrniekam piemērots laiks īres vai nomas priekšmeta atdošanai, atbilstoši Atsavināšanas likuma 12. panta pirmās daļas regulējumam, Institūcijai un Īpašniekam vienojoties par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks panākta arī vienošanās par Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanas kārtību un termiņiem.
Institūcija 2024.gada 15.februārī Īpašniekam sniedza atbildi, skaidrojot, ka Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešama Nekustamā īpašuma daļa ar kopējo platību 1,7321 ha platībā (grafiskajā materiālā atzīmēta ar 1A + 1B). Papildus īpašniekam tiek skaidrots, ka atlikusī Zemes vienības daļa neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un nav izmantojama patstāvīgi, taču īpašniekam ir tiesības to paturēt savā īpašumā, par to atsevišķi informējot Institūciju. Īpašnieks atbildi uz Institūcijas vēstuli nesniedza.
Limbažu novada pašvaldība secinājumus par Zemes vienības atlikušās daļas 1,0679 ha platībā tālākās izmantošanas iespējām pamatoja ar Aizsargjoslu likuma 36. panta pirmās daļas 2. punkta regulējumu, kas satur 3 ha platības ierobežojumu. Skaidrojumu par attiecīgās normas piemērošanu situācijā, kad privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un ar to saistīto būvju būvniecībai, sniedza Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (ar 2024. gada 1. jūliju Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, turpmāk – Ministrija). Atbilstoši Ministrijas norādījumiem Limbažu novada pašvaldība ir tiesīga izvērtēt atlikušās (neatsavināmās) nekustamā īpašuma daļas izmantošanas iespējamību saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto, vērtējot atlikušās (neatsavināmās) daļas izmantošanu pēc platības, apgrūtinājumiem, konfigurācijas vai citiem apstākļiem atbilstoši teritorijas plānojumam, neievērojot Aizsargjoslu likuma 36. panta pirmās daļas 2. punktā minēto 3 ha platības ierobežojumu. Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācija Nekustamo īpašumu un teritoriālā plānojuma nodaļa) 2024. gada 20.marta atzinumam Nr. 8.2/24/428, ar kuru precizēts Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 1. decembra atzinums, Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 1,0679 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Ņemot vērā minēto, Institūcija 2024. gada 26.martā nosūtīja Īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1634 “Precizējums paziņojumā par nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720040109, zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070115, atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot par Nekustamā īpašuma daļas aptuveni 1,7321 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas) atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070115 sadales atlikusī tās daļa ir zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070747) 1,12 ha platībā.
Saskaņā ar akciju sabiedrības “RB Rail”, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070747) 1,12 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros ir paredzēts nodrošināt piekļuvi no projektētā pašvaldības nozīmes ceļa.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 19. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040109) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,90 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši kopējai summai – 14 532,80 EUR (četrpadsmit tūkstoši pieci simti trīsdesmit divi euro un 80 centi), ko veido:
1. zemes tirgus vērtība – 14 196,80 EUR, tai skaitā:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā tirgus vērtība 3 236,80 EUR, jeb 0,80 EUR/m²;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā tirgus vērtība 3 760,00 EUR, jeb 0,80 EUR/m²;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,90 ha platībā tirgus vērtība 7 200,00 EUR, jeb 0,80 EUR/m²;
2. kompensējamie zaudējumi – atlikušās (neatsavināmās) Nekustamā īpašuma daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070747) 1,12 ha platībā vērtības samazinājums 336,00 EUR jeb 0,03 EUR/m².
Komisija, apstiprinot atlīdzības apmēru, ņēma vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja izdarītos secinājumus – uz atsavināmās zemes gabala daļas ir konstatēts apaugums – 28 ābeles ar diametru 30 cm un augstumu 4,50 m. Šie koki ir seni un to novākšanas izdevumi ir līdzvērtīgi koksnes vērtībai. Līdzvērtīgu ābeļu stādīšanas izmaksas netiek aprēķinos iekļautas, jo to izdevumi ir līdzvērtīgi esošo ābeļu celmu un sakņu sistēmas likvidācijai. Koki netiek iekļauti vērtējumā kā Nekustamā īpašuma teritorijas labiekārtojums, jo tie ir seni, ir jālikvidē, lai būtu kvalitatīva lauksaimniecības zeme.
Institūcijā 2024. gada 15. novembrī elektroniskā sarakstē saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 9. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4131 nolēma:
1) apstiprināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040109) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,9 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 14196,80 euro (četrpadsmit tūkstoši viens simts deviņdesmit seši euro un astoņdesmit centi);
2) atlīdzināt kompensējamos zaudējumus par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070747) 1,12 ha platībā vērtības samazinājumu 336 euro (trīs simti trīsdesmit seši euro).
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības kopējo summu 14532,80 euro (četrpadsmit tūkstoši pieci simti trīsdesmit divi euro un astoņdesmit centi).
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) 2024. gada 15. janvārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-195 “Paziņojums par nekustamā īpašuma "Jaunjēcēni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr.66720040109, zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070115, daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.313 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070115) sadales sastāv no sešām zemes vienībām:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040109 – 3,8 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040110 – 107,3 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070744 – 0,4046 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070745 – 0,47 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070746 – 0,90 ha platībā.
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720070747 – 1,12 ha platībā;
Nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētas septiņas būves, kas ar Rail Baltica projektu netiek skartas:
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110001 (dzīvojamā māja);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110002 (klēts);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110003 (pagrabs);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110004 (kūts)
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110005 (kūts);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720040110006 (šķūnis);
- būve ar kadastra apzīmējumu 66720070115001 (pirts).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījuma III daļas 1.iedaļā:
- nostiprināta tiesība – noslēgts zemes nomas līgums par zemes gabala daļu 1,6 ha un 4,0 ha platībā iznomāšanu. Tiesības ieguvējs ir juridiska persona (pamats: 2012.gada 12.janvāra nomas/īres līgums Nr.LimCR/1-11/3, 2012.gada 15.novembra vienošanās Nr.1;
- nostiprināts personālservitūts derīgo izrakteņu – smilts-grants ieguvei, izstrādei un pārdošanai nomas platībās. Tiesību ieguvējs ir juridiska persona (pamats: 2012.gada 12.janvāra līgums par derīgo izrakteņu pārdošanu Nr.LimCR/1-10/2, 2012.gada 15.novembra vienošanās Nr.1.
Zemes nomas līguma Nr. LimCR/1-11/3 pirmajā sadaļā minēts, ka “Iznomātājs nodod un Nomnieks pieņem nomā daļu no nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni”, kadastra Nr.6672 004 0109, Salacgrīvas novadā, Salacgrīvas pagastā, 1,6 ha platībā”, taču nav identificēts iznomātās zemes vienības daļas kadastra apzīmējums. Līguma termiņš norādīts 2024.gada 12.janvāris, taču Vienošanās Nr.1 pie 2012.gada 12.janvāra zemes nomas līguma Nr.LimCR/1-11/3 paredz nomas termiņa pagarinājumu līdz 2037.gada 15.novembrim.
Saskaņā ar Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Zemes dzīļu informācijas sistēmā publiskoto informāciju, derīgo izrakteņu smilts, smilts-grants atradne “Jaunjēcēni” atrodas Nekustamā īpašuma sastāvā esošās un ar Rail Baltica projektu neskartās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040110 teritorijā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas piedziņas atzīmes, apbūves tiesības, hipotēkas vai citas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamu īpašumu.
Kadastra informācijas sistēmā par Nekustamā īpašuma daļu veiktie ieraksti:
1) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, no kuras lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,4046 ha (t.sk. Augļu dārzu platība – 0,1039 ha; t.sk. Ganību platība – 0,3007 ha).
Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,4046 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,4046 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (7312040100) – 0,0121 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,0690 ha.
2) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā, no kuras lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,46 ha (t.sk. Augļu dārzu platība – 0,08 ha; t.sk. Ganību platība – 0,38 ha), Zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha.
Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,47 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,47 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,47ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (7312040100) – 0,03 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) – 0,03 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) – 0,13 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju (7312050201) – 0,0027 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) – 0,01 ha.
3) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,9 ha platībā, no kuras lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,88 ha (t.sk. Augļu dārzu platība – 0,01 ha; t.sk. Ganību platība – 0,87 ha), Ūdens objektu zeme – 0,01 ha (t.sk. Zeme zem ūdeņiem platība – 0,01 ha), Zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha.
Apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,9 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,9 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,19 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (7312040100) – 0,02 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) – 0,11 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs (7311041000) – 0,04 ha.
Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošajām zemes vienībām (kadastra apzīmējumi 66720070744, 66720070745 un 66720070746) noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmajai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Saskaņā ar situāciju pirms Zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070115) sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojās zemes vienības daļa 1,0679 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācijas Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļa) 2023.gada 1. decembra atzinumam Nr. 8.2/23/1499 minētā Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), un Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorijā, kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 3 ha. Līdz ar to Zemes vienības daļa aptuveni 1,0679 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi. Īpašnieks 2024. gada 24. janvāra e-pasta sarakstes vēstulē informējis Institūciju, ka nepiekrīt Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai, taču nav sniedzis informāciju, vai vēlas atlikušo zemes vienības daļu 1,0679 ha platībā paturēt savā īpašumā. Papildus vēstulē Īpašnieks min, ka, aplūkojot grafisko materiālu, Īpašnieks nesaredz nepieciešamību atsavināt arī 1B teritoriju (kas paredzēta saistītās infrastruktūras izbūvei), ja dzelzceļa nodalījuma josla ir iezīmēta ar 1A apzīmējumu. Papildus Īpašnieks informē, ka 2022.gada 27.aprīlī uz 5 gadiem noslēgts zemes nomas līgums ar zemnieku saimniecību “Ceriņi” (iesniegts 2024.gada 10.maijā). Nomas līgums noslēgts ar termiņu līdz 2027.gada 27.aprīlim, iznomājot lauksaimniecībā izmantojamo zemes vienību 2,8 ha platībā par nomas maksu 80 EUR/ha gadā.
Atbilstoši Civillikuma 2174. pantam, atsavinot nomas priekšmetu, ieguvējam jāievēro nomas līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (2126. p.). Konkrētajā situācijā valstij nav pamata pārņemt Zemes nomas līguma saistības, jo šo saistību pārņemšana nav samērojama ar attiecīgo sabiedrības vajadzību nodrošināšanu, t.i. Nekustamā īpašuma daļa pāries valsts īpašumā brīva no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras Nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Ievērojot Civillikuma 2174. panta noteikumus, par to, ka ieguvējam (valstij) ir tiesības uzteikt tādu nomas līgumu, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā, un Nomas līguma uzteikšanas gadījumā iznomātājam jāatlīdzina nomniekam visi zaudējumi, kādi viņam nodarīti ar līguma priekšlaicīgu izbeigšanu, savukārt ieguvējam (valstij) tādā gadījumā jādod nomniekam vai īrniekam piemērots laiks īres vai nomas priekšmeta atdošanai, atbilstoši Atsavināšanas likuma 12. panta pirmās daļas regulējumam, Institūcijai un Īpašniekam vienojoties par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks panākta arī vienošanās par Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanas kārtību un termiņiem.
Institūcija 2024.gada 15.februārī Īpašniekam sniedza atbildi, skaidrojot, ka Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešama Nekustamā īpašuma daļa ar kopējo platību 1,7321 ha platībā (grafiskajā materiālā atzīmēta ar 1A + 1B). Papildus īpašniekam tiek skaidrots, ka atlikusī Zemes vienības daļa neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un nav izmantojama patstāvīgi, taču īpašniekam ir tiesības to paturēt savā īpašumā, par to atsevišķi informējot Institūciju. Īpašnieks atbildi uz Institūcijas vēstuli nesniedza.
Limbažu novada pašvaldība secinājumus par Zemes vienības atlikušās daļas 1,0679 ha platībā tālākās izmantošanas iespējām pamatoja ar Aizsargjoslu likuma 36. panta pirmās daļas 2. punkta regulējumu, kas satur 3 ha platības ierobežojumu. Skaidrojumu par attiecīgās normas piemērošanu situācijā, kad privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un ar to saistīto būvju būvniecībai, sniedza Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (ar 2024. gada 1. jūliju Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, turpmāk – Ministrija). Atbilstoši Ministrijas norādījumiem Limbažu novada pašvaldība ir tiesīga izvērtēt atlikušās (neatsavināmās) nekustamā īpašuma daļas izmantošanas iespējamību saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto, vērtējot atlikušās (neatsavināmās) daļas izmantošanu pēc platības, apgrūtinājumiem, konfigurācijas vai citiem apstākļiem atbilstoši teritorijas plānojumam, neievērojot Aizsargjoslu likuma 36. panta pirmās daļas 2. punktā minēto 3 ha platības ierobežojumu. Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācija Nekustamo īpašumu un teritoriālā plānojuma nodaļa) 2024. gada 20.marta atzinumam Nr. 8.2/24/428, ar kuru precizēts Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 1. decembra atzinums, Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 1,0679 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Ņemot vērā minēto, Institūcija 2024. gada 26.martā nosūtīja Īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1634 “Precizējums paziņojumā par nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720040109, zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070115, atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot par Nekustamā īpašuma daļas aptuveni 1,7321 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas) atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070115 sadales atlikusī tās daļa ir zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070747) 1,12 ha platībā.
Saskaņā ar akciju sabiedrības “RB Rail”, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070747) 1,12 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros ir paredzēts nodrošināt piekļuvi no projektētā pašvaldības nozīmes ceļa.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 19. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040109) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,90 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši kopējai summai – 14 532,80 EUR (četrpadsmit tūkstoši pieci simti trīsdesmit divi euro un 80 centi), ko veido:
1. zemes tirgus vērtība – 14 196,80 EUR, tai skaitā:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā tirgus vērtība 3 236,80 EUR, jeb 0,80 EUR/m²;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā tirgus vērtība 3 760,00 EUR, jeb 0,80 EUR/m²;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,90 ha platībā tirgus vērtība 7 200,00 EUR, jeb 0,80 EUR/m²;
2. kompensējamie zaudējumi – atlikušās (neatsavināmās) Nekustamā īpašuma daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070747) 1,12 ha platībā vērtības samazinājums 336,00 EUR jeb 0,03 EUR/m².
Komisija, apstiprinot atlīdzības apmēru, ņēma vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja izdarītos secinājumus – uz atsavināmās zemes gabala daļas ir konstatēts apaugums – 28 ābeles ar diametru 30 cm un augstumu 4,50 m. Šie koki ir seni un to novākšanas izdevumi ir līdzvērtīgi koksnes vērtībai. Līdzvērtīgu ābeļu stādīšanas izmaksas netiek aprēķinos iekļautas, jo to izdevumi ir līdzvērtīgi esošo ābeļu celmu un sakņu sistēmas likvidācijai. Koki netiek iekļauti vērtējumā kā Nekustamā īpašuma teritorijas labiekārtojums, jo tie ir seni, ir jālikvidē, lai būtu kvalitatīva lauksaimniecības zeme.
Institūcijā 2024. gada 15. novembrī elektroniskā sarakstē saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 9. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4131 nolēma:
1) apstiprināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040109) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,9 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 14196,80 euro (četrpadsmit tūkstoši viens simts deviņdesmit seši euro un astoņdesmit centi);
2) atlīdzināt kompensējamos zaudējumus par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070747) 1,12 ha platībā vērtības samazinājumu 336 euro (trīs simti trīsdesmit seši euro).
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības kopējo summu 14532,80 euro (četrpadsmit tūkstoši pieci simti trīsdesmit divi euro un astoņdesmit centi).
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Jaunjēcēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040109) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070744) 0,4046 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070745) 0,47 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070746) 0,90 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu, un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 16.novembrī starp akciju sabiedrību “RB Rail” un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu, un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 16.novembrī starp akciju sabiedrību “RB Rail” un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
