Anotācija (ex-ante)

22-TA-964: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
[1] Personu apliecinošu dokumentu likuma Pārejas noteikumu 6. un 7.punkts.
[6. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim personai, kura sasniegusi 15 gadu vecumu un kurai izsniegta tikai pase, ir pienākums saņemt arī personas apliecību. Šo pārejas noteikumu 5. punkta otrajā teikumā minētajām personām pienākums saņemt personas apliecību ir no 2021. gada 1. janvāra līdz 2030. gada 31. decembrim.
(09.05.2019. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 01.01.2021.)
7. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim personai, kura sasniegusi 15 gadu vecumu, saņemot pasi, ir pienākums saņemt arī personas apliecību. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2030. gada 31. decembrim šo pārejas noteikumu 5. punkta otrajā teikumā minētajām personām, saņemot pasi, ir pienākums saņemt arī personas apliecību.
(09.05.2019. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 01.01.2021.)]
[2] Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likuma 9.pantā (Saeimā pieņemti 2019.gada 9.maijā, stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī).
[2. 9. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
 "(1) Personas apliecība ir obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu.";
papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, pasi izsniedz, ja viņam ir derīga personas apliecība, vai pasi izsniedz vienlaikus ar personas apliecību."]
[3] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piešķirt Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei (turpmāk - PMLP)) finansējumu ne vairāk kā 427 653 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas jau radušies un indikatīvi var rasties laikposmā no 2022. gada 1. marta līdz 31. jūlijam saistībā ar PMLP darbu paaugstinātas intensitātes un slodzes apstākļos, izsniedzot personu apliecinošus dokumentus, vīzas, uzturēšanās atļaujas un risinot migrācijas jautājumus, ievērojot palielinātu šo pakalpojumu pieprasījumu, un kas saistīti ar samaksu par virsstundu un papildu darbu PMLP nodarbinātajiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
PMLP nodarbinātie, pieņemot personu dokumentus vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, tai skaitā no Ukrainas civiliedzīvotājiem, veic virsstundu darbu un strādā ievērojami paaugstinātas intensitātes apstākļos. Pieprasījumu skaits turpina pieaugt:
1) Personu apliecinošu dokumentu likuma 9.panta pirmā daļa nosaka, ka no 2023.gada 1.janvāra personas apliecība (eID karte) noteikta kā obligātais personu apliecinošais dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, un Personu apliecinošu dokumentu likuma pārejas noteikumu 5.punktā noteikts pārejas periods, kurā no 2021.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim personai (Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem), kura sasniegusi 15 gadu vecumu un kurai izsniegta tikai pase vai kura saņem pasi, ir pienākums saņemt arī personas apliecību. Līdz ar to izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaits 2022. gadā sasniedzis tādu apjomu, kas parasti novērojams vasaras mēnešos, kad ir lielāks pieprasījum saņemt personu apliecinošu dokumentu, un, salīdzinot ar 2021. gadā laika periodā no jūnija līdz augustam vidēji mēnesī izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaitu, kas bijis 38 885, 2022. gada februārī ir izsniegti 35 838 personu apliecinoši dokumenti, taču 2022. gada martā – jau 59 986 dokumenti (no 2022. gada 24. februāra līdz 2022. gada 23. martam PMLP viena mēneša laikā bija izsniegusi 46 593 dokumentus), līdz ar to martā pat par 53% pārsniedzot 2021. gada intensīvākajos – vasaras – mēnešos sasniegtos apjomus. Prognozējams, ka arī turpmāk pieprasījums saņemt personu apliecinošu dokumentu saglabāsies vienlīdz lielā apjomā, paredzot iespēju, ka vasaras mēnešos (no jūnija līdz augustam) būs jāizsniedz vēl lielāks skaits personu apliecinošu dokumentu. Analizējot PMLP iepriekšējo pieredzi pēdējo piecu gadu laikā, periodā no oktobra līdz martam vidēji mēnesī izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaita īpatsvars ir aptuveni 75%-80% attiecībā pret izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaitu periodā no aprīļa līdz septembrim, līdz ar to, saglabājoties tādam pašam klientu pieprasījumam saņemt personu apliecinošu dokumentu, kāds ir bijis no februāra beigām, prognozējams, ka PMLP 2022.gadā periodā no aprīļa līdz maijam PMLP būs jāizsniedz ievērojami lielāks skaits personu apliecinošu dokumentu nekā 2022. gada sākumā;
2) no 2022.gada februāra ir novērota Latvijas pilsoņu un nepilsoņu, kuri vēlas noformēt un saņemt jaunu personu apliecinošu dokumentu gan sev, gan saviem bērniem, pastiprināta aktivitāte. Personu apliecinošs dokuments arvien vairāk tiek noformēts personām līdz 15 gadu vecumam un 2022. gadā no 24. februāra līdz 23. martam (viena mēneša laikā) personām līdz 15 gadu vecumam izsniegti 15 822 personu apliecinoši dokumenti (2021. gadā februārī un martā (divu mēnešu laikā) personām vecumā līdz 15 gadiem tika izsniegti kopā 5845). Personām līdz 15 gadu vecumam personu apliecinošs dokuments tiek noformēts arī saistītā ar pakāpenisku Covid-19 infekcijas izplatību saistīto ierobežojumu atcelšanu, kas veicina to, ka personas arvien biežāk izvēlas doties ceļojumos, tai skaitā ģimenes ar bērniem;
3) 2022. gada martā PMLP apstrādāti netipiski daudz humanitāro vīzu pieprasījumu - 10 245. Ievērojot to, ka dokumentu izsniegšana jānodrošina iespējami īsā laikā, kā arī to, ka PMLP turpina saņemt vīzu un uzturēšanās atļauju pieteikumus arī līdzšinējā kārtībā no citu valstu pilsoņiem, veicamā darba apjoms migrācijas jomā ir palielinājies vairākkārt. Pēc provizoriskiem aprēķiniem PMLP 2022.gadā varētu būt papildus jāizsniedz aptuveni 16 000 vīzas. Primāri tiek prognozēts, ka lielākā daļa izsniedzamo dokumentu būs vīzas, taču aptuveni vienu piekto daļu varētu sastādīt uzturēšanās atļaujas (PMLP 2020.gadā izsniedza 778 vīzas, 2021.gadā – 943 vīzas; 2020.gadā izsniedza 42 166 uzturēšanās atļaujas, 2021.gadā – 43 702 uzturēšanās atļaujas, un arī turpmāk paredzams līdzšinējā kārtībā izsniedzamo vīzu un uzturēšanās atļauju skaita pieaugums, to starpā katru nākamo gadu izsniedzot par 10% vairāk pirmreizējo uzturēšanās atļauju un uz nodarbinātības pamata izsniegtās uzturēšanās atļaujas un vīzas).

PMLP tiek radīts šāds papildus slogs:
1) papildus laiks un pārbaudes pieteikuma izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai ir nepieciešamas gadījumos, ja saņemtais pieteikums ir jāprecizē, piemēram, ja iesniegtie dokumenti vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai neatbilst Dokumentu legalizācijas likumā paredzētajām prasībām vai nav iesniegti visi normatīvajos aktos noteiktie vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamie dokumenti, PMLP var noteikt līdz vienam gadam ilgu termiņu prasībām atbilstošu dokumentu iesniegšanai;
2) PMLP nepieciešams nodrošināt katras vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieteikumā minētās personas pārbaudi attiecībā pret sarakstiem, kas satur personas un organizācijas, pret kurām vērstas Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu noteiktās sankcijas (pārbaudes attiecināmas gan uz uzturēšanās atļauju un vīzu pieteikumiem, gan repatrianta statusa pieteikumiem un personu tiesiskā statusa noteikšanas lietām). Paralēli tam ir jāpārbauda, vai uzturēšanās atļauja jau nav izsniegta personai, pret kuru noteikti Eiropas Savienības ierobežojošie pasākumi. Minētās pārbaudes ir attiecināmas arī uz personu, kuras ir pieteikušas vai saņēmušas uzturēšanās atļauju, tuviniekiem;
3) papildus darbs un palielināta PMLP nodarbināto noslodze paredzama saistībā ar to, ka Latvijā ieceļos un darbu uzsāks personas, kuras bruņotā konflikta dēļ vai pret Baltkrieviju un Krievijas Federāciju ieviestajām starptautiskajām sankcijām izvēlēsies profesionālo vai uzņēmējdarbību veikt ārpus šīm valstīm. Šīm personām, kuras pārcelsies uz Latviju no Ukrainas, Krievijas vai Baltkrievijas, būs nepieciešams iesniegt iesniegumus uzturēšanās atļaujas saņemšanai PMLP, tādējādi vēl vairāk palielinot migrācijas jomā izskatāmo jautājumu un lietu skaitu. Atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 59.panta trešajai daļai prioritāro investīciju projektu dalībnieku iesniegtie dokumenti vīzu vai uzturēšanās atļauju pieprasīšanai jāizskata divas reizes īsākā termiņā. Līdzīgu kārtību plānots piemērot arī to uzņēmumu nodarbinātajiem, kas savu profesionālo vai uzņēmējdarbību pārceļ no Ukrainas, Krievijas vai Baltkrievijas;
4) prioritārā kārtībā izskatot to personu, kuru ieceļošanai ir cits cēlonis, vīzu un uzturēšanās atļauju pieteikumus, uz vēlāku laiku nevar atlikt to personu pieteikumu izskatīšana, kuri vīzai vai uzturēšanās atļaujai piesakās līdzšinējā kārtībā (2022.gadā pirms bruņotā konflikta uzsākšanās tika prognozēts izsniegt 45 700 uzturēšanās atļaujas un 900 vīzas). Šāda pieeja migrācijas procesu pārvaldībai nav pieņemama, jo gan ģimenes apvienošanas gadījumi, gan darba devēju pieteikumi, uzaicinot darbā trešo valstu pilsoņus (arī tad, ja uzņēmums neatbilst prioritāro investīciju projektu kategorijai), gan dažādu Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas piešķiršanas gadījumi ir izskatāmi normatīvajos aktos noteiktajā termiņā, nodrošinot visas procedūrai piemērojamās kvalitātes prasības un izpildot Latvijas Republikas saistības pret Eiropas Savienību.

Jānodrošina attiecīga personu reģistrācija Fizisko personu reģistrā kā pagaidu aizsardzības saņēmēju, iekļaujot reģistrā Fizisko personu reģistra likuma 11.panta trešajā daļā minētās ziņas un norādot personas statusu – aktīvs (ja persona šādā statusā Fizisko personu reģistrā nav reģistrēta) vai attiecīgi aktualizē Fizisko personu reģistrā iekļautās ziņas. Ziņu iekļaušana attiecīgajām institūcijām jāuzsāk ne vēlāk kā līdz 2022. gada 28. martam. Minēto normu īstenošana paredz papildus darbu PMLP nodarbinātajiem, jo:
1) līdz 2022. gada 4. aprīlim PMLP nepieciešams izveidot tehnisku risinājumu, lai nodrošinātu ziņu ieļaušanu Fizisko personu reģistrā par tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuru pieteikumi jau saņemti;
2) izskatot katru pieteikumu, PMLP darbiniekiem būs jāpārbauda, vai Fizisko personu reģistrā ziņas par personu jau ir ietvertas;
3) PMLP būs jānodrošina Fizisko personu reģistra lietotājtiesību piešķiršana, apmācības, kā arī konsultācijas tām institūcijām un to darbiniekiem, kuriem atbilstoši Likumam būs pienākums veikt reģistrāciju Fizisko personu reģistrā.

Lai īstenotu minētos pasākumus, šobrīd PMLP ikdienā pastāvīgi ar migrācijas jautājumiem nodarbojas 51 PMLP nodarbinātais, un, lai paātrinātu pieaugošo pieteikumu apstrādi vīzas vai uzturēšanās atļaujas saņemšanai, kā arī veiktu pasākumus, kas saistīti ar dokumentu izsniegšanu trešo valstu pilsoņiem, PMLP šobrīd darbam ar vīzu un uzturēšanās atļaujas pieteikumu apstrādi jau papildus iesaistījusi arī citu PMLP struktūrvienību darbiniekus (62 PMLP teritoriālo nodaļu darbiniekus, kā arī aptuveni 26 citu struktūrvienību darbiniekus, kuru tiešajos pienākumos nav migrācijas jautājumu risināšana).

Kopumā PMLP nodarbinātie (gan klientu apkalpošanas speciālisti, gan migrācijas jautājumos iesaistītie nodarbinātie) veic skaitliski liela apjoma klientu apkalpošanu. Uz kopējo klientu plūsmas ievērojamu palielināšanos norāda arī PMLP nodrošinātā iepriekšējā pieraksta laiku pieejamība. Lai pierakstītos PMLP klātienē saņemt pakalpojumu normālos apstākļos dienā tiek veikti aptuveni 1000 pieraksti uz pakalpojuma saņemšanu klātienē visā Latvijā kopā, taču šobrīd iepriekš pierakstīto klientu skaits ir palielinājies un dienā tiek veikti aptuveni 2500 pieraksti. Pieprasījums īpaši palielinājies Rīgā un tajos Latvijas reģionos, kur ir lielāks iedzīvotāju skaits. Piemēram, Rīgā, salīdzinot ar situāciju iepriekš, kad pieraksts uz pakalpojumu bija pieejams pēc vidēji 20-30 darba dienām, šobrīd klientiem uz priekšu pieejamais iepriekšējā pieraksta dienu skaits ir nepārtraukti aizpildīts un praktiski nav pieejams, jo, līdzko iepriekšējā pieraksta sistēmā tiek atvērti jauni laiki, tie dažu minūšu laikā tiek aizpildīti.

51 PMLP nodarbinātais, kura tiešajos pienākumos ir migrācijas jautājumu risināšana, veic šādus pienākumus darbam ar vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem:
1) pieņem dokumentus un saņem nepieciešamo informāciju ielūgumu vīzas saņemšanai un  izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai apstiprināšanai, kā arī pieņem lēmumus par to apstiprināšanu vai par to neapstiprināšanu;
2) pieņem un izskata dokumentus, izsniedz vīzas un sagatavo lēmumu projektus par vīzas neizsniegšanu, atcelšanu vai anulēšanu;
3) veic apmeklētāju pieņemšanu par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem;
4) sagatavo lēmumus par uzturēšanās atļauju izsniegšanu, reģistrēšanu, atteikumu, anulēšanu;
5) sagatavo lēmumus par apstrīdētajiem PMLP struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem;
6) iekļauj un aktualizē informāciju Fizisko personu reģistrā, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā un Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā;
7) sagatavo lēmumus par tiesību uz nodarbinātību piešķiršanu un zaudēšanu, kā arī iekļauj un aktualizē ziņas par ārzemniekiem un tiesībām uz nodarbinātību Vienotās migrācijas informācijas sistēmā.

Minētie pienākumi ir laikietilpīgi, sarežģīti, prasa vairāku jomu komplicētu tiesību aktu pārzināšanu un spēju tos piemērot, izvērtēt katras lietas īpašos apstākļus, sarežģītu un daudzās valstīs izdotu dokumentu novērtēšanu, tai skaitā dokumentu autentiskumu, to spēkā esību, attiecināmību utt. Lai šos pienākumus kvalitatīvi veiktu, ir nepieciešamas vispārējās zināšanas, tai skaitā izglītība un praktiskā darba pieredze vai speciālas apmācības PMLP. Jānorāda, ka tiešu iesniegumu pieņemšanas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, personu iesniegto dokumentu izskatīšanas, lēmumu pieņemšana un uzturēšanās atļaujas izsniegšanas procedūra (salīdzinājumā ar vīzu izsniegšanas procedūru) ir sarežģītāka, piemēram, paredzot, ka uzturēšanās atļaujas saņemšanai ir nepieciešams veikt arī personas dzīvesvietas deklarēšanu, līdz ar to uzturēšanās atļauju izsniegšana aizņem vairāk laika.

Ar vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu saistītos jautājumos iesaistīti arī 62 teritoriālo nodaļu darbinieki, kuri veic gan lēmumu pieņemšanu par šo dokumentu izsniegšanu, gan organizē teritoriālo nodaļu darbu paaugstinātas darba noslodzes apstākļos.

Citu PMLP struktūrvienību darbinieki (kopā aptuveni 26 darbinieki), kuri iesaistīti migrācijas jautājumu risināšanā, sniedzot atbalstu, šobrīd:
1) veic dokumentu pieņemšanu un apstrādi vīzas un uzturēšanās atļaujas saņemšanai;
2) veic apmeklētāju pieņemšanu par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem un sniedz konsultācijas par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem;
3) ievada informāciju un Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā;
4) veic ar vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu saistītus pienākumus, tai skaitā administratīvo un organizatorisko darbu.

Minētie nodarbinātie veic skaitliski liela apjoma klientu apkalpošanu, nodrošinot, lai šo personu uzturēšanās legalizēšanai nepieciešamie dokumenti tiktu aizpildīti atbilstoši tiesību aktu prasībām, vienlaikus, ņemot vērā šo cilvēku īpašo situāciju, viņiem tiktu sniegts maksimāls atbalsts formalitāšu kārtošanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā šīs anotācijas pašreizējās situācijas aprakstā minēto, secināms, ka pieaudzis pieprasījums saņemt PMLP pakalpojumus un palielinājusies kopējā klientu apkalpošanā iesaistīto darbinieku noslodze. Turklāt, lai nodrošinātu vīzu pieteikumu un iesniegumu par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu izskatīšanu, kā arī uzturēšanās atļauju savlaicīgu izsniegšanu, situācijā, kad būtiski pieaudzis Latvijā ieceļojušo trešo valstu pilsoņu skaits, PMLP šobrīd strādā paaugstinātas intensitātes režīmā. Paredzot, ka arī turpmāk 2022.gadā PMLP varētu būt netipiski lielāks pieprasījums izsniegt vīzas un uzturēšanās atļaujas trešo valstu pilsoņiem, vienlaikus nodrošinot nepieciešamo pārbaužu veikšanu un tiesisko normu ievērošanu, PMLP nepieciešams piešķirt papildus finanšu līdzekļus periodā no 2022. gada 1. marta līdz 2022. gada 31. jūlijam, lai varētu veikt PMLP darbinieku virsstundu darba apmaksu un piešķirtu piemaksas par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti (no 2022. gada 1. jūlija piemaksu par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā), nodrošinot ar vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu saistīto PMLP pakalpojumu pieejamību. Vienlaikus jānodrošina personu apliecinošu dokumentu izsniegšana, ievērojot iepriekš minēto.

Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem PMLP papildu nepieciešamā finansējuma apmērs laika periodam no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.jūlijam samaksai par virsstundu darbu un piemaksu par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti (no 2022. gada 1. jūlija piemaksu par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā) normatīvajos aktos noteikto prasību izpildei un nepieciešamo pasākumu īstenošanai ir 427 653 euro.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, rīkojuma projekts paredz:

1. Uzdevumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) finansējumu ne vairāk kā 427 653 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar samaksu par virsstundu darbu un piemaksu par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti (no 2022. gada 1. jūlija - piemaksu par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā), laika periodā no 2022. gada 1. marta līdz 2022. gada 31. jūlijam nodrošinot personu apliecinošus dokumentu, vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu, kā arī risinot migrācijas jautājumus, ievērojot palielinātu šo pakalpojumu pieprasījumu.
2. Uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā attiecīgu pieprasījumu minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamo izdevumu apmēram.

PMLP migrācijas jomas speciālisti, strādājot virsstundas un veicot papildus darbu minētajā periodā veiks pienākumus, kuru rezultātā tiks veicināta savlaicīga vīzu un uzturēšanās atļauju pieteikumu izskatīšana, nepieciešamās informācijas saņemšana, kā arī lēmumu pieņemšana par vīzas vai uzturēšanās atļaujas apstiprināšanu, kā arī izsniegti personu apliecinoši dokumenti. Vienlaikus tiks nodrošināta personu konsultēšana par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem. Veicot papildus darbu un strādājot virsstundas tiks nodrošināta arī pastiprinātā nepieciešamība ievadīt liela apjoma informāciju Fizisko personu reģistrā, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā un Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā.

Papildus tam tie PMLP nodarbinātie (PMLP teritoriālo nodaļu vadītāji, vadītāju vietnieki; PMLP migrācijas jautājumu risināšanā ikdienā neiesaistīto struktūrvienību nodarbinātie – lietveži, juristi, referenti, vecākie sistēmanalītiķi u.tml.), kuri tiek iesaistīti migrācijas jautājumu risināšanā un veic vai nu papildus darbu, vai arī papildus pienākumus ārpus tiešajiem amata pienākumiem, tai skaitā strādājot virsstundas, paaugstinās migrācijas jomā iesaistīto resursu kapacitāti, sniedzot atbalstu jomas speciālistiem arī administratīvos un organizatoriskos jautājumos. Migrācijas procedūras īstenošanā iesaistītais PMLP atbalsta personāls veiks šādus pasākumus (veicot papildus darbu saviem tiešajiem amata pienākumiem):
1) organizatorisku un administratīvu jautājumu risināšana saistībā ar vīzu izsniegšanu, anulēšanu, atcelšanu un ielūgumu un izsaukumu apstiprināšanu;
2) apmācību organizēšana par vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanas jautājumiem PMLP darbiniekiem, kuri papildus saviem tiešajiem amata pienākumiem veiks papildus darbu (dokumentu pieņemšana, anketu aizpildīšana, datu ievade, lēmumu pieņemšana);
3) apmācību un konsultāciju sniegšana citu valsts un pašvaldību institūciju darbiniekiem par datu ievadīšanu Fizisko personu reģistrā un Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā;
4) dokumentu pieņemšana un apstrāde vīzas un uzturēšanās atļaujas saņemšanai, tai skaitā informācijas ievadīšana Fizisko personu reģistrā, Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā un Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā;
5) apmeklētāju pieņemšana un konsultācijas par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem;
6) lēmumu projektu sagatavošana uzturēšanās atļauju, reģistrācijas apliecību, pastāvīgās uzturēšanās apliecību, vīzu un tiesību uz nodarbinātību jautājumos;
7) uzturēšanās atļauju izsniegšana, reģistrēšana un anulēšana, kā arī reģistrācijas apliecību un pastāvīgās uzturēšanās apliecību izsniegšana un anulēšana.

PMLP esošie cilvēkresursi – ikdienā migrācijas jautājumu risināšanā neiesaistītie nodarbinātie, kuri papildus saviem tiešajiem pienākumiem sniedz atbalstu un veic papildus darbu migrācijas jautājumu risināšanā –  tiks iesaistīti atbilstoši nepieciešamībai, vīzas un uzturēšanās atļauju pieprasījumu skaitam un esošai PMLP migrācijas jomas speciālistu darba intensitātei, un katru mēnesi iesaistīto nodarbināto skaits un par papildus veiktajiem pienākumiem paredzētās piemaksas atkarīgas no paveiktā darba apjoma.
Virsstundu darbs PMLP nodarbinātajiem nepieciešams, jo radies papildus darbs situācijā, kad vienlaikus novērojams arī PMLP sniegto pamatpakalpojumu palielināts pieprasījums, tādējādi vairākkārtīgi palielinoties kopējam darba apjomam, ko iespējams savlaicīgi un kvalitatīvi veikt tikai tad, ja darbs tiek veikts ārpus darbam noteiktā pamatlaika.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nodarbinātie.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstoša atlīdzība par amata, darba pienākumu izpildi, saskaroties ar iepriekšējiem gadiem neproporcionālu PMLP pakalpojumu pieprasījumu migrācijas un personu apliecinošu dokumentu jomā, kā arī segti citi izdevumi amata, darba pienākumu sekmīgai izpildei.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
427 653
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
427 653
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-427 653
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-427 653
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
427 653
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu darbu paaugstinātas intensitātes un slodzes apstākļos, PMLP periodā no 2022.gada 1.marta līdz 31.jūlijam  nepieciešams papildu finansējums atlīdzībai līdz 427 653  euro (detalizētu aprēķinu skatīt arī šīs anotācijas pielikuma 1.tabulā; kopsavilkums - 2.tabulā), lai noteiktu pagarinātu darba laiku, lai nodrošinātu pakalpojuma pieejamību personām, lai motivētu migrācijas jomā iesaistītos PMLP nodarbinātos, nosakot piemaksas līdz 30% no mēnešalgas par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti pēc sasniegtā rezultāta (piemaksa par ieguldījumu iestādes stratēģisko mērķu sasniegšanā (Atlīdzības likuma grozījumu redakcijā)).

Papildu finansējums atlīdzībai 427 653 euro plānots šādā sadalījumā
1) 166 019 euro iesaistīto 139 nodarbināto samaksai par virsstundu darbu laika periodā no 2022.gada 1.marta līdz 31.jūlijam.
Vidējā mēnešalga: 141 118  euro*  (pielikuma tabula Nr.1) : 139 amata vietas  = 1015, 24 euro
vidējā stundas likme 1015,24 euro : 168,17 h (vidējais darba stundu skaits mēnesī 2022.gadā) = 6,04 euro .
Virsstundas izmaksas 6,04 euro +6,04 euro x 100% = 12,08 euro (samaksa par virsstundu darbu = stundas likme + piemaksa par virsstundu darbu 100% apmērā)
16 virsstundas mēnesī x 12,08 euro (virsstundas izmaksas) x 5 mēneši x 139  nodarbinātie = 134 330 euro (EKK1142 - Samaksa par virsstundu darbu un darbu svētku dienās).
Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (EKK1210) 134 330  euro x23,59% = 31 689 euro
Pavisam kopā:  134 330  euro  + 31 689  euro = 166 019 euro (EKK1000 – Atlīdzība)

2) 261 634  euro nodarbināto motivēšanai - piemaksām par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti, ņemot vērā konkrētā darbinieka ieguldījumu  PMLP mērķu sasniegšanā.
Piemaksas par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti vidējais apmērs 30% 139 nodarbinātajiem mēnesī (pielikuma tabula Nr1.) = 42 339  euro**  x 5 mēneši = 211 695 euro ( EKK1146 - Piemaksa par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti)
Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (EKK1210) 211 695 x23,59% = 49 939 euro
Pavisam kopā:  211 695 euro + 49 939  euro = 261 634 euro (EKK1000 – Atlīdzība)
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi 2022. gadā tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” .Procesu īstenošanā iesaistīto nodarbināto skaits un prognozētie izdevumi pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem var tikt precizēti atbilstoši faktiskajai situācijai, bet nepārsniedzot pieprasītā papildus finansējuma apmēru.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai)